Parametry
Zaujalo mě
- Malé rozměry pro skladování
- Velmi jednoduchá instalace
- Variabilita uchycení kol
- Široká nabídka užitečných doplňků
Shrnutí recenze
Thule Epos je nosič na tažné zařízení pro 3 kola, který posouvá tento segment zase o level výš a měl by uspokojit i ty nejnáročnější uživatele. Vyniká především svou kompaktností a skladností a zároveň velmi variabilním systémem uchycení jednotlivých kol. Instalace na auto je velmi jednoduchá a intuitivní, stejně jako samotné naložení a upevnění kol. Vše je hotové do pár minut, bez nářadí a složitého šroubování, nastavování apod. Jednotlivé hlavice jsou uzamykatelné, stejně jako celý nosič na tažném zařízení. Na sobě nezávislé nandávání/sundávání jednotlivých kol je myslím skvělou novinkou. Cenově patří Thule Epos spíše do dražší části nabídky na trhu, ale během testovacích výletů mě dokázal přesvědčit o smyslu investované částky.
PODROBNÝ POPIS
Každý cyklista-cestovatel to určitě zná nebo si to pamatuje. Dilema při výběru nosiče kol. Na „kouli“, na střechu, na páté dveře? A s tím související: jak dobře se mi budou kola nakládat? Budou dobře držet za jízdy? A kolik místa mi nosič zabere při uskladnění? Myslím, že nový Thule Epos toto rozhodování umí dost ulehčit – jednoduchá instalace, snadné naložení kol, bezpečné a variabilní uchycení a bezkonkurenční skladovatelnost. To je v pár bodech to, co nás při testování nejvíc zaujalo. A teď pěkně popořádku.
Thule Epos – v čem je unikátní?
Hlavní předností nosiče Thule Epos je jeho kompaktnost a obrovská variabilita uchycení kol. Ve složeném tvaru měří nosič jen přibližně 30x90x75 cm a díky tomu se s ním nejen pohodlně manipuluje, ale hlavně se dá skvěle uskladnit i v malých prostorech, což v našem sklepě „panelákové“ velikosti přišlo opravdu vhod. Zmíněné přednosti vychází ze zcela nového konstrukčního řešení. Z nosiče byl odebrán klasický „oblouk“, ke kterému jsou obvykle přichycena ramena pro upevnění kol. Ta jsou nově ukotvena přímo k vodorovné konstrukci v úrovni ližin, na kterých převážená kola stojí. Dají se sklopit do roviny mezi ližiny, po složení „na půl“ má tak nosič opravdu kompaktní rozměry.
Instalace nosiče
Ta je opravdu jednoduchá. I přes váhu kolem 22 kg se s nosičem dobře manipuluje a instalace na auto určitě nemusí být výlučně mužským úkolem. K nosiči lze přidělat dvě kolečka, což značně usnadní jeho transport k autu. K tažnému zařízení je nosič Thule Epos přichycen pomocí kulovité objímky se čtyřmi čelistmi, které tlačí na „kouli“ rovnoměrně ze všech stran, takže nosič opravdu parádně držel bez nejmenší vůle. Velikost objímky, a tedy správný přítlak se dá ještě jednoduše doladit pomocí šroubu pod upínací pákou. Po nasazení nosiče na tažné zařízení se jednoduše upevní stlačením páky do vodorovné polohy. Během stlačování je dobré s nosičem lehce hýbat do všech stran, aby se usadil v ideální poloze. Při správném usazení páka ve vodorovné poloze „cvakne“ a je hotovo. Tím, že lze nosič instalovat ve složeném stavu, je k páce pohodlný přístup a upevnění je tak otázka doslova pár vteřin. Po rozložení nosiče je ještě potřeba zkontrolovat jeho správnou vodorovnou polohu a samozřejmě zapojit nosič do autozásuvky. Thule Epos má 13-ti pinový konektor, ale pro starší typy zásuvek (jako v našem případě) není problém za pár korun pořídit redukci a vše funguje jak má. Na nosič je potřeba umístit SPZ vozidla, je to opět jednoduchá záležitost díky dvěma pojistným plastovým „západkám“. Na celou instalaci není potřeba žádné nářadí.
Upevnění kol
Nosič Thule Epos umožňuje převážet až 3 kola do celkové váhy 60 kg (max. 30 kg na jedno kolo). Jak jsem již zmiňoval, kola se k nosiči připevňují pomocí teleskopických ramen uchycených mezi jednotlivými ližinami. Každé rameno je teleskopické, lze neomezeně naklápět do stran a hlavice pro uchycení rámu jsou otočné ve 4 směrech. Tato kombinace umožňuje vždy bezproblémové a bezpečné uchycení kola bez ohledu na geometrii rámu. Poté se přední a zadní kolo připevní zadrhávacím páskem k ližinám. Je potřeba kolo na nosiči dobře vycentrovat, aby pásky procházely přes místa, kde jsou kola co nejvíce v kontaktu s ližinami. Všechna tři kola se nasazují stejným způsobem, každý má své vlastní nezávislé rameno, což přináší další skvělou a ojedinělou vlastnost – kola lze v případě potřeby nakládat a vykládat v libovolném pořadí. To jiné nosiče neumožňují, protože se ramena postupně prostrkávají skrz rámy a musíte tak kola sundávat/nandávat postupně. Za mě určitě praktická vlastnost.
Samotné uchycení rámu zajišťuje pogumovaná hlavice s páskem a ráčnou, kolo lze bez problému uchytit za horní, spodní i svislou rámovou trubku, podle toho, jak se to zrovna hodí vzhledem k převáženým kolům. Mezi jednotlivými ližinami je rozestup cca 25 cm, což mi připadalo tak akorát, kola je samozřejmě dobré nakládat s řídítky na opačných stranách, občas bylo potřeba zasunout sedlo, jinak se kola vedle sebe vešla vždy dobře. Za jízdy držela kola bez problému a bezpečně, ale to je u této renomované značky myslím už tak nějak samozřejmé 😊.
Sklápění nosiče
Možnost dostat se do zavazadlového prostoru i s naloženými koly je myslím jeden ze základních požadavků většiny uživatelů a Thule Epos to samozřejmě umožňuje. Opět je to velmi jednoduché, stačí sešlápnout „pedál“ zespodu nosiče a ten se sklopí do velkého úhlu, přístup do kufru je pak dostatečně pohodlný. Sklopený nosič bezpečně drží na ocelovém lanku, po jeho narovnání se sám zaaretuje slyšitelným „cvaknutím“
Vychytané doplňky
S nosičem Thule Epos jsme měli možnost otestovat i několik různých doplňků a ukázalo se, že Thule myslí opravdu na všechny detaily. K dostání je například chránič karbonového rámu v místě uchycení, který rozkládá tlak na větší plochu – Thule Carbon Frame Protector, před vzájemným odřením rámů zase chrání gumové krytky Thule Bike Protector. Majitelé fat biků nebo hodně širokých plášťů uvítají prodloužené pásky na uchycení ráfků – Thule XXL Fatbike Wheel Straps. V době stále populárnějších (těžkých) elektrokol se může jejím majitelům určitě hodit nakládací rampa Thule Epos Foldable Loading Ramp v podobě skládací ližiny, kterou jednoduše přicvaknete k okraji nosiče a s kolem pohodlně najedete nahoru bez zvedání.
S vychytávkami zašlo Thule tak daleko, že jedním doplňkem lze nosič proměnit na jednoduchý montážní stojan. Doplňek Thule Epos Bike Repair Holder se přidělá k jednomu z ramen (tomu nejblíž autu) a při sklopeném nosiči lze na toto rameno kolo zavěsit a pohodlně opravit/seřídit co je potřeba.
Pro větší pocit bezpečí lze pořídit i přídavný bezpečnostní zámek lankového typu Thule High-Grade Lock od zkušeného výrobce Abus s kompatibilním uchycením do nosiče Thule Epos.
Další informace
Společnost Thule byla založena ve Švédsku v roce 1942. A od té doby až dodnes se vždy snažila svým zákazníkům přiblížit svět a vyhovět jejich vášni pro aktivní život. V její nabídce najdeme širokou škálu produktů pro cestování a aktivní odpočinek.
www.thule.com