Chceme-li vybrat dobré pulky, je dobré vědět, co od nich lze očekávat, jaké jsou žádoucí vlastnosti, a na co si dát pozor. Velmi záleží na podmínkách, pro které je pořizujeme. Nejdůležitějším parametrem jsou jízdní vlastnosti a stabilita. Roli hraje hmotnost, cena, odolnost, přepravitelnost mimo sníh, nepromokavost, spolehlivost a opravitelnost. Jednotlivá kritéria probereme postupně.
Stabilita
Pulky se nesmí převracet, a to ani ve složitějším terénu. Předpokladem dobré stability je nízko položené těžiště, resp. dostatečná velikost saní. Toto splňují všechny profesionální laminátové typy saní. Velmi špatně na tom jsou náhražky z dětských bobů, které nejsou dostatečně velké, a ve složitějším terénu se můžou převracet na každém kroku. Pro jízdní vlastnosti je vhodnější, aby pulky byly spíše delší a uzší, takové saně kladou menší odpor a lépe drží směr.
Roli hraje rovněž profil dna: ploché dno je sice stabilní, ale klade velký odpor. Nejlépe jedou saně s vyprofilovanými ližinami, v ideálním případě mají ližiny rozchod strojové běžkařské stopy. Naprosto nezbytné jsou pevné tyče, tažení saní/bobů na provaze je možné pouze po rovině nebo do kopce v jednoduchém terénu bez překážek. Ve složitějších podmínkách nebo sjezdech se s takovými saněmi nelze pohybovat. Pokud je tažný systém pevný, musí být i odpružen a mít velmi dobře polstrovaný bederní pás, aby nedošlo k úrazu páteře. Alternativou jsou měkčí tyče připojené gumou, jejichž jedinou nevýhodou je ujíždění saní v traverzu do boku. Nevadí to nijak zásadně.
Přepravitelnost mimo sníh
S přenášením mimo sněhovou pokrývku se u skandinávských výrobců nepočítá, domácí většinou dojedou na začátek putování autem se saněmi na střeše a dále pokračují již po sněhu. Saně jsou konstruovány tak, že se balí přímo do nich, vak není vyjímatelný. Při pobytu na chatě se saně nechávají venku. Věci se balí obyvykle do malých pytlů nebo tašek, aby se do chaty nemusela nosit každá jednotlivost zvlášť. Výhodou je dokonalé uzavření, nikam se nedostane sníh.
Středoevropana ale většinou čeká ještě cesta za sněhem, ne vždy vlastním autem. Pokud cestujeme letadlem, je výhodou, pokud je vak vyjímatelný a vícero skořepin saní lze vsadit do sebe, sníží se tak riziko poškození na letiších a ušetří i celkový počet zavazadel. Podobné je to s ojemi, kompletně pevné oje (většinou konstrukce „žebřík“ s vyztužovací příčkou) jsou příjemné při putování, ale přepravit je jinak, než autem je komplikované. Rozebíratelné oje lze složit k lyžím. Nejzásadnější je situace, kdy se saněmi musíme nést mimo sníh (obleva, silnice, veřejné dopravní prostředky apod.). U saní, do kterých se balí přímo je jediná možnost přenést ve dvou v náručí, což je nereálné na delší vzdálenost. Hrozí-li podobné situace, potřebujeme saně řešené tak, že je lze nést i na zádech. Příliš pohodlné to nebude nikdy, ale je rozdíl nést i pouhý kilometr 30 kg v metr a půl dlouhé vaně v náručí nebo na zádech.
Opravy
Podobně jako u aut, defekt nelze nikdy vyloučit, saně jsou vystaveny náročným podmínkám a namáhání. Měly by být konstruovány tak, aby každá závada, se kterou není možné pokračovat, byla velmi snadno alespoň provizorně opravitelná i za extrémních klimatických podmínek. Minimum technických prostředků je nutné na každou výpravu do divočiny (provázek, nůž, pár šroubů, šroubovák, kus drátu, páska „TESA“). Z hlediska materiálu připadá v úvahu plast a laminát. Téměř všechny profesionální saně jsou laminátové, vykazují lepší poměr odolnosti a hmotnosti a v případě poničení (tvrdý náraz do překážky) je lze snáze opravit.
V České republice jsou dostupné světově asi nejslavnější saně, norské Fjellpulkeny. Nelze jim vytknout nic kromě ceny (uvedena v norských korunách, bez ojí) a nemožnosti nést na zádech a plně rozebrat tyče na transport. Srovnatelné, ale cenově příznivější jsou saně o finské firmy FINN SAVOTA, v ČR se běžně neprodávají.
Kromě značkových saní existují i řešení domácí výroby. Profesionálním saním blízké jsou laminátové saně s vyjímatelným vakem, profil je srovnatelný se severskými originály, tyče jsou odnímatelné a částečně volné, v traverzu tedy mírně ujíždí po svahu (ale nepřevrací se při tom). Saně jsou kompromisem mezi rozebiratelností a jízdními vlastnostmi. Výhodou je nepromokavost, vyjmutelnost vaku a možnost nést na zádech. Úplně nejlevnější variantou je samovýroba z dětských plastových bobů, z dostupných bobů se asi nejlépe osvědčily Championy, na které se obvykle přivazuje klasický batoh. Cena je bohužel jedinou výraznou výhodou, boby jsou moc malé, tím se těžiště dostává moc vysoko a boby se velmi rády a často převrací. Poměrně bezproblémově s nimi lze jet po cestě projeté alespoň skútrem, ale obtížnější terén se s nimi můž stát zcela neschůdný. Jedním z možných řešení je rozdělení zátěže mezi batoh a bob. Výhodné je do batohu dát alespoň věci denní potřeby, abychom nemuseli pro každou drobnost batoh složitě odvazovat.
Výběr saní bude vždy kompromisem, ale vhodné řešení se najde pro každý účel i peněženku. Před koupí se určitě vyplatí se s pulkami projet a zjistit, co od nich lze očekávat a ujasnit si tak preference.
Podrobnosti k pulkám jsou na Pulkařský web.