To základní o BC a XC lyžích a sněžnicích

To základní o BC a XC lyžích a sněžnicích

V článcích „To základní o …“ najdete přehledně zpracované informace, které poslouží jako stručný přehled dané oblasti outdoorového vybavení. Pomohou při rychlé orientaci a před nákupem nového vybavení. Z Novinek světa outdooru jsme převzali další téma, tentokrát o lyžích a sněžnicích.

Jak dnes vypadá lyžařské vybavení na zimní výpravy do přírody, na toulky mimo lyžařské dálnice a sportovní centra, ale i pro náročné expedice? Ve světě významně vzrůstá obliba BC – backcountry lyžování.

Lyže a vázání
U nás především běžky BC a XC. Lyže označené BC (backcountry) jsou široké stabilní běžky, které mají v outdooru velkou výhodu se svými kovovými hranami. Doporučit lze širší provedení (ve špičce od 60 do 90 mm). BC lyže mají výrazné vykrojení. Ve stejných šířkách se prodávají i XC (turistické) běžky, ty postačí do méně náročného terénu. Skluznice jsou u obou typů nabízeny buď hladké mazací, nebo s protismykem (často označené NoWax), které není nutné mazat stoupacími vosky. V prodeji jsou jak lyže tuzemského výrobce, tak i zahraniční turistické běžky různých značek (Fisher např.), ovšem BC vybavení nebývá v nabídce obchodů běžné.

BC boty Alpinaprotismyk

Důležitou částí lyží je pevné a spolehlivé vázání. Z vázání do terénu lze doporučit tři systémy, buď od Rottefelly modely označené NNN BC pod názvy Magnum či Auto, nebo starší osvědčený systém tříbodového vázání NN75, ale v robustním provedení pod názvy Extreme či Super Telemark, vhodné tedy i pro turistický telemark. Podobný systém vázání NNN BC nabízí i Salomon ve své řadě SNS BC pod názvy X-ADV Raid či Access. Systémy těchto vázání nejsou bohužel vzájemně kompatibilní.

vázání SNS BC Salomonvázání NNN BC Rottefella

Modely a značky turistických bot jsou úzce svázány se systémy vázání. Nabídka není široká, nejčastěji se setkáte se značkami Alpina a Madshus pro systémy Rottefella. Pro vázání Salomon pak snad jen vlastní boty Salomon X-Adventure 8. Ostatní možní výrobci vyloučení nejsou, jsou však bohužel jen světlou výjimkou. Před zimní sezónou je dobré zakoupit boty co nejdříve, dokud je s čeho vybírat a jsou k dispozici i všechny velikosti.

Lyžařské hůlky
Turistické lyžařské hůlky vhodné do hlubokého neupraveného sněhu, to znamená robustní a s větším talířkem, budeme shánět obtížně, běžně v obchodech nebývají. Větší firmy je sice mají v katalozích (Excel, Leki, Swix apod.), u nás je však nikdo neobjednává. Nutné je obrátit se na zastoupení firem a zjistit, zda je někomu dodaly! Varianta skládacích hůlek samozřejmě k lyžím možná je, jsou jen trochu těžší, dražší a poruchovější. Hodí se ale zvlášť pro chůzi složitějším terénem na sněžnicích, s batohem i pěšky a k některým je možné dokoupit větší talířek do sněhu.

sněžniceSněžnice
Sněžnice jako pradávný pomocník pro chůzi zasněženou krajinou poslouží i dnešnímu člověku stejně dobře, třeba i těm, co jinak nelyžují, nebo tam, kde se střídá hluboký sníh a holá zem. Na zimní toulky lze doporučit dostatečně spolehlivé a dostupné české sněžnice Sasquetch, které ve středně náročném terénu vyhoví. Jinak lze v dobrých outdoorových obchodech zakoupit také různě řešené zahraniční sněžnice, které nabízejí lepší trakci v náročnějším terénu a větší komfort při chůzi. Jako obutí zde stačí pevné boty vhodné do zimní přírody, přes které jdou utáhnout poutací popruhy sněžnic.

nesmekyNesmeky
Do lehčího zledovatělého terénu lze použít tzv. nesmeky, což jsou jakési „minimačky“, obvykle s několika hroty, které zajišťují trakci i na kluzkém povrchu. Nejedná se o náhradu maček, nesmeky nejsou určeny k lezení, ale dobře poslouží jako doplněk k turictickým či BC botám. Přechod a výstup přes zledovatělá a běžně neschůdná místa je s nimi mnohem bezpečnější (např. při výstupu na Sněžku, hlavně ze západu, je při nepříznivých podmínkách ocení každý).

Opravy a údržba
Zajímavá je možnost pro lyžaře, kteří by chtěli vyzkoušet tzv. protismyk. Mohou si ho nechat vyfrézovat do skluznice starších a ne zcela zničených lyží. Tuto službu nabízí český výrobce, je ovšem nutné informovat se předem na podmínky. Opravy hůlek, vázání, bot a zahraničních sněžnic je nejlepší řešit přes distributora, pakliže prodejce neposkytne odpovídající informace. České sněžnice opraví jejich výrobce přímo, nepomůžeme-li si sami. Zbývá utáhnout řádně všechny šrouby vázání, eventuálně promazat silikonovou vazelínou jejich pohyblivé části a naimpregnovat a připravit i boty na první výšlap do bílého světa zimního outdooru.

Zkušenosti čtenářů

M

Jako vždy jsem se nic nedozvěděl. Už si na to začínám u českých časopisů a internetových článků zvykat.

P. Krupka

Tenhle článek je jen krátký kompilát z toho, co jsme o BC lyžování už v minulých rocích psali. Diskuze k článku zde, by naopak mohla být zcela konkrétní k tomu co zájemce o tenhle druh lyžování zajímá a co kdo ví a zná. Takže M napiš sem co tě zajímá a my či některý ze čtenářů určitě více či méně podrobně odpoví. Snad Tě to pak uspokojí.

P.

Nevíte někdo o vázání na běžky (ne skialp), kde by se dala uchytit i pata při sjezdu? Dík za radu.

P. Krupka

Běžková, tudíž i BC vázání mají vždy volnou patu! Kdysi, ještě za NDR se tam vyráběl takový vehement na přichycení paty, bota musela mít vzadu vybrání, zoubek, ale co jsem slyšel od lidí co si to tehdy namontovali, tak že to bylo dost nebezpečné pro nohu, achilovku a vůbec, při pádu to nemá žádnou bezpečnostní funkci. Že by to ale stále někdo vyráběl, prodával dnes nevím, pochybuji. Zkuste se poptat v inzerci jestli to nemá ještě někdo doma, ale nedoporučuji to. Telemarková vázání mají pro zpevnění nohy s lyží napnutou přes patu pružinu, ale patu musí mít taky zcela volnou. Nutné je jen se naučit telemarkový způsob zatáčení! To doporučuji!
Co se pamatuji, tak podobný systém měl kdysi i Kandahár, ze strany lyže byly přišroubovány háčky kudy se napinala ta pružina k patě, nebo když měla být volná pata tak se háčky vynechaly. Něco podobného dělá stále Rottefella pro armádu, ale nevím jestli i pro naši;-)
Takže běžně asi opravdu nic neseženete, snad u telemarku by mohla ta pružina vyhovět, byť částečně, nebo sehnat od někoho historické zbytky, či vázání od moderní armády NATO, máte-li kontakty. Jak nakonec dopadnete dejte vědět, bude to možná zajímat i víc čtenářů.

Jenda Srbený

ten systém se zachycováním po stranách nebyl kandahár, ale třeba masag a Rottefela pro vojáky dělá pouze volnou patu. I české vojenské boty mají drážky.
Jinak systém uchycení paty buď ničil lyži a nebo tělo, protože boty jsou moc měké.
Ze zkušenosti z mynulého týdne na zledovatělé lesní cestě jsem se i kožených botách několikrát ulil christiánkou v pérovém vázání.
Nemáte prosím dobrý typ jak rozchodit kožené telemarkové boty vyměnil jsem je tento rok za skelety a zatim dost trpím. Jinak musím uznat je člověk fakt rychlejší a nejvíc jsem je ocenil při šlapání louky když došel sníh.

P.

Když jsem chtěl rozšlápnout klasický pohory, tak jsem je napustil přípravkem na ošetřování obuvi (podle typu zpracování kůže to je jiný přípravek), takže změkly a pak jsem v nich chodil.
Mimochodem, co máš za vázání (pro:Jenda Srbený)?

M

Běžkové vázání s uchycením paty se normálně dělá, ale dá se těžko sehnat (podobně nepochopitelně jako běžky s hranama). Jediné místo, kde jsem je viděl je ten běžkařskej obchod ve Varech. Vázání ale potřebuje speciální obuv, protože má 2 hrazdičky- normální na špičce a druhou pod patou. Boty stály kolem 5 tis.,vázání nevím, ale stálo by to za to.M

Jenda Srbený

namazaný jsou…no hold budu přes léto prošlapávat.
Mám Rottefellu Chilli, abych měl vázání použitelné i na nízké skelety.
Jak jde testování pásů na BC! Byl jsem nucen díky zmrlému sněhu odjet jeden celý den ana pásech i přes namazání vyborně držely na skluznici. Jen chtěly trochu přimazat skluzným voskem.

Joe

Obchodník nakoupí na krám to, co se prodá. Pokud bude předpoklad, že dražší a těžší běžky s kovovýma hranama nebo exotické a s dnešními botami nekompatibilní uchycení paty budou kupovat zákazníci, obchodník je hbitě zařadí do své nabídky. Tak funguje tržní ekonomika.
Co se týče běžek s hranama, Sporten vyrábí stejný rozsah modelů turistických a BC (po třech modelech, ve stejném rozsahu délek a šířek), má je v nabídce a na svých stránkách má nejen přehled modelů, vhodné délky lyží pro danou váhu, ale i přehled partnerských prodejen.
imho BC lyže jsou natolik „menšinová“ a současně drahá a na výběr citlivá investice, že bych nelitoval výletu do Nového Města, díky výběru, radám a cenám se cesta určitě vyplatí.

jedna

nějak nechapu smysl članku!
Jinak jak už jsem jednou psal o diskuzi dál. V Praze třeba není až takový problém v sezóně věci na BC sehnat. Nejnom že lyže prodává alespoň pět krámků. My máme na prodejně všechny tři typy BC od sportenu a pět typů bot plus vázání. Otázkou jsou jen velikosti.
Samozřejmě lze namýtnout, rád bych chtěl ty aty lyže v tomto provedení z touhle šupinou. Když si ale spočítáte kolik by to bylo lyží ve všech délkách a šupinách. Je to dost velké číslo, které rozhodně neodpovídá poptávce.
Jinak pozor na ty doporučené váhy už se mi stalo, že si zákaznice podle informací koupila tu správnou délku lyží se šupinou bohužel v praxi je neprošlápla.

P. Krupka

Tak to vázání s uchycením paty by mě fakt zajímalo, kdo to dělá a s jakýma botama. Nešly by ve Varech zjistit nějaké podrobnosti? Případně to ofotit a poslat to sem, či na mě? Musím přiznat, že tuhle kombinaci jsem ještě neviděl ani na webu, v krámech a na horách taky ne!

chroooust

jestli si to nekdo nespletl s renovovanym bezkarskym vazanim od Salomonu – SNS Pilot, ma na bote dve hrazdicky, jednu pod spickou a druhou cca ve tretine chodidla, aby se lyze pri brusleni tolik neodtahovala od paty; tohle ma ale taky volnou patu a vedeni lyze ve sjezdu je srovnatelny s klasickym SNS

Jan Hotmar

Nespletl – ten bazmek na uchyceni paty jsem coby robe (cca r.1985?) mel na bezkach taky a pamatuji si to docela dobre. Bylo to z Drazic nebo NDR ted uz si nevzpomenu, ale mozna bych to nekdo doma jeste nasel. Byla to takova plechova vidlicka co se dala hulkou zamacknout a tim se prisunula k bote a zabranila bote s vyrezem v pate v pohybu smerem nahoru. Pod kopcem se to muselo zase rucne vypnout a nemelo to zadnou bezpecnosti funkci takze pady s tim byly dost drsne. Takze na dalsich lyzich jsem to uz vynechal.

chroooust

Reakce s popisem vazani SNS Pilot byla minena na prispevek „Re: uchyceni paty“ od autora „M“, kde pise o bote s dvema hrazdickama co videl nekde ve Varech.
Ten starej „bazmek“ na patu si pamatuju taky, nekde bych to mozna na pude i nasel, ale rozhodne uz s tim nevyjel 🙂

Kaiser

..naprostý souhlas s předešlým příspěvkem, tento článek akorát zabírá místo na monitoru, ovšem nic neříká, naprosto žádné fundované sdělení o typech sněžnic, rozdílech v použití apod. Pouze reklama na jedny české sněžnice, se kterými ovšem v příkrém, horském terénu s umrzlým sněhem moc neuspějete…

Horal Fanda

Tak to pozor, že se Sasquetchema v příkrém terénu moc neuspěješ? Tak to chce pořádně začít pilovat techniku! Na firnu bez problémů svahy kolem 45°, nevím, zda příkrým terénem nemyslíš nějaké kolmáky kolem 60°, ale na takové věci už nejsou sněžnice, nýbrž mačky. Mám ještě původní typ, který má ozubení jen vpředu a vzadu pod patou. Co jsem omrkával tu novější verzi, tak ta je vychytanější. Kamarád má sněžnice od Salomona za 4500 Kč, pravda mají lepší trakci v traverzech, ale ve stejným terénu nevidím mezi námi rozdíl. Sasquetch mi přijdou jako solidní sněžnice a za ušetřené peníze má začátečník solidní hůlky, nebo cepín. Klidně se vsadím, že na svých starých Sasquetchích vybehnu všechno, co Ty na jiných.
P.S. Nedalo mi to, ale musel jsem se těch sněžnic zastat, holt silný citový vztah 🙂

Vladan

Mám Sasquetch III.Docela dobré ale vadí mi, že to vázání je upevněno ke konstrukci jenom takovýma páskama. No a časem se ty pásky trochu vytáhly a povolily(mám cca90kg) a noha(pata)ve vázání má tendenci vybočovat mimo plochu sněžnice. Obzvlášť pokud jdeš po nákych nerovnostech. O traverzech ani nemluvě to je přímo lahůdka:-) Jinak jak říká Horal Fanda dobrý poměr výkon/cena. Zdar

Jan Hotmar

…než začnete kritizovat, doporučit bych se podívatna název – tedy TO ZAKLADNÍ…čili základní přehled informací. Pokud základy z ttéto oblasti znáte tak Vám to nic nevého neřekne, ale každý není odborníkem. A odbornější texty jsou zde zde jiné rubriky a oblasti. Podrobnější články jsou jak o BC tak o sněžniciích (např. http://www.svetoutdooru.cz/Users/Clanky/clanek.asp?id_clanku=417 ) a pokud Vás zajímají sněžnice tak jsou zde i testy sněžnic, které jsme měli možnost otestovat stačíé si zvolit oblast Na sněhu/Boty a sněžnice. Pokud máte źkušeosti rádi je zde zveřejníme. Nových autorů není nikdy dost 😀

-rip-

…a na tom obrázku je co za sněžnice? Sasquetch? Nějakej novej typ? Nebo starej? Zkrátka: neznám, můžete mi někdo poradit?

Petr Macháček

To je jen ilustrační obrázek. Sasquetch to nejsou, jsou to nějaké zahraniční, myslím americké firmy Atlas.

Jan Hotmar

Tak, tak, Petr se trefil. Jsou to opravdu Atlasy – přesněji model Dual Trac, což jsou sněžnice určené k běhu na sněhu.

DP

pokud by jste ho nekdo chtel tak to mam doma, puvodne jsem uvazoval ze si to na bezky pridelam, ale pak jsem si koupi BC lyze, k tomu Rottefellu vazani botky od ALPINY a jsem na vysost spokojen, Takze bazmekty na patu se mi vali doma a jsou mi uz na nic, takze kdo chcete mi napiste nejak se dohodnem

DP

nevim jakej mas problem s koupenim BC lyzi j asi je nechal poslat ze SPORTENU a je to v pohode, jinak prodejci uz je myvaji alespon 1 par na kramech takze je muzes skouknout, ale jak uz nekdo psal doporucuji http://www.sporten.cz, navic delaj novej model s hranama po celej delce

Rosta

Jestli chcete podnikat zimní přechody českých hor natěžko, tak BC lyže vřele doporučuji. Loni jsme šli Orlické hory a kamarád zlomil lyži. Normálně ji do sněhu prošlápl. A letos jsme šli Šumavu a co se nestalo. Kamarád do sněhu prošlápl druhou lyži! Měl ty obyčejné úzké běžky a prostě nevydržely. Moje BC jsou naprosto v pohodě. Zdar!

P. Krupka

Při výběru BC či XC lyží je zajímavé jak se liší telemarkovým krojením u řady která jaksi na sebe by logicky měla vzestupně navazovat!
54 – 48 – 52 Highlander, rozdíl 6 a 4 mm
64 – 52 – 60 Forester, rozdíl 12 a 8 mm
68 – 60 – 65 Ranger, rozdíl 8 a 5 mm
60 – 50 – 55 Horizont, rozdíl 10 a 5 mm (nevyrábí se!)
90 – 70 – 80 bílé speciály, rozdíl 20 a 10 mm (výroba?)
takže nejtočivější asi v běžné řadě jsou Forestery, nebo obráceně proč Rangery jsou tak málo krojené?

Joe

Taky jsem si toho všiml. Mi osobně přijde, že Highlander/Favorit jsou zamýšlené jako běžky (minimální rozdíl), Ranger by díky menší délce (pro stejně těžkého lyžníka) mohly být stejně točivé jako Forester. Nebo Forester je pro „carvingové“ běžkaře a Ranger myšlen jako náhrada sněžnic. Možná konstrukční důvody, možná jen marketingové hrátky s čísly…
Řadu, která se nevyrábí a speciální model bych s tím vůbec nesrovnával, když, tak má smysl sledovat vývoj sidecutu u stejné kategorie v čase.

Dusan

Mam nasledujici dotaz: pri uvahach o podobe svych zimnich vyletu jsem si uvedomil, ze muze dojit k prezouvani z BC bezek na sneznice a naopak. Vzhledem k tomu, ze do sneznic mam vyborne kanady vz. 2000-zimni, napadlo me, zda by bylo mozne sehnat vazani, ktere by umoznilo pouzit v techto botach i bezky. Pokud je mi znamo, jednotky ACR pri pouziti lyzi neprezouvaji a zaroven nemaji zadne skialpinisticke boty. Vzdycky je pochopitelne na pate ten klasicky zarez. Nevedel byste nekdo? Diky

Pavel K

Chci si koupit bezky do Beskydskych, tedy vetsinou neupravovanych stop, vedoucich casto docela krkolomnym terenem. A vzhledem k uz jednou vyhozeneme rameni mam od doktoru podminku NEPADAT – takze hledam nejake opravdu dobre ovladatelne lyze, pricemz rad jezdim rychle, sportovne, ne jako „babicka“ a kdyz to jde, rad si kousek i zabruslim. Merim 182, vazim 72.
Mel sem Polarky 195, ktere mi maximalne vyhovovaly, ale sou uz rozbite. A ted si nejak neumim vybrat nove lyze. Koukal sem se, ze Fisher dela Powerligt Crown, ktere se mi libi delkou (193), profilem (51/46/49) a navic maji ocelovou hranu. Je tu nekdo, kdo ma s nimi zkusenost? Je v normalni stope nejak vyrazne poznat rozdil oproti uzsim bezkam bez te ocel. hrany? A co ten grip pod patou – ma to nejaky smysl pro nekoho, kdo umi jakz-takz pouzivat vosky?

P. Krupka

No na vojně jsem experimentoval s kanadami a lyžemi s kandaharem (Massag), ale bylo to jen z nouze, i když určitě lepší než být v kasárnách. Nedoporučuji.
Je tu řešení, buď v pořádných, robustních BC botách na lyže chodit i ve sněžnicích, to jde, mám vyzkoušeno, nebo kanady, nějaké zimní boty ze sněžnic použít, ale se speciálním vázáním (např. Berwyn) na lyže BC nebo i nějaké široké turistické nejlépe asi s protismykem. Používají to expedice arktické i antarktické, polární lovci, tak proč ne my 😉

P. Krupka

Souhrně bych odpověděl takto: na lyžování mimo upravené tratě koupit Forestery 190cm, asi bez protismyku. Do normální „lidské“ stopy se vejdou, hrany pak jsou skvělé kdekoliv je led, strmé uježděné svážníce, zledovatělé svahy, sjezdovky, firn. Bruslit na nich nezávodně taky jde, tedy na těch bez protismyku. Díky profilu točivé jsou dobře, no a k tomu nepadat, hmm, to bych taky rád, nutno si vždy vybrat kam :-))
Jinak tyto Fischery neznám, mám Evropy99, ty jsou širší, mají blíž k Foresterům, jen cena je vyšší.

Dusan

Tak jsem kouknul na web, Berwyn jsem našel (http://www.snowsled.com/polar/other_exp.htm), ale přijde mi, že je to taková fórovka. Vypadá to, jako by nebyla možnost přitažení paty směrem ke špičce (kandahar má právě tuhle výhodu, že špička nevyklouzne, protože je přitáhnutá „přes patu“). Asi to zkusím s těmi pořádnými BC botami. Vyhovují nějaké BC od Alpiny?

P. Krupka

Alpina dělá minimálně 5 modelů BC bot, označení je BC 500, 600, 800, 840, 1550. Myslím, že si lze mezi nimi vybrat. Všechna jsou pro NNN BC od Rottefelly. Ta dělá také 3 modely vázání pro NATO, ale to se asi nedá v ČR sehnat, možná že některé by šlo použít na naše kanady, mají napínání přes patu, ale to je neprověřená moje doměnka.

Joe

Do ČR se dováží tyto modely, ale není jisté, že všechny ve všech velikostech dostaneš ještě na tuto sezónu, přec jen pro dovozce zimní sezóna skončila…
http://www.inasport.cz/index1.php?typ=IAC&showid=29

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: