Metodické střípky: Na zajištěných cestách bezpečněji

Metodické střípky: Na zajištěných cestách bezpečněji

Znovu jsme se rozhodli podělit se s vámi o naše zkušenosti, zážitky a metodické úlovky, tentokrát na zajištěných cestách. Toho, jak to dělat dobře, je plný internet. Metodiky je napsáno tolik, že kdyby se navršila na hromadu, mohla by po ní vést docela dlouhá ferata. Je plná toho, jak to dělat dobře, ale asi ji nikdo nečte. Takže se pořád dělají stejné chyby nebo se šíří nevyvratitelné mýty. Rozhodli jsme se vám ukázat ty nejčastější a pokusíme se vám nabídnout alternativu.

1. PARTNERSKÁ KONTROLA

Dělejte to jako horolezci. Před nástupem na feratu si stejně jako oni proveďte partnerskou kontrolu: Má lezec dobře oblečený a zapnutý sedací nebo kombinovaný úvazek a má správně navázaný tlumič pádu? Kontrolou můžete předejít následnému velkému průšvihu. Ani přetočený sedák, nohavičky nebo jisticí oko nepůsobí dobře – profesionálně. Dbejte tedy na „ústrojní kázeň“ a snažte se aspoň blufovat a vypadat jako profíci.

2. NOSTE HELMU

Namazané housky na feratách padají opravdu zřídka. Buď upadnete na hlavu vy, nebo chytíte do lebky kámen, nebo třeba i nějaké vybavení, které upadne lezci nad vámi. Naučte se nasadit si helmu už pod nástupem. Místo pod nástupem k přípravě na túru vyberte tak, aby vás nic seshora nemohlo ohrozit. Když to nejde jinak, jako první si nasaďte helmu.

Na feratách noste helmu!
Na feratách noste helmu!

3. SYNDROM STARTOVACÍCH KABELŮ

Jedná se o krátký okamžik, kdy zůstáváte na feratě nezajištěni. A stává se to především v lehkém terénu. Jak je to možné? Je to způsobeno tím, že berete karabiny do obou paží a mozek dá povel rukám a ty vycvaknou obě karabiny ve stejný okamžik. Pak tam stojíte, jako byste svírali defibrilátor. Jak tomu předejít? Přecvakávejte jen jednou rukou. Druhou si dejte nejlíp na lano tak, aby vám karabiny neujížděly.

Startovací kabely: Nikdy nemanipujte oběma karabinami zároveň. V tu chvíli jste bez jištění!
Startovací kabely: Nikdy nemanipujte oběma karabinami zároveň. V tu chvíli jste bez jištění!

4. DLOUHÉ VEDENÍ

Abyste tomu rozuměli, když vám to zkrátka nedocvakne. Tenhle jev se vyskytuje častěji, než si myslíte. Zvláště v těžkých pasážích se lezcům stává, že při přecvakávání první karabinu v pořadí špatně nasadí na lano a ta zůstane otevřená. Pak chtějí přidat druhou a na krátký okamžik zůstávají zajištění jenom v jedné pootevřené karabině. Kontrolujte si pečlivě dovřenost karabin.

V těžkých pasážích si dejte pozor, aby vám karabina správně zacvakla.
V těžkých pasážích si dejte pozor, aby vám karabina správně zacvakla.

5. SAMO DOMO

Tak opravdu nevíme, kdy tohle skončí. Lezení s jednou nebo dvěma pevnými smyčkami místo tlumiče pádu. Jeden test, který jsme provedli ve firmě Rock Empire, snad mluví dost jasně:
Závaží 100 kg jsme nechali spadnout do ploché šité smyčky délky 80 cm a šíře 16 mm s garantovanou pevností 22 kN. Smyčka byla provlečena jisticím okem o šíři 20 mm (pravděpodobně podobným jisticím okem, jaké máte na vašem sedáku) pomocí liščí smyčky. Závaží bylo vytaženo do úrovně jisticího oka = pádový faktor 1.
Výsledek?

Rázová síla v tomhle případě byla 11 kN! A co na to naše smyčka? Vydržela. Ale prasklo jisticí oko! Jak dlouhý by tedy byl náš pád do momentu, než byste se po přetržení jisticího oka potkali se zemí? Pád byl dlouhý pouhých 80 cm. V praxi by to znamenalo, že jste držák jisticího lana na feratě vaším pasem vůbec nenadlezli!

Tak takhle prosím NE!
Tak takhle prosím NE!

6. PROČ NENÍ NUTNÉ POUŽÍVAT ODSEDKU?

Oko na tlumiči nebo speciální oko mezi jisticími smyčkami slouží k odsednutí. Nebojte se, při odsednutí se tlumič neaktivuje. Výhodou odsednutí je fakt, že máte ocelové lano pořád v dosahu. Navíc v případě pádu je tlumič stále připraven zachytit pád. Přesto při tomhle způsobu odsednutí mějte i zbylé dvě smyčky s karabinami nacvaknuté na zajišťovacím laně. Bojíte se? Zkoušejte to nejdřív kousek nad zemí. Postupně si zvyknete a ani vám to za chvíli nepřijde. Podle normy nesmí dojít k začátku aktivace (párání) tlumiče dřív, než síla přesáhne 1,2 kN. Riziko používání odsedky: V případě, že vaši přídavnou smyčku zapomenete na jisticím ocelovém laně nebo stupačce a gravitace vás stáhne, nespadnete do tlumiče pádu, ale do tohohle kusu popruhu s karabinou!

Krátké odsednutí do tlumiče na feratě.
Krátké odsednutí do tlumiče.

7. ROZMÁČKNUTÉ DÍTĚ

Tatínek jako borec leze první. Neustále se otáčí. Pomáhá svému malému svěřenci s přecvakáváním karabin. Dítě se samo bojí, že tatínek leze moc rychle. Pak to tatínkovi ujede a zřítí se na ně. Jak to udělat jinak? Nechte lézt malého horolezce jako prvního těsně před sebou. Těsně myslíme tak, že dosáhnete na jeho karabiny. Když upadne, nevygeneruje skoro žádnou energii, která by vás strhla. Cítí vaši podporu. Nemusíte se otáčet. A když byste náhodou upadli, nikoho tím neohrozíte. Pozor! Něco jiného je technika dojišťování lanem.

Jak s dítětem na feratě?
Jak s dítětem na feratě?

8. BUDEME SE MAČKAT

Dodržujte rozestupy. Nenechte na sebe spadnout gorilího samce před vámi. Někdy stačí nebýt aspoň ve spádnici potenciálního pádu. Naučte se nechávat si před sebou minimálně dvě volná lanová pole, tedy tři volné držáky jisticího ocelového lana. Je-li jištění hustší, přidejte úseků víc.

9. BYPASS

Kolikrát jsme to už na skalách viděli? V tomhle případě se stane jedna věc. Nebude vám fungovat tlumič pádu. Jeho funkce je totiž vyřazená tím, že jste ho obešli buď karabinou, nebo jedním z jisticích smyc.

V tomhle případě se stane jedna věc. Nebude vám fungovat tlumič pádu feratového setu. Jeho funkce je totiž vyřazená tím, že jste ho obešli buď karabinou, nebo jednou z jisticích smyc.
V tomhle případě se stane jedna věc. Nebude vám fungovat tlumič pádu. Jeho funkce je totiž vyřazená tím, že jste ho obešli buď karabinou, nebo jednou z jisticích smyc.
I takhle vypadá by pass a vyřazení tlumiče pádu z provozu.
I takhle vypadá by pass a vyřazení tlumiče pádu z provozu.

10. AMPUTOVANÁ RUKA

Další rozšířený mýtus. Několikrát vyslechnuto na feratě: „Nechytej se pod karabinou. Když spadneš, ucvakneš si ruku!“ Zkoušeli jste to? Schválně si zkuste navázat tlumič pádu, chytit jeho karabiny do natažené paže a zvednout ji nad hlavu. Ruku máte kratší než lanyardy od tlumiče pádu, a tím pádem si nemůžete ucvaknout ruku ani náhodou.

11. V PASTI

Klasický zlozvyk mnoha železných lezců. Karabiny ani lanyardy tlumiče nemají pod kontrolou a často se přihodí, že se smyčky nebo karabiny zachytí o držák jisticího lana nebo o stupačku. Návrat může být náročný a vysilující. Taky se zvyšuje pravděpodobnost pádu. Mějte tedy volné lanyardy vašeho tlumiče pod kontrolou.

Mějte tedy volné lanyardy vašeho tlumiče pod kontrolou.
Mějte tedy volné lanyardy vašeho tlumiče pod kontrolou.

12. LANO STRÝČKA PŘÍHODY

Naučte se nosit na zajištěné cesty lano. Stačí 10 – 20 metrů jednoduchého nebo polovičního lana. S ním a s karabinou HMS byste měli být schopni zajistit nebo i spustit vysíleného nebo vystrašeného člena výpravy.

Dbejte na to, aby i jištěný druholezec pořád používal tlumič pádu. V případě, že je směr cesty šikmo nebo do traverzu a spadl by nejištěn navíc svým tlumičem pádu, mohl by vám předvést pěkné kyvadlo a skončit někde hluboko pod vámi v hladké stěně, nebo dokonce pod převisem.

TIP: Lano do batohu nemotejte, ale jen vložte volně od konce a druhý konec s karabinou nechte čouhat z batohu tak, že v případě potřeby pošlete lano ke spolulezci, aniž byste batoh sundávali.

Dbejte na to, aby i jištěný druholezec pořád používal tlumič pádu.
Dbejte na to, aby i jištěný druholezec pořád používal tlumič pádu.

13. ZÁLOŽÁK

Není to úplné běžné, ale profíci nosí na feraty v batohu záložní tlumič pádu. V případě pádu člena družstva tak můžete otřesenému lezci vyměnit tlumič a túra se vám bude líp dokončovat nebo snadněji sestupovat. Jistotu můžete ještě zvýšit dojišťováním lanem.

