Parametry
Zaujalo mě
- Varibialita nastavení při změně geometrie
- Zážitková univerzálnost
- Sladění komponentů
Shrnutí recenze
Model Tallboy od Santa Cruz se zasloužil o zavedení 29″ kol mezi celoopružené kola. Jeho přestavěný model otestoval a sdělil tester Tomáš Nohejl, který o něm říká: „Přestavěný Tallboy, to je (skoro) bomba!“
PODROBNÝ POPIS
První pocity
Ve stále se zvyšující odlišnosti typů horských kol už jen velmi těžko vybírat to první, nejuniverzálnější. Možná nejzážitkovější, na němž si nejvíc užijete. A na trénink vytrvalosti, maraton, nebo pořádné sjezdy, či cestování si pak pořídit/příležitostně vypůjčit další stroj.
Kdyby si někdy graviťák chtěl pojezdit ikcéčko (rozuměj: sjezdař se vydat na kratší závodní okruh), musel by sáhnout po Tallboyovi. To tvrdí hoši z ikonické americké značky Santa Cruz (její tváří je už roky legendární Greg Minnaar) o svém novém kousku. Linie modelu se táhne už jedenáct let.
Dovolím si to i obrátit: Až si chrťák bude chtít užít víc z kopce, udělá skvělou volbu sáhnutím po Tallboyovi. Ten pomáhal prosadit 29palcová kola ve fullech. Mimochodem jeho název pochází od těžké seismické bomby používané RAF za druhé světové války…
Co všechno umí?
Už při první usednutí se může cítit – třeba jako na harleyi. Majestátně stabilní až robustní, k tomu pohodlný, ale přitom dynamický a silný. Základní konstrukci tvoří níže a designově neobvykle položený tlumič VPP (Virtual Pivot Point) i se zajímavým miniblatníčkem. Kolo s lehčím podvozkem je tím kratší až strmější (s kraťoučkým představcem) oproti srovnatelným trailovým kočárům. Ale hlavový úhel má 65,5 stupňů. A 430mm krátké řetězové vzpěry můžete ještě poladit s délkou řetězu o plus mínus deset milimetrů podle postavy i stylu jízdy. Hravější nebo stabilnější?
Nadupaný je i do kopce, jistě záleží na nohách a plicích, oceňme váhu, ale pořád to není vylehčený hardtail. Dolů jako by popíral teorii o pomalejších kratších kolech. Progresívní tlumič ve spojení se 130 mm zdvihem vidlicí srovná v náročnějších pasážích i méně zručného ridera. Každopádně drží v jakémkoliv terénu, na trailech, v kamenech, nebo při průchodech zarostlým lesem.
O teleskopické sedlovce se na tomto kole už dávno neváhá. Pro zajímavost jsme prubli dva druhy kol – karbonová Reserve 27 rozšiřují oproti základní hliníkové výbavě AR zážitkovou škálu o další level díky lehkosti a pružnosti. Použít lze až 2,6 place široké pláště. Proti Sram výbavě včetně jako břitva se ostře zakusujících brzd Guide nelze vznést výhrad.
V sedmičlenné modelové řadě od hliníkového D (základní cena 84 990 Kč a váha 14,73 kg) po XX1 AXS Reserve (284 990 Kč a 12,57 kg) se pak pochopitelně liší sady osazení i cenová relace. Ale charakter parádního kola, využitelného od všezážitkových cest až téměř po backpackingové výpravy zůstává. Užijte si ho.
Další informace
Legendární značka Santa Cruz v roce 1993 vypustila do světa své první kolo. Během let vytvořila řadu revolučních technologií, včetně VPP (Virtual Pivot point). V Santa Cruz mají jeden hlavní cíl, dělat nejlepší horská kola na světě.
Rámy Santa Cruz mají pro prvního majitele doživotní záruku a v případě zničení, které není důvodem k reklamaci nárok na tzv. crash replacement, kdy zákazník dostane zničenou část za zvýhodněnou cenu. Karbonové ráfky Reserve mají také doživotní záruku, zde se ale způsob zničení už vůbec neřeší a zákazník dostává automaticky nový ráfek. Ale zničit ho není tak snadné, jak ukazuje Danny Macaskill v legendárním videu.