Název je nehorázné klišé, ale takovou nahrávku se nedalo nevyužít. Naštěstí z cyklostezky kolem sklípků nedělají jihomoravští policisté stezku viníků.
Sezona začala
Ačkoli vinařská sezona začne až za pár měsíců, kdy se objeví burčák a jeho jablečné napodobeniny, sezona cyklistů startuje takřka s prvním jarním dnem. Objevují se první odvážlivci na zahrádkách. Jedni obdivují čerstvě vyrašivší kosatce, jiní si s gustem dají svého první jarního lahváče bez ohledu na to, že jako cyklisté jsou účastníky silničního provozu. Jen v tak benevolentní zemi plné absurdit jakou Česko bezesporu je (za úplatky podmínka, za tykadla na bilboardech kriminál natvrdo), mohou vzniknout cyklistické stezky zaměřené na poznávání kultury vinných sklípků. Každého napadne, že jejich nejhustší síť musí vést jižní Moravou.
Zastávka v bunkru
Na Moravskou vinnou stezku se v průběhu měsíců několikrát vrátíme. Začneme krátký úsekem jen „na rozjetí“. Drnholec – Novosedly – Nový Přerov – Dobré Pole – Březí – Mikulov – Klentnice – Pavlov – Dolní Věstonice měří „trapných“ třiatřicet kilometrů, což je pro byť jen středně zkušeného cykloturistu v podstatě směšná vzdálenost. Do Novosedel se lze doravit vlakem a v okolí se nabízí fůra možností k ubytování. Možná to tuhle informaci vzhledem k množství sklípků využijete. Zastavme se u Novosedel. Obec o sobě hrdě rozhlašuje, že patří „mezi čtyři největší vinařské obce v České republice“ a dokládá to vinicemi o rozloze 455 ha. To není zrovna málo. Mapa skutečně ukáže rozsáhlé prostory vinic, ale stačí malá zajížďka, abyste mohli navštívit Muzeum čs. opevnění U starého lomu. I s kolem se k němu dostanete bez problémů. Objekt naleznete východně od obce Novosedly. Jeďte „Novou ulicí“, za kterou se napojíte na polní cestu vedoucí mezi sklepy a Polním potokem. Ten bude vaším průvodcem až na místo. Pokud uvidíte vlát státní vlajku, tak to znamená, že správce jest přítomen. Princip je naprosto stejný, jako s vlajkou na pražském Hradě. Pokud vzhledem k výše popsanému budete čekat nějaký opevněný dělostřelecký srub, budete zklamáni. Čeká vás lehký objekt vzor 37. Stačí porovnat dva údaje: celkový objem betonu je 73,55 „kubíků“ a tloušťka čelní stěny 120 cm. Ale stojí za se podívat dovnitř (nic pro klaustrofobiky) a představit si, že jste součástí sedmičlenné posádky.
Místy kudy budete projíždět vede i naučná stezka Stará hora. Její zaměření je nasnadě: vinohradnictví. a dá se projet i na kole. Ovšem jak už bylo řečeno v úvodu, mějte na paměti, že i cyklista je řidič. Nikdy nevíte, jestli si místní policie nerozhodně zpestřit služby odchytáváním cyklistů vyjíždějící od sklípků. Ostatně všichni průvodci, ať lidští, internetoví či papíroví maskují alkoholový prohřešek za slova o poznávání kulturního dědictví.
Tip na keškuGC1XQTV Zelezna opona vám připomene, ze to není ani jednu generaci, co se tady lide směli pohybovat jen prověření soudruzi |