Ke spokojené a efektivní jízdě nestačí mít jen kvalitní bike, ale je nutné ho mít i správně seřízený a nastavený. Zřejmě nejlepší je nakupovat ve specializované prodejně – nejenže tam prodávají pouze kola kvalitní, ale i personál dobře poradí s výběrem a nastavením. Občas je ale nutné výchozí nastavení přece jen trochu pozměnit či přizpůsobit …
Ke spokojené a efektivní jízdě nestačí mít jen kvalitní bike, ale je nutné ho mít i správně seřízený a nastavený. Zřejmě nejlepší je nakupovat ve specializované prodejně – nejenže tam prodávají pouze kola kvalitní, ale i personál dobře poradí s výběrem a nastavením. Občas je ale nutné výchozí nastavení přece jen trochu pozměnit či přizpůsobit.
K tomu je samozřejmě možné zvolit služby některého servisu, ale stejně dobře lze nastavit kolo i vlastními silami. A kdo není kutil, může uvedené rady využít pro kontrolu nastavení kola před případnou cestou do servisu. Následujících několik řádek a fotografií vám poradí, jak v několika minutách vyladit svoje kolo tak, aby vám sedlo jako na míru vyrobený speciál. Stačí vlastně poslouchat své tělo – a ten, kdo to nedělá, kazí si zbytečně požitek z jízdy i své zdraví. Zde je několik rychlých tipů pro komfortní jízdu.
Brzdy
Při seřizování kola je třeba věnovat pozornost brzdovým pákám. Nesprávné nastavení brzdových pák a řazení má zhoubný vliv na vaše zápěstí – správný úhel brzdových pák vůči zemi je přibližně 45 stupňů. Páky natočené paralelně se zemí neumožní správnou polohu ruky na řídítkách a je nejen výrazně ovlivněna přesnost řízení, ale ohroženo je i vaše zdraví. Proto se raději vyhněte takovému nastavení brzdových pák, jaké vidíte na následujícím obrázku. Důležitý je také dostatečný odstup řazení od brzdových pák – v závislosti na velikosti ruky je nutné nastavit takový odstup, aby bylo umožněno pohotové řazení i pevný úchop řídítek. Příklad dobrého odstupu ukazuje obrázek (v kroužku).
Sedlo
Správné nastavení sedla výrazně zlepší jak komfort, tak výkon. Nejprve nastavíme správnou výšku: vysuneme sedlo tak, aby při poloze nohy zcela dole bylo koleno mírně pokrčeno. Výše nastavené sedlo nutí cyklistu k nepřirozeným pohybům pánve, které mohou vést k bolestem zad. Když si sedlo zase spustíme níže, než je optimální, nemůžete se pořádně opřít do pedálů. Posunutím sedla v lyžinách dopředu či dozadu neovlivníme jen délku posezu (tj. do jaké míry je cyklista natažen), ale i efektivitu šlapání. Sedlo posunuté příliš dopředu překáží švihovému šlapání při vyšších frekvencích. Naopak cyklista se sedlem příliš vzadu musí vynaložit mnohem větší sílu k otočení pedálů, zvlášť při těžších převodech.
Poslední věc, na kterou je nutné při seřizování sedla dát pozor, je jeho horizontální poloha. Sedlo špičkou dolu (viz obrázek) tlačí cyklistu dopředu, což značně obtěžuje zejména ve sjezdech, a zatěžuje zápěstí. Druhým extrémem je sedlo špičkou nahoru, což je oblíbená poloha mnoha rekreačních cyklistů. Nicméně takto nastavené sedlo vede při zvětšujícím se počtu najetých kilometrů k nepříjemným zdravotním potížím. Cyklista také při jízdě sklouzává dozadu a musí se přitahovat rukama. Správným nastavením sedla se dá odstranit velká část problémů při jízdě a laborováním se často podaří odstranit například bolesti v zádech.
Nyní už jen zkontrolujeme předpětí nášlapných pedálů – u většiny pedálů systému SPD stačí otočit šroubem ze strany pedálu – k tomu je potřeba šestihranný (imbus) klíč velikosti 2 či 3. Pokud není směr na pedálu označen (symbolem „+“ a „-“), přitáhneme po směru hodinových ručiček. U pedálů značky Time seřizování předpětí neexistuje – nastavení se provádí pomocí zarážek na botě. Stačí přendat zarážku označenou hvězdičkou na levou botu.
Na to, že kolo je nutné vyladit, přijde dříve nebo později každý, někomu to ale trvá déle, například já jsem špatně nastavené sedlo odhalil až z rozedřených elasťáků, a to zcela jistě není ta správná cesta. Zkuste být chytřejší a dávat trochu pozor nejen na sebe, ale i na své kolo. A nyní, když máme kolo nastaveno, stačí jen zkontrolovat tlak v pláštích, řazení a řetěz a již můžeme vyrazit do přírody. Ale berte na ni trochu ohled, přece jen není připravena na hordy vyznavačů tlustých gum.
Správná výška MTB rámu
Správná velikost rámu je do značné míry individuální a je ovlivněna nejen tělesnými proporcemi, ale například také preferovaným stylem jízdy. Proto je možné obecně říci jen několik základních tipů, které při výběru rámu mohou pomoci.
Výška rámu
Když cyklista stojí obkročmo nad horní rámovou trubkou, je vhodné mít mezi rozkrokem a rámem cca 5 cm místa. U rámů s výrazným slopingem (zkosenou horní rámovou trubkou) to může být i více. Dále by rám měl být dostatečně vysoký, aby správná pozice šlapání byla umožněna i se sedlovou trubkou vysunutou maximálně na 90% povolené hodnoty. Musí také naopak umožnit zasunutí sedlovky směrem dolů, což se může hodit zvlášť v extrémních podmínkách.
Délka rámu
Posez by měl být úměrný stylu jízdy. Závodníci a požírači kilometrů zvolí zcela určitě delší posez než turista. Vzpřímený a zprvu pohodlný „turistický posez“ vede však občas k problémům s bederní páteří. Záda v horizontální poloze absorbují nárazy lépe, než záda cyklisty s posezem vzpřímenějším. Zakoupený rám by měl být tak dlouhý, aby předloktí s nataženými prsty dosáhlo od špičky sedla cca do poloviny představce. Délku posezu tedy ovlivní i představec. Ten je vhodné mít spíše kratší, což umožní přesnější řízení. Volte tedy delší rámovou trubku na úkor představce a rozhodně nedejte na slova prodavače: „Je to sice krátký, ale vyřeší to delší představec – zrovna tady jeden mám…“. Kolo s představcem kolem 12cm je již velmi vratké. V těžším terénu a ve sjezdech se obtížně ovládá.
Dámská kola
V posledních letech se na trh dostávají i kola s dámskou geometrií. Jedná se většinou o rámy kratší, ale vyšší než odpovídající pánské modely stejných velikostí. Je skoro s podivem, že to někdo nevymyslel dříve – cyklistky, které drží řídítka konci prstů, protože je na ně kolo dlouhé, jsou totiž v našich končinách vidět bohužel až příliš často. Dámská kola nabízí dnes již mnoho firem, za zmínku stojí například Trek, Gary Fisher či Specialized.
autorem textu je Max Šauer. Článek byl publikován v ročence MP 2003
„V posledních letech se na trh dostávají i kola s dámskou geometrií. Jedná se většinou o rámy kratší, ale vyšší než odpovídající pánské modely stejných velikostí.“
Znamená to, že například 500mm rám dámský je VYŠŠÍ než 500mm rám pánský? :O