Tipy na sněžný adrenalin v Rakousku

Požádali jsme naše čtenáře o jejich tipy, kam jezdí k našim nejbližším alpským sousedům za sněžným adrenalinem …

Na sněžnice do Rakouska

Naše po střechu naložené auto hrká vzhůru mezi rozkvetlými loukami. Plánovali jsme podniknout třídenní okruh ve Vysokých Taurách, a vyběhnout si přitom na 4. nejvyšší rakouský kopec,Grossvenediger. Nasazujeme sněžnice. Jde to v jarním sněhu hned mnohem lépe, a tak se ještě navečer dostáváme k ledovci. Brzy ráno po něm bezpečně stoupáme výš. Závěrečný úsek mě rychle zahřál. Zleva asi dva kilometry přímo dolů a zprava trochu méně kolmý svah halil naštěstí mrak. Na hřebínek se nevešly ani dvě mačky vedle sebe, krčila jsem se s těžkým batohem, abych co nejvíce snížila těžiště a nenechala se odfouknout vichrem. Celá atrakce trvala jen asi deset metrů, navátý hřebínek nás všechny udržel a my se ocitli na vrcholu. Naše putování tím ale spíše začíná, než končí. Nahazujeme batohy, nasazujeme sněžnice a pokračujeme hlubokým sněhem dál – mimo hlavní trasy. Kde si dnes postavíme stan, zatím nikdo neví.

Rakouská víkendovka: Hochswab na skialpech

Vápencové pohoří Hochswab (2.227 m) poblíž Grazu skoro nikdo nezná. Na konci března tu nepotkáte ani nohu, tedy pokud nepočítáte ty kamzičí. Šplháme kousek nad jarní krajinu, a jakmile se dotýkáme sněhové pokrývky, nasazujeme lyže a stoupáme na hřeben. Pár hodin si z bezpečných oblých kopců užíváme výhledu na jižní skalnaté stěny. Dál je hřeben rozeklaný do tisíce krasových závrtů, sněhové převěje budí respekt i adrenalin. Čas ubíhá, slunce neúprosně pálí, tyčové značení zmizelo úplně, stopy tu nikdo nezanechal snad měsíc. Zkoušíme si cestu zkrátit několika sněhovými žlaby, ale nakonec rozum vítězi a vracíme se na pomyslnou cestu. Konečně se před námi objevuje kříž nejvyšší hory a vidíme jednu lyžařskou stopu. Následujeme ji až k winterraumu moderní pasivníchaty Schiestlhaus (2.153 m). Tady se dá přespat zadarmo a v teple. Potřebujeme si odpočinout. Druhý den nás cestou na obývanou chatu Burgeralm čekají stovky nádherných sjezdů. Odvážnější z nás si dávají lavinový svah mezi kilometrovými štíty. Nejhodnotnější informace pro skialpy, freeride a běžecké lyžování přinášejí rakouské průvodce z vydavatelství Schall.