Parametry
Zaujalo mě
- robustní konstrukce a stabilita
- FLIPSTOP™ čerpadlo - funkce vyhoření paliva
- magnetické čištění trysky
- spolehlivost
- skladnost
Shrnutí recenze
Hybridní vařič OPTIMUS Polaris Optifuel si výborně rozumí s plynem, benzinem, petrolejem, naftou i tryskovým palivem, aniž byste museli měnit trysku. Patentovaný hořák s funkcí rychlého vznícení, samočisticí hliníková pumpa a vestavěná magnetická čisticí jehla zaručují spolehlivost a snadnou obsluhu při používání kapalných paliv…
PODROBNÝ POPIS
Popis a charakteristika
Pro změnu paliva není nutné měnit trysku. Komfortní užívání podtrhuje vestavěná magnetická čistící jehla, kterou je možno použít i při vaření. Dalším bonusem je patentovaná funkce rychlého vznícení a samočisticí aluminiová pumpa. Při použití plynu lze volit mezi módem účinnosti a celoročním módem praktickým při nízkých teplotách. Stačí vyklopit integrované nožky a plynovou kartuši otočíte dnem vzhůru – spalování bude účinnější a plyn spotřebujete do poslední kapky.
Sada obsahuje
Vařič, FLIPSTOP™ čerpadlo, multitool, závětří, tepelná clona, cestovní obal, lubrikant na těsnění.
Všežravec
Na testování vařiče, který jede takřka úplně na všechno (propan-butan, izobutan, petrolej, nafta, benzin, letecký benzin, technický benzin), jsem se opravdu těšil. A to i přesto, že jsem neplánoval žádnou expedici do divočiny nebo do Nepálu. Přesto jsem měl možnost vyzkoušet tento univerzál a podívat se mu se stopkami a teploměrem na zoubek. Hlavně při nižších teplotách okolo nuly. Vařič byl testován na několika výpravách do hor, k vodě, ale i při zimních skialpových aktivitách včetně bivakování.
Na první pohled
Oproti vařiči s nízkou rozkládací konstrukcí, který je čistě na plyn – Optimus Vega (hmotnost 178 g) je testovaný vařič OPTIMUS Polaris Optifuel (hmotnost 475 g vč. pumpy) těžší a robustnější. Jeho výhodou je jeho univerzálnost. Pro ty, kteří však chtějí stabilní vařič a stačí jim vaření na plynu, může být vařič Vega dobrou alternativou. Avšak pro ten zbytek dobrodruhů, kteří chtějí byt nezávislí na palivu, může být Polaris Optifuel řešením. I přestože máte s multipalivovými vařiči zkušenosti doporučuji si přečíst návod nebo se podívat na doporučené video návody k použití, kde se hlavně dozvíte jak vařič zapálit, jak přejít z jednoho druhu paliva na druhý a jak vařič vypnout tak, aby vám zase dobře sloužil na další vaření. Vařič se dá uložit do plátěného pytlíku na samosvorku. Tam vložíte tělo vařiče, servisní klíč, podložku pod vařič, závětří a případně i pumpu.
Vaříme na plynu
Asi nejjednodušší vaření. Přesto doporučuji šroubovat plynovou kartuši směrem ventilem nahoru a při uzavřeném ventilu regulace hořáku. V případě, že je kartuše s plynem již prázdnější nebo je chladněji, otočte ji dnem vzhůru. Díky dvojici výklopných ramen v této poloze drží jistě. To však udělejte až cca po 30 s hoření vařiče, kdy je dostatečně zahřátý. Při otáčení držte hadici tak, aby se nepřetočilo tělo hořáku. Regulace není tak plynulá, jak jste zvyklí z vařičů čistě na plyn. Pro regulaci je třeba více otáček sklápěcím (drátěným) prodloužením ovládání plamene vařiče. Vzdálenost od hořáku je dostatečná. Nebo dokonce delší než u jiných plynových vařičů. Zapalování probíhalo škrtáním sirkami, standardním plynovým zapalovačem, ale i křesadlem. Vše bez problému.
Při testování na čas a při měření teploty okolí a vody jsem ohřál 1 l vody o počáteční teplotě 19,3 °C a okolní teplotě 5,3 °C (nadm. v. 500 m) na teplotu 85 °C za 7:45 a na 95 °C za 8:45. Maximální teploty jsem dosáhl 98 °C. Nesleduji tímto měřením srovnávání s udávanými časy, ale praktické měření při uvedených teplotách a počátečních teplotách vody. Při ohřívání potravin a vaření jsem samozřejmě používal regulaci plamene tak, aby se jídlo nepřipravovalo. Vaření instantních jídel (polotovarů) časově odpovídalo uváděným časům na jejich přípravu. Z vlastní zkušenosti doporučuji používat ALL SEASON směsi tak, aby vás pokles teploty na túře nezaskočil.
Vaříme na technickém benzínu
Pro začátek jsem zvolil čistší palivo, které je snadno dostupné v civilizaci. Podle webových stránek evropského regulačního úřadu pro paliva a ropné produkty je technický benzín dostupný ve všech zemích EU. Benzín jsem přelil do originální tlakové nádoby a snažil se opticky odhadnout maximální plnění. Byla by fajn nějaká ryska nebo vychytávka jak změřit výšku hladiny. Originální uzávěr má bezpečnostní pojistku proti samovolnému otevření nebo otevření dítětem. Po naplnění jsem tedy nasadil pumpu a těšil se na natlakování. To můžete udělat ještě dříve, než tlakovou lahev připojíte k vařiči. Na pumpě je totiž ještě jeden regulační ventil. Tlak jsem však nebyl schopen vytvořit ani po 50 stlačeních. Co to? Povolil jsem tedy uzávěr pumpičky a roztáhl kožený ventil, který doporučuji případně ošetřit i přiloženým lubrikantem proti vysychání. Při tomto prvním vaření na tekutém palivu však stačilo kůži pouze roztáhnout do stran. Pak už šlo všechno hladce. Protože byla lahev plná stačilo pouze cca 25 stlačení. Při poloprázdné lahvi je nutné počet stlačení až zdvojnásobit. Připojil jsem lahev k hadici pomocí převlečné matice. I po zatažení je však možno s lahví otáčet, aniž byste tuto hadici „ukroutili“. Její délka je dostatečná. Povolil jsem regulační ventil na ON. Lahev leží vedle vařiče nápisem ON na pumpě směrem nahoru. Ventil regulace plamene jsem otevřel na cca 2 vteřiny a nechal jsem nasáknout houbičku uvnitř hořáku. Pak jsem jej uzavřel a vařič zapálil. Preferuji zapalování křesadlem, které generuje spolehlivou jiskru i v extrémních podmínkách. Po nahřátí už stačí regulovat přívod paliva a můžete vařit. Skoro by se dalo říct klasický postup. Překvapení však ještě přijde. Po dovaření se nezavírá žádný ventil. Lahev, která doposud ležela nápisem ON nahoru, se otočí (překlopí) o 180 stupňů nápisem OFF a hořák se nechá dohořet. Cca po 10 minutách chlazení stačí zavřít ventil regulace plamene i hlavní ventil na lahvi, vše sbalit a jít dál nebo jít spát. Takto máte vařič dokonale připraven na další vaření. Tečka.
Během měřeného vaření jsem z počáteční teploty vody 18,5 °C, při okolní teplotě 5 °C dosáhl teploty 85 °C za 6:45 a 95 °C za 8:05. Vyšší teplotu neuvádím, protože bod varu je subjektivní jev a navíc jeho teplota je závislá na nadmořské výšce.
Vaříme na automobilovém benzínu
Stačilo načepovat při tankování něco přímo do tlakové lahve a za chvíli jsme mohli vařit. Vaření na normálním benzínu probíhalo za teplot okolo nuly při výpravách do divočiny v Krkonoších a čištění koryta řeky Jizerky. Při okolní teplotě cca 3 °C, teplotě vody 14 °C se však protáhlo dosažení vařící teploty 95 °C na 12 minut. Při rychlosti větru do 5 m/s jsem vařič dokonce zapálil pouhou jiskrou od křesadla. Snadno a lehce. Lahev jsem natlakoval cca 40 stlačeními pumpy a před zapálením jsem otevřel regulační ventil plamene na cca 2 vteřiny. Po nahřátí jsem tento ventil otevřel naplno a vařič začal hučet jako úderník. Délka palivové hadičky je dostatečná a nebrání nijak při vaření nebo manipulaci s tl. lahví. Vaření pokrmů chce malinko cvik než se vařič zahřeje, pak jde regulace plamene snadno a dovoluje kvalitní vyvařování.
Vaření na dalších palivech
Nejkomfortněji funguje vařič na technický či automobilový benzín, protože s ním se vařič snadno zapaluje, hoří poměrně čistě a bez výraznějšího zápachu a má také dostatečný výkon. Komfortní je samozřejmě i plyn. Nešpiní a dobře hoří. Na petrolej má vařič také dostatečný výkon, ale zapalování je pomalejší a vařič více špiní nádobí a také produkuje více zápachu. Jednoznačně nejméně komfortním palivem je nafta, která se hůře zapaluje, zapáchá a špiní nádobí. Tato paliva jsme již neměřili, jelikož okolní teplota byla výrazně nižší než při výše uvedených testech. Přesto se podařilo vařič zapálit a uvařit, resp. přivést vodu do varu, udělat těstoviny, apod.
Zimní vaření
Zimní vaření se moc nelišilo od toho podzimního. Nějak instinktivně jsem více zapumpoval a natlakoval nádobu na palivo. To je asi jediný rozdíl. Benzín i nafta hořela bez problému. Zapalování proběhlo dokonce křesadlem a to i při teplotách 10 °C pod bodem mrazu.
Servis během provozu
Součástí balení je servisní klíč, který je osazen i magnetem, kterým můžete trysku čistit i během vaření a to přiložením pod misku hořáku a pohybem sem a tam. Dále na servisním nástroji naleznete základy klíče pro povolení ventilů či trysky vařiče. Doporučuji nenechávat doma, ale raději poctivě nosit v bytelném obalu na vařič. Během testování však nebylo třeba nasadit.
Stabilita
Vařič je dík vyšší váze, ale hlavně masivní trojici vyklápěcích noh, hodně stabilní a můžete na něj klidně naložit 2l ešus. Zvládne to hravě. Přes tuto stabilitu se dá dobře složit a udělá ze sebe překvapivě kompaktní celek. Takové „Transformers“. Z vařiče čouhá pouze nesklápěcí část regulace plamene.
Závěrem
Příjemná manipulace a ovladatelnost zaručuje pohodlné vaření a jistotu teplého jídla. Ten, kdo chce být připraven na všechno a nechce nechat nic náhodě, by mohl zauvažovat o tomto hybridním vařiči, který nepotřebuje měnit trysku a jede na většinu tekutých paliv. A díky bytelnosti může získat parťáka na dlouhou dobu, který hodně vydrží nebo by alespoň měl. Počítejte tedy s malinko větší hmotností, ale i s nekonečnými možnostmi. Dále bych chtěl upozornit na fakt, že bez přiloženého závětří je většina těchto vařičů pouze polovičními vařiči. Závětří je opravdu jejich důležitá součást. Chrání plamen a zvyšuje účinnost vařiče. Nikdy tedy nezapomeňte přibalit k vařiči závětří!
Další informace
Již od roku 1899 vyrábí švédská značka OPTIMUS vařiče a nádobí pro vaření v přírodě. Nekompromisní kvalita a nápaditá inženýrská řešení, která proslavila OPTIMUS po celém světě, jsou i dnes hlavními devizami této nejprestižnější značky vybavení pro gastronomii mimo domov.