U kvalitních horských kol, a to především u těch určených pro závody v crosscountry se v posledních letech objevil zvláštní fenomén známý spíše z automobilismu – a to bezdušová kola. Ta poskytují jejich uživateli několik velmi užitečných vlastností, a to především tzv. „neprocvaknutelnost“ …
U kvalitních horských kol, a to především u těch určených pro závody v crosscountry se v posledních letech objevil zvláštní fenomén známý spíše z automobilismu – a to bezdušová kola. Ta poskytují jejich uživateli několik velmi užitečných vlastností, a to především tzv. „neprocvaknutelnost“. Každý cyklista, který se našemu sportu byť jen rekreačně věnuje, již jistě alespoň jednou svou duši cvaknul, tj. prorazil podhuštěnou duši o ostrý výmol. V té se pak objeví dvě díry pocházející od skřípnutí mezi ráfek a plášť. Tento nepříjemný efekt bezdušová kola eliminují, a to zkrátka protože nemáte CO cvaknout. Je také možná hustit na nižší tlaky a tím zlepšit kontakt s terénem a v neposlední řadě je komplet ráfek – bezdušový plášť lehčí než klasika (duše+plášť+ráfek), přestože bezdušové pláště jsou většinou těžší než klasické díky jinému designu patek.
Na trhu z 95% dominují dvě firmy, a to Mavic (obrázek více vlevo) se svým systémem UST, a Rigida (obrázek více vpravo) se systémem Nagesti. Mavic používá speciální ráfky bez vnitřních děr pro niple, je tedy třeba uchycení drátů vyřešit adaptérem, zato se ale do ráfku nemusí lepit gumová vložka jako u Rigidy.
Legenda Rigida: (1- plášť, 2- těsnící vložka ráfku, 3- ráfek)
Na trhu je velké množství kompatabilních plášťů, výrobou pro UST a Nagesti se zabývají např. firmy Continental Geax, Hutchinson, Michelin, Schwalbe, Specialized, IRC, Kenda, Maxxis, Panaracer, Ritchey, Tioga, WTB – tedy vlastně téměř všichni významní výrobci. Nejlepší vlastnosti zatím podle praktických testů vykazují kombinace UST + Michelin nebo UST+ Hutchinson (těsní nejlépe), ale je dobré se před koupí informovat u prodejce s kterými kombinacemi jsou nejlepší zkušenosti.
Ceny se u Mavicu pohybují cca od 13tis. Kč u kompletních zapletených kol, samostatný bezdušový ráfek od Mavicu či Rigidy již kolem 2000 tis, přičemž ceny plášťů se pohybují zhruba od 1200 výše.
autor: Max Šauer
Kdokoliv jel nejaky maraton na MTB, tak jiste vi, jak je jednoduche pichnout i bezdusovku. Pak je velice jednoduche radeji rychle prohodit dusi, kterou lehce slozite do kapsicky ci do trikotu. Spravovat bezdusovku nekde na ceste, to by se mi tedy nechtelo.