Revoluce v řazení

Revoluce v řazení

Klasická přehazovačka má stále větší konkurenci. O trendu řazení ukrytého v zadním náboji kola jsme v Malém Průvodci podrobně psali. Vícerychlostní náboj zadního kola (což je v principu planetová převodovka) si ještě ani neužil své místo na slunci, a už tu máme další způsob řazení.

Ten používá jiný a do budoucna velmi perspektivní technický princip – plynulou převodovku.

Americký výrobce Fallbrook Technologies Inc. vyvinul a zavedl do výroby revoluční cyklistický náboj, obsahující bezestupňovou převodovku. Převratnost novinky spočívá v tom, že umožňuje zcela plynulou změnu převodu – žádné stupně, žádné trhnutí, řadit je možné kdykoli, bez ohledu na to, jestli je to při zastavení nebo při plném záběru. Princip je podobný jako u variátoru, jenž je používán u některých skútrů i automobilů. Na rozdíl od variátoru, využívajícího dva kuželové hřídele spojené řemenem, využívá nová převodovka systém přenosu točivého pohybu  prostřednictvím dvou unašečů ve formě disků, jejichž styk zprostředkovávají kuličky, jejichž počet může být 3 až 12. Princip pochází údajně už od Leonarda da Vinci, výrobce proto převodový náboj nazval NuVinci.

Podívejme se nyní blíže na princip novinky. Ten je zřejmý z obrázku. Jeho kouzlo spočívá ve využití faktu, že se jednotlivé disky stýkají s kuličkami na různém průměru. Jsou-li tedy oba disky rovnoběžné a rovinné, je převodový poměr mezi vstupním a výstupním diskem 1 : 1 – oba se točí toutéž rychlostí. Jakmile ale dojde v důsledku prohnutí disku ke změně průměru, na němž se kuličky stýkají, budou se kuličky dotýkat u jednoho disku na větším průměru a u druhého na menším, čímž se změní převodový poměr. Principiálně je to velmi jednoduché, realizace je ale složitější. Jedná se jak o materiál disků i kuliček, tak o celkovou konstrukci, která musí zajistit dokonalý kontakt kuliček a disků. K činnosti napomáhá speciální kapalina vyvinutá pro tento účel firmou Valvoline.

Podle dostupných pramenů je účinnost přenosu síly lepší než u běžných nábojů s planetovou převodovkou, náboj je bezúdržbový, s výjimkou nutnosti výměny už zmíněné kapaliny. Výměna se předpokládá jednou za dva roky a je velmi jednoduchá.

Určitým handicapem náboje NuVinci je zatím jeho vyšší hmotnost. Ta je přibližně trojnásobná než hmotnost nejlehčího provedení osmirychlostního náboje Shimano, poskytuje ale na rozdíl od něj větší rozsah převodového poměru. Ten je u současného provedení 350 %, tedy více než poskytují náboje Shimano Nexus 8 a Sram iDrive 9, je to ovšem méně, než poskytuje náboj Rohloff (525 %) a konvenční systém s přehazovačkou (až 620 %). Náboj NuVinci se tak uplatní zejména u „městských kol“ nebo trekkingů pro méně náročný terén. Lze ale předpokládat, že zavedením nových materiálů a zdokonalením konstrukce bude možné jak snížit hmotnost, tak rozšířit rozsah převodového poměru. Už teď se hovoří o možnosti zvětšení rozsahu na 400 %.

Jedním z výrobců, kteří už tento náboj využili při konstrukci kol, je firma Hercules. Model vybavený nábojem NuVinci nazvali velmi případně Leonardo. Kolo jsme si mohli krátce vyzkoušet na veletrhu Eurobike, funguje opravdu výborně. S dovozem tohoto modelu do ČR se počítá už v letošní kolekci.

© Svět outdooru, březen 2009, převzato z Malého Průvodce 08, text Jan Merhaut

Placené odkazy k tomuto článku:
Zde může být váš odkaz! Napište nám.

Zkušenosti čtenářů

laďa

dobrý, dobrý , ale uváděná hmotnost 3,8-3,9 kg je docela brutální, použití bych viděl tak na elektrokole, motokole apod. ostatně výrobce sám to vidí stejně

Kiče

Autorovi popis funkcie akosi nevyšiel. Toto video snáď všetko objasní http://www.youtube.com/watch?v=kVPjhmTThPo

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: