Parametry
Zaujalo mě
- Design
- Rozdělení vaku Handelbar Rollu na dvě komory
- Jednoduchost upevnění brašen
Shrnutí recenze
Anglický výrobce sedel Brooks svým zákazníkům, kromě perfektních kožených a syntetických sedel, nabízí i neméně kvalitní brašny na bikepacking a cykloturistiku. Do testu jsme od společnosti AZUB, která tuto značku do ČR dováží dostali sadu bikepackingových brašen Brooks Scape. Konkrétně postroj na řídítka s drybagem Scape Handlebar Roll, dále podsedlový postroj s drybagem Scape Seat Bag a malou univerzální kapsičku Scape Saddle Pocket Bag. Jak se s nimi jezdilo a pracovalo?
PODROBNÝ POPIS
PODROBNÝ POPIS
Na podzim 2020 značka Brooks uvedla na trh kolekci brašen Scape, která nyní kromě testovaných kusů obsahuje také dalších deset menších a větších brašen včetně dvou velikostí panierů (brašen na nosič). Mottem kolekce je Scape Travel Bags For All Conditions. All Journeys. Čili mají za úkol vás doprovázet za jakýchkoliv podmínek a na všech cestách podniknutých na kole. Jak krátkých jednodenních vyjížďkách, tak na dlouhých cyklotoulkách světem. Vaky řídítkového a podsedlového postroje jsou vyrobeny z plně svařovaného Nylonu 420D splňující standard IPX4+ a postroje z Polyesteru 600D s voděodolností 50 000 mm. Z polyesteru je také vyrobena třetí kapsička pod sedlo.
Scape Handlebar Roll
Tento postroj s drybagem se dodává jako komplet s přepravní kapacitou 10-12 l. Černý vak má oboustranné rolovací uzavírání opatřené hypalonovými popruhy pro lepší zavírání a uvnitř najdeme všitou vodotěsnou přepážku pro rozdělení jeho obsahu. Na drybagu je reflexní potisk, který zároveň označuje vstup do všité přepážky.
Řídítkový postroj v barevném provedení Mud green, doplňuje reflexní logo Brooks a stříbrné hliníkové háčky a spony. Upevnění postroje k řídítkům a vaku do postroje obstarávají nylonové popruhy. Popruhy jsou zakončeny suchým zipem z hypalonu, který je určen pro namotání nadbytečné délky popruhů. Ze zadní strany postroje je z popruhu vytvořen řetízek pro upevnění dalších potřebných věcí. S postrojem dostanete také celkem šest kusů podložek z EVA pěny pro uvolnění kabelů a hadic brzd. Podložky se dodávají v sadě 4×2 cm a 2×1 cm, tím získáte až 5 cm místa mezi řídítky a postrojem. Uchycení postroje k hlavové trubce je vyřešeno nylonovým popruhem se suchým zipem.
Scape Seat Bag
Podsedlový postroj s vodotěsným vakem o objemu 8 l je stejně jako v případě postroje na řídítka vyveden v barvě Mud s černým drybagem. Vodotěsný rolovací vak je doplněn o vypouštěcí vzduchový ventil. Na vaku ani postroji nechybí reflexní prvky. Postroj se k sedlovce uchycuje pomocí dvou robustných hypalonových suchých zipů. K ližinám sedla se postroj přichytává popruhem s přezkami se zámky popruhu. Drybag je po vsunutí do postroje fixován nylonovým popruhem s masivním hliníkovým háčkem. Háček se uchytává do nylonového řetízku na horní straně postroje. Na popruhu je dále našitý hypalonové poutko pro uchycení zadního světla. Aby se v postroji nedržela voda, je v jeho dnu vyražena malá dírka.
Scape Saddle Pocket Bag
Je univerzální malá kapsička, která se dá využít jako podsedlová nebo ji můžete připevnit na brašny Scape či jinak na kolo. Kreativitě umístění se meze nekladou. Brašnička má svařovanou konstrukci z polyesteru, reflexní logo a hypalonem polstrovanou horní a spodní stranu. Vstup do brašničky je chráněn pogumovaným zipem se samozamykacím jezdcem. Upevnění brašničky je řešeno popruhem z hypalonu se suchým zipem.
PRVNÍ DOJMY
Ne nadarmo se říká, že obal prodává. Stejně jako u všech věcí značky Brooks, je rozbalování součástí zážitku z nového přírůstku. Vše stylově (ne)zabaleno volá po prvním osahání a upevnění na kole. U Handlebar Rollu bylo po rozbalení vše jasné a nebylo potřeba se moc zabývat instrukcemi. U Seat Bagu mě ale zarazila jedna malá plastová věc – klip proti samovolnému povolování popruhu. Upřímně jsem trochu znejistěl a přemýšlel, jak je možné, že takový premiant na poli designu jakým je Brooks, nemá dotažený takový detail do konce. V hlavě se mi také prohnaly scénáře, kdy takovou sponku ztratím někde při balení a pak se mi brašna neudrží na místě. Stejné dvě spony jsem po bližším prozkoumání objevil i u postroje na řídítka.
Po zvážení brašen se mi ale vrátilo nadšení. Oproti uvedeným hmotnostem na baleních (1 240 g) jsem navážil 1 173 g. Rozdíl uváděné a vážené hmotnosti je ekvivalent jedné energetické tyčinky. Pro běžného člověka to sice závratný rozdíl nebude, ale pro gramaře je to cenná informace. Dost bylo kochání, je na čase osedlat ocelového oře a vyrazit do terénu.
PRAKTICKÉ POUŽITÍ
První výhodou postrojů oproti ušitým brašen je princip odnímatelného drybagu. Možnost vzít si pytel a naplnit ho v pohodlí domova je jednou z věcí, kterou jsem si oblíbil. U Scape Handlebar Rollu se hodila všitá přepážka, díky které jsem mohl rozdělovat čisté oblečení od špinavého, případně oblečení od stanu, přístřešku nebo spacáku. Popruhy k upevnění postroje k řídítkům jsou dostatečně dlouhé, a hypalonové proužky chrání řídítka proti otěru. Protože vak Handlebar Rollu nemá vypouštěcí ventil, trochu jsem bojoval se stlačením obsahu uvnitř bagu a jeho následné upevnění do postroje. Ideální by bylo, kdyby na drybagu byly navařeny očka, kterými by se daly provléct nylonové popruhy s háčky pro přesné vycentrování vaku a zamezení jeho posunu do stran. Občas jsem musel drybag natáhnout zpět na stranu, protože jsem nebyl schopný pořádně vyfouknout vzduch z vaku a tím minimalizovat jeho objem. Časem si ale vše sedlo.
Podsedlový postroj Scape Seat Bag je na upevnění asi stejně náročný jako jeho přední bráška. V návodu na upevnění brašny je doporučeno upevnit prvně postroj a teprve pak do něj vložit drybag s vašimi věcmi. Osvědčilo se mi při každém vsouvání drybagu do postroje povolit obě strany popruhů vedoucí k ližinám sedla, tak aby se postroje co nejvíce zvětšil. Pak maximálně dotáhnout popruh s háčkem a nakonec dotáhnout popruhy vedoucí k sedlu a zajistit je plastovými zámky. To vše s otevřeným výpustným ventilem vaku, aby došlo k maximální kompresi a tím i co nejlepší stabilizaci podsedlového celku. Před jízdou jsem si také zkontroloval, jestli popruhy k sedlové trubce jsou maximálně dotaženy.
Dotažení popruhů fixujících drybagy je důležité. Zde se dostávám k v předchozí sekci zmíněných plastových klipů. I když to není příliš estetická záležitost a měl jsem obavy ze ztráty těchto životně důležitých plastových drobností, tak jsem se s nimi naučil žít. Při první instalaci brašen na kolo jsem je připnul na popruhy a už s nimi v podstatě nedělal nic jiného, než je otevíral a zavíral, abych si povolil či dotáhnul konkrétní popruh. Částečně jsem experimentoval, kterou stranou nahoru je výhodnější mít sponu otočenou, až nakonec zůstala „vidličkou“ nahoru.
Na to, že objem podsedlové brašny je uveden jako 8 l, tak jsem měl pocit, že pobere opravdu hodně věcí. Občas se mi ale také stalo, že drybag úplně nesednul do postroje, protože jsem měl širší věci na jeho dně a musel jsem ho trochu „formovat“.
Podsedlový postroj má i svou druhotnou funkci. Když si zrovna v něm nevezete věci, tak vám spolehlivě ochrání pozadí od bahna a vody stříkající od zadního kola. Všechny kontaktní plochy s kolem jsou pokryty hypalonem, tak by nemělo docházet k nadměrnému otěru a odření kontaktních ploch.
Prvotně jsem pro nejmenší brašničku, Scape Saddle Pocket Bag neměl moc využití. Co by do sebe mohla pojmout o svém objemu 0,7 l, že? Pak mi došlo, že téměř nikdy s sebou nevozím náhradní duši a lepení – jezdím bez duší. Do brašničky se pohodlně vlezla duše 27,5×1.9-2.5“, lepící sada z dekáče, dvě montpáky a menší multi-tool. Tím jsem podchytil i situaci, do které se člověk v terénu nechce dostat. Klasické umístění brašničky je na ližinách pod sedlem. Pokud tam už ale zabral místo postroj Seat Seat Bag, je možné ji pomocí hypalonového popruhu připevnit na samotný postroj nebo dopředu na Handlebar Roll. Brašničku lze připevnit i jinam na kolo, jen ji doporučuji mít zcela naplněnou. Poloprázdná brašnička se přitažením popruhu zdeformuje a nepůsobí pěkně.
ZÁVĚREM
Dvou a půl měsíční testování brašen Brooks Scape potvrdilo své motto: All Conditions. All Journeys. Díky líbivému designu a kvalitnímu provedení je lze využívat opravdu během každé cesty na kole a je jedno, jestli při denním dojíždění do práce nebo bikepackingové výpravě do neznáma. Prvotní rozpaky se rozpustily při rychlém sžití s brašnami a v podstatě jim nemám co vytknout. Když se hlídá správný způsob plnění, brašny fungují, jak mají a nedochází k jejich rozhoupání nebo vysouvání drybagu. Pochvala jde do Brooksu za skloubení designu a praktičnosti, který podtrhne osobnost každé lady i lorda na bicyklu.
Další informace
BROOKS nejsou jen sedla, která do našich končin dováží Azub bike, český výrobce lehokol a tříkolek. Brooks je také výrobcem bikepackingových a cykloturistických brašen, batohů a dalších stylových doplňků. Na webu www.azub.cz si můžeš projít celou nabídku značky Brooks, ale i další další cyklo vybavení jako německé brašny Ortlieb, dětské vozíky Burley i skládací kola Tern.