Stoupací pásy jsem už dlouho chtěl na turistických běžkách vyzkoušet a hlavně také používat. V letošním roce jsem objevil úzké nalepovací pásy firmy G3, které k nám nově dováží firma Warmpeace. Pásy se vyrábí od šířky 50 mm. Nejužší část lyže by měla ale být vždy asi o 5-10 mm širší, takže tyto nejužší by použít šly na BC a XC lyže …
Stoupací pásy kanadské firmy Genuine Guide Gear
Velikost (šířka): od 50mm do 130mm (po 10mm)
Hmotnost: od 364g (50mm) do 932g (130mm)
Délka: 205 cm
Barva: šedostříbrná „plyš“ a červená lepící strana
Infocena: od 2515 Kč (50mm) do 3900 Kč (130mm)
Dodává: Warmpeace
Stoupací pásy jsem už dlouho chtěl na turistických běžkách vyzkoušet a hlavně také používat. Mnohokrát jsem měl problém jak s těžkým batohem nastoupat z údolí na hřebenovou túru, u mazacích běžek jak mazat, aby mi pak jely i nahoře, u protismyku, aby zvládal stoupání i po strmé, občas i zledovatělé cestě nebo na tvrdém firnu. Zkoušel jsem už několik pásů nenalepovacích, dokonce mi byly nabídnuty i staré pravé tulení pásy. Nic z toho mě ale dosud nevyhovovalo.
V letošním roce jsem konečně objevil úzké nalepovací pásy firmy G3, která je vyrábí od šířky 50 mm. Nejužší část lyže by měla ale být vždy asi o 5-10 mm širší, takže tyto nejužší by použít šly na BC a XC lyže třeba od našeho Sportenu, modely Ranger a Adventure s profilem 68/60/65. Bohužel očko, které pás uchycuje za špičku lyže, je i v tom nejmenším provedení SM příliš velké, šířka špičky lyže by musela být přes 70 mm. Na běžné BC běžky tedy řešení uchycení pásů G3 vpředu ještě musí počkat. Zdá se, že jde jen o maličkost. Pásy jsem ale chtěl vyzkoušet, tak jsem použil své široké „noname“ lyže ze Sportenu (90/70/80) a pásy široké 60 mm. Tyto lyže mají vyfrézován negativní protismyk, naparafínované mi i dobře jedou, ale na firnu a zledovatělé stopě mi samozřejmě trochu podkluzují. Stoupací pásy budou tedy dobrým řešením.
Pásy jsou stejně široké v celé délce a dodávány jsou v metráži 205 cm, takže pro své lyže si je musí každý přizpůsobit dodávaným nástrojem. K dispozici je provedení jak s volným zadním koncem, tak také s upínáním vzadu. Pásy jsou i zajímavě barevné, lepivá část je tmavě červená, vlastní povrch pásů je šedostříbrný a vypadá proto na lyžích velmi dobře. Lepidlo nových pásů kryje plastová fólie a první úkol je připevnění oček na správný konec pásů. Pás se pak přehne s rezervou asi 4 cm přes pevnou část očka a lepidla se spojí. Mělo by to stačit a držet, zvolil jsem však pro jistotu zamáčknutí čelistmi svěráku a spoj pak vypadal mnohem kompaktněji i bezpečnější. Dalším krokem je seříznutí pásu na správnou délku, což je jednoduchý úkon. Pás se zachytí očkem za špičku a postupně se natažený nalepuje, stále na středu lyže. Na patě lyže pak konec zařízneme přiloženým přípravkem, jde to překvapivě dobře. Tím je příprava pásů u konce a po správném přehnutí v polovině lepem k sobě jsou připraveny k okamžitému použití na cestách. Pro dlouhodobější uskladnění je připraven k nalepení šetřič pásů v šíři 80 mm, což je mřížka, ze které v další sezóně pásy zase odlepíme a lep zůstane stále použitelný. Přestanou-li pásy časem přece jenom dobře lepit, je možné další lepidlo dokoupit. Pásy 60 mm a zkrácené na moje 180 cm dlouhé lyže váží pouhých 380 g, což na nohou snadno unesu a v batohu, uložené v dodávaném nepromokavém sáčku, snadno i uvezu.
Podmínky mé první cesty byly dobré, mráz –5 stupňů a asi 5 cm prašanu na zmrzlém firnu. Protože jsem chtěl poznat vlastnosti těchto pásů, procházel jsem o víkendu různými terény únorové Šumavy. Mohu konstatovat, že pásy moje představy splnily, dobře stoupají, při chůzi rovinnými úseky dobře kloužou a i kratší sklouznutí z kopce dolů zvládají bez problémů. Ty samé čerstvé zkušenosti mám i z Krušných hor, v 25 cm nového vlhkého sněhu a při teplotě kolem nuly se chovaly velmi dobře, nenamrzaly, i když namazané běžky mého kolegy ano.
Pásy, jak je známo, nejsou určeny k delším sjezdům, kratší strmé sklouznutí, třeba při přechodu rokle, ale příjemně zpomalí rychlost. Musím současně ale také upozornit, že při sjíždění na pásech lyže nejsou vedeny žlábkem a proto hůře drží směr. Hrany jsou ale samozřejmě volné a lze s nimi proto počítat. Při chůzi a zejména při sjíždění nepřehledným terénem si musíme dávat pozor na ostré kameny a větve, nebo tvrdý led, pás se takto poškodit samozřejmě dá a oprava je pak vždy problematická.
Sledoval jsem stopy zvěře i lesníků jak v lesích tak i na strmých loukách, prošel jsem opatrně i skalní oblasti, kam bych se na lyžích bez pásů asi neodvážil. Mé částečné zkušenosti ze skialpů a telemarku se tu samozřejmě hodily a i použití je samozřejmě podobné. Pásy G3 jsou také prvotně určeny pro telemark a moje použití pro BC lyžování tedy je jen jakousi, velmi užitečnou, nadstavbou, se kterou asi výrobce nepočítal. Pásy drží dobře na negativním protismyku i samozřejmě na hladké skluznici. Positivní protismyk teprve vyzkouším.
Máme-li širší lyže s hranami, vázání s volnou patou a k tomu kotníkové pevnější boty, tak se sice jedná o BC vybavení, ale máme téměř shodné a vhodné vybavení i k turistickému telemarku. Mnozí určitě už vědí, že telemarkové zatáčení je opravdu velmi účinný způsob, někdy dokonce jediný možný, jak plynule a bezpečně zatočit na horských svazích. Moderní telemark se sice této původní turistické formě už dost vzdálil, nám však používání stoupacích pásů může také dost pomoci, zvlášť při překonávání větších a strmých převýšení v horách. K turistickému telemarku se pak můžeme i hlásit, využívat jeho vybavení a učit se jeho styl, protože máme opravdu hodně společného.
Po jízdě bychom měli stoupací pásy nechat vždy dobře usušit, to znamená setřít z nich už při ukládání na cestě sníh a případné zmrazky. Sušit musíme opatrně jen na mírném teple a nejlépe, jsou-li pásy volně pověšené. Čas od času je dobré pásy naimpregnovat. Impregnaci provedeme buď naparafinováním (klasickým voskováním tvrdého parafinu do pásu po směru chlupů), případně impregnací ve spreji. Prodlužuje se tím životnost pásů, snižuje se jejich nasákavost a zlepšuje se skluz. Pásy se nejpevněji přilepí na suchou skluznici lyže, která může být pokrytá vrstvičkou tvrdého parafínu. Máme-li lyže s protismykem, pak za suchého sněhu můžeme pásy použít během jedné cesty i opakovaně. Mazací lyže, které po sundání pásů namažeme ve stoupací komoře nějakým měkkým stoupacím voskem, bych už k novému lepení pásů rozhodně nedoporučoval. Skluznici před novým nalepením pásů doporučuji od zbytků vosku pečlivě očistit a případně znovu naparafinovat. Také voda se zbytky sněhu a ledu na skluznici brání dobrému přilnutí lepidla, většinou stačí ale dobré setření a pásy nám budou opět držet dostatečně.
Další vhodné využití pásů mě napadá při expedičních cestách arktickými oblastmi, kdy obvykle vlečeme za sebou naložené pulky (polární saně) a mnohdy i do mírných svahů už lyže podkluzují. Pásy i lepidlo G3 by měly být plně funkční i v arktických mrazech, to jsem ale neměl bohužel zatím příležitost testovat.
Naužšia časť lyže by podľa mňa mala byť maximálne 5 mm širšia než pásy, inak budú lyže pri stúpaní hore traverzom viac podkĺzavať, hlavne v tvrdšom snehu. Inak – akékoľvek pásy výrazne uľahčia stúpanie, odporúčam.