Ahoj. Všimli jsme si, že máš zapnutý AdBlock. Prosím, pozastav si pro SvetOutdooru.cz blokování reklamy. Díky tomu můžeme zajistit více zajímavých článků o horách, vybavení nebo metodice nebo aktualizovat katalog stovek treků a ferat. Navíc se snažíme zobrazovat jen reklamy s outdoorovou tématikou, podporujeme touto cestou i mnohé charitativní projekty a neziskovky. Snad tě nebudou moc rušit. Děkujeme! Redakce SvetOutdooru.cz
Udržitelnost v Decathlonu – marketingový krok, nebo skutečný zájem?
15. 12. 2021
Kateřina Tlachová
Každá firma má určitý vliv a zároveň podíl na znečištění planety. To s sebou nese určitou společenskou odpovědnost. Kroky, které přispívají ke snížení uhlíkové stopy, jsou důležité pro budoucí vývoj. Proto je třeba už nyní nalézt cesty, jak mít dopad na životní prostředí co nejmenší, avšak ne za cenu nižší kvality produktů. Základem ale je nečekat na poptávku. Je potřeba jednat hned, a to kvůli limitům planety, nikoli kvůli marketingové atraktivitě. Dokáží to ale i sportovní řetězce?
Decathlon jako gigant v prodeji sportovního vybavení si je vědom svého dopadu na životní prostředí a hledá cesty, jak snížit svoji uhlíkovou stopu až k uhlíkové neutralitě. A právě ekologická výroba umožňuje správný vývoj produktů. Pro společnost je takový vývoj v některých případech komplikovanější, ale samotné klimatické změny jsou důkazem, že by se uhlíková stopa měla razantně snížit. A Decathlon o to značně usiluje. Aktuálně se v obchodech nebo na webu Decathlonu můžete setkat s označením ECODESIGN.
ECODESIGN – co to vlastně je?
Pod pojmem ECODESIGN si nepředstavujte pouze oblast výroby. Celý životní cyklus výrobků zahrnuje několik fází, jako je například volba produkčních partnerů dodržujících určité standardy, volba, jakým způsobem bude produkt dopraven k zákazníkům, možnosti dalšího použití apod. Průmyslová výroba je samozřejmě ta nejdůležitější, jelikož má téměř 50% podíl z celkových vypuštěných emisí. Prioritou Decathlonu však zůstává výroba funkčních výrobků na sportovní využití, a to i pro náročné sportovce. Ekologická výroba je důležitým, ale ne primárním parametrem – tím zůstává kvalita, technické vlastnosti a uživatelská přívětivost produktu. Ecodesign může spíše ovlivnit materiál, barvu nebo cenu.
Pojďme si představit ukázkový příklad ECODESIGN produktu. Jedná se o turistickou prošívanou bundu Trek 100. Oceníte ji hlavně na treky, při kterých může teplota spadnout až k –5 °C. Díky zipu s dvojitým táhlem ji snadno složíte do levé kapsy. Váží 365 g ve velikosti M, takže žádná nadměrná zátěž v batohu. Ale co je důležitější – perfektně vás zahřeje. Vata ze šroubovitých silikonizovaných vláken zaručuje odolnost. I přes to, že je bunda tenká a velmi lehká, skvěle izoluje, a to díky vzduchu zachycenému uvnitř vláken výplně. Výhodou navíc je, že vata ze 100% polyesteru zůstává hřejivá, i když zmokne. A teď přichází na řadu ECODESIGN prvky. Vatu tvoří ze 70 % recyklovaný polyester, jehož použití přispívá ke snížení využití zdrojů na bázi ropy. Recyklací plastových lahví nebo recyklovaných textilií se při výrobě polyesteru omezuje využívání zdrojů i na bázi oleje a zároveň je zachovaná potřebná prodyšnost materiálu.
Jaká je u bundy spotřeba vody?
Víte, proč je vnitřní podšívka bundy šedá? Není to přímo designový účel, ale jde o krok, při kterém lze razantně snížit spotřebu vody při výrobě. Zpracování tkaniny, kterou Decathlon při výrobě používá, snižuje emise CO2 celkem o 40 %. Je to díky technice zvané bi-ton. Jak tato technika funguje? Tato inovativní podšívková tkanina je směsí černě barvené příze a nebarvené příze. Jednoduše řečeno, barví se pouze jedno vlákno ze dvou. Toto vlákno je navíc barveno hromadně a barevné pigmenty jsou do něj integrovány již při jeho výrobě. Výsledkem jsou specificky světlejší barvy, které však dále neblednou. Tento šetrnější proces dokáže snížit:
emise jemných částic o 66 %,
eutrofizaci sladké vody o 75 %,
eutrofizaci mořských vod o 68 %.
Pokud byste si vybrali například černou nebo modrou barvu bundy, setkáte se s další technologií barvení. Tyto tmavší barvy svrchního materiálu jsou barveny technikou dope-dye, díky které se ušetří až 70 % vody (v porovnání s klasickým způsobem barvení). Říkáte si, jak je to možné? Vysvětlíme vám to úplně zjednodušeně: povrch látky se nebarví prostým máčením v barvě, ale barví se samotná vlákna.
Bunda má také na svrchní straně materiálu speciální úpravu, která zajišťuje její vodoodpudivost. Běžně se na vodoodpudivé nátěry používá tzv. PFC (perfluorované uhlovodíky), při jejichž použití vznikají látky škodlivé jak pro člověka, tak pro životní prostředí. V Decathlonu proto přišli s technologií, která PFC nahradí a zároveň materiálu poskytne stejné funkční vlastnosti, a přitom je šetrnější k životnímu prostředí.
Budoucnost je udržitelnost
Značka Forclaz se mimo jiné zavázala, že produkty na treking budou respektovat životní prostředí a do roku 2022 by měl být každý výrobek ekologičtější (ve srovnání s původním modelem). Toho lze docílit hned několika způsoby, nabízí se použít recyklované či přírodní materiály, procesy snižující spotřebu vody a spousty dalších. Mnoho dalších projektů v oblasti udržitelnosti Decathlonu můžete vyčíst na stránkáchblog.decathlon.cz/ekologie. Zde je ale vidět, že i jeden z největších výrobců sportovních potřeb dokáže snížit svou uhlíkovou stopu a neustále vyvíjí další cesty, jak se přiblížit k uhlíkové neutralitě. Doufejme, že když se zapojil Decathlon, dokáží to i ostatní velkovýrobci a budou tak zodpovědní za důsledky svého podnikání.