Ahoj. Všimli jsme si, že máš zapnutý AdBlock. Prosím, pozastav si pro SvetOutdooru.cz blokování reklamy. Díky tomu můžeme zajistit více zajímavých článků o horách, vybavení nebo metodice nebo aktualizovat katalog stovek treků a ferat. Navíc se snažíme zobrazovat jen reklamy s outdoorovou tématikou, podporujeme touto cestou i mnohé charitativní projekty a neziskovky. Snad tě nebudou moc rušit. Děkujeme! Redakce SvetOutdooru.cz
Česká firma Warmpeace si za více než 30 let své existence prošla úspěšnými i obtížnými etapami a vypracovala se ke špičce v oboru. Pojďte se společně se spoluzakladatelem firmy Pavlem Habětínem podívat do minulosti i budoucnosti této české značky outdoorového vybavení a oblečení.
Jak vzpomínáš na začátky podnikání na začátku 90. let?
Počáteční léta naší nekonečné práce byla to nejdrsnější, nejkrásnější, nejdobrodružnější a nejúnavnější, co jsme měli možnost v životě prožít. Vzhledem k tomu, že jsme do toho vlítli hned po revoluci, byla pro nás možnost postavit se na vlastní nohy a zařídit si profesní život přesně podle našich představ více než opojná. Dávka zodpovědnosti a rizik s tím vším spojených nám připadala spravedlivá a adekvátní způsobu života, který bychom za nic na světě nevyměnili.
Od zahájení naší výroby jsme přibližně pět let nepoužívali žádné logo, jméno či značku. Soustředili jsme se především výrobu tehdy nedostupného vybavení, které nebylo třeba nijak zdobit. Na počátku devadesátých let, když se však z naší domácí dílny stala najednou Firma, jsme si řekli, že by to chtělo „nějakou nášivku“. A protože tehdy jsme vyráběli v podstatě jen péřové věci, vymyslel pro nás jeden kamarád logo s peříčkem a nápisem Warmpeace. Toto do té doby neexistující slovo jsme my překládali jako „pohoda v teple“ a naši prodejci v zahraničí je položili do úderného kontextu „Cold war is over – Warmpeace is here!“, což nám velice imponovalo. Brzy jsme však pochopili, že našemu pohledu na svět nejvíce vyhovuje vysvětlující heslo, kterého se držíme dodnes:
„WARM on body- PEACE in soul“ neboli „Dokud jsi v teple, houby se Ti děje!“
Dlouhou dobu jste drželi výrobu v Česku. Co vás vedlo ke změně?
Naše výroba se do počátku nového milénia držela v Česku sama. Byli jsme velice hrdí na to, že jsme vybudovali vlastní provoz, pronikli do všech potřebných technologií a pořídili (a splatili) všechny potřebné stroje. Nicméně náš úspěch na zahraničních trzích přinesl potřebu vyrábět mnohem více zboží, než jsme silami vlastního provozu (80 lidí) zvládali. Zároveň jsme začali pociťovat technologický náskok kolegů, kteří svěřili výrobu určité části své nabídky specialistům, zaměřeným na jednu konkrétní oblast výroby, poskytujícím své služby všem výrobcům napříč outdoorovým světem. Naše technické možnosti, přestože nedávno pořízené, velmi rychle stárly a aktuálním trendům nemohly stačit.
Oba tyto faktory rozhodly o tom, že hrdost musí jít stranou. Bylo třeba přistoupit na přirozenou dělbu práce s dodavateli, kteří jsou na určité typy práce lepší než my. Prospělo to především našim výrobkům, tedy i jejich uživatelům, a nám to přineslo řadu nových zkušeností. Soustředíme se především na dokonalou souhru s několika zkušenými dodavateli. Jedná se nejen o provozy v Asii, vyrábíme hodně v Česku, Polsku a podstatná část naší produkce vzniká v Německu.
