Jarní pražský veletrh Sport Prague 2008 jsme prošli z pohledu outdoorového návštěvníka a přinášíme přehled zajímavostí, které jsme viděli. Plný název veletrhu, konaného ve dnech 20. – 23. února v Pražském veletržním areálu v Letňanech, zní Mezinárodní veletrh sportovních potřeb a módy pro volný čas Sport Prague & Sport Fashion.
Jarní pražský veletrh Sport Prague 2008 jsme prošli z pohledu outdoorového návštěvníka a přinášíme přehled zajímavostí, které jsme viděli. Plný název veletrhu, konaného ve dnech 20. – 23. února v Pražském veletržním areálu v Letňanech, zní Mezinárodní veletrh sportovních potřeb a módy pro volný čas Sport Prague & Sport Fashion, takže kromě outdooru bylo samozřejmě ještě možné vidět novinky z oblasti zimních sportů, cyklovybavení, módy a také asijskou produkci. Naše zpráva se bude zabývat především outdoorovými exponáty.
Vystavovatelé a horolezci,
Z prezentovaného vybavení se určitě daly vybrat novinky pro potěchu outdoorového oka. Nafotografovali jsme alespoň některé z nich. V abecedním přehledu značek, který najdete níže, jsme vybrali, co nás zaujalo. Celkový dojem byl sice vcelku příznivý co do představených novinek a zajímavostí, horší stav byl ale v případě množství outdoorových vystavovatelů. Jejich počet se možná nezměnil, ale rozhodně ubyly klasické outodorové firmy, které jsme si zvykli na Sport Prague vídat. Na druhou stranu je patrný rostoucí zájem asijských firem, které se prezentují jak výrobky, tak nabídkou výrobních kapacit. Zcela vymizeli vodáci, jediný, ale o to zajímavější zástupce zde byly lodě na šlapací pohon, ketrý pohání dvě křížící se ploutvičky pod lodí. Kromě outdoorové haly byly ještě dvě další haly, jedna pro cyklofirmy a jedna pro oblečení a zimní sporty.
Zajímavou vsuvkou v programu veletrhu byla páteční tisková konference ČHS (Český horolezecký svaz), na které byly vyhlášeny výstupy roku 2007 za přítomnosti některých oceněných lezců. Na foto jsou zleva předsedkyně ČHS Alena Čepelková, vyhlášení podpořil Pavel Bém, ocenění převzal jeden z nejúspěšnějších juniorů Adam Ondra (celkem tři ocenění) a více želízek v ohni měli také lezci Dušan Janák a Václav Šatava. Své plány na sólovýstup na Lhoce představil Martin Minařík, který má v úmyslu navázat na svůj úspěšný loňský výstup. Úctyhodné byly také výkony zrakově postižených lezců, Jan Říha a Roman Ruský (úplně vpravo) získali zvláštní uznání ČHS.
Svět outdoooru se prezentoval ve společenství pěti webů 1.outdoorova.eu spolu s dalšími weby Hiking.sk, Nakole.cz, Treking.eu a Hydromagazin.cz. Toto společenství spolupracuje od listopadu 2007 na vzájemné podpoře, lepší informovanosti čtenářů, na kvalitě článků a v rámci inzertní nabídky také na společném inzertním prostoru.
Alpisport
Česká firma Alpisport, kterou mnozí znají díky stejnojmenné značce oblečení a distribuci obuvi AKU předvedla na svém stánku i pestrou nabídku italských teleskopických hůlek značky nabídku hůlky Fizan. Mezi všemi modely jistě zaujmou snad nejlehčí teleskopické trekové hůlky vůbec, model Fizan Compact. Jedna hůlka váží pouhých 158 g, délka je nastavitelná od 58 cm (složený stav) až po 132 cm. Tedy na druhou stranu nic pro dlouhány. Hůlky Compact jsou vyrobeny z hliníkové slitiny 7001, mají tři segmenty, jednoduchou, ale jak jsme vyzkoušeli (staticky zatížením na místě) spolehlivou fixaci nastavené délky otočením segmentů. Samozřejmostí je karbidový hrot, gumová krytka a malý košíček (dokoupit je možné i větší o průměru 55 mm). Příjemný je i neoprenový pásek na zápěstí. Z oblečení nás zaujala dobře vypadající softshellová bunda Performance 309 z materiálu Pontetorto (doporučená cena pro koncového zákazníka 2321 Kč). Pozornosti každého rovněž doporučujeme Alpisportem nabízené samonafukovací karimatky Pacific Outdoor jejichž povrch se na omak jeví jako opravdu neklouzavý.
Boll
Boll je zavedený český výrobce batohů, který má své místo na trhu a pravidelně prezentuje Českou republiku na zahraničních veletrzích. Firma Boll na Sport Prague prezentovala kromě stálé řady batohů také ucelenou řadou dětských batohů členěných podle výšky dítěte od 85 cm po 10 až 15 cm až do výšky, kdy již dítě může nosit batohy pro dospělé. Velikost batohů se řídí podle délky zad, nikoliv podle celkové výšky, ale samozřejmě s celkovou výškou také souvisí. Právě u dětí je velikost dost batohu důležitá a rodiče by při koupi na tuto skutečnost měli pamatovat. Druhou oblastí, kde Boll prezentoval své novinky, byla řada Business, která reflektuje na stále rozšířenější nošení notebooků a také dalších drobnějších elektronických výrobků.
Doldy
Pokud jste hledali batohy, tak mezi vystavovateli samozřejmě nešlo přehlédnout klasiku – batohy Doldy, které letos oslavují 20tileté výročí. Asi nejzajímavějším výrobkem byl nový batoh Alpinist Extreme. Jde o propracovaný batoh pro nejnáročnější horské použití o objemu 38 litrů a hmotnosti cca 1100 g. Čím zaujme, jsou propracované detaily – jako uchycení cepínů s krytek ostrých hrotů, spodní úchyt pod batohem, na čelní straně velká plochý kapsa např. na lopatu a lavinovou sondu, okna na materiál s nosností 10 kg na bederním pásu, horní kopresní popruh přes hlavní komoru s tím, že ve víku je otvor pro snadné vložení víka dovnitř batohu při menším množství nesených věcí a samozřejmě nemůže chybět uchycení lyží jak čelně tak na boky batohu. Z oblasti skilapu a snowboardu byly i další tři novinky – batůžky Skialper RC (20 l), Snow Predator (32 l) a Snow Eagle (30 l).
High Point
Sušická firma Schwarzkopf, která vyrábí především outdoorové oblečení pod stále populárnější značkou High Point, sympaticky drží svoji výrobu v tuzemsku. Uměřeně výrazné a technicky kvalitní střihy oblečení High Point jsou v nepropro oblasti spojeny s materiály BlocVent nebo Gelanots. Jak jsme si u značky High Point zvykli, je paleta novinek každoročně poměrně široká.
Z novinek prezentovaných na Sport Prague jmenujme například nepropro bundu Wanton z elastického třívrstvého materiálu BlocVent SDWR Stretch (parametry 20/20) vážící pouhých 450 g (vel. M),. Bunda má celkem 3 kapsy a voděodolné zipy. K bundě patří i stejnojmenné kalhoty Wanton Pants. V podstatě stejným modelem ze stejného strečového materiálu, ale v dámském provedení je bunda Spirit Lady Jacket. Hmotnost činí pouhých 390 g (vel. M) a materiál je opravdu velice příjemný. Kapuce bundy se stahuje jedním stažením v obou směrech. K bundě patří opět kalhoty.
Novou softshellovou bundou inspirující se tilakovským Latokem je technický model volnějšího střihu s názvem Infinite. Infinite je vyroben z třívsrstvého softshellu BlocVent (parametry 20/15) a má vyztužená ramena a lokty materiálem Amiens Strongflex IBQ. Kapuce je odepínací na zip. Hmotnost činí 780 g (vel. M a cena do 5000 Kč). Z dalších novinek určených spíše pro klasickou turistiku jmenujme bundu Thunder sportovnějšího střihu z dvouvrstvého BlocVentu. Pro dámy je připravena nová bunda Sally také z dvouvrstvého BlocVentu SDWR s prodyšností RET menží než 4,2 a vodním sloupcem 20 m. Ty kterým je blízký koncept anoraku (bundy navlékané přes hlavy) nechť zbystří u modelu Wind Breaker který sice není pravověrnou novinkou, ale rozhodně stojí za pozornost. Dvouapůlvsrtvý materiál s paramatery 20/20 je jemný a lehoučký. Wind Breaker má celorozepínací boky od podpaží až dolů a kapsu klokanku vepředu. Boční kapsy chybí.
Humi Outdoor
Dlouhodobě oblíbené české outdoorové oblečení Humi Outdoor si získalo pověst díky kvalitnímu pečlivému designu a ve známost také vešlo dlouhodobým spojením s materiálem Sympatex. Každoročně přibývá v nabídce řada novinek, z nichž jsme vybrali civilnější třívrstvou nepropro bundu Kalmar z materiálu Sympatex High2Out. Na bundě je několik reflexních prvků, na koncích rukávů jsou pohotovostní odepinatelné rukavice a přírodní barva potěší příznivce umírněné barevnosti.
Jurek
Pokud si chtěl návštěvník prohlédnout stany nemohl minout expozici firmy Jurek. Nebyly zde žádné revoluční změny, ale pro zákazníka příjemné drobnosti. Z nichž asi nejzajímavější je rozšíření velikostní řady Lite, tedy lehčích stanů do méně náročných podmínek. Firma tak vychází vstříc požadavkům zákazníků, kteří si tuto řadu oblíbili a chyběl jim zde stejný rozsah velikostí jako u vyšších řad stanů. Velikost u stanu Tramp je tak od Tramp 1 pro dvě osoby (šířka 130 cm) po Tramp 4 s rozměry vnitřního stanu 220 x 220 cm.
Kama
Ač letošní zima není na sníh příliš bohatá, zimní mrazy jsme si přesto užili a dobrá čepice přijde vždy k užitku. A dobrých čepic, kukel, obličejových masek či pořádných svetrů bylo na stánku firmy Kama k vidění víc než dost. Zajímavostí je použití nového materiálu od firmy Schoeller a to Climayarn. Climayarn je homogenní směs 60% merino vlny a 40% polycolonu. Vlastnosti vlny jsou všeobecně známé. Polycolon je pak typ polypropylénového materiálu, který kombinaci dodá lepší odvod vlhkosti a zlepšuje tak vlastnosti materiálu při vyšší tělesné aktivitě a také zlepšuje mechanickou odolnost díky své vyšší pevnosti.
Lasting
Známý výrobce ponožek a spodního prádle zde prezentoval celou svou modelovou řadu. Bylo tedy k vidění jak nové vlněné prádlo Woolsens z 19mikronové merino vlny tak modely prádla ze syntetického materiálu. Přehlédnout nešlo ani velkou nabídku ponožek pro všechny druhy aktivit včetně novinky s části ponožky z materiálu Profilen, který se vyznačuje nižším koeficientem tření a měl by tak mít pozitivní vliv na menší riziko vzniku puchýřů.
Marvel
Nikwax
Asi málokdo nezná tuto značku. Nikwax nabízí prací a impregnační prostředky již mnoho let. Na veletrhu Sport Prague bylo představeno několik nových přípravků. Prostředek Sandal Wash opatřený i roztírací houbičkou je určen jak již název napovídá k údržbě sandálů, tedy zejména od nohou zapocených a zašpiněných vnitřních částí jak ze syntetických tak přírodních materiálů. Jednoduše jím sandály vyčistíte, zbavíte všeho co v nich ulpělo a sandály budou jako nové a měly by také vonět jako nové, protože přípravek má dezinfekční a antibakteriální účinky. Pro praní zejména syntetického prádla je pak určena novinka Base Wash dostupná mi klasické tekuté balení i jako gel v praktické tubě na cesty. Podobně i nový Tech Wash určený k praní technických tkanin. Na boom prádla z merino vlny a vlny vůbec pak Nikwax zareagoval novým pracím přípravkem Wool Wash. Některé přípravky jsme získali na vyzkoušení a tak jsme zvědavi jak se osvědčí. O výsledku vás budeme samozřejmě informovat.
Pinguin
Salomon
Na stánku firmy Amer Sports byly k vidění především lyžařské výrobky Salomon, ale nepřehlédnutelná byla i stěna s novými modely běžecké a trekové obuvi a koutek s náramkovými počítači Suunto. V oblasti běžeckých lyží se bylo na co dívat – velké množství běžeckých lyžařských bot vyspělé konstrukce a k nim příslušná vázaní normy SNS. Mezi obuví určenou pro outdoor a treking nás zaujaly oceněné trail-runningové (pro běh v náročném přírodním a horském terénu) boty XT_Wings v pánské (červená) i dámské verzi (zeleno-béžová). Obě verze navíc ještě existují ve dvou provedeních. V lehčí a prodyšnější textilní variantě s bohatým síťováním pro jaro a léto a nepromokavé waterproof variantě pro podzim a zimu. Boty mají několikakomponentí promyšlenou konstrukci podrážky s dobrým odpružením a ochranu špičky. Pokud vše dobře dopadne, tak vás s botami XT_Wings, konkrétně v dámském provedení, seznámíme v blízké době prostřednictvím našeho testu. Pro ty nejnáročenější kamenité a skalnaté bežecké terény je pak v nabídce Salomonu ještě model XA Pro 3D Ultra.
Samsonite
Světový výrobce zavazadel rozšířil své portfolio a na Sport Prague představil outdoorová zavazadla. Základní filozofie outdoorových výrobků Samsonite Outlab by se dala charakterizovat jako nezničitelnost a spíše cestovní než outdoorová multifunkčnost. Výrobky řady Sloth jsou designovány jako zavazadlo ruční i s popruhy nebo jako kufr s kolečky a ruční zavazadlo zároveň. Sympatická je pevnost materiálu SuperFabric, který snese bez problému řezání nožem, což na stánku Samsonite ochotně předváděli. Stejně tak byla zavazadla prezentována jako vodě odolná a multifunkční, což potvrzovaly modely z oboustraně zatíraného materiálu a s laminovanými švy. Je pravda, že multifunkční cestovní vaky kombinované s popruhy jsou ve světě poměrně oblíbené, ale jejich použití v outdooru bylo zatím omezené. Uvidíme, jak si s touto výzvou poradí zkušený výrobce Samsonite.
Skol
Storm a Princeton Tec
Na společném stánku firmy Respiro a LV byla k vidění i široká nabídka impregnančních a pracích prostředků anglické značky Storm. Mezi novinkami zaujaly zejména tři prostředky. Prvním je Storm Deodorizer dostupný jako malý příruční sprejík nebo větší nádobka z rozprašovačem. Přípravek obsahuje antibakteriální přísady s přídavkem stříbra a účinně a aktivně tak bojuje proti odéru a množení bakterií v obuvi nebo i cyklistické helmě. Další novinkou je doplňující se dvojice přípravků Wash In – zelený Wash In Cleaner a modrý Wash In Waterproofer. Jsou určeny pro praní technického oblečení (i membrán a zátěrů) v pračce. Zelený Cleaner patří do přihrádky na prací prášek, modrá impregnace pak do přihrádky pro aviváž. Výsledkem je vyprané a zároveň naimpregnované oblečení. Výrobce tvrdí, že kvalita impregnace takto vypraného oblečení se po 12 hodinách schnutí vyrovná imregnaci u které je třeba přípravek aktivovat nahřátím na vyšší teplotu (sušička, přežehlení). Třetím přípravkem je univerzální antibakteriální prací prostředek MVT Sport Wash s přídavkem stříbra. Vyznačuje se neutrálním pH (nevadí mu tvrdá voda a je přátelštější k přírodě) a podle sebevědomého tvrzení výrobce zlepšuje transport vlhkosti v prádle a tím i rychlost schnutí.
Sympatex
Je sympatické, že Sympatex podporuje zvuk jména známého nepropromateriálu samostatnou expozicí. Podobně činí výrobci materiálů na všech velkých zahraničních veletrzích. Návštěvník má při rozhodování, který výrobek koupit, víc informací o materiálu a o jeho výhodách „přímo ze zdroje“. Německý specialista na materiály Sympatex se letos kromě jiného prezentoval bundou Eco Blue (vyrábí firma Barco Textil), která získala ocenění Euroean Ski Award. Velká část bundy je vyrobena z recyklovaných materiálů z PET lahví, zbytek je z recyklovatelných materiálů.
Treksport
Slovenský výrobce Treksport se jen pomalu vrací na výsluní obliby české outdoorové veřejnosti, kde se usídlil před zakolísáním při dodávkách výrobků a designu novinek před několika lety. Výrobky vystavené v Praze se oproti loňské podzimní nabídce nijak výrazně nezměnily. Oproti zavedeným batohům Treksport je pozorovatelná vyšší pozornost outdoorovému oblečení a proto jsme mezi novinkami vybrali softshellovou bundu Zanskar, kterou je možné po sundání zipem připojené kapuce a rukávů použít jako vestu. Nebo také novou bundu OM z membránového softshellového materiálu PowerBloc, která navíc vhodně doplňuje do kompletu softshelové kalhoty Zipper ze stejného materiálu.
Vertical Sport (Petzl, MSR, Sigg, Platypus)
Yate
Zejména ty, co lezou, možná potěší zpráva, že firma Yate na český trh nově přináší produkty značky Faders. Tedy zejména karabiny a přilby. Na veletrhu však největší novinkou byla jistící pomůcka Sum. Na první pohled je velmi podobná jistící pomůcce Gri-gri, ovšem výrobce předurčuje lepší průchod lana bez poškození a mírný prokluz podporující dynamické jištění. Na stánku byla k vidění žhavá novinka od firmy Mund, výrobce ponožek, která se nedostala ani do nového katalogu, a tou je ponožka Everest. Je vytvořená do velmi chladných podmínek, to umožňuje netradičně dvakrát tkaná ponožka, jedná se v podstatě o 2 v 1.Vnitřní část je z kombinace Thermolite 68%, ppolyamid (25%), lycra 7% a z vnější z kombinace Thermolite 78%, Elastan 14% , polyamidu 8%. V jednotlivých řadách ponožek se nově používají stříbrné vlákno X-static. Přírodních vláken bylo možné vidět hned na několika stáncích a i zde ve stánku Yate bylo k vidění spodní prádlo z merino vlny, i když nově by se mělo objevit i prádlo Bamboo z bambusového vlákna, které bylo možné zatím prohlédnout pouze v katalogu.
Triop
Všichni slýcháme cizí značky výrobců lezeček až někdy zapomínáme na to, že česká výroba obuvi něco znamená. Triop, výrobce lezeček a sadálů se může lehce postavit zahraniční konkurenci a pro nás je i jejich cena příznivější. Představili celou řadu již lezeček ověřených již několik sezón. U modelu Waltz by měla nová barva chrakterizovat i pohodlnější nošení plynoucí z použití nového kopyta. Zejména ženskou polovinu potěší nové barevné provedení klasických sandálů, kde zavlála kombinace sytě červené s bílou a černou. Inovací projdou i sandály TERRA TREK, které dostanou novou pryžovou stélku, pro možné využití i ve vodě a zejména přibude antishock v patní části. Plast držící pásky u kotníků se vymění za měkčí a pohodlnější tkaninu.
Warp
Kromě bot zde je k vidění řada spodního oblečení Afars. Merino vlna je doplněna 15% polyesteru, který umožňuje vyšší odvod potu. Zajímavostí je větší průměr otvoru pro hlavu, kde pružná léga na zadní části zabraňuje vytahání trika po delším čase užívání. Ploché švy spolu, neškrábavé etikety, elastické náplety či prodloužený zadní díl jen ukazují na promyšlenost spodního oblečení.
Trend šetrné výroby
Na veletrhu se poprvé více prezentoval také trend využití přírodních vláken a recyklovaných materiálů. Zatím jenom nesměle, ale tato oblast bude rozhodně v souladu se světovými veletrhy stále více v centru pozornosti. Pouze tomuto tématu byla například věnována expozice kamenné a internetové prodejny Hanibal s mnoha příklady možností, jak podpořit šetrné a recyklované výrobky. Dalším příkladem byly ponožky Teko na stánku firmy Proteching B, které jsou vyrobeny výhradně ze surovin recyklovaných nebo s označením „organic“ – což znamená auditovaný šetrný chov nebo pěstování plodin. Tento trend zajímá i významné firmy, což dosvědčuje oceněná bunda Eco Blue na stánku Sympatexu, která je ze značné části vyrobena z recyklovaných PET lahví.
Pokud jste příznivci ekologického nákupu, dejte pozor na záměnu pojmů. Recyklovaný znamená vyrobený z již jednou použité suroviny, jde tedy o reálné ušetřenou surovinu. Recyklovatelný materiál znamená jen možnost recyklace, což je sice chvályhodná vlastnost, ale je nutné vědět, jak velké budou náklady na recyklaci. Recyklovat jde téměř vše, ale označení recyklovatelný nezaručuje, že výrobek opravdu recyklován bude.
Tolik naše poznatky z veletrhu Sport Prague 2008. Mluvili jsme s řadou vystavovatelů a podle nich se veletrh potýká s nižším zájmem veřejnosti, což nepřidá na spokojenosti firmám, které preferují kontakt s konečným zákazníkem. Veletrh tak nevybočil z trendu určitého poklesu významu posledních let, i když jak vidno z naší reportáže, zajímavostí bylo dost. Na druhé straně může nižší počet návštěvníků vyhovovat firmám, které hledají především obchodníky a odborníky a mají zájem na klidném obchodním jednání. Více napoví Sport Prague 2009.
zajímalo by mě nakolik jsou tedy opravdu odolné viz http://www.knife.cz/Default.aspx?tabid=53&g=posts&t=1086&p=232
příspěvek – Mat 24. února 2008 10:39:18
zkoušeli to pouze svými(předváděcími) noži?