Dojištění pomocí lana přes karabinu HMS.
Dojištění pomocí lana přes karabinu HMS.

14. PŘEDBÍHÁNÍ

Myslete především na vlastní bezpečnost! Zůstávejte zajištění. Všichni! Pouštět není povinnost, ale slušnost. Čekejte na vhodný okamžik. (Police, chodník nebo dobré stupy.) Buďte trpěliví. Domluvte se dopředu na určitém místě, kde plánujete předběhnout. Dodržujte do poslední chvíle rozestup. Nezapomeňte poděkovat. V případě, že jste předbíháni, přitiskněte se ke stěně a nechte chrty přejít za vašimi zády.

15. KDYŽ TO JDE OPRAVDU ZTUHA

Vyzkoušejte prusík! Taková dobrá kulatá smyčka (například Tendon Touch 6 mm) pomocí Machardova uzlu drží i na ocelovém laně. Věděli jste to? Pomocí takového prusíku můžete překonat krátké a těžké místo. Do prusíku se při výstupu cvakněte karabinou do odsedávacího oka přímo na tlumič pádu. NE JINAM! Párem smyček tlumiče se pořád jistěte na ocelovém laně.

Prusík na ocelovém laně. Pomocí takového prusíku můžete překonat krátké a těžké místo. Do prusíku se při výstupu cvakněte karabinou do odsedávacího oka přímo na tlumič pádu.
Prusík na ocelovém laně. Pomocí takového prusíku můžete překonat krátké a těžké místo. Do prusíku se při výstupu cvakněte karabinou do odsedávacího oka přímo na tlumič pádu.

16. KDYŽ SE VÁM TO SMEKNE

Uklidněte nejdřív sami sebe. Párací tlumič po vypárání ještě musí vydržet (podle normy) 9 kN. Informujte ostatní, že jste v pohodě. A když nejste, sdělte ostatním, co vám je a co hodláte dělat. Zjistěte, jestli se bez pomoci dostanete zpátky k jisticímu ocelovému lanu. Jestliže ano, máte skoro vyhráno. Další postup bude záležet na vaší kondici (stavu), jak jste vysoko a kolik vám zbývá do konce výstupu. V ideálním případě vytáhnete z batohu náhradní tlumič. Další variantou je nechat se dojišťovat lanem. Jestliže se nedostanete zpět k ocelovému lanu, necháte se k němu tímhle lanem přitáhnout nebo provedete sebezáchranu pomocí prusíku či 120cm smyčky tak, že vyšplháte po vypáraném tlumiči.

Párací tlumič po vypárání ještě musí vydržet (podle normy) 9 kN.
Párací tlumič po vypárání ještě musí vydržet (podle normy) 9 kN.

17. ČTĚTE NÁVODY!

Tam se dozvíte, jak správně navázat tlumič pádu s úvazkem nebo kdy materiál vyřadit. Výrobci tam taky uvádějí spousty špatných příkladů použití TIP: Všechny návody jsou ke stažení na stránkách kvalitních výrobců.

Varování

Lezení zajištěných cest může být nebezpečné. Dřív než je začnete praktikovat, seznamte se s riziky, která jsou s ním spojená. Lezení via ferrat jsou naučené dovednosti, které vyžadují zkušenost a kvalifikované zaškolení. Nesprávný způsob používání může být fatální. Přestože je lezení zajištěných cest relativně jednoduché, vyžaduje absolutní soustředění a vhodný trénink.

Svět outdooru

Článek vyšel v časopise Svět outdooru – nejčtenějším magazínu pro milovníky hor a outdooru. S výhodným předplatným ti žádný podobný článek neuteče!

Zkušenosti čtenářů

Kuba Š

vynikající, díky za pár užit. tipů / nejvíc se mi líbí ten prusík, to mě nenapadlo o)

Kuba Š

vynikající, díky za pár užit. tipů / nejvíc se mi líbí ten prusík, to mě nenapadlo o)

ZAN

Dobrý článek i popis. Jen bych se přimlouval o popis na konkrtetnější používání lana. Nám se kdysi přihodilo, že na cestě do Sedlo váha v Tatrách byly řetězy či fixní lano fuč a my kráčeli od kotvy ke kotvě v ledovém terenu. Dnes už vím, že bez lana ani krok. Ale jde o konkretní popis použití jako fixování a to např. i v případě nemožnosti připnutí do fixníxh kotev či skob…

Vojtěch Dvořák
ZAN:

Dobrý den,
děkujeme Vám za váš komentář a sdílenou zkušenost. V případě, že nemůžete fixovat či jistit se od kotvy či jiného fixního bodu k dalšímu, je jištění obtížné a možné je tedy použít techniku krátkého lana, které je však nutné ovládat a je určeno spíše pro horské vůdce.
A navíc tento článek byl napsán pro dojišťování na via ferratách, kde je fixních prvků vždy dostatek.
Děkujeme za pochopení a přejeme na túrach hodně štěstí.
Vojtěch Dvořák, redaktor SO.CZ a horský vůdce UIAGM

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: