REVOLUCE VE STANECH: STAVÍ SE DVĚ VTEŘINY A V LÉTĚ CHLADÍ

REVOLUCE VE STANECH: STAVÍ SE DVĚ VTEŘINY A V LÉTĚ CHLADÍ

Říkáte si někdy, co se dá stihnout za 2 vteřiny? Co takhle postavit stan? Ukážeme vám, jakou roli hrají ve vývoji a výrobě inovace a jak jeden dobrý nápad může změnit celý trh. Jako třeba vynález samorozkládacího stanu, který před 16 lety způsobil ve světě turistiky nebývalý poprask. Dá se vůbec u stanu vymyslet ještě něco převratného? A kam vývoj dále pokračuje?

Neustálá práce na vylepšování produktů značky Quechua či Forclaz je zakořeněná v samotné DNA Decathlonu více než 20 let. V roce 2005 byla dokonce uspořádaná soutěž s cílem motivovat každou značku, aby navrhla inovativní výrobek. Tehdy to byla velmi skromná událost. Sklidila však obrovský úspěch, a tak se zrodil nový koncept Decathlon Innovation Awards. Od té doby byly vyhlašovány nejinovativnější produkty vyvinuté v Decathlonu. Řada z nich je patentována. Příkladem je šnorchlovací maska Easybreath, která umožňuje dýchat nosem i pusou. Výjimkou není ani stan 2 Seconds, který změnil dějiny stanování.

Turisté po celém světě během svých dobrodružství určitě nejednou snili o kouzelné hůlce (nebo ještě lépe o dálkovém ovládání), díky které se jejich stan sám postaví. Možná i vy sami znáte pocit, kdy jste po cestě znavení a přáli byste si už jen odpočívat. Tehdejší produktový manažer Jean-Francois Ratel testoval s kolegy nové produkty v horách, když najednou dostal nápad. Co kdyby existoval stan, který se vyhodí do vzduchu a sám se rozloží? Všem připadal nápad neuskutečnitelný, ale Jean se nebál tento úkol vzít na svá bedra. Dva roky poté, co přišla prvotní myšlenka, po 18 730 hodinách navrhování, vývoje a testování, se jeho sen stal skutečností.

První samonosný a samorozkládací stan byl v roce 2005 uveden na trh a zaznamenal ohromný úspěch. Zavládlo kolem něj nadšení, které spustilo doslova revoluci v kempování. Stan 2 Seconds disponuje konstrukcí, která funguje na principu pružení. Stačí povolit zajišťovací popruhy a stan se během pár sekund sám postaví. Cesta inovativního výrobku však pokračovala dál. V roce 2016 byla představena technologie Fresh&Black.

Fresh&Black představuje spojení inovativních materiálů, které přirozeně regulují teplotu a světlo.
Fresh&Black představuje spojení inovativních materiálů, které přirozeně regulují teplotu a světlo.

Příjemný chládek a tma ve stanu. Utopie nebo realita?

Fresh&Black představuje spojení inovativních materiálů, které přirozeně regulují teplotu a světlo. Vícevrstvá tkanina odráží tepelné záření, čímž dokáže ve stanu razantně snížit teplotu. Na přímém slunci činí tento rozdíl až 17 °C. Nicméně i ve stínu pocítíte rozdíl. Stan je totiž vybaven i perfektním systémem odvětrávání a ventilace. Další výhodou je 99% tma bez ohledu na intenzitu slunečního záření. V létě jistě každý zažil probuzení slunečními paprsky nebo horkem. Díky technologii Fresh&Black si můžete v klidu pospat i přes to, že se slunce už dávno vyhouplo nad obzor.

Loňský rok spatřil světlo světa stan 2 Seconds EASY. Ještě skladnější, ještě jednodušší na postavení i sbalení. Oproti původnímu modelu má stan mnohem dynamičtější tvar a díky patentované samonosné konstrukci je zejména složení mnohem rychlejší. Stačí zatáhnout za dva provázky. Vývojáři Decathlonu také kladou důraz na to, aby byly výrobky produkovány udržitelným způsobem. Proto přišli s další inovací, a sice technologií dope dye, při níž je vlákno barveno již při jeho předení a oproti běžným způsobům barvení umožňuje snížit množství použité vody.

Všechny stany jsou mimo jiné navrženy tak, aby je bylo možné opravit. Servis v prodejnách Decathlon nabízí opravy a náhradní díly, které jsou také dostupné na webu www.decathlon.cz. V případě, že je stan zcela neopravitelný, jeho cesta stále nekončí. Zaměstnanci dávají věcem druhý život. Ze stanů se šijí vratné tašky, kterou si zákazník může koupit, a pokud ji už nebude chtít, na zákaznickém servise jakékoli prodejny je přijata zpět do prodeje. Značka šitím eliminuje odpad a zároveň podporuje ženy z farní charity, které jsou na českém trhu práce znevýhodněné.

Inovativní stan 2 Seconds EASY se také mnohem snáz skládá.
Inovativní stan 2 Seconds EASY se také mnohem snáz skládá.

Zase o krok dál, zvláště v technologiích

Decathlon postupem let zaznamenává významný nárůst investic do nápadů a inovací. Především značka Quechua, která se zaměřuje zejména na výrobky pro jednodenní turistiku (jak nenáročnou, tak i horskou), a také značka Forclaz, vyvíjející výrobky pro vícedenní trek, zažívají obrovský rozmach v oblasti technologií. Díky vlastním výzkumným a vývojovým centrům se může spojit výzkum, vývoj a design dohromady. V takzvaném SportsLabu se provádí analýzy těla v pohybu. Propojuje celosvětovou síť vědeckých laboratoří, výzkumných organizací, univerzit a spolupráci s odbornými průmyslovými partnery.

Jedním z mnoha dalších inovativních výrobků jsou například trekové boty Trek 500 Matryx značky Forclaz. Tyto boty byly vyrobeny ve spolupráci se společností Rekord (specializující se na výrobu obuvi na treking) a disponují patentovanou technologií Matryx® a nebo Vibram®. Boty vám ukážeme v příštím vydání časopisu i na webu v krátké recenzi. Uvidíme, jak technologie obstojí v terénu!

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: