Víte, kde naleznete Skalní divadlo?

Před necelými dvěma týdny jsme si povídali o výšlapu ke kapli Hvězda strážící Broumovské stěny a slíbil jsem, že se ještě na jeden výstup k ní podíváme trochu blíže. Ano, projedeme si tentokráte Kovářovu rokli a podíváme se na kamenné představení!

Start u zmrzliny!

Výšlap ze směru od Broumova tedy máme (textově) za sebou, zkusme se nyní soustředit na druhou stranu. Začneme v Polici nad Metují – pokud přijedete vlastním autem či autobusem, o nic zvláštního v rámci orientace nejde, pozor si ale dejte v případě, že se rozhodnete pro dopravu vlakem. Vlaková zástávka Police nad Metují je totiž vzdálena od samotného města úctyhodné 4 kilometry! A tak je lepší raději vystoupit v zastávce Žďár nad Metují, ušetříte si tak polovinu námahy. Takové jsou paradoxy Broumovského výběžku! Náměstí v Polici nad Metují je příjemné, vysoké štíty domů v parném slunci tvoří chladný stín, je tu restaurace, ale hlavně velmi dobré zmrzlinářství, které je záhodno vyzkoušet! Nalezněte nedaleko kašny rozcestník ukazující správnou cestu a vyrazte vstříc zážitkům! Jít musíte po červené turistické značce, části Horské stezky Aloise Jiráska, tu určitě znáte dobře!

Z města se díky značce snadno vymotáte na periferii a začnete stoupat nahoru podél nevýrazné malé aleje až na horní louky a pole. Červená turistická značka se na chvíli ztráci a je nutné jít pouze podle citu podél polní cesty – není se kam ztratit! Pod nohama se vynořuje průmyslové město zakousnuté do svahu a hlavě – při dobré viditelnosti je možné zahlédnout doslova na dosah ruky Ostaš, nádherné skalní město. Přehoupnete se přes kopec a sestupte mezi dvěma poli podél ohraníku do následující vesnice – Hlavňov.

Pokud se vám sluníčko opírá do hlav a vzduch by se dal krájet, je zde dobré útočiště na strávení svačiny – nejen „výčep“ poskytující všemožné nápoje, ale také (mnohdy nehezky zbarvený) rybník vyzývající odvážlivce, aby se smočili. Pamětníci si vzpomenou na věčně kluzkou a vodou nabobtnalou kládu, která se v rybníku nacházela.

Oběhněte stavení a společně se žlutou turistickou značkou pokračujte lehce vzhůru, budete míjet vzrostlý živý plot a především po levé straně krásný srub a několik totemů na zahradě. Tato stezka vás dovede až k Setonově studánce, kde stojí upozornění nad vstupem do skalní rezervace, ale taky pěkný altánek s vyrtými nápisy (ne jmény všech hloupých) – jakými, to prozrazovat nebudu. Oddělte se od žluté turistické značky a opět pouze po červené stezce pokračujte doleva do rokle, jíž protéká Hlavňovský potok.

Pěšina není nijak obtížná, širší lesní cesta se postupně stává úzčí a více stoupající, množí se i kořeny stromů vystupující ze země, a proto je nutné být opatrný na své kotníky. Objevují se také četné skalní útvary – od menších kamenů až po vyšší stěny a věže. Koukat je na co! Z tempa vás může vyvést jenom odbočka k Mariánské jeskyni, rozhodně doporučuji využít – jedná se pouze o padesátimetrovou odbočku do poklidné chladné jeskyně, kde je k vidění „rytina“ Panny Marie.

Stezka více a více stoupá a závede vás do perfektní skalní Kovárny – máte-li s sebou děti, je zde ideální příležitost povyprávět příběhy z pekla. Absolvujete mimo jiné i několik desítek skalních schodů ve všech směrech, štěstí, že je vždy přítomno kovové zábradlí k přidržení! Až se stezka změní ve stoupající „přírodní schodiště“ a bude vás nutit jít po kamenech vzhůru, dostáváte znamení, že jste skoro na vrcholku celého skalního hřebene. Minete masív Sovy a odbočíte doprava k poslednímu útoku nahoru. Dojdete totiž do Skalního divadla, překrásného vyhlídkového místa. Uznejte sami!

Po vychutnání výhledu na skalní jeviště s věčnými herci, kteří ale hrají nádherné představení, pokračujte ve směru červené turistické značky, budete mít možnost zahlédnout takové věci, jako je Ležící mnich nebo Mušle. I výhledy až na polské pohraničí nezůstanou pozadu, nemáte-li zrovna špatné počasí.

Stezka opustí kamenitý terén a po rovině vás dovede až k naší známé kapli Hvězda – můžete pokračovat v minulém článku zmíněným směrem nebo dle vlastní libosti, variant je mnoho!

Užijte si Broumovsko, překrásný kraj!