Proběhl veletrh Sport Prague 2006

Proběhl veletrh Sport Prague 2006

O víkendu proběhl v Praze 30. mezinárodní veletrh sportovních potřeb a módy Sport Prague 2006. Redakce Světa outdooru byla při tom a zaznamenala novinky a zajímavosti, které se na veletrhu objevily. V několika článcích je postupně představíme v průběhu tohoto týdne. A jaký dojem máme z nového uspořádání veletrhu?

O víkendu proběhl v Praze 30. mezinárodní veletrh sportovních potřeb a módy Sport Prague 2006. Redakce Světa outdooru byla při tom a zaznamenala novinky a zajímavosti, které se na veletrhu objevily. V několika článcích je postupně představíme v průběhu tohoto týdne. A jaký dojem máme z nového uspořádání veletrhu?

Pořadatelé radikálně změnili organizaci tohoto ročníku a tak jsme všichni očekávali, co přinese nové uspořádání veletrhu Sport Prague 2006. Jak jsme již oznámili dříve, byl veletrh fakticky rozdělen na výstavy dvě. První, od středy 22. 2. do pátku 24. 2., měla být určena pouze pro odborníky, a byly zde kromě jiného zastoupeny outdooorové firmy. Druhá část od pátku 24. 2 do neděle 26. 2. byla pro veřejnost s představením vodáckých, cyklistických a dalších (outdooru už vzdálenějších) expozic. Trochu tajemný byl styčný den. Bude mít veřejnost přístup do hal určených pro obchodníky nebo nebude?

Původně se zdálo, že nikoliv, ale nakonec se veřejnost v pátek dostala do všech prostor veletrhu. Pro veřejnost byl dříve Sport Prague tradiční příležitostí seznámit se s novinkami a i proto byl tento veletrh na veřejnosti oblíben. Ten, kdo se na veletrh vydal v pátek, měl tedy možnost prohlédnout si obě části veltrhu. Tím se v outdoorové části ovšem trochu zkomplikoval život těm firmám, které měly své stánky připravené jen pro obchodní a odborné partnery. Vystavené kolekce pro obchodníky jsou totiž určeny k objednávkám na další sezónu. To je hlavní důvod, proč větší firmy konečné zákazníky na veletrhu nechtějí. Vystavené kolekce nejsou ještě v obchodech, zákazníci si novinky koupit nemohou ani na výstavě ani v obchodech a v důsledku jsou nespokojení.

Výsledkem tajenky nového uspořádání veletrhu Sport Prague byl tedy nakonec kompromis, který se od původního zaběhnutého schématu příliš nelišil. Sport Prague se, alespoň pro outdoorové firmy, podobal minulým ročníkům, jen čas pro obchodníky se poněkud prodloužil a čas pro veřejnost výrazně zkrátil. A jak veletrh obstál ve svém hlavním úkolu, ukázat odborné veřejnosti novinky v nabídce? I letos se ukázal posun u několika obecnějších trendů a návštěvníci měli příležitost prohlédnout si řadu konkrétních novinek. Především v oblasti oblečení byla nabídka opravdu bohatá. Některé z novinek se dostanou na pulty již v této sezóně, na jiné si budeme muset ještě počkat. V tomto týdnu připravujeme podrobnější články, ve kterých na novinky upozorníme.

Zkušenosti čtenářů

Jindrich

Veletrh byl naprosto katastrofální. Priste me tam uz nikdo neuvidi. Expozice by mela preci slouzit pro koncove zakazniky, aby mohli porovnat vsechny druhy zbozi pohromade – coz i sebevetsi maloprodejce nemuze nabidnout. Co by vyrobcum ci distributorum udelalo vzit s sebou na vystavu kompletni sortiment a vice velikosti. Pokdu se mi bude neco libit, tak si to pak klidne objednam a on bude dosahne zisku v kazdem pripade. Dale argument, ze jsou zakaznici nespokojeni kdyz si nemohou objednat zbozi na pristi sezonu, je uplne lichy. Naopak – zakaznik uz pak presne vi, co lze v pristi sezone ocekavat a muze sve pozadavky smerovat na sveho maloprodejce. V opacnem pripade se projevuje konzervativnost ceskych prodejcu, kteri po prichodu novinky nejprve rok cekaji, az zjisti, jestli je o ni zajem, pote nakoupi jen par kusu a velikosti, a teprve po dvou letech lze mluvit o plnohotnem vyberu. Mezitim si cast lidi nouzi vyresi nakupem v zahranici nebo prijde na trh opet novy vyrobek…. vazne neschopnost ceskych prodejcu nezna mezi….

Honza

to se pozná znalec. Předpokládám, že jsi nikdy nic neprodával ani nevyráběl, když můžeš napsat takovou hovadinu. Veletrhy v celém světě nejsou určeny pro koncové zákazníky vůbec – Sportprague je české špecifíkum. A mnohé z vystavených věcí nakonec ani do výroby nepůjdou – o tom, co má a nemá cenu vyrábět se dohodnou právě obchodníci a výrobci resp. dodavatelé na veletrhu a v období po něm následujícím. Sportprague je rok od roku horší – což je dáno právě nesmyslným zaměřením na koncové zákazníky. Veletrhy jsou v první řadě na práci – obchodníků a dodavatelů. A pokud se pár nadšených hobbystů chce taky podívat – proč ne. Ale nesmí čekat, že veletrh je určen pro ně. Takže poku Tě na Sportprágu příští rok nikdo neuvidí, tak asi nikomu nebudeš chybět.

J.Cervinka

Ačkoliv s většinou Honzových argumentů lze souhlasit, je třeba po pravdě říci dvě důležité věci na obranu Jindřicha a asi i dalších podobně zaskočených. Za prvé Sport Prague dlouholetou praxí takto české zájemce o outdoor vychoval, a za druhé při změně zavedených pravidel nikdo veřejnosti pořádně nevysvětlil důvody. Pak není divu, že roztrpčení padne na hlavu výrobců a distributorů, což mi v souladu s předchozím komentářem přijde nespravedlivé. Ale Jindřichovo rozčarování z jeho pohledu naprosto chápu a proto považuji za nutné se ho zastat. Honzův tón je zbytečně ostrý.

Jindřich

Honzovo argumenty sice chápu, ale v ČR je, oproti jiným státům, takovýto veletrh jedinou možností, jak si osahat kompletní sortiment. Je jasné, že české maloobchody toho při menší kupní síle nemohou dosáhnout, navíc jsou často zbytečně opatrné a vsázejí jen na jistotu. Kdyby se možná podejci zajímali o přání zákazníků, nemuseli by mít prodejny plné neprodejného zboží (viz. Hannah). Sport Prague vždycky chápal jako jakousi záplatu této tržní díry. Ale bohužel..

Joe

Předně je třeba říci, že jsou veletrhy určené prakticky výhradně pro setkání obchodníků a výrobců (kontraktační trhy) a veletrhy určené pro veřejnost (např. prodejní výstavy).
V českých podmínkách se nesejde moc obchodníků, navíc tito se mezi sebou zpravidla znají, navštěvují, obchodují po internetu a na veletrhy jezdí do zahraničí. Asi není moc českých outdoorových výrobků, které by průměrný ředitel českého outdoorového obchůdku neznal;-)
U českých zákazníků, kteří mají zájem konečně vidět kompletní nabídku zboží, vyzkoušet novinky a nejlépe ještě nakoupit s nějakou veletržní slevou prodejní výstava zřejmě úspěch má; na druhou stranu přímým prodejem výrobce či dovozce podráží vlastní distribuční kanály a ty jsou pro něj zpravidla prioritou, takže se do prodejních výstav zas tolik nehrne.
V neposlední řadě náklady na účast na veletrhu (a to zdaleka není jen nocleh a pronájem stánku) jsou dnes tak vysoké, že uspořádání prezentace, workshopu či jiné formy partnerského setkání pro konkrétní pozvané partnery je vždy silnou alternativou veletrhu.
No a pořadatel veletrhu má nelehký úkol tyto protichůdné požadavky skloubit tak, aby mu na veletrh přišlo dost vystavovatelů i zákazníků a aby většina z nich byla natolik spokojena, že se snad sejdou i příští rok.
V ČR je tedy vždy snaha o kompromis, aby vůbec mělo smysl výstavu pořádat. Někdy se odděluje veřejná a partnerská část místně (např. Invex), někde časově (Sportlife, Go), i ani jedno dělení nebývá přísně dodržováno a popravdě řečeno je spíše formální. Důsledněji se to pokusil rozdělit pořadatel právě v případě Sport Prague, jak vidno, výsledek také není stoprocentní…

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: