Dnes si povíme o mýtu o první pomoci, který je velmi nebezpečný, přestože se netýká první pomoci samotné, ale spíše způsobu, jak ji učit. Mnohým z vás možná stačí krátké zamyšlení, abyste souhlasili, že učit první pomoc e-learningem je holý nesmysl, přesto se však tato varianta ve firemním vzdělávání stále nabízí, nakupuje a používá.
Jak to vzniklo?
Mnoho firem vnímá e-learning jako ideální metodu vzdělávání. S minimálním úsilím a s minimálními finančními náklady lze elektronicky proškolit velké množství zaměstnanců, aniž by se musela řešit zasedací místnost, platit školení, tisknout studijní materiály a kdovíco ještě. Vzdělávání zaměstnanců se obecně považuje za oblast, kde se dá vždy najít prostor pro nějaké úspory.
V Čechách se také – nejen ve firmách – přistupuje k první pomoci velmi nezodpovědně a navíc mnoho poskytovatelů nabízí nekvalitní kurzy první pomoci (např. e-learning, přednášky bez simulací apod.).
Proč je to špatně?
Možná vás to překvapí, ale špatná výuka první pomoci může stát i peníze. Nemluvím jen o tom, že nekvalitní školení první pomoci jsou peníze zcela vyhozené – to se rozumí. Mluvím o situaci, kdy zraněnému zaměstnanci není správně poskytnuta první pomoc, prodlouží se tím jeho rekonvalescence, náklady na léčbu vzrostou, na neschopence bude pár zbytečných týdnů navíc, musí se za něj shánět náhrada, zaškolovat se, a tak dále… Nehledě na to, že nekvalitními kurzy první pomoci se všichni zbytečně okrádáme.
Proč se zbytečně okrádat?
Zaměstnanci se okrádají o zábavu, zážitky, dobrodružství, které by na dobrém kurzu měli. Okrádají se o skutečné dovednosti, které by mohli využít i mimo zaměstnání.
Zaměstnavatel se okrádá o prestiž – nutí zaměstnance do nudných školení, zaměstnanci tam usínají, nudí se, mají absence… Okrádá se také o peníze, když si nakupuje nekvalitní službu.
Poskytovatel pracovně lékařských služeb (nebo jiný dodavatel kurzu) se pak okrádá rovněž o prestiž, kterou by získal nabídnutím zajímavého kvalitního produktu, o marketingový potenciál skrývající se v zážitkových metodách vzdělávání a také o pozitivní reference, které by díky dodání kvalitního produktu získal.
Mýty o první pomociVe spolupráci s PrPom.cz vás bude každý týden na stránkách Pohora.cz čekat nový mýtus o první pomoci. Začali jsme čtyřicítkou, ale všechny předchozí mýty brzy naleznete v nové sekci První pomoc. |
Jak je to správně?
První pomoc je třeba učit zážitkem – jak praví jeden z našich mýtů „První pomoc se dá naučit v sedě“ – nedá! E-learning je skutečně skvělý pomocník ve vzdělávání, ale není všemocný. A první pomoc je plná věcí, které e-learning prostě nezvládne – ten totiž umí naučit pouze vědomosti. V první pomoci ale potřebujete vědomostí poměrně málo, zatímco těch ostatních témat je mnoho:
dovednosti – e-learning vás nenaučí správně stlačovat hrudník či efektivně zastavit krvácení
práce s vlastním stresem – e-learning vás nepřipraví na vaše třesoucí se zpocené ruce a tunelové vidění
orientace v nepřehledné situaci – e-learning vás rozhodně nenaučí jak se správně zorientovat na místě nehody a například odhadnout, zda vám hrozí nebezpečí
komunikace v krizové situaci – e-learning vás nenaučí, jak pracovat se stresem ostatních a ve vypjaté situaci je přimět ke spolupráci
a další…
Tohle vás e-learning prostě nenaučí. A dobrou první pomoc bez toho také neposkytnete. Proto jsou dobré kurzy první pomoci vždy zážitkové. O tom, jak přesně vypadají zážitkové kurzy a obecně jak poznat, které jsou kvalitní, jsme psali nedávno – stačí se podívat zde.
Jak si vybrat školení první pomoci pro firmu?
Připravili jsme pro vás několik kroků, díky kterým si zvládnete lépe vybrat školení první pomoci tak, aby to nebyly vyhozené peníze a abyste s minimálními náklady získali maximální užitek pro vaši firmu a zaměstnance. Tak jdeme na to!
1) Nepodceňujte to!
Jak už jsme psali výše, špatně poskytnutá první pomoc může stát vaší firmu zbytečné peníze. Zaměřte se především na kvalitu a požadujte:
Zážitkový kurz – proč? Dočtete se například zde. Trvejte na tom, aby součástí výuky byly simulace reálných nehod s použitím figurantů a s maskováním poranění.
Dobré reference – kdo je má, nebojí se je vykřičet do světa. Zpravidla se stačí podívat na web poskytovatele, popř. jeho subdodavatele.
Školení na míru – kvalitní školení první pomoci je ušité na míru – poskytovatel jej přizpůsobí nejčastějším činnostem, které vaši zaměstnanci provádějí, předem odhadne jednotlivá rizika a při výuce se na ně zaměří.
2) Když už platíte, chtějte maximum!
Teambuilding – výuka první pomoci zážitkem si o teambuilding přímo říká. Je to zábavné, akční, účastníci se dostávají do náročných situací, které musí řešit společně, pomáhat si, komunikovat, jednat týmově. Takže tím snadno zabijete dvě mouchy jednou ranou – pracovní tým si proškolíte, stmelíte a ještě to od vás budou mít jako zaměstnanecký benefit.
Další školení – to se také nabízí. Kvalitní výuka první pomoci vám sebere zaměstnance aspoň na půl dne. Když už se do toho školení investuje čas, získejte z toho maximum. Když už se učí první pomoc, sfoukněte s tím zároveň i požární ochranu a BOZP – ať máte na rok zase pokoj. Zvládnout všechno pěkně najednou za jediný den samozřejmě jde – a tím se ušetří dost času.
Doplňky a nadstandardní služby – zajímejte se o to, zda jsou při výuce samozřejmostí výukové materiály, zda po školení dostanete kvalitní fotografie pro vlastní využití (např. pro firemní propagaci), zda vám poskytovatel nabídne kurz i pro vaše anglicky či německy hovořící zaměstnance… Zkrátka když už jste se rozhodli jít cestou kvality, tak jí tvrdě vyžadujte.
3) Užijte si to!
Pokud jste si vybrali dobrý kurz první pomoci, bude to zábava, adrenalin a spousta akce. Tak si to běžte užít spolu se svými zaměstnanci – aspoň se při tom teambuildingu stmelí nejen mezi sebou, ale také s vámi. Konec konců, každý by si měl jednou za čas v rámci svého zaměstnání dopřát trochu aktivního oddechu…
Články o první pomoci připravuje PrPom.cz.