Mýtus o první pomoci — Při dopravní nehodě je potřeba dostat všechny ven z auta

Mýtus o první pomoci — Při dopravní nehodě je potřeba dostat všechny ven z auta

Možná se to učí při nekvalitní výuce v autoškolách, možná je to opět další z pozůstatků minulosti, možná prostě proto, že to vypadá logicky. Přesto je to špatně. Ve většině situací necháváme pasažéry uvnitř auta. Existují jediné dva případy, kdy je vyndáváme ven.

Aby byl tento mýtus samostojný, lehce si připomeneme i základní pravidla toho, jak se u autonehody chovat. O tom existuje snad ještě více mýtů a polopravd…

Proč je to špatně?

Asi hlavním důvodem, proč většina účastníků dopravních nehod vytahuje lidi z vozidel, je představa, že jim v autě něco hrozí, poněvadž auto každou chvíli vybuchne. Chyba lávky, to je děje jen v Kobře 11. Naopak, auto je v místě zmatku, který každá autonehoda přináší, tím nejbezpečnějším místem. Jen málo autonehod zdemoluje vozidlo takovým způsobem, že auto začne hořet — ty se pak dostanou do televize a chudák divák si myslí, že takto vypadá každá nehoda.

Nehledě na to, že pasažérům, kteří jsou často velice zmatení, hrozí venku fyzické nebezpečí v podobě jiných projíždějících aut, je také možné, že mají zranění takové povahy, u kterých by vytažení znamenalo nesnesitelnou bolest nebo zhoršení stavu.

Jak je to správně?

Chování na místě nehody

Zde, v několika bodech, zopakuji, jak se bezpečně chovat u autonehody:

  • Zastavte v dostatečné vzdálenosti za nehodou ve směru jízdy, a to u krajnice. V žádném případě nepřejíždějte do protisměru.

  • STOP — zastavte motor, rádio, sebe, myšlenky… Prostě si promyslete, jak dál.

  • Zajistěte svou vlastní bezpečnost — rozblikejte varovná světla, oblečete se do vesty (proto ji máte v kabině vozidla, nikoliv v kufru, že…?) a než vylezete, podívejte se do zrcátka, ať vás nesrazí první auto.

  • Oběhněte své auto a z kufru vytáhněte trojúhelník a lékárničku, mějte u sebe mobil. Trojúhelník sestavte zde, v klidu v kufru, a neste jej cestou před sebou, zvětšíte tak svou reflexní plochu.

  • Označte místo nehody — vraťte se proti směru jízdy a jděte:

    • na dálnici, aspoň 250 m (vyhláška říká něco jiného, ale tohle je prostě jistota);

    • na běžné silnici, tak daleko, odkud byste sami jako řidič zabrzdili. Přitom respektujte nepřehledné horizonty a zatáčky.

    Vraťte se k havarovanému autu a zajistěte ho — vypněte motor (klíčky položte na střechu nad místo řidiče), zatáhněte ruční brzdu a případně vypněte rádio.

    Pátrejte především po velkém krvácení, to zastavte. Zjistěte stav ostatních. Teprve teď, když máte informace o místě a pacientech, volejte ZZS. Můžete sice volat už po označení místa nehody, ale smiřte se s tím, že budete muset nějaké informace dovolat. Obě řešení mají svá pro i proti.

    Poté pokračujte v první pomoci a řiďte se pokyny operátora ZZS.

    Vytáhnout, či nevytáhnout? Toť otázka…

    Je to jednoduché, v autě ponecháte všechny stavy, kromě těchto dvou:

    • Pacient nedýchá normálně (po záklonu hlavy) — je tedy nutné jeho šetrné, ale rychlé vytažení a zahájení resuscitace na tvrdém asfaltu, ne v autě.

    • Setrvání v autě je nebezpečné — vidíte zakouření z pod kapoty; myslíte si, že auto je takovou překážkou v provozu, že do něj brzy někdo narazí; cokoliv. Je to na vás. Dále je ale nutné připomenout, zda chodit do auta, ze kterého už se kouří? Na to odpovědět neumím, jde o to, kam máte posunutý pud sebezáchovy nebo kdo je v autě. Prostě snažte se zvážit rizika a rozhodněte se.

    No, to je vše, žádná věda v tom není. Pokud si chcete vyzkoušet první pomoc u autonehody „na vlastní kůži“, přijďte na některý náš Kurz. S výukou autonehody máme zkušenosti a vyzkoušíte si ji v tolika odrůdách, že už budete vždy vědět, jak na to.

    Mýty o první pomoci

    Ve spolupráci s PrPom.cz vás bude každé pondělí na stránkách Pohora.cz čekat nový mýtus o první pomoci. Všechny zatím vydané mýty brzy naleznete v sekci První pomoc.

    Pokud si nejste jisti, zda vaše autolékárnička je ta, která by vás dokázala na místě nehody spolehlivě podržet, podívejte se sem — naše chytrá autolékárnička je sestavena především podle zdravého rozumu, a až poté podle vyhlášky.

    A do třetice, pokud jste novopečenými řidiči (ŘP jste získali v letech 2013–2015), pomozte nám s naším výzkumem, zajímá nás totiž, jak jste se v autoškole první pomoc učili.

    Články o první pomoci pro Pohora.cz připravuje PrPom.cz.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: