Pokud se rozhodnete vyrazit na vícedenní výlet na kolech nebo rovnou na pořádnou expedici, nutně budete stát před rozhodnutím, jak a kam sbalit všechny ty saky paky, které s sebou potřebujete. Je samozřejmě několik možností jak to udělat a můžete je buď použít samostatně, nebo je kombinovat.
Pokud se rozhodnete vyrazit na vícedenní výlet na kolech nebo rovnou na pořádnou expedici, nutně budete stát před rozhodnutím, jak a kam sbalit všechny ty saky paky, které s sebou potřebujete. Je samozřejmě několik možností jak to udělat a můžete je buď použít samostatně, nebo je kombinovat.
Vydáváte-li se na krátký letní výlet, je naprosto nejjednodušší zabalit se do zadních brašen. Pokud však vyrážíte na delší cesty, potřebujete rozhodně více prostoru, který vám mohou nabídnout brašny i na předním kole, případně nákladní vozík, připojený za kolem. Pojďme si teď spolu projít všechny varianty, a především jejich výhody a nevýhody.
Zadní brašny:
Jde o nejjednodušší a nejběžnější způsob přepravy zavazadel na kole. V zásadě se zadní brašny dají rozdělit na vodotěsné a běžné textilní, přičemž vodotěsné mívají speciální rolovací zavírání, stejné jako u lodních vaků. Cyklocestovatelé mezi sebou vedou dlouhé debaty o tom, který typ brašen je lepší. Zastánci textilních argumentují nižší hmotností, a hlavně tím, že věci uvnitř nezatuchnou. Samozřejmostí je i nižší cena. Vodotěsné brašny jsou většinou vyráběny z odolnějších materiálů, které vydrží i dlouhodobé drsné používání, nemohou jim povolit švy, protože spoje jsou zatavené nebo spojované speciální technologií pomocí ultrazvuku. I jejich protržení je obtížnější. U nekvalitních vodotěsných brašen pro změnu hrozí popraskání při velmi nízkých teplotách.
Brašny vpředu i vzadu:
Pokud potřebujete sbalit velké množství věcí a chtěli byste k tomu použít pouze zadní brašny, může se vám lehce stát, že se vám kolo bude převažovat dozadu a při jízdě bude nestabilní kvůli velmi malému zatížení předního kola. Jedním z důvodů pro využití předních brašen může být i touha po větším přehledu. Je totiž velká otrava, když potřebujete najít některou z málo používaných věcí, a už při otevření přeplněné zadní brašny se na vás vyvalí hromady oblečení a dalšího vybavení, ve kterém se pak musíte přehrabovat. Použití předních brašen tak přinese více prostoru, lepší přehlednost a dobré vyvážení kola. Snad jediným úskalím je zvyknout si na nutnost vynakládání větší síly na ovládání předního kola, což je však i pro něžnější část lidského pokolení otázkou několika málo kilometrů.
Stejně jako zadní brašny i přední se dají rozdělit na promokavé a nepromokavé, přičemž bývají zpravidla menší, aby tolik nezatěžovaly přední kolo. Pro jejich uchycení jsou vhodné speciální nosiče, které už dnes existují i na odpružené vidlice. Přední brašny je totiž dobré mít umístěné zhruba v úrovni středu předního kola.
Nákladní vozíky
Důvodů proč použít nákladní vozík může být několik. Pro některé cyklocestovatele jsou přední a zadní brašny jednoduše málo, prostě proto, že jedou opravdu nadlouho nebo potřebují přepravovat věci i svým partnerkám (případně partnerky partnerům, ale to je asi málo pravděpodobné) a nebo na společné dovolené a expedice jezdí i děti, které toho tolik neuvezou. Stejně tak naložit všechno potřebné pouze na dvojkolo je obtížné, a proto mnoho tandemistů používá nákladní vozíky. Další možností může být to, že si cyklista nezvykne na přední brašny, a proto raději zvolí vozík, případně prostě není na krásném silničním, nebo celoodpruženém horském kole kam nosiče na brašny přimontovat. Nákladní vozíky za kolo se dělí na jednokolové a dvoukolové, přičemž oba typy mají své výhody a nevýhody.
Jednokolový nákladní vozík
Jeho hlavní předností je nízká hmotnost, jednoduchá konstrukce, dobrá průjezdnost terénem a malý valivý odpor díky pouze jednomu kolu a jedněm ložiskům. Nevýhodou pak může být nižší nosnost, pohybující se kolem 25 kg, nutnost vše pečlivě zabalit a pokud možno i stranově vyvážit. Jednokolové vozíky se také nedají balit příliš na výšku.
Jezdit s jednokolovým vozíkem opět nevyžaduje žádné zvláštní zkušenosti, ale je třeba si na něj zvyknout. V rychle projížděných zatáčkách se snaží jezdce jakoby překlopit dovnitř oblouku a při rychlejší změně směru jízdy opět jako by jezdce nechtěl pustit naklonit se na druhou stranu. Vozík také více zatěžuje zadní vidlici v krutu a u některých vzadu odpružených typů je chování kola s vozíkem ještě o něco horší. Všeobecně je možné tento typ vozíku doporučit lidem, kteří opravdu dbají na hmotnost a svou rychlost nebo kteří jej mají jako doplněk k brašnám. Pokud vyrážíte do terénu nebo na obtížně sjízdné kamenité silnice, je pro vás jednokolový vozík také jedinou možností.
Dvoukolový nákladní vozík
Dvoukoláky vynikají především svou stabilitou a vysokou nosností kolem 40 kg. Jejich hmotnost je oproti jednokolovým vyšší, ale je možné se setkat se solidními vozíky, které váží méně než 6,5 kg. Pokud se chcete zabalit pouze do vozíku nebo pokud se nechcete zabývat zhoršenou stabilitou vašeho kola, není lepší volby. Dvoukolové vozíky jsou také perfektní pro ty z vás, kteří jej míní používat při transportu různorodých věcí třeba na zahradu nebo chalupu. Věci v něm a na něm mohou být doslova naházeny, a některé modely mají dokonce i jakýsi střešní nosič, který výrazně zvyšuje jejich „naložitelnost“ a použitelnost. V horších terénech jsou dvoukoláky samozřejmě velmi špatně použitelné. Dvoukolové vozíky se dnes ve světě používají i k zásobování obchodů v místech, kde je zakázáno používat automobily. Takové vozíky pak mají několik metrů na délku a jsou schopné převézt i mnoho desítek kilogramů.
Jak vidíte, způsobů jak přepravovat zavazadla na kole je mnoho a je třeba se rozhodnout, který z nich bude pro vás ten nejlepší. Nejdůležitější však je, abyste sedli na kolo a někam vyrazili. Ať už s nákladem a nebo bez něho. Vždyť nejkrásnější pohled na svět je ze sedla bicyklu.
© Svět outdooru 2010, převzato z MP 10, připravil Honza Galla, foto Honza Galla a Marija Kozin
Placené odkazy k tomuto článku: |
Zde může být váš odkaz! Napište nám. |
dlouhy vozík kdeho ekoupi bych chtel vedet