Co takhle backcountry lyže 90-70-80 na 160cm až 190cm? Tak na tyto lyže jsem se opravdu těšil, jen co jsem zjistil, že je náš český výrobce také vyrábí. Podařilo se mi tyto lyže sehnat zřejmě s exportního souběhu, proto asi jsou i poněkud anonymní, zcela bílé lyže a tak po namontování BC vázání a impregnaci skluznice jsem se už stihl po několik dní seznamoval s jejich klady a zápory na panenských stráních a v lesích Šumavy. Skluznici je …
Po BC lyžích pokukuji a tak by mě docela zajímalo, kde se dají sehnat?
Krom zmíněných podnikových prodejen, zejména té v areálu závodu v Novém Městě jsem totožné (exportní ze Sportenu s frézovaným protismykem) viděl v prodejně Warmpeacu, ale hlavně krátké, delší 180cm, měli jen jedny.
Měřím cca 186 cm (když se dobře vyspím;-) a i s batohem můžu mít kolem metráku. Jsou tyto lyže (krátké a široké) pro mě vhodné (předpokládám pro pohyb mimo stopu), nebo se mám spíš porozhlédnout po „klasických“ BC – např. Horizont apod?
Nebo je to spíš o tom, co od těchto lyží očekávám?
Zatím kdo si ty moje vyzkoušel, tak si je pochvaloval, ale nemám je vyzkoušené při zledovatělých přejezdech hřebenů hor, takže možná výhrady ještě vzniknou. Kromě zmíněných vlastností v článku jsem zatím nic nového nezjistil. Délka 190-180cm by měla vyhovovat, s batůžkem ten metrák vážím taky a délku mám 180cm, delší bych asi také snesl, ale nebyly…
Nakonec jde jet i ve stopě po BC, XC lyžích, tedy ne té vyfrézované závodní, a ta pak zůstává stále dobrá. To by byl asi jediný důvod proč požadovat běžně široké BC. No ale když už BC, tak ty nejširší, což jsou Rovery ale opět maximálně jen 190cm dlouhé, nebo Forestery s 205cm, takže oboje plochu mají menší a boří se tudíž víc.
Spíš ale bude problém je sehnat, cena je s BC Rovery srovnatelná…
V prodejnách Sportenu, když nějaké mají, závisí asi hlavně na tom je-li to zbytek exportu, nebo 2. jakost ap., takže cenu nelze snadno odhadnout. V prodejně Warmpeace jsou přibližně za 3300Kč, ale bez záruky, přesnou sumu si nepamatuji a měli je i špatně popsané tak možná neplatí i ta cena!
Celkom zaujimave sa mi javia lyze Rossignol BC 83, v ponuke sa daju najst a profil, vaha i cena su celkom v poriadku, takze nad nimi dost uvazujem.. Ibaze by som rad pocul nejaky nazor na viazanie.. Vaham medzi NNN BC alebo telemarkovym NN75.. pri slapani tam asi velke rozdieli nebudu ale zaujimalo by ma ako je to pri zjazde (jasne ze v ramci moznosti BC) .. Sice je to telemarkove od Rottefella skoro 2x drahsie ale ak by rozdiel pri spustani mal byt vyraznejsi som ochotny do toho ist.. Ma niekto skusenosti? V pohode aj na mail. Dik..
Lyže BC83 budou rozhodně podobných vlastností jako tyhle popsané Sporteny, kolik ale stojí ty Rossignoly? Profil 83-63-73, délky od 165-195cm tomu napovídá! Vázání NN75 a NNN BC, podle mých informací stojí přibližně stejně 1500 až 1800Kč podle prodejce. Jinak ti co jezdí telemark říkají, že uchycení špice boty kolem prstů nohy kontroluje vedení lyže v telemarkovém oblouku lépe než ta osička BC vázání před prsty na nohou, byť v těžišti lyže. BC vázání asi už s telemarkem při návrhu nepočítalo, NN75 je tradiční telemarkové vázání, nyní sice překonané, ale stále pro turistický telemark dostatečné.
No vida! A to jsem si myslel jaký jsem exot, když jsem loni psal dotaz na http://www.karhu.com dotaz na All terain lyže profilu 120-100-115, 135-110-120 a délek 120 a 130cm s vázáním na normální pohorky (do evropy to nevozeji mi odpověděli). Něco podobného jsem objevil i u Salomona s BC vázáním. Trocu jsem měl pocit že BC je na ústupu (ke škodě), ale ledy se trochu hýbou. Zvažoval jsem možnost koupě krátkých sjezdovek Sporten S-Line odpovídajících tvarů a zbastlit nějaké vázání na pohory s podrážkou Vibram Clusaz (na rámové mačky), ale zmíněný testovaný model je por mne milé překvapení. Letos jsem si zajezdil na skvěle připravených běžkách ve stopách v Jizerkách, ale ty lidi mne ser… Vůbec nic jsem neměl z přírody. Já radši batoh, teleskop hůlky a tradá na 2 dny. Proto hledám takovouhle možnost. A vůbec máte nějakou zkušenost s kombi vázáním na normální pohory? Předesílám, že Vibram Clusaz v klasickém Kandaháru nechodí – vyzkoušel jsem. Dík
S vázáním na nelyžařské boty zatím nemám praktické zkušenosti. Pro armádu sice vyrábí Rottefella 3 druhy NATO vázání, M98, 100 a 120, ale myslím do ČR je zatím nikdo nedováží. Pak je asi americké tzv. polární vázání Berwin na zimní boty, nebo i firma Stubai, ta dělá taky podobné vázání vhodné i na běžné pohorky, bohužel neznám přesný typ.
Zatím jsem žádné vhodné vázání neviděl zde prodávat, tak nemohu dát pro ČR typ. V Německu se ale BC lyže Sporten Horizont s vázáním Stubai na internetu nabízí, lze i Googlem najít! To bude asi zatím nejdostupnější.
Řešil jsem podobný problém s vázáním a nakonec jsem si ho vyrobil z částí maček . Přední hrazdička ale nešla z maček vyndat takže jsem musel dělat na vázání novou Pata z maček ( Austria Alpin ) je snadno vyjímatelná tak ji používám jak na mačky , tak i na vázání . Jako nosný rám jsem použil jeckel v přední části s navařeným čepem .
Zjištěné nedostatky :1.Hmotnost – běžky jsou zhruba dvakrát těžší než s normálním vázáním – dalo by se na tom ještě zapracovat .
2.Dřely mě paty , je to trochu jiný pohyb a stačila cca hodinka na vytvoření slušných puchýřů , což se mě při normální chůzi nestává .
To vázání jsem zjistil se jmenuje Stubai Free Heels Bindung a stojí necelých 80 Euro, což je poměrně dost. Info je na adrese: http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?&mod_nr=st75001&artbez=Stubai%20Free%20Heels%20Bindung
Snad to někomu pomůže…
jojo pátral jsem taky po tom na netu, prča je, že se to vázání vyskytuje jen a pouze na jedinném obrázku, kdy je položeno(!) na Sportence. Na ofiko webu Stubaie ani zmínka.
A vázání na boty!? Ty paty opravdu nic moc, ale zkusím to stejně – někde seženu „špičku“ z maček na Clusaz podrážku, a připnutí paty zkusím z Kandahárový péro. Ještě ty lyže… Ale asi to prubnu na starých práskačkách ARTIS, jestli se mi to povede, zkusím nějaké ty šortky BC. Díky za typy!!!
V Bratislave v AHOJ V PRIRODE na
Mileticovej ul maju Botas Horizon (3200Sk) ale len do cisla 9 + viazanie Salomon BC (2200Sk). O kusok dalej na Zahradnickej ul v YAK STEAM maju Garmonty NN75 (Tour , Quest) , ale zase len do cisla 9 (4000Sk). Takze ja som si nevybral , lebo potrebujem 46 (11) , ale snad sa to niekomu moze hodit…Inak mam dilemu ci zhanat NNN BC alebo NN75 , chcel by som trochu aj telemarkovat…Na druhej strane , ked si spomeniem na Nizke Tatry ,V.Fatru a i v makkych botaskach , tak je skoro aj jedno v com clovek ide , hlavne , ze je z toho radost.
Nevýhoda bot Botas Horizon je v tom, že se už delší čas nevyrábí, doprodávají se a nevím jaké boty na SNS BC (Salomon) se budou dál dovážet. Rottefella NNN BC je určitě dostupnější, boty i vázání. U bot Garmont jen připomínám, že i vázání musí být robusnější než to jednoduché a levné, co je běžně v ČR na trhu. Podrážka bot je silná a musí se do vázání NN 75 vejít(!), pak ale je to myslím pro BC i turistický telemark dobrá volba.
Skol!
Pozorně jsem si přečetl recenzi i komentáře a chtěl bych také něco přihodit.
Jak začít!
a) Já používám na toulání českou krajinou (vzhledem k tomu, že mě bc lyže neunesou) sjezdové lyže „pěnovky“ rozměrů 90-60-90, výšky 190 (na tmk rozhodně výška postavy) a váhy cca 2kg. Mám snimy výborné zkušenosni. Vlastně dost podobné jako p. Krupka. Jenom přidávám, že do rovin beru rovňáky 80-63-70, lépe vedou. Co se týče sjezdu na ledu v tele postoji nedrží žádné lyže. V čem asi bude bc 90-70-80 lyže lepší je pružnost?
b) pozor malá reklama-letos jako každý rok se na standartní bc nabýdku sportenu můžete podívat do krámu Warmpeacu.
C) jenom jedna přpomínka k vázání tmk pro bc.
pokud nechcete jen standarní 75 péro bych nedokupoval. Za prvé se samostatně koupit nedá a za druhé je to těžká kombinace. Také vázání chilli vás vyjde mnohem lehčeji. Jinak ještě taková praktická zkušenost i když není bezpečnostní v určitém úhlu bota z vázání díky pérům vypadává a zůstává k lyži přvázaná sychrákem.
Tak pěknou sezónu a těším se na porovnání daších informací.
Ty pěnové sjezdovky jako široké BC lyže jsou rozhodně zajímavý nápad! Možná by stálo za to poslat nám pár fotek, typ lyží, vázání, prostě podrobnější popis ap. Inspirovat se tak může víc zimních tuláků neprojetých cest.
Klasická BC běžka má samozřejmě dřevěné, odlehčené dobře pružící jádro, ale pro brodění se sněhem to není rozhodující. Navíc na ty BC sjezdovky půjdou dobře použít stoupací pásy standardních rozměrů, vlastně to budou takové BC skialpy ;-))
V první řadě se takové lyže více hodí na koketování z tmk, do kopečků a hlubšího sněhu.
Na typu lyží nezáleží stačí si vybrat ten správný slide cut a meteriál, protože pěnovky jsou lehčí ale v sendviči lépe drží šrouby. Trochu problém může být ze slide cutem, jelikož se většina lyží se dělá ve výrazném carvru.
Co se tyká vázání já mám rottefella chilli z 20mm podložkou. Rozhodně bych doporučil pérové jako chilli a nebo super telemark (nn75- také rottefella) bc vázání už tak razantní lyži nemusí „udržet“ ve sjezdu. Co se týče podložky hodí se výce pro sjezd zpevněným terénem, v hlubokém je to jedno a na rovinách mám horší kontakt z lyží. Pásy na lyže jdou dobře a dokonce ty guma+háček, které lépe drží i po celém dnu.
Ve Warmpeacu méme na tuto sezónu(od 1.11.04) Morotta overspeed(72-50-60) Sporten ctw (90-60-80) a carvo(102-64-87). Ne všechny se ještě vyrádějí.
A abych nezapoměl sjezdové lyže oproti široké bc nemají vodící drážku!
Tak doufám, že to pro inspiraci stačí. Skol.
Hele Jendo, pokud ctu dobre tak si z Warmpeace. Mam dotaz nebudete mit v sortimentu take lyze z titulniho clanku (Sporten 90-70-80). Ptal jsem se mailem u vas, ale odpoved byla ze Sporten takove lyze vubec nevyrabi. Nebude to zase zacarovany kruh. Vyrobce nedodava, protoze prodejci nechteji a ti nechteji, protoze lidicky nekupuji a lidicky nekupuji, protoze neni co a kde.
Stejnou anabazi jsem si absolvoval pred par lety a jenom palicatost zdedena pro predcich mne dovedla k uspechu.
Neví někdo, kde se dají sehnat úzké stoupací (tulení) pásy na běžky nebo BC lyže ?
Sporten je vyrábí, ale pouze na export a u nás lze sehnat jen tzv. souběh, to co zbyde. Nejlíp se ptát v prodejně Sportenu v Novém Městě na Moravě jestli nějaké nejsou. Jestli je letos ale pro nikoho nevyráběly, tak asi nebudou. Tyhle souběhy ale Warmpeace také ze Sportenu měl, jen ale BC lyže, tak to určitě nevzdávej, paličatost se může vyplatit ;-)) a dej vědět jak jsi dopadl i ostatním!
číst pozorně budeme mít z loňska 90-70-80, ale ctw. To je sjezdová lyže ne bc jako zkouší pan Krupka. A co se týče nabýdky když v cenících a katalogách od výroce takové lyže nejsou odpovídáme, že nejsou!
Nic ve zlém. Jinak co se týče té paličatosti vzpoměl jsem si na ktalog firmy mathus ty takové lyže taky dělají a sfa. sprint tuto zanačku dováží. Nevím jak se budou koukat na nějaké jednokusové objednávky, ale to by bylo stejně až na příští sezónu.
A mají ty lyže ctw 90-70-80 drážku, žlábek? Oni ve Sportenu ty bílé co jsem testoval taky nevěděli kam řadit, bylo to na zakázku, podle mě vhodné jak na BC, tak i turistický tmk. Měly drážku, celohrany a jsou max. 190cm dlouhé. Stát by prý měly asi jako Ranger, BC běžky, ale tohle info není už asi aktuání!
ne ne jako správné sjezdovky nemají.
Dekuji vsem za informace. Je jasne ze v CR zatim BC lyzovani psenka nekvete. Nejspis to ma ekonomicke duvody, z osameleho cloveka v lese moc zisku neplyne. Alespon ze se daji sehnat BC boty bez vetsich problemu. Brnaci (INA sport) dovazeji Alpiny. Jedny starsi mam a jsem spokojeny. Zkusim otravovat ve Sportenu, mozna se nejaky jeden kousek nekde zastrceny najde.
Úzké stoupací pásy na běžky se dají koupit v Praze v Hudy sportu u stanice metra Anděl (Lidická 43) za cca 1600Kč.
Jestli je někdo budete prakticky používat, zkoušet na BC nebo i obyčejných běžkách, tak myslím že nejen mě by zkušenosti s nimi velmi zajímaly!
Přšli nám do Warmpeace úzké pásy, konkrétně šíře 38mm, materiál mohér. Na ostatní nové bc ještě čekáme.
Zatím skol.
Uzke pasy 50 mm mam uz par let ale moc je nepouzivam (vozim je jako druhe – zalozni) na tele/skialp. NA BC ski jsem je nalepil asi 3x (Fischer E99) pri celo/puldennim stoupani , fungovaly jak maji. Ale potom jsem odpoledne navoskoval a nechtelo se mi pasy spinit od zbytku vosku…neni to vselek, terenu kde stoupas pul dne u nas moc neni, kdyz jsou tak si beru jine lyze atd… vosk je vosk.
Na http://www.onlinelyze.cz jsem nasel Fischery oznacene jako BCX s podobnymi parametry 88-68-78 a dalsi. Jenom ty ceny jsou ponekud ujete (kolem 7000,- CZK). Nemyslim si ze jsou dva krat kvalitnejsi ne ty co mam.
Fischer nabízí různé běžky-lyže určené pro BC lyžování už mnoho roků, jen ty ceny zatím moc neodpovídají naší kupní síle. O kvalitách Fischerek bych ani nepochyboval, ale myslím, že i náš Sporten nabízí srovnatelnou kvalitu za polovinu peněz. Sám to mohu srovnat, mám Fischerovy Evropa99 i naše BC Sporteny a obojí mohu všem vřele doporučit, řiďte se podle financí. Ty zmíněné široké BC lyže Sporten, letos se začaly nazývat Telemark, jsem zatím u žádného obchodníka neviděl, ale nebyl jsem u Warmpeace, tam možná budou…
Ke stoupacím pásům jen tolik, že jsem loni přivazovací starší zkoušel a na dlouhá stoupání je lze doporučit, nalepovací nemám, takže tady nevím, zkušenosti s nimi snad také získám. Přivazovacím nevadí navoskované lyže a lze je opakovaně nasazovat i na mokré lyže, jen asi nedrží tak dobře na povrchu skluznice jako ty nalepené hlavně v traverzech. Zajímavou modifikaci jsem ale letos viděl prodávat s běžkami Atomic, jednorázová samolepící stoupací páska, něco jako už mnou v minulých článcích zmíněná naše Sport páska, používaná kamarádem z Beskyd, jen je asi lepší s chloupky na povrchu.
Takové lyže u nás letos nebudou (WARMPEACE).
Jen ty tři co byly v nabídce highlander, forester, ranger.
Plus pěnové sjezdovky.
Jinak jsem koukal na nové modely, že mají jinak upravenou patku, což znamená, že by tam možná šla vybroust drážka pro typ uchycení guma-háček. Ty drží překvapivě dobře v traversech i po nepřilnavém prostředku.
Ano vím nová řada BC běžek má nově řešený, zpevněný konec, stálo by to za zkoušku takto BC na pásy upravit. Pro stoupání ve větších horách, převýšeních, určitě výborná pomoc! Nabízím spolupráci při řešení, bude-li to schůdné pomůže to pak více outdoorákům když to tady zveřejníme.
Jako zajímavou adresu kde lze koupit kvalitní boty pro BC mi zaslal Štefan ze Slovenska. Jedná se o obchod Alphasport v Žilině, jejich nabídka je na této adrese: http://www.alphasport.sk/lyziarkybc.htm
bohužel v ČR o takovéto široké nabídce zatím nevím…
Pane Krupko perfektni typ. Nabizeji i Rossignoly BC X7 s tepelnym tvarovanim coz je pro moje asimetricke kotniky to prave orechove. A ceny jsou vzhledem ke kurzu CZK SKK velice priznive.
Nechal jsem si odlozit Rossignoly BC X7, ktere se daji formovat na nohu teplem. Doufam, ze o Vanocich bude v Tatrach snih a odzkousim je. Pak napisu o prvnich pocitech. A jeste oprava hrubky. Me kotniky jsou asymetricke.
Tak jsem si četl příspěvek o alphasportu a řekl si proč chodit tak daleko, obešel pražské prodejny včetně té naší a našel jsem.
Alpina BC1550
BC800
BC840
BC600
BC500
Garmont Venture
Rossignol omlouvám se přesný typ si nepamatuji.
Jinak čekáme 1550 v dámské a lyže ranger a forester se šupinou.
Tak skol.
Při návštěvě u Sportenu na SP2005 jsem se dozvěděl, že přes jejich podnikovou prodejnu by nyní (3/05) neměl být problém koupit v tomto článku zmíněné široké lyže-běžky, hlavně ty delší 180, 190 cm dlouhé. Posílají na dobírku, nebo si lze osobně, asi po domluvě, zajet.
Nutné ale je, ptát se na lyže CARSPO a chcete-li s protismykem je nutné nechat si ho za standardních podmínek Sportenu do skluznice vyfrézovat, běžně mají jen hladkou mazací skluznici. Jestli mají žlábek jsem se bohužel neptal, doufám, že ano;-) Cenu také nevím, ale jako exportní zbytek by měly být prý dost levné!
Z vlastní zkušenosti je všem mohu do terénu beze stop než doporučit! O tom jak dopadnete lze sem do diskuze informovat i ostatní…
Tak Carspo se dodávaly do Norska jako běžky, toto je doprodej zbytků. Nemají žlábek, to nevím proč, a v délkách 180, 190 cm stojí pouze 800 Kč! Případný protismyk pak +80 Kč, což je myslím velmi zajímavá cena. Tolik info prodejny v Novém Městě na M.
Pane Krupko diky za tip. Hned dnes tam volam. Moje Karhu (Forester) jsou jiz dost „ohoblovane“. Nevite nahodou nedelaji i opravy skluznice, nerad bych se s nima rozloucil a vydrzi jen tak jednu sezonu.
Letos jsem vyzkoušel stoupací pásy na běžky a nemůžu si je vynachválit. Uchycení vpředu očko, vzadu nic, drží nalepené i na čerstvě naparafínované skluznici, nalepit šly i v mrazu na lehce otřenou lyži. Stoupání perfektní jak je ostatně u pásů normální, skluz asi jako na lehce namrzlé lyži – žádný zázrak ale nechá se. I při prudkém stoupání nevadí absence podpěrky pod patu jako mají skialpy, běžková bota se chová jinak. Zvlášť na nástup z údolí na hřebeny, když dole je sníh na klistr a nahoře prašan je to výborná volba a vzhledem k odstranění problémů s mazáním a úspoře sil se podle mého názoru vyplatí i kratší použití pásů – například na hodinové stoupání.
Jirka
Opravy poškozených skluznic by měly dělat běžné ski servisy, nebo se o to můžete pokusit i sami. Není jen tzv. svíčka, ale i prášek který rýhy vyplní a zaleje, s tím vlastní zkušenost zatím nemám. Výměnu celé skluznice nevím jestli Sporten běžně dělá, mohl by, ale nutno se zeptat, domluvit, co jsou ochotni udělat. Nevím jak jsou poškozené hrany, s těmi třeba vytrženými by mohl být problém… S komentáře zde nepoznám stav a asi i u Sportenů by lyže museli vidět, ale domluvte se a pak nás informujte jak jste dopadl, dopadli.
Opravu, nebo výměnu skluznic dělají i některé skiservisy. Kompletní výměna skluznice na starých Rubínech za novou karbonovou skluznici stála loni na podzim cca 550 Kč.
Takze jiz mam objednany siroke bezky u Sportenu. Bylo to absolutne bez problemu (pouze je trochu tezsi udelat protismyk). Ptal jsem se i na opravu skluznic. Delaji je pro lyze ktere jsou z jejich produkce. V euforii jsem se nezeptal kolik to stoji.
PS: lyze jsou v poradku, jenom je dost doskrabana skluznice od kamenu a korenu stromu.
Tento rok som sa rozhodol, ze to skusim na lyziach.Doteraz som sa boril v snehu peso.Ked som hladal info o bezkach na nete, narazil som na tuto stranku a na BC.Clanky ma presvedcili, ze BC je to, co na zimne vylety potrebujem.Skusal som vcera so skusenejsim kamosom, klasicke bezky(myslim ze na brusleni) – z Pece pod snezkou, okolo Cerne hory a spat.Mal som problemy pri rychlejsej jazde dolu, nestihal som to brzdit, ani ovladat.Trasa bola vlastne v lete siroka cesta, aj na kolo.Skor sa mi pozdava pohyb na menej frekventovanych miestach, preto sa obzeram po BC.Kedze nechcem uplne vypustit ani napr.Krkonosske highways, neviem ci je vhodna najsirsia BC Ranger(pripadne tato z clanku), alebo Highlander.Ak je lepsie ovladatelna(vzhladom na to ze zacinam), a nie je namahavejsia na stupania, myslim ze bude lepsia siroka.Ake je vlastne pozitivum uzkych BC lyzi?
Nemam skusenost ani so zjazdovym lyzovanim.Je dobre, naucit sa na bezkach( skor BC) nejaku techniku, alebo je technicky narocny len zjazd?Je lepsie naucit sa zjazd a tieto skusenosti pouzit pri bezani?
Vdaka za odpoved.
BC běžky jsou určeny převážně do volného terénu kde si stopu šlapeme sami nebo využijeme už té někým projeté. Do vyfrézovaných stop lyžařských dálnic, okruhů určeny nejsou. Užší BC běžky volí pak ti, co přeci jen část frézovaných tratí chtějí použít, třeba aby se rychleji dostali dál od středisek. Jak už jsem se v diskuzi zmínil za max. šířku ve špičce lyže i do stop pak považuji 64, lépe jen 60 mm, jinak se do té umělé stopy nevejdou. Naopak v hlubokém sněhu je výhodná co nejširší lyže čemuž byl věnovám i základní článek této diskuze. BC lyže mají ještě jednu důležitou výhodu, kovové hrany které odstraní neovladatelnost běžek na zledovatělém terénu, jak při traverzech, tak při brždění při sjezdu například strmou cestou. Obecně nerozhodným a začínajícím doporučuji Highlandery, správně vybrané nejen podle délky lyžaře, ale i podle váhy tak jak budou lyže používány, tj. lyžař oblečený, obutý a s, nebo převážně bez batohu (+10-20 kg). Pro lyžaře převážně se pohybující v panenském terénu pak jsou, dle mého názoru, nejvhodnější právě ty zvlášť široké lyže o kterých je zde základní článek a diskuze.
Na závěr bych jen připoměl pořídit si i kvalitní, nejlépe BC vázání a příslušné boty a hůlky, ty nejlépe s měnitelnou velikostí talířku, podle druhu a kvality sněhu.
Podla vahy znamena, ze kazdy typ ma okrem dlzky aj rozne pevnosti?Alebo plati kratsia-pevnejsia?
Takze uzsia ma vyhodu len v tom, ze sa zmesti do umelej stopy?Potom by som fakt radsej volil Forestera-umele stopy asi nie su velmi rozsirene, a nie je to ani to, na co by som vyhladaval.
Lyže BC mají dřevěné jádro a měly by být při stejné délce i stejně tvrdé, či měkké. Ale je zde určitá výrobní tolerance, jen pár musí být vždy stejný. Člověk zase ke své výšce mívá různou váhu a nelze proto někdy použít doporučení pro výběr lyží podle výšky postavy, chce si to vyzkoušet, v odborné prodejně poradí s výběrem!
Ty umělé stopy jsou bohužel stále častější a vedou často i po jediné přístupové cestě někam na hezká místa do hor, nezbývá tedy mnoho možností jak se jim v těchto místech vyhnout, často to jsou i hřebenové magistrály, nebo úzké lesní cesty a se širokými BC musím jet mezi stopami, jsou-li dvě, a pletu se bruslařům, nebo je-li cestička úzká, nezbývá mi než upravit šířku stopy na moje lyže… dělám to samozřejmě nerad, mnohdy mnohem raději prošlapu cestu, když to někudy jde, okolo. Viz poznámka v rubrice krátce, že za běžkování zaplatíme ;-))
Měřím 170cm a vázím 70kg. Koupil jsem si běžky Sporten Highlander 180cm a naprosto je prošlapávám. Nakonec jsem v tabulkách Sportenu našel, že na svoji hmotnost potřebuji délku asi 195 cm. To se mi zdá na běžky určené i mimo stopu poněkud moc. Určitě je prodám a pořídím si BC od Atomicu, který nemá tak nelogicky měkkou komoru…:(
Faktem je, že BC lyže se úmyslně dělají měkké, či středně tvrdé. Jsou určeny mimo stopu, tedy ne tu strojovou, tvrdou, tam kde se dá s jistotou silně odrážet a proto pochybuji, že ty BC od Atomicu budou dost tvrdé, jsou určeny také jen do terénu. Navíc je klidně možné, že budou vyrobeny také ve Sportenu ;-)) Také proč používat ty dost úzké BC Highlandery, proč ne Forestery, ty by na váhu 70 kg stačily s délkou 175 cm, nebo i Rangery? Navíc je-li možnost vybírat s více párů, vždy jsou některé měkké, jiné trochu tvrdší, nutné je si správně vybrat vždy už při nákupu! Měkké BC nejsou opravdu vadou, ovšem i když se zamyslím, tak mám-li s batohem 115 kg, tak si podle tabulek opravdu nevyberu žádné BC lyže…
No, tak jsem je taky objednal… a zkusím to bez šupin a pořídím pásy :o))) Už se na ně těším…
Tak už mám Carspo(180cm) aj ja.Chcel som Forestery, a tiež si ich asi kúpim, ale za 800 som chcel Carspo aspoň skúsiť.Boty Alpina 1550, a viazanie Rottefella manual(bez problému KB sport v HK, ale majú len jedny boty).Na botách ma prekvapil kožený kryt-jazyk pod šnúrkami.Najprv som myslel, že sa ním zakryjú šnúrky pred snehom, ale tak to nefunguje.Kryje spodný jazyk boty, ale koli nemu potom neutiahnem šnúrky tak naúzko, aby v nich poriadne držala noha.Včera som vypadol skor s práce, a autom som vyštartoval za snehom smer Nové mesto nad Metují – Nový hrádek.Sneh bol mokrý a na povrchu zmrznutý.Na lesnej ceste v stope po aute aj bežkároch to celkom išlo, ale do kopca som prestúpil do stredu cesty s neutlačeným snehom, aby mi protišmyk protišmýkal.Na lúke bez stopy sa lyže borili asi 1-3cm, co sa mi zdalo celkom v pohode.Dolu kopcom to zatial nezvládam, kratšie by možno boli lepšie ovládatelné, ale to bude skor tým, že som stál 4 krát na lyžiach.
Hmm… tak letos to už asi nestihnu, Carspa dnes vyzvedávám na poště a nemám vázání. Jak jsem již psal dříve chci totiž použít pohory s podrážkou Vibram Clusaz na rámové mačky. Na netu jsem objevil vázání Voilé VPII (http://www.voile-usa.com/bindings/vp2.html) sic kompatabilní na normální tele 75mm boty, ale mohlo by to jít. Poslal jsem jim dotaz ale zatím neodpověděli… je asi za 100USD…
tak mi přišly ty Sporten Carspo – ale jsou to ty lehké sjezdovky – jejich konstrukce není ani náhodou běžková! Navíc na špičce mají nandané plasty – tj. nejdou použít pásy – prostě ani náhodou nepřipomínaj ty testované bílé běžky. Navíc Sporten Carspo byl běžně vyráběný model…. kde se stala chyba? U Sportenu, nebo zde? Prosím napište majitelé těchto lyží. Ale upřímě – BC Telemarkové lyže by to mohly být dobré a za 800,- Kč… jsou pravda lehoučké.
Hmm, tak to bude něco podobného jako už dříve psal Jenda S., že do BC jezdí, snad i díky váze, výšce, na širokých pěnových sjezdovkách co prodává ve Warmpeacu.
Už ke mě dorazily i fotky Carspa shora i s protismykem zespodu, je tam v délce 55cm, ale ten je jen na přání-objednávku a doufám, že se celek s BC vázáním jako super BC, či pro turistický tmk, jízdy divočinou uplatní. Sporteni mi na SP05 říkali, že je to zbytek zakázky do Norska prý jako speciální běžky, ale nyní to vidím, že to asi spíš bylo pro turistický telemark. Na dotaz ale říkali, že telemarky nedělají ;-)) Tak nevím…
Ty moje bílé BC ale žlábek mají a protismyk měří cca 80cm. Co mají jako jádro ale nevím, možná také pěnu, možná dřevo, to fakt nevím.
Můžete Carspům někdo změřit sidecut? Ty mé bílé ho mají 90-70-80.
Na pásy ty plasty na špičce vadí? A nejdou nějak sundat? Bílé plast nemají.
Takže ty „mé“ Carspo za 800,-Kč dl. 180cm a sidecut 90-64-80 (malej zadek na holku… :o) jedna lyže váží 1444gr. Je na ní napsaný i radius 30m. Když se položí na podlahu tak má tak 15mm vysoko „mazací komoru“ (nevím jak se správně říká „napružení“ lyže). Prostě je to konstrukčně sjezdovka. Myslím si že ty bílé testované široké běžky nemají s touto lyží nic společného. To vyfrézování mi taky nabízeli, já to vzhledem k předpokládanému pásování odmít. Potvrzuji cenu 80,-Kč za frézování. Podle špízování na internetu se tento model vyráběl už v sezoně 2000/01. Trochu jiný design. Aktuální (a mně zaslaný) je např. na:
http://www.solidosport.cz/ImgProduct/IMA1123200483762_3746776084.jpg
Takže mám si co připravit na tu příští sezonu, když na to chci navíc použít ty normální pohory s Vibram Clusaz podrážkou… Samozřejmě mít chuť utratit 5 papírů, tak koupím například boty Rossignol BC X9 na 75vázání nebo BC X7 na BC-NNN. Prostě ne plastové telemarkové – i když jak psal ten chlapík od wormpísů že pak se dá bejt ve vnitřních botičkách ve stanu… ale upřímě řečeno – to se mi hned tak nestane. Takže zatím. Jo a budu rád když se ozve ten Peter, co si ty Carspa pořídil – jestli má to samé co já. Díkajs. Zdeněk
Madshus má ve své mezinárodní nabídce běžky Numedal (697) se skluznicí Multigrip E+ v délkách 160-190 cm se sidecutem 90-64-80 mm, nápadně tedy podobné Carspo a to vím, že některé lyže jim Sporten dělá…
Boty, kožené provedení určené na robustní vázání NN75 dělá také firma Andrew za přibližně 90 Euro se v Evropě seženou. Zkušenosti s nimi ale nemám.
Omlouvam se za zpozdeni, ale nejak jsem se nemoh utrhnout od prace. Takze ja mam asi neco jineho. Spis bych ty lyze oznacil za telemarky nez bezky. Tvarove jsou podobne tomu co uvadi Fikus. Parametry jsou 90/64/80 radius 30m delka 180. Oznaceny jsou napisy Sporten DAC Duo action core, vepredu napis Lamberto a plastova krytka (myslim ze by sla sundat). Nechal jsem si udelat protismyk. Nemaji drazku.
Neco z praxe. Stihnul jsem jeste snih i v okoli Ostravy kde bydlim a tak jsem sel testovat. Snih byl misty mokry a lepil a misty vyfoukane plotny tvrde jak beton. Diky protismyku, maji mensi skluz ale neni to take zle s porovnanim s BC bezkami ktere mam. Pravdepodobne z baglem na zadech by to ale bylo spise na chozeni nez behani. Na druhou strany, stoupani ktere jinak lezu stromeckem vyslapu rovne bez problemu. Diky tvaru a absenci drazky hure drzi stopu tudiz vice si hlidam nohy. Skousel jsem sjizdet mirny svah a nakonec jsem tam blbnul tak tri hodiny. Povedlo se mi za tu doby hodit tlamu jenom jednou coz povazuji za uspech. Lyze pri sjizdeni toci dobre a diky hranam drzi i na tvrdem sledovatelem povrchu. Jak jsem ziskal trochu praxe i s tim skluzem se to zlepsilo.
Takze nejsou to tytez co ma p. Krupka ale jsem prozatim spokojeny. Chci se naucit na nich telemark a k tomu se hodi dobre.
Fiskusi jedna poznamka k botam. Mam starsi Alpiny 2000, jsou to bytelne BC boty a jsem s nima spokojeny. Mam trochu problem s tim ze nemam symetricke nohy (jeden kotni sirsi po urazu) a tudiz mne trochu tlaci. Koupil jsem si ted Rossignoly BC X7. Jsou to fajn boty, mekke, pohodlne a teple. Vyrobce vadi ze se daji formovat teplem na tvar nohy. No nevim zkousel jem to a vysledek nebyl valny. Skousel jsem je v terenu na tvrdem snehu i v podminkach kdy jsem se boril do puly lytek. Muj subjektivni zaver je ze pokud pujdu do terenu s neujezdenym snehem tak beru Alpiny. Daleko lepe drzi nohu a tudiz lepe ovladam lyze.
No tak to máme s Fikusem Carspo 2×2, presne ako na obrázku z eshopu, čo uvádzal.Budú to asi rovnaké lyže ako Petrove, ale s iným popisom.
Bol som ich ešte raz prevetrať v Orlických.Na zladovatelom snehu na poli držal protišmyk len na miernom stúpaní.V lese na zmrznutom prechodenom snehu to bolo ok.Tam kde staré stopy po bežkach boli do stomčeka, som to ja vystúpal s protišmykom.Dalej na strmšom úseku to už nešlo.Na rovnej zladovatelej ceste bez stopy lyže ulietavali do strán.Na cestičke dolu so zmrznutými stopami po snežniciach, dierami po botách, a podobne, lyže dosť drhli, zasekávali sa.V zasneženom neprechodenom teréne to bolo bez problému, borili sa minimálne.Znova na zladovatelom snehu na poli už dolu, miernym zjazdom, to išlo dobre, zatáčal som v pohode.
Mimochodom chcel som kúpiť Easy Glide od Swixu, v Hudy nemali, ale vedeli o ňom, v špecializovanom lyžiarskom mi tvrdil, že nič na Nowax bežky špeciálne neexistuje(a to sa v bežkách vraj vyznal dobre), a to vraj majú vždy celý sortiment swixu.Nakoniec som ho kúpil v obchodnom centre, vo veľkom univerzálnom športovom obchode.Všetko v HK.
Carspo! No to jsou ty sjezdovky „LEHKÉ“ o kterých jsem tu už psal. Ten kryt se zhora jde dobře suntat ale nevypadá to moc esteticky. Většinou si stačí koupit větší hrazdičku a trochu ji přiohnout. Pokud bys používal pásy guma háček, tak se tam vejde hrazda v pomoci nebo coll-tex, ale zvětšený….pozor na to!
Rozdodně díky slide cutu je cítit jak lyže ujíždí do boku a nedrží stopu.
Jo a letos jsem na turách provětral kožeňáky a můžu říct fakt dobrý.
Jinak na příští sezónu budeme mít vosk na šupiny! A starší lyže Morotto 72-55-60/cirka/ v délce 200 za 500,- teď už je máme schované. Jinak jsou to TMK lyže.
A navíc mě zajímalo použil jste někdo na ty Carspa vázání BC nnn nebo sns. Já používám 75 a nic jiného bych si nelasj, jestli to funguje tak by mě to zajímalo!!
Skol.
Ja mam na nich namontovano vazani Rottefella NNN BC automat (chtel jsem manual). Nemohu jeste moc posuzovat jak se to chova, Byl jsem na nich venku jenom jednou (viz muj prispevek vyse). Ale asi bych to nezkousel z mekkou botou. To vazani drzi za predpokladu ze se do nej da poradne oprit. Nevim co to udela ve hlubokem snehu, na to si musim pockat. Jendo jeden dotaz. Nemas nahodou tip na skolu telemarku, ale nekde na Morave.
Jediné školy o ktrerých vím jsou v severních horách a takovou mobilní dělá Petr Novotný leč se zatim vždy konala v Krkonoších. Možná by bylo zajímavé ho kontaktovat http://www.telemarkski.cz.
Potom také exzistuje České a Slovenské TMK setkání, kde se tmk vybavení půjčit a lecco okoukat./www.telemark.cz/
Doufám, že jsem prospěl.
Potrebovala by som praktickú informáciu o tom, ako odstaniť stúpací vosk klistr zo sklznice bežiek. Je to možné len so zmývačom voskou alebo sa to da inak podomacky bez použitia ďalších chemických látok?
Teoreticky by šel stáhnout žehličkou (postup zde: http://www.svetoutdooru.cz/Users/Clanky/clanek.asp?id_clanku=840). Prakticky teplem roztavený klister je kromobyčejné svinstvo, lyže jsou pak ulepené celé, žehlička, podlaha a ruce taky. Doporučuji hodně smývače a několik hadrů.
Ještě před použitím smývače je samozřejmě vhodné co nejvíc toho svinstva odstranit mechanicky (třískou od krbu, která se pak spálí nebo vyhodí), jinak je smývače zbytečně velká spotřeba.
Každá firma vyrábějící vosky nabízí i jejích smývač, plus samozřejmě další doplňky. Z čeho se ale ten smývač skládá, český vypadá na velký podíl benzínu s nějakým dalším rozpustidlem. U zahraničních nevím, už žádný nemám, máte s nimi někdo zkušenosti případně i s vlastní směsí?
Břeťo, samozřejmě, chalupu na Vysošině vybavenou krbem lze jako doplněk k běžkám jedině doporučit:-))) *** Běžky se dají umývat technickým benzínem, u nových se to obecně nedoporučuje. Starší PE (ne grafitovou) skluznici umývám benzínem běžně. Je třeba ji nechat od benzínu DŮKLADNĚ oschnout, jinak na tom nedrží parafín (zrovna minulou sobotu jsem jel 55km a v půlce měl skluznici suchou, pak to bylo utrpení i z kopce). Dříve jsme používali perchloretylen či trichloretylen (rozpouštědla, běžně k dostání v drogerii). Údajně šetrnější k běžkám než benzín. U starších běžek rozmazával nápisy na bocích lyže a u některých (Artis Spurt např.) vznikaly do černých boků lyže dírky. *** Všem doporučuju smývač vosků, ale sám používám benzín:-)
Tak jak výše napsáno potvrzuji, klistr odřít nějakou špachtlí a potom umýt lyži i špachtli, nejlevněji technickým benzínem či benzínovým čističem(asi na textil). (Barvy laky nebo stará drogérie-nové mají úzký sortiment) Problém čističe je, že některé ukrutně smrdí.
Nejlepší je lyži umýt komplet a zažehlit/navoskovat .
Nemám rád klistr a radši patlu stříbrný či žlutý vosk.
Nedrží vosk po umytí? Já myslel, že to je obecná vlastnost mých černých skluznic. Mnohokrát jsem je proklel. Na bílých mi to drží vždy dobře.
Přeji hezké svezení. Loj.
Dobrý den!
Já bych je koupila, měřím taky 170 při muší váze 🙂
Dejte vědět na mail. Díky H.V.
Můj článek je přesně dva roky starý, byl napsán podle tehdejších možnostech v Sportenu v Novém Městě na Moravě. Nebyly to lyže standardně vyráběné, ale jakýsi exportní zbytek. Zbytky jsou asi každý rok, ale ze zakázek co byly u Sportenu objednány. Co mají letos nevím, musíte se obrátit přímo na ně, nebo s podobným dotazem navštívit jejich stánek na pražském SportPrague.
Jinak Vám by stačily asi ty nejkratší 160 cm dlouhé.
Zdravim , ted v intersparu asi tyto lyze prodavaji za 1990 i s vazanim … je to dobra cena ? Please poradte … Marek
Mohl by jste upřesnit jaké lyže máte na mysli. Výrobce, název a šířky skluznice (sidecut). Také jaké vázání mají namontováno, NNN, SNS, nějaké BC …
Docela by mě totiž překvapilo kdyby tam právě tyto lyže měli!
No ja prave nevim , neee takhle maji carvingove lyze a pani mi do telefonu rikala , ze je jedna o sporten carspo s vazanim SL 100 tyrolie s delkou 170 cm ….
Uvazuju o koupi techto lyzi, forester nebo ranger…Budu je pouzivat v neprojetem terenu,hodne snehu…Nemuzu se ale rozhodnout ktere…Nejak se mi zamlouvaji ty rangery,jsou sirsi..Ale podle jejich tabulek se nejak nemuzu vejit – 190cm/105kg 🙂 Diky za rady…
Ten problém mám taky, jsem ještě vyšší ;-)) A Sporteni nechtějí slyšet, že by rozšířili řadu pro nás nahoru. Snad jen zeptat se přímo u nich, jestli nemají nějaký exportní zbytek, kde zákazník delší chtěl, občas to vyjde, třeba pro Madshus. SportPrague by mohla být příležitost to s nimi osobně probrat. A to ještě si vezměte na záda 20kg batoh…
no jo,co uz 🙁 A kolik tak ty RANGERy „unesou“ ? Jinak jsem naprosty zacatecnik, da se na techto lyzich „ucit“ ?
Širší a kratší lyže jsou myslím pro začátečníka stabilnější a je snadné na nich začít. Doporučuji si ale najít něho zkušenějšího, kdo zpočátku poradí, třeba s mazáním, nebudou-li to lyže s protismykem. Také zpočátku pomůže s prošlapání stopy, než tomu přijdeš na chuť 😉
V neprojetém sněhu, nebo při návratu ve vlastní stopě není až tak zásadní ta délka lyže jako tvrdost, pokus se vybrat ty nejtvrdší!
Ozývám se po dlouhé době s nabídkou přenechání lyží SPORTEN CARSPO 4×4 90-64-80 hm.1444gr bez protismyku. Tyto jsem použil 3x na výlet s vázánim Nicimpex evolution light a tuhoboatami Trezzeta Alpinist. Výhody: lehká v podstatě skialpová varianta, s pásy velice rychlý a pohodlný výstup kolmo lesem. Rovinky rychlejší jak na skialpech ale pomalejší než s botama s ohebnou špičkou. Sjezd – tragedie – Bota neposkytuje oporu ale lyže s hranama zvládá – tj. „Anděl na horách“. Jinak lyže byly testovány i na sjezdovce s klasickými Přaskáči Lange Comp100. Zjištění: Základ dobrého sjezdu je bota – nikoliv lyže!?! – zapomenout na carving a naprosto výborně se na nich dalo smýkaným obloukem sjet. Vývoj u mne šel ale jinak – propadl jsem klasickému skitouringu mám komplet od Dynafitu, a na běžkování široké fitnessky od Fischera. K tomu Kombi boty a klasický SNS. Tj. mám tyto lyže doma.
Tj. daruji lyže Sporten Carspo 4×4 dl.180cm vhodné na české backcountry, pokud by byl zájem tak za 500,- Kč k tomu mohérové pásy v 100% stavu. Mailujte. Zdeněk Formánek
Zdravím,
velmi by mě zajímalo, kde by se daly sehnat ty stoupací pásky na běžky Atomic,
Viděl jsem to u kolegů a fungovalo to velmi dobře řadu let. Bohužel, tam co to kupili to nemají a nedokážou to ani sehnat. Pry to bylo vždy v setu s běžkami Atomic.
Nevíme ani přesné označení těch stoupacích pásků.
moc děkuji za případnou informaci
martin Faltys
Téma měsíce: Za sněhem do Skicircus Saalbach
Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn: lyžování a freeride snů v obří lyžařské areně v srdci Alp
FIS Alpine World Ski Championships Saalbach 2025: jedinečná podívaná na MS v alpském lyžování v Salcbursku
Zimní dovolená ve Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn: Zábava pro celou rodinu
Rady k vybavení
V suchu i za deště. Správná impregnace pohorek
Nejlepší trekové boty a pohorky 2024: výběr testerů Světa outdooru
Jak vybrat nepromokavou bundu?
Knižní tipy
Snow Film Fest 2024: adrenalin, humor, i dojetí na plátnech kin
E-BOOK 1. POMOC NA HORÁCH: zdarma ke stažení
Zajímavé vybavení
Forclaz nafukovací karimatka MT900
Izolující karimatka (R 5,4) vážící 630 g s hloubkou 9cm
Merino spodní bunda MT900
Z merino vlny (63 %), ideální jako 2. hřejivá vrstva
NEJLEPŠÍ TREKOVÉ BOTY A POHORY
Výběr testerů Světa outdooru
VIVOBAREFOOT Tracker Forest
Nejpohodlnější outdoorové boty na světě.
Zajímavé túry
Arizona Trail
Velký Choč s výhledem na čtyři národní parky Slovenska
Hayduke trail: kaňony a pouštěmi na jihozápadě USA
Další zajímavosti
Barefoot obuv: Do přírody i na horské výšlapy
Decathlon: jak správně pečovat o stan, karimatku a spací pytel
WARMPEACE: život mezi spacáky