Recenze lyží: G3 SLAYr 114 – prkna nejenom pro freeride touring

Recenze lyží: G3 SLAYr 114 – prkna nejenom pro freeride touring

Parametry

Celé jméno recenzovaného výrobku G3 SLAYr 114
Druh zimního vybavení Lyže
Údaje výrobce 1 Krojení: 143-114-128 mm
Údaje výrobce 2 Barvy: kombinace bílé, černé a žlutých nebo zelených barevných pruhů
Údaje výrobce 3 178 (rádius 20,5 m, 1,5 kg), 185 (rádius 22,7 m, 1,57 kg), 190 (rádius 24,1 m, 1,69 kg), 195 (rádius 25,5 m, 1,74 kg)
Údaje výrobce 4 Polyurethane sidewalls zvyšují odolnost hrany, ale také tlumí vibrace
Údaje výrobce 5 Full carbon konstrukce – pevná, lehká a torzně stabilní
Údaje výrobce 6 Dvě vrstvy Titanalu od špičky k patce umožňující co nejlepší kontrolu lyže i při vysokých rychlostech
Údaje výrobce 7 Dřevěné jádro – prémiové balsové jádro
Údaje výrobce 8 Magnetické kontaktní body
Infocena 21790 Kč
Dodává Boatpark
Více info na www.boatpark.cz/

Zaujalo mě

  • Konstrukce lyže s magnetickými skluznicemi
  • Nízká hmotnost na tak široké a dlouhé fošny
  • Výrazný rocker vepředu i vzadu… není tak problém jezdit na lyžích pozpátku

Shrnutí recenze

Kanadská firma Genuine Guide Gear sídlící ve Vancouveru představila v roce 2020 horkou novinku pro vyznavače širokých a “dlouhých” lyží – G3 SLAYr s šířkou pod vázáním 114 mm a v délkovém rozpětí od 178 do 195 centimetrů. Lyže jsme měli možnost vyzkoušet na SNOWfestu v Davosu na začátku ledna 2021.

PODROBNÝ POPIS

Shrnutí recenze G3 SLAYr 114

Lyže G3 SLAYr 114 jsou určeny těm, kteří se na jednu stranu chtějí při výstupech pohybovat rychle do kopců i po mírně stoupajících pláních, a na druhou stranu si chtějí co nejvíce užít sjezd.

Úkol zněl jasně - rozjezdit svah na G3 SLAYr 114
Úkol zněl jasně – rozjezdit svah na G3 SLAYr 114

PODROBNÝ POPIS

Ve Vancouveru jsou konstruktéři zaměřeni na horami prašanu pokryté svahy různých vrcholů v Britské Kolumbii. Tomu odpovídá i jejich výrobní portfolio pro skialp, freetour, telemark a splitboard. Nejužšími lyžemi v nabídce G3 jsou tak FINDr 86. Naopak nejširšími a nejdelšími jsou nové G3 SLAYr 114. Jelikož G3 je společnost zaměřená čistě na pohyb vlastními silami, jde jí i u širokých “fošen” G3 SLAYr o co nejnižší hmotnost při zachování maximální tuhosti lyže pro sjezd na různorodém podkladu.

Cestou k vrcholu na G3 SLAYr
Cestou k vrcholu na G3 SLAYr

Konstrukce a parametry

Základem jádra lyže je balsová konstrukce s pootočením jednotlivých částí o 45 stupňů pro zvýšení tuhosti. Dřevěné jádro je doplněné jak zhora, tak u skluznice o vrstvu titanalu a dvě propletené vrstvy karbonu. Na spodní vrstvy karbonu navazují široké hrany a skluznice. Výsledkem je lyže s parametry 143-114-128 mm a délce 190 cm při hmotnosti pouhých 1,67 kg! Standardní délky SLAYru jsou 178, 185, 190 a 195 cm, takže nic pro fitness skialpinisty. “Dámskou” a juniorskou alternativou jsou G3 SLAYr 114 Swift v délkách 172 a 178 cm.

Konstrukce lyží G3 SLAYr 114
Konstrukce lyží G3 SLAYr 114

Rocker vs. Camber

Lyže mají výrazný rocker vepředu, milimetrové prohnutí (camber) uprostřed a nezanedbatelný je také rocker vzadu. Zadní rocker je natolik “velký”, resp. patky natolik zvednuté, že není problém jezdit na lyžích pozpátku v jakémkoliv sněhu. Pata lyže má navíc žluté plastové zakončení s výřezem pro uchycení patky tuleních pásů.

