Ahoj. Všimli jsme si, že máš zapnutý AdBlock. Prosím, pozastav si pro SvetOutdooru.cz blokování reklamy. Díky tomu můžeme zajistit více zajímavých článků o horách, vybavení nebo metodice nebo aktualizovat katalog stovek treků a ferat. Navíc se snažíme zobrazovat jen reklamy s outdoorovou tématikou, podporujeme touto cestou i mnohé charitativní projekty a neziskovky. Snad tě nebudou moc rušit. Děkujeme! Redakce SvetOutdooru.cz
Jak je to s přivoláním pomoci v horském prostředí? Co můžeme použít a jak je to se signálem? Rozdíl je hned v několika bodech. Pamatujte, že dobrá příprava před akcí vám může usnadnit řešení krizové situace v terénu.
Nižší dostupnost pomoci
Hory jsou krásné a nebezpečné zároveň. Do hor chodíme za sportovními výkony, odpočinout si, překonávat sebe i prostředí, užít si tady a teď, poznávat krásy přírody. Ať už do nich chodíme z jakéhokoli důvodu, je potřeba si uvědomit, že čím opuštěnější hory si zvolíte, tím většího komfortu se vzdáváte.
A tím komfortem myslím například pokrytí signálem, dostupnost pomoci a vůbec existenci organizované pomoci. Některé zdroje definují divočinu jako prostředí, kde je organizovaná pomoc dostupná v řádu hodin a více. S tím je potřeba počítat a v rámci přípravy na akci, výlet či expedici zvolit vhodnou metodu přivolání pomoci, pokud by to bylo nutné.
Doma informujte rodinné příslušníky, kam jedete a jaký je zhruba harmonogram vaší cesty. I rodiče mohou pomoci v krizové situaci.
Komu budu volat? Na jaká čísla?
Ujasněte si, jaké jsou v daném místě možnosti pomoci a na jaká čísla budete v nouzové situaci volat. Čísla hledejte doma v klidu, v pohodě. Uložte si je do mobilu a napište na papír. Papír zalaminovat a rozdat všem, kdo jsou ve skupině. Telefon se vybije nebo ztratí, papír vydrží.
Jako první vás asi napadne horská služba, pokud v daném místě existuje.
Dále je možné volat dalším složkám IZS – hasičům, záchranné službě, policii.
Vyplatí se znát číslo na zastupitelské úřady České republiky v zahraničí, případně se dají využít zastupitelské úřady spřátelených zemí.
Pojišťovna – každá pojišťovna má horkou linku, kde vám mohou pomoci. Pojišťovny dokáží velmi dobře pomoci s překlady, repatriacemi apod.
Pokud se pohybujete mezi horskými chatami, mějte čísla na jednotlivé chaty.
Mohou nastat i situace, kdy nejlepším řešením bude zavolat domů a aktivovat záchranné složky z ČR (např. pokud neumíte jazyk dané země nebo nevíte, kde se nacházíte).
V České republice, Rakousku a Tatrách je možné využít aplikaci Záchranka – aplikace odešle data na dispečink zdravotnické záchranné služby a zároveň vytočí linku záchranné služby.
Jaký použiji přístroj?
Mobilní telefon: ten máme u sebe téměř vždy. Pokud plánujete mobil používat v horách po delší dobu, vypněte na něm všechny notifikace a aktualizace. Zvolte úsporný režim pro baterii. Chytré telefony vám dokáží pomoci s navigací, předpovědí počasí, můžete okamžitě sdílet své zážitky na sociální sítě. Nicméně všechny tyto funkce velmi rychle vybíjejí baterky. Používejte tedy buď powerbanky, nebo telefon pravidelně dobíjejte na chatách. Vlhké a chladné prostředí také způsobí rychlejší vybití telefonu. Na akce mimo civilizaci, které trvají delší dobu, se vyplatí mít s sebou i starší tlačítkový „hloupý“ telefon, u kterého můžete vyměňovat baterie. Tyto telefony mají mnohdy velmi dobré antény a lépe chytají signál.
Vysílačka: vysílačky jsou skvělé pro komunikaci v rámci skupiny např. v lanovém družstvu, skialpové skupině, mezi první a poslední lodí. Pro volání pomoci mimo skupinu je jejich použití dost limitující.
Satelitní telefon: v současné době je možné si satelitní přístroj půjčit na dobu vaší výpravy, není tedy nutné jej pořizovat. Satelitní telefon je nezávislý na signálu lokálních sítí, do těchto sítí se připojuje přes satelit. Přes satelitní telefon je možné poslat zprávu, volat nebo poslat datovou zprávu.
Komunikátory/SOS spoty: SPOT komunikátor je jednodušším přístrojem než satelitní telefon, komunikace je omezena na textové a datové zprávy. Mají však delší výdrž baterie a jsou odolnější a menší. V případě krizové situace je možné aktivovat SOS tlačítko – monitorovací služba, kterou si platíte, vysleduje vaši polohu a vyšle za vámi pomoc.
Budu mít signál?
V průběhu výletu je vhodné sledovat přítomnost signálu. Ne vždy platí, že signál je na vrcholu kopce. Pokud se pohybujete v horách v roli průvodce, měli byste mít přehled, kdy naposledy jste měli signál. Obvykle se dá signál najít v okolí chat.
Dovolali jste se…
Máte-li signál, vhodný přístroj a správné číslo, nic vám nebrání realizovat hovor se záchrannou složkou či horskou službou. Ovládáte-li jazyk daného státu, případně nějaký světový jazyk, kterým jste schopni se domluvit, máte obrovskou výhodu. Při komunikaci s dispečerem poslouchejte jeho dotazy, odpovídejte na ně. Na závěr si vždy potvrďte instrukce, na kterých jste se s dispečerem domluvili.
Znát polohu je základ
Zcela zásadní informace při přivolání pomoci je lokace. Pro usnadnění určení polohy kterýmkoli z členů výpravy doporučuji:
Každý den udělat mapový briefing s členy vaší skupiny – všechny informovat, kde jste, kam plánujete dojít a kudy.
Při ubytování na chatách vždy využívejte knihu hostů – zapíšete, z jaké chaty jdete a na kterou další míříte. Knihy hostů pomáhají zejména v situacích, kdy se turisté ztratí v okolí chaty.
Každého člena skupiny informujte, kde jste, jak se přesně místo vyslovuje v daném jazyce. Velmi často místní názvy komolíme a následně je problém s domluvou s dispečerem.
Pro popis místa můžete využít zajímavosti okolí, popis, jak jste se na místo dostali (po jaké trase a jak dlouho jste šli).
V Česku můžete při hlášení místa události využít i body záchrany (Rescue Point, dříve trauma pointy). Body záchrany se nacházejí u rozcestníků, na významných místech. Jedná se o žluté cedulky s unikátním číslem.
Při hlášení události je možné využít také GPS souřadnice. Pozor – existuje několik různých způsobů zapisování souřadnic.