Jak se za dobu působení firmy proměnil outdoorový trh?
Naše firma vznikla několik let před tím, než byli turisté, horolezci, lyžaři, vodáci a dobrodruzi všeho druhu vhozeni do jednoho outdoorového pytle a jejich vybavení se přestalo prodávat v „obyčejném“ sportovním obchodě. Pamatuji si rok 1993, kdy pojem outdoor do Evropy dorazil. Nyní je rozlezlý do všech domácností a je z něho rozsáhlé průmyslové odvětví se svými nepsanými pravidly a zákonitostmi, s výrobci a obchodníky, s vydavateli časopisů, s teoretiky outdoorové vědy… a se vším, co k takovému cirkusu patří.
Milníky v historii Warmpeace
1986 první doma ušité kousky opouštějí kuchyň u Habětínů 1990 vzniká název Warmpeace 1991 první provozovna v Praze a továrna v Červeném Kostelci 1992 konec výroby na míru, první dodávky do obchodů 1995 dva šicí provozy s 80 zaměstnanci 1998 expanze na zahraniční trhy 2001 počátek přesunu produkce do zahraničí 2005 krize odbytu, zeštíhlení organizační struktury 2012 spuštění plnění a dokončování výroby spacáků v Německu 2021 35 let na trhu
Více o historii značky Warmpeace i její nabídce najdete na www.warmpeace.cz
Poslední dekády znamenaly rapidní vývoj nejrůznějších technologií.Jak těžké je držet krok s dobou?
Technologický vývoj v outdoorovém vybavení byl nejpřekotnější v druhé polovině devadesátých let. Vypadá to, že v poslední době se kolotoč technických zázraků spíše zpomalil. Řada kdysi převratných technologií je dnes standardem a dobrodruhy opět hlavně zajímá co, kde, s kým a jak prožívají. Vzhledem k tomu, že jsem nastaven úplně stejně, nemám problém takový trend následovat a zaměřit se při vývoji našeho vybavení především na osobní komfort a pohodu uživatele. Naopak soutěživý přístup k outdooru typu „dál, výše, rychleji“ je mi v podstatě cizí. Vybavení v takovém duchu u nás nehledejte.
Značka Warmpeace v roce 2021 oslavila 35 let své existence. Co tě na výrobě outdoorového vybavení stále baví a naplňuje?
Jestli mne nějaká oblast vybavení stále zajímá, pak je to vybavení pro spaní. Je to náš hlavní směr a denní chleba. Nedávno jsme spočítali, že spacáky z naší tradičně nejpopulárnější řady Viking používá na světě více jak 750 tisíc uživatelů. To jsou tuny peří a stovky kilometrů materiálu a všechny nám prošly rukama. Je těžké si ten objem představit. Za 30 let se dá zvládnout spousta práce.
Baví mě vývoj nových spacáků se zaměřením na přesně specifikované užitné vlastnosti a vylepšování stávajících kousků. Nejvíc mne naplňuje práce s lidmi, kteří naše spacáky prodávají. Objíždím je po celé Evropě a s trochou nadsázky mohu říct, že znám osobně téměř každého prodavače našeho zboží a jeho prostřednictvím jsem napojen na všechny uživatele.
Jaké výzvy vnímáš pro značku Warmpeace do budoucna?
Především je to generační výměna. V práci jsem obklopen mladými lidmi, kteří vidí svět jinak než já. To se nevyhnutelně podepisuje na směřování celé firmy, její nabídky i stylu práce. Já se tomu snažím nepřekážet, ale v řadě případů to zatím ještě nedokážu. Za zcela zásadní problém považuji nedostatek spolupracovníků. Užili bychom podobně naladěného kolegu či kolegyni, pokud možno nakaženého stejným outdoorovým virem, případně ochotného nechat se nakazit a promořit.
A největší výzva? Udržet si svět kolem sebe a svých nejbližších tak, jak ho znám a jak ho mám rád.