Špička lyže o šířce 143 milimetrů má tvar “lopaty” obdobně jako další lyže G3 – viz obrázek. Podélné tvarování lyže má podle konstruktérů zajistit co nejlepší zahájení, vedení i zakončení oblouku ve volném terénu.

Tvar lyží G3 SLAYr 114
Tvar lyží G3 SLAYr 114

Praktické zkušenosti s G3 SLAYr 114 v Davosu

Nové lyže SLAYr 114 v délce 190 cm jsme měli možnost vyzkoušet během SNOWfestu 2021, který se uskutečnil ve švýcarském Davosu v první polovině ledna 2021. Obvyklé podmínky pro dokonalé prašanové lyžování zpočátku chyběly, takže první skialpinistické výlety byly vedeny při výstupech většinou na tvrdém podkladu s prašanovými celodenně zastíněnými misty. Pohybovali jsme se tak v oblasti Pischahornu a Strela passu. Na lyžích G3 SLAYr bylo namontované vázání G3 ION 12 a stoupalo se na pásech G3 Alpinist.

Na to, jak jsou 190 cm dlouhé a 114 mm široké SLAYr “obrovské” v porovnání s tím, co někteří považují za standard do neupraveného terénu, nebyly lyže na nohou téměř cítit díky nízké hmotnosti. Přímé výstupy na tvrdém i měkkém podkladu byly bezchybné. Traverzování na tvrdém a zmrzlém podkladu vyžadovalo u některých zpočátku větší opatrnost, než si na takto široké lyže zvykli. Samostatnou kapitolou je pro mnohé otáčení se ve strmějším svahu mezi traverzy. U toho stačilo se jen uvědomit, že zadní rocker je docela výrazný, takže je potřeba při otočkách lyže pokládat o pár centimetrů dále než je zvykem u standardních 190 cm dlouhých lyží.

Samostatnou kapitolou byly výstupy v hlubokém sněhu, ať už to byl prašan nebo sluncem rozměklá “kaše” (ta byla jen chvilku). Při šlapání stopy docházelo k menšímu propadání se do sněhu díky velké ploše lyže. Při občasném větším propadu do sněhu bylo vhodné nadbytečný sníh ze špičky lyže setřepat.

Na tenké vrstvě měkčího sněhu při výstupu na G3 SLAYr v oblasti Pishahornu
Na tenké vrstvě měkčího sněhu při výstupu na G3 SLAYr v oblasti Pishahornu

Lyžování na G3 SLAYr na betonu i v prašanu

Lednové sněhové podmínky v Davosu umožnily dokonalé vyzkoušení lyží při sjezdu na všech možných druzích sněhu. První dny jsme brázdili kombinace krátkých strmých svahů pokrytých prašanem s pláněmi vyfoukanými na tvrdý sníh.

Ve středních a nižších partiích svahů v oblasti Pischy předchozí počasí způsobilo, že starší stopy od lyží a snowboardů důkladně zmrzly. G3 SLAYr tak mohly být důkladně “protřepány” také na tomto nestandardním podkladu, který dá zabrat většině lyži. Sjet se tyto svahy daly v pohodě, ale žádné pořádné užití sjezdu to nebylo.

G3 SLAYr se dostaly do svého přirozeného prostředí – “bezedného prašanu” – až v druhé části pobytu v Davosu. Jezdili jsme všechny možné svahy, na nichž se vrstva nového prachového sněhu měnila v rozmezí 25 až 80 centimetrů. Lyže se chovaly parádně a dovolovaly jezdit jakoukoliv rychlostí, přičemž oblouky se měnily od dlouhých až po velmi krátké v úzkých pasážích a v lese. Jen na přeskakované oblouky moc nedošlo. Maximální rychlost ověřena nebyla, neboť na Parsennu v lednu 2020 bohužel nefungovalo měření rychlosti.

Prášení s G3 SLAYr 114 v délce 190 cm
Prášení s G3 SLAYr 114 v délce 190 cm

Další informace

logo-g3Kanadská firma G3 (Genuine Guide Gear) má za sebou dlouhou historii v oblasti výstroje pro aktivity ve volném zimním terénu. Její zakladatel Oliver Steffen rozvojí čistě „backcountry“ firmy s ideálním umístěním ve Vancouveru v Britské Kolumbii. K praktickému testování všech vývojových modelů to tak mají jen kousek. V České republice zastupuje G3 pražský Boatpark.

Zajímavé vybavení

Napiš, jakou máš zkušenost ty

Odpovídáte na komentář: