Parametry
Zaujalo mě
- inovativní použití drop-stitch technologie
- límec
- jízdní vlastnosti
- Mohlo být lepší: kýl, který bude trochu trpět
Shrnutí recenze
Od podzimu 2019 jsme měli k dispozici pro testování kajak Rush 1, který byl v tu dobu žhavou novinkou od Gumotexu a dalším přírůstkem mezi lodě s drop-stitch prvky. Během dlouhého testování jsme s kajakem vyrazili na mnoho výprav jak po klidných, tak tekoucích vodách a samozřejmě nechybělo ani vykročení „z komfortní zóny“ lodě, která se nejlépe cítí na vodě do WW II.
PODROBNÝ POPIS
Konstrukce
Jak už bylo naznačeno v úvodu, Rush 1 (spolu s ním vznikl také dvoumístný Rush 2) je nafukovací kajak pro jednu osobu, který kombinuje klasické nafukovací prvky s prvky technologie drop-stitch.
Kompletně drop-stitchové je dno lodi. To znamená, že je zcela ploché a velmi tuhé. Jediné místo, kde je drop-stitch deska přerušena je okolo ventilu. Ventil se nachází v přední půlce kajaku, před sedačkou, kde je i kýl. Ten začíná skoro u špice lodi a končí těsně před sedačkou. Logicky je to samé vyboulení, jaké tvoří kýl, i uvnitř lodi, ale člověku nijak nepřekáží. Navíc je šikovné, že máte ventil po ruce.
Drop-stitch technologie
Zajímavější je potom řešení bortů lodi, kde výrobce sáhl k netradiční kombinaci klasických nafukovacích válců, jež jsou v přední a zadní části vyprofilovány použitím drop-stitch technologie. Díky tomuto řešení jsou špice kajaku mnohem ostřejší (lepší hydrodynamický tvar) a lépe tedy mohou rozrážet vodu, což kajak zrychluje a snižuje možnost zalití ve vlnách. Toto řešení je zatím u jiných drop-stitch plavidel v podstatě nevídané a dle našeho názoru nejspíš je to cesta, kam posouvat nafukovací lodě dál.
Další konstrukční části lodi jsou již klasické. Vpředu a vzadu najdeme po jedné kovové výztuze, aby byla loď ještě tužší, vpředu je klasická nafukovací opěrka na nohy stavitelná plochými popruhy vedoucími podél bortů. Dále polstrovaná sedačka z nenasákavé tuhé pěny s nastavitelnou zádovou opěrkou.
Krycí paluba
My jsme k lodi měli i krycí palubu. Ta se uchytává suchým zipem překrytým manžetou, což je sice trochu pracnější řešení pro montáž, ale velmi spolehlivé proti pronikání vody do vnitřku lodě. Na palubě nechybí pružná síťka na předměty denní potřeby před kokpitem, v našem případě nejčastěji sloužila pro kufr s fotoaparátem, a křížená pruženka v zadní části paluby, kterou jsme nejčastěji využívali pro lodní pytel.
Límec
Nově je řešený límec. Sice se stále používá pružný plastový prut, který do límce musíte vsunout, aby dobře držel tvar, ale jeho spojení je řešeno malým dílkem ve tvaru otevřeného V, s kterým se velmi dobře pracuje (pokud se vám jej nepodaří ztratit, což není nic složitého) a nové je hlavně rozšíření límce tak, že se na něj mnohem lépe navléká špricdeka. Klidně i klasická neoprenová určená převážně pro pevné lodě. To je za nás velké plus oproti předchozímu řešení límců.
Z drobnějších věcí ještě zmíním vylévací otvor na zádi, klasicky se zavírá na malou plastovou kartičku, přípravu na montáž kormidla, dvě madla pro nošení a kulaté šňůry na obou stranách přídě i zádě, každé v délce cca 70 cm. Na dně je pak příprava pro připevnění plastové flosničky, která je součástí balení.
Jak to jezdí
Rush 1 je určen k turistickým plavbám po klidných hladinách, podél mořského pobřeží nebo po řekách do maximální obtížnosti WW II. K tomuto určení je loď dobře vybavena a uzpůsobena a pokud ji takto použijete, nebudete mít potíže a jízdu si maximálně užijete. Ploché dno dává kajaku točivost, což se u nafukovaček jen tak nevidí a dají se dobře využít i náklony, ve kterých vás ale omezuje to, že nedržíte v lodi úplně „na fest“. Manévrovatelnost oceníte zejména v tekoucí vodě, kde je třeba často měnit směr. Na klidnější hladiny bylo velmi praktické vzít si přídavnou ploutvičku, která hodně pomůže s držením směru nebo při pohybu v silnějším větru, kdy má loď tendenci být větrem lehce odnášena. Funkce vybouleného kýlu nám nepřišla nijak zásadně znatelná, ale rychle jsme si všimli, že kýl je místem, které bude na lodi zdaleka nejvíc trpět. Přece jenom o pár centimetrů převyšuje okolní dno a tím pádem je na mělčinách nebo v kamenitých pasážích první na ráně. Výrobce na to pamatoval a kýl je zesílen vrstvou materiálu navíc. Za celou dobu testování jsme kýlu nijak zásadně neublížili, ale víc šrámů na něm viditelně je. Co se týká rychlosti, tak Rush 1 mile překvapil a rozhodně bychom jej zařadili spíš ke svižnějším lodím než ke slimákům. I celkově by se dala loď zařadit do kategorie těch povedených.
Jako obvykle jsme si neodpustili i trochu náročnější terén, než kam je kajak určený a sice kanál v Troji a několikanásobné splutí šlajsny jezu Nový Mlýn při vypuštěné Orlické přehradě. Obě místa jsou obtížnostně tak okolo WW IV, tedy už výrazně nad možnostmi lodi. V obou místech se podařilo s kajakem vcelku bezpečně proplout, dovnitř se nám nedostala vůbec žádná voda, což svědčí o kvalitě napojení paluby na borty i o povedeném řešení límce. Už ale bylo cítit, že loď na takové vodě není dostatečně ovladatelná a dost narážíme na její limity. Při rovné jízdě to ještě jakž takž jde, ale při manévrování je to hodně znát. Opět ale připomínám, že se jedná o jinou vodu, než kam je Rush určený.
Takže?
V kajaku se za celou dobu testování vystřídalo několik lidí a v podstatě se nenašel nikdo, kdo by z lodě nebyl nadšený. Loď osedlali ostřílení vodáci i několik lidí z řad začátečníků a u všech Rush 1 zabodoval. I hlavní testeři se shodli na tom, že se jedná o povedený turistický kajak. Však nám také zůstává a budeme s ním na vodu vyrážet i dál.
Další informace
V tomto oboru máme jedinečné know-how a technologie.Naše nafukovací čluny GUMOTEX zná téměř každý, jsou totiž v České Republice vyráběny již téměř 70 let a za tu dobu si vybudovaly pověst velmi kvalitních lodí s dlouhou životností, které jsou vyráběny s ohledem na životní prostředí.