Parametry
Zaujalo mě
- Pohodlná jízda
- Hmotnost
- Ovladatelnost
- Univerzálnost
- Polepy
Shrnutí recenze
Kola v redakci netestujeme často, a když takové jako Salsa Fargo do naší redakce zavítá, nastává opravdový testovací svátek. Co je to vlastně za kolo a komu bychom jej doporučili, se dozvíte na následujících řádcích.
PODROBNÝ POPIS
Kultovní značka Salsa
Historie značky sahá do 80. let 20. století, kdy se zakladatel Ross Shafer zabývá zejména výrobou rámů kol a představců na míru a v roce 1997 přechází značka pod společnost Quality Bicycle Products. V roce 2008 vidí světlo světa první model Salsa Fargo, tehdy ještě horské kolo bez možnosti výměny přední vidlice za odpruženou, ale už se zahnutými řídítky. Tvůrci Farga se při jeho návrhu řídili jednoduchým heslem: „If you were going to tour or race the GDMBR, this would be the bike to do it on.“ To znamená: „Pokud pojedeš na výlet nebo závodit na Great Divide Mountain Bike Route, tohle bude kolo, na kterém to dáš.“ A tak se zrodil kultovní model Salsa Fargo.
Co je Salsa Fargo Apex?
Samozřejmě za tu dobu prošel vývojem, ale jedna věc se u něj téměř nezměnila, jsou to berany a jeho univerzálnost. Pojďme se ale podívat na poslední dostupný model Fargo Apex (2020), který jsem měl čest otestovat. Na první pohled se tváří jako gravel bike, ale tvar rámu se spíše blíží geometrii hardtailu. To by také potvrzovala i možnost vyměnit přední karbonovou vidlici za jinou, odpruženou.
Rám je vyroben z ocelových, třikrát zeslabovaných trubek. Zajímavostí jsou nastavitelné patky, kterými si můžete poladit délku zadní stavby nebo ji rovnou vyměnit za jinou. Když už jsme u zadních patek, všimneme si náboje DT Swiss 240 s pevnou osou, kazetou Sram s ozubením 10–42, přehazovačkou Sram Apex 1. Náboje jsou vpleteny do 29“ karbonových ráfků značky Whisky Parts s vnitřní šíří 30 mm a na nich je obuta poctivá japonská MTB guma Panaracer DriverPro o tloušťce 2,4“. Do rámu se vlezou i kola o rozměru 27,5+“. Zadní kolo je roztáčeno MTB klikami Truvativ Stylo 6K. Řazení je převodováno systémem 1×11 s 32zubou jednoplackou. Přední kolo má stejný náboj, ráfky i pneu.
O bezpečnou regulaci rychlosti se starají mechanické brzdy TRP Spyre-C s kotouči o průměru 160 mm na obou kolech, které jsou ovládány pákami Sram Apex 1. Brzdové páky jsou připevněny k širokým beranům Salsa Woodchipper upevněných do představce Salsa Guide.
Zajímavou kombinací je spojení karbonové vidlice Salsa Firestarter s ocelovým rámem. Posledními komponenty, které chybí k popsání celku, jsou sedlová trubka Salsa Guide o průměru 27,2 mm a sedlo WTB Volt Comp.
Jízdní vlastnosti
Doma mám „expediční“ kolo a už nějakou dobu pokukuji buď po druhé sadě větších kol (29“), která by mi přidala vítr do vlasů, nebo po druhém kole typu „gravel“. Proto jsem s radostí sešteloval výšku sedla (jsem skoro trpaslík – 172 cm, a rám kola je velikosti L) a vyrazil po okolních kopcích beskydského podhůří. Zprvu jsem se s kolem seznamoval a zkoušel, jak se bude chovat kolo o jednu velikost větší, než bych podle tabulky měl mít. Kombinace převodů a 29“ kol byla krásně znát v odpichu na rovině i v opravdu prudkých stoupáních, o které v Beskydech není nouze. Převodování, obzvláště na nenaloženém kole, nemusí využívat celý potencionální výkon jezdce – při jízdě s větrem v zádech nebo mírně z kopce je čas i odpočívat, protože převody jsou koncipovány hlavně do terénu – Fargu je dobře na rozbitých lesních cestách, šotolinách, single trailech a jiných stezkách-nestezkách. To potvrzuje i jeho skvělá ovladatelnost v různém terénu od sypkého písku přes kamenité, štěrkové nebo asfaltové stezky až po zasněžené cesty.
Rozšiřující se berany se skvěle drží ve všech možných polohách, nejčastěji však na jejich koncích. S širokými řídítky a lehkou vidlicí projedete téměř čímkoliv. Zvláštní zkušeností byl prudký sjezd na pískovo-kamenitém podloží, při kterém jsem kvůli nízkému úchopu měl hlavu pro mě nepřirozeně nízko. Kolo si s výzvami sjezdu poradilo a obavy z přeletění řídítek byly zbytečné. Nejste-li fanoušci zahnutých řídítek, nic nepokazíte, když je vyměníte za rovná MTB řídítka nebo jiný speciální typ jako například Jones Loop Bar nebo Surly Moloko.
Pokud si myslíte, že komfort jízdy nebude kvůli karbonovým ráfkům a vidlici dobrý, mýlíte se. Ocelový rám společně s koly, vidlicí a mírně podfouklou pneumatikou šíře 2,4“ dobře nahrazují tlumící prvky. A naopak, pokud je vhodně zvolen desén a vyšší tlaky, skvěle si zajezdíte po rovinkách i na asfaltové silnici.
Klasická cykloturistika nebo bikepacking?
Odpověď na tuto otázku je čistě na vás. Dle mého názoru tomuto kolu bude stejně tak slušet čtveřice brašen na nosičích jako brašny rozmístěné po ose rámu. Salsa Fargo je připraveno na jakékoliv dobrodružství. Na rámu je umístěno šest pinů pro uchycení košíků na lahve s vodou či jiné větší klece. Na zadní stavbě nechybí šroubky pro uchycení nosičů brašen i takových věcí jako blatníků. 🙂 Karbonová vidlice má v sobě tolik děr a šroubků (3+2 na každé straně), že je také připravena na připevnění až čtyř košíků nebo nosiče předních brašen. Pokud máte Fargo, očekává se, že budete jezdit více či méně naloženi, i s přihlédnutím na tuto skutečnost je volen převodový systém 1×11 a rozsah kazety 10–42 zubů. Nečekejte, že naložené Fargo bude tak hravé jako bez bagáže, ale i s ní projedete kde čím. Na rovinatých částech vašich výprav pak oceníte variabilitu úchopu řídítek.
Verdikt
Jaké je Salsa Fargo kolo? Skvělé – podobně jako švýcarský nožík, a ještě k tomu v červené barvě. Ale zase tak jednoduché přirovnání to být nemůže. Tohle kolo je určeno všem, kteří mají smysl pro dobrodružství a hledají zapadlé stezky. Fargo lze lehce adaptovat dle vlastních potřeb, ale není to nutné. Kolo, jak ho lze koupit z Bikeporn.cz, je skvělým adventure bikem, který vám dá potěšení z jízdy na jakémkoliv povrchu a na jakékoliv vzdálenosti včetně ultrazávodních ambic. Vzpomeňte si na úvod, za jakým účelem bylo kolo navrhováno… Pokud bych si Fargo pořizoval, přece jen bych si nechal vyměnit kazetu (např. 10–46 nebo 10–50 zubů) a převodník s větším počtem zubů tak, aby bylo na rovinkách trochu rychlejší.
Další informace
Salsa je kultovní americká značka z města Bloomington v Minnesotě. Vyrábí horská, turistická, silniční a gravel kola. Kromě toho také oblečení a cyklistické komponenty jako jsou brašny, nosiče nebo držáky. Značka Salsa Cycles je spolu se svými sesterskými značky Surly Bikes a All-City Cycles sdružena pod hlavičkou firmy Quality Bicycle Products. Kola Salsa jsou celosvětově známá svými gravel modely nebo nadšenci zimní cyklistiky, kteří vozí značku na rámech svých expedičních kol. Do České republiky tuto značku dováží eshop BIKEPORN.cz