Ahoj. Všimli jsme si, že máš zapnutý AdBlock. Prosím, pozastav si pro SvetOutdooru.cz blokování reklamy. Díky tomu můžeme zajistit více zajímavých článků o horách, vybavení nebo metodice nebo aktualizovat katalog stovek treků a ferat. Navíc se snažíme zobrazovat jen reklamy s outdoorovou tématikou, podporujeme touto cestou i mnohé charitativní projekty a neziskovky. Snad tě nebudou moc rušit. Děkujeme! Redakce SvetOutdooru.cz
Via ferrata top ten – deset tipů pro lepší zajištěné cesty
7. 2. 2000
Vojtěch Dvořák
Jak lézt po ferratách bezpečně a bez nehod? Níže najdete postřehy z praxe profesionálního horského vůdce. Vojta Dvořák dal dohromady deset tipů pro bezpečnější a lepší lezení zajištěných cest.
1. PARTNERSKÁ KONTROLA
Dělejte to jako horolezci. Před nástupem na ferratu si stejně jako oni proveďte partnerskou kontrolu: Má lezec dobře oblečený a zapnutý sedací nebo kombinovaný úvazek a má správně navázaný tlumič pádu? Kontrolou můžete předejít následnému velkému průšvihu. Ani přetočený sedák, nohavičky nebo jisticí oko nepůsobí dobře – profesionálně. Dbejte tedy na „ústrojní kázeň“ a snažte se aspoň blufovat a vypadat jako profíci.
POZOR:V případě, že vlastně nevíte, jak se správně navázat nebo jste zcela nepolíbení, partnerská kontrola nemůže fungovat!
Namazané housky na ferratách padají opravdu zřídka. Buď spadnete na hlavu vy, nebo chytíte do lebky kámen, nebo třeba i nějaké vybavení, které upadne lezci nad vámi. Naučte se nasadit si helmu už pod nástupem. Místo pod nástupem k přípravě na túru vyberte tak, aby vás nic seshora nemohlo ohrozit. Když to nejde jinak, jako první si nasaďte helmu.
POZOR: Helma by měla na hlavě správně sedět. Zvláště dospělácké helmy na dětech často neplní svou funkci!
3. STÁLE ZAJIŠTĚNÍ
Vypadá to, že toto snad ani nikdo nemusí zdůrazňovat. Ale moje zkušenosti mě přesvědčily, že to někdy bývá i jinak. Kdy bývá lezec nejčastěji nezajištěn? Stává se to především v lehkém terénu. Když karabiny bere do obou rukou a mozek dá povel rukám a ty uvolní obě karabiny z jistícího lana ve stejný okamžik. Pak tam lezec stojí, nezajištěn. Myslíte si, že se toto nemůže stát? Kolikrát jsem to už na kurzech viděl! Jak tomu předejít? Přecvakávejte vždy jen jednou rukou. Druhou si dejte nejlíp na lano tak, aby vám karabiny nesjížděly dolů.
Druhá situace, kdy bývá lezec nezajištěn, se přihodí naopak v těžkém terénu. Tam se často stává, že lezec nedocvakne první karabinu a ta na držáku jistícího lana visí nedovřená. Při přecvakávání té druhé je lezec v jednom okamžiku pouze v jedné nedovřené karabině. Pád v tomto momentě by mohl být fatální. Co s tím? Asi jediná účinná rada. Soustřeďte se na lezení a kontrolujte si „dovřenost“ karabin.
POZOR:Někde se uvádí, že když budete mít ruku pod karabinami a spadnete, tak si ji „amputujete“.Umíte si představit situaci, kdy letíte okolo jistícího lana, které svíráte a pádový faktor třeba i 5 udržíte v ruce? A zkusili jste si někdy popruhy na tlumiči pádu natáhnout? Nejsou náhodou delší než vaše natažená paže?
4. PROČ NENÍ NUTNÉ POUŽÍVAT ODSEDKU (ODSEDÁVACÍ SMYČKU)?
Oko na tlumiči nebo speciální oko mezi jistícími smyčkami slouží k odsednutí. Nebojte se, při odsednutí se tlumič neaktivuje. Výhodou odsednutí je fakt, že máte ocelové lano pořád v dosahu. Navíc v případě pádu je tlumič stále připraven zachytit pád. Přesto při tomhle způsobu odsednutí mějte i zbylé dvě smyčky s karabinami nacvaknuté na zajišťovacím laně. Bojíte se? Zkoušejte to nejdřív kousek nad zemí, postupně si zvykejte a po chvíli vám to tak nebezpečné už připadat nebude. Podle normy nesmí dojít k začátku aktivace (párání) tlumiče dřív, než síla přesáhne 1,2 kN.
Riziko používání EXTRA odsedky (šité smyčky či popruhu): V případě, že vaši odsedávací smyčku zapomenete na jistícím ocelovém laně nebo stupačce a gravitace vás stáhne, nespadnete do tlumiče pádu, ale do tohohle kusu popruhu s karabinou!
POZOR:Při testování odsedky na pádové věži se 100 kg závažím a pádovým faktorem 1 (120 cm šitá smyčka a délka pádu 120 cm) došlo k přetržení jistícího oka sedáku!
5. ROZESTUPY
Dodržujte rozestupy. Nenechte na sebe spadnout gorilího samce před vámi. Někdy stačí nebýt aspoň ve spádnici potenciálního pádu. Naučte se nechávat si před sebou minimálně dvě volná lanová pole, tedy tři volné držáky jisticího ocelového lana. Je-li jištění hustší, přidejte úseků víc.
POZOR: Tohle pravidlo nic nestojí, přesto je asi nejvíc porušovaným pravidlem na zajištěných cestách.
6. PŘEDBÍHÁNÍ
Myslete především na vlastní bezpečnost! Zůstávejte zajištění. Všichni! Pouštět není povinnost, ale slušnost. Čekejte na vhodný okamžik a vhodné místo (police, chodník nebo dobré stupy). Buďte trpěliví. Domluvte se dopředu na určitém místě, kde plánujete někoho ze skupiny předběhnout. Dodržujte do poslední chvíle rozestup. Nezapomeňte poděkovat.
TIP:V případě, že jste předbíháni, přitiskněte se ke stěně a nechte chrty přejít za vašimi zády. Vaše bezpečnost je na prvním místě!
7. LANO STRÝČKA PŘÍHODY
Naučte se nosit na zajištěné cesty lano. Stačí 10–20 metrů jednoduchého nebo polovičního lana. S ním a s karabinou HMS byste měli být schopni zajistit nebo i spustit vysíleného nebo vystrašeného člena výpravy. Dbejte na to, aby i jištěný druholezec pořád používal tlumič pádu. V případě, že je směr cesty šikmo nebo do traverzu a spadl by nejištěn svým tlumičem pádu, mohl by vám předvést pěkné kyvadlo a skončit někde hluboko pod vámi v hladké stěně, nebo dokonce pod převisem.
TIP:Lano do batohu nemotejte, ale jen vložte volně od konce a druhý konec s karabinou nechte čouhat z batohu tak, že v případě potřeby pošlete lano ke spolulezci, aniž byste batoh sundavali.
8. ZÁLOŽÁK
Není to úplně běžné, ale profíci nosí na ferraty v batohu záložní tlumič pádu. V případě pádu člena družstva tak můžete otřesenému lezci vyměnit tlumič, a túra se vám tak bude líp dokončovat nebo snadněji sestupovat.
TIP:Jistotu můžete ještě zvýšit dojišťováním lanem.
9. KDYŽ TO JDE OPRAVDU ZTUHA, VYZKOUŠEJTE PRUSÍK!
Taková dobrá kulatá smyčka (například Tendon Touch 6 mm) pomocí Machardova uzlu drží i na ocelovém laně. Věděli jste to? Pomocí takového prusíku můžete překonat krátké a těžké místo. Do prusíku se při výstupu cvakněte karabinou do odsedávacího oka přímo na tlumič pádu. NE JINAM! Párem smyček tlumiče se pořád jistěte na ocelovém laně.
TIP:Takto je možno překonat několik obtížných úseků za sebou. Stačí si vždy na konci jednoho úseku odsednout do držáku jistícího lana, převázat prusík a pokračovat dál.
10. PLÁNOVÁNÍ
Mějte záložní plán. Měli byste vědět o únikových místech na zajištěné cestě, kdyby bylo potřeba túru zkrátit. I znalost sestupu je součástí výstupu. Dobré je i znát expozici cesty. Je to sever? Nebude tam ještě sníh nebo zima? Jih? Vedro a slunce? Zjistěte si i časovou náročnost. I krátká, avšak populární via ferrata se může značně protáhnout kvůli zácpám.
TIP: Mějte tedy dostatek pití nebo nějaké úplatky pro malé horolezce.
VAROVÁNÍ
Lezení zajištěných cest může být nebezpečné. Dřív, než je začnete praktikovat, seznamte se s riziky, která jsou s ním spojená. Lezení via ferrata jsou naučené dovednosti, které vyžadují zkušenost a kvalifikované zaškolení. Nesprávný způsob používání může být fatální. Přestože je lezení zajištěných cest relativně jednoduché, vyžaduje absolutní soustředění a vhodný trénink.