Batoh je základní pomocník pro nesení nákladu, tedy alespoň v našich končinách, kde nenosíme náklad např. zavěšený na popruhu přes čelo. Batoh si hoví na zádech pomocí nosného systému a jedním z jeho základních prvků je bederní pás neboli bederák.
Batoh je základní pomocník pro nesení nákladu, tedy alespoň v našich končinách, kde nenosíme náklad např. zavěšený na popruhu přes čelo. Batoh si hoví na zádech pomocí nosného systému a jedním z jeho základních prvků je bederní pás neboli bederák. Jeho hlavním úkolem je přenést co největší část zátěže na bedra, odlehčit tak páteři a zároveň stabilizovat nesený náklad.
Základní rozdělení je podle mužské a ženské anatomie, které se v oblasti bederního pásu výrazně liší prohnutím a zakřivením. Doba, kdy bederní pás byl vypodložený kus popruhu, je už dávno v prehistorii výroby batohů a trendem je opravdu prostorově nebo chcete-li 3D tvarovaný pás, který tělo pevně obepne, ale nikde netlačí a nedrží jen silným stažením kolem pasu. Velkou roli také hraje předpokládaná nesená hmotnost a požadavek na komfort nesení. Největší náklady vyžadují kvalitní materiály a zpracování, ale nemusí zde být nutně speciální a pevný nosný systém. To je pak věc především komfortu, ale i stability a únavy. Rozhodnutí je na každém uživateli a jeho preferencích. Na zváženou tak je také celková hmotnost batohu, která s propracovanějším provedením výrazně stoupá a měla by být ve vztahu k nesenému nákladu. Pokud nesený náklad např. nepřesáhne 10 kg, je dosti neefektivní tento náklad nést v batohu, který sám o sobě váží přes 3 kg. Naopak náklad přes 30 kg lze nést i v jednoduchém vaku s popruhy, ale komfort a z toho vzniklá únava je na zvážení každého. Nikdo netvrdí, že to nejde, ale člověk je přeci jenom tvor pohodlný a pokud může, tak si to pohodlí dopřeje.
Dalším aspektem je rozdělení podle použití. Např. pokud bederní pás koliduje se sedákem, jeho použití omezuje pohyblivost nebo je v určitých místech nebezpečné (brody divokých řek, lavinový terén atd.), tak jde především o přizpůsobení těmto aktivitám než o pohodlí a pevnost. U menších batohů je případně možno bederní pás zcela odepnout.
Na první pohled vypadají podobně, rozdíl v tuhosti poznáte při prvním nasazení na záda:
POHLEDY NA BEDERNÍ PÁS
Podívejme se, s jakými a jak provedenými bederními pásy se můžeme setkat a jaké jsou jejich výhody a nevýhody:
Nosnost
Pokud nám jde v prvé řadě o maximální nosnost, výborně poslouží anatomicky tvarovaný bederní pás pevnějšího provedení. Jde o to, aby byl dostatečně pevný a pevně spojený s batohem, aby mohl přenést velkou část nesené hmotnosti na bedra, a odlehčit tak při dlouhých pochodech páteři. Důležité je jak tvarování podle postavy, tak vyměkčení a odvětrání a samozřejmě, pokud je to možné, řádné nastavení. To není radno podceňovat, neboť pevné provedení může být až bolestivé. Díky pevnosti při přitažení vaku batohu je také dobrá stabilita při rotaci kolem svislé osy člověka. Nevýhody jsou zřejmé – pevnější nosný systém a bederní pás je těžší, pokud přesně nesedne, tak méně komfortní, a především nepraktický všude jinde, pokud batoh není na zádech. Bederní pás trčí do prostoru a komplikuje manipulaci v dopravních prostředcích či při uložení doma. Časté je také poškození spony na bederním pásu, když na ni člověk šlápne.
Stabilita, volnost, či omezení pohybu
Pokud je důležitá otázka volnosti, či omezení pohybu, je třeba najít rozumný kompromis mezi pevností, a tedy nosností, a omezením pohybu, které z pevnosti vyplývá. Volnost pohybu je důležitá ve strmém terénu, při VHT či horolezectví nebo v hustějších porostech. Nejde jen o to, že by bederní pás musel být měkký, ale o celkové zapojení do nosného systému a spojení s vakem batohu. Někdy je použita výztuha vedená k bedernímu pásu, která přenáší hmotnost, ale zároveň umožňuje pohyb batohu. Dalším řešením je přesně vymezený rozsah pohybu pevnějšího provedení bederního pásu v určitém směru.
Cestování dopravní prostředky
Pokud častěji potřebujete složit batoh do kufru do auta, cestujete letadlem nebo třeba vlakem, je pevný bederní pás díky své neskladnosti velmi iritující záležitost. Pokud je bederní pás měkký, lze ho obepnout kolem těla batohu, což je praktické. Je to však možné pouze u měkkých a anatomicky netvarovaných bederních pásů. U 3D tvarovaných a pevnějších bederáků to nelze, ale u těch s volnějším uchycením je možné stáhnout je více směrem k zádům batohu, a tím výrazně zredukovat prostor, který bederní pás zabírá. Je však třeba posoudit, zda bude batoh více sloužit jako vak na přepravované věci, nebo jako batoh, se kterým budete spíše chodit a s jak velkým nákladem.
A CO VÝBĚR BATOHU?
Pokud si ujasníme požadavky na batoh, tak také víme jaké požadavky na nosný systém a bederní pás batohu budeme mít. Základní otázka je, zda budeme batoh někde přepravovat, nebo zda ho budeme více nosit s těžkým nákladem. Také je důležité, jak těžké budeme nosit náklady, tedy zda 10 nebo 20 nebo 30 kg. Pro náklady do 15 kg není nutno řešit příliš pevný nosný systém. Pro náklady kolem 20 kg si už pohodlí lepšího nosného systému vychutnáme, ale je třeba hledět i na aspekty volnosti pohybu, skladnosti a hmotnosti batohu. Pokud se vyžíváme ve stěhování více než čtvrt metráku divočinou, je důležitější nosnost a komfort než jiné parametry.
Základem spokojenosti je vždy batoh před nákupem vyzkoušet se zátěží. V obchodě se k tomu nejlépe hodí lana a stany. Batoh by měl být naplněný pokud možno na co nejbližší hmotnost nákladu, kterou budeme nosit. Na zkoušení je vhodné si vyčlenit dostatek času a rozhodně se neomezit na jednoho výrobce, protože každý má své provedení, které až při reálném vyzkoušení ukáže své přednosti nebo slabiny. Ideální je, pokud váš vyhlédnutý batoh vlastní kamarád a vy si ho můžete vyzkoušet někde v akci. Zjistíte tak mnohem více informací než při sebedůkladnějším zkoušení v obchodě.
Vhodný bederní pás je podstatnou složkou komfortu nosného systému batohu. Při výběru proto doporučujeme nespěchat. Každý z výrobců se snaží najít svůj mix parametrů, které v různé míře naplňují představy jednotlivých uživatelů. Na výběr tak máme nepřeberné množství batohů a závisí jen na nás, co si vybereme.
© Svět outdooru 2008, převzato z MP 07, text Jan Hotmar, foto redakce
„Bederák“ je dobrá vec a naozaj človeku pomôže. Ale bohužial , ja ho už nemôžem používať, pretože ma po ňom veľmi bolia bederné kĺby. On totiž ten bederák samozrejme tlačí na bedrové kĺby a tak prichádza k nadmernej námahe kĺbov a samozrejme tým aj k ich opotrebovaniu. Tú istú skúsenosť má aj môj kolega, rovnako starý ako ja (61). V mladom veku to človek nevníma, ale keď prídu roky, tak je to velmi poznať.A tak bacha na zbytočné používanie bederáku v prípadoch, keď to vôbec nepotrebujete.
Me by spise zajimalo, v jake poloze by se bederak mel nosit. Tedy jak nizko/vysoko? Ja jsem na starsim batohu (6 let stary Husky za 1500Kc) mel ve zvyku ho nosit na panevni kosti utazene na max a prislo mi to docela vhodne. Ale kamaradi s lepsimi batohy se supr bederaky mi tvrdili, ze bederak ma zapadnout az na kycelnich kloubech. Tak by me zajimalo co si myslite vy?
Pri zkouseni batohu v obchode mi to nejak nesedlo (Deuter Aircontact napr.). Mozna mam vsak spatny navyk. Taky me ale neni jasne, jestli je lepsi mit bederak kratsi, ktery obepne cele torzo trupu a nebo kratsi jako ma treba zminovany Deuter Aircontact. U toho me prave prislo typicke, ze se asi bude nosit az na kycelnich kloubech. Ve srovnani s tim Lowe Alpine Cerro Torre (s tim novym systemem TFX) ma delsi bederak, lepe obepne, ale tim padem sedne spise na vrchni cast panevni kosti. Vybiram nejaky kvalitni batoh a nemuzu se v tom vyznat… ;/
Inac, ak si pozriete stranku firmy Kifaru (vyrobca ruksakov na zakazku v USA, jedne z naj vo svete), konkretne – http://www.kifaru.net/ergonomics.htm . Tak je zaujimave, ze zvolili tenke bederne pasy bez nejakej vyplne. Pretoze tie presne napasuju na vase bedra. Hrubo vyplnene a makko vyzerajuce bederne pasy su skor takym marketingovym trikom, pretoze to vyzera makko a pohodlne ale v skutocnosti sa ani zdaleka tak neprisposobia tvarom tela a vznikaju body na ktorych velmi tlacia a inde netlacia vobec.
O tom, jak vysoko/nízko nosit bederák rozhoduje do určité míry i individuální anatomie každého. Každý narostl jinak. Nejsem zběhlý ve věci anatomie, tak se omlouvám pokud něco ne zcela správně hned na první nástřel trefím, ale je třeba správně chápat a neplést si pojmy. Bederní pás je od slova bedra, což je část lidského těla, vzadu na zádech, úsek zad mezi pánví a hrudníkem (http://encyklopedie.seznam.cz/heslo/27215-bedra, nebo http://encyklopedie.seznam.cz/heslo/217047-bedra). Pánev není moc přesný pojem pro náš účel, protože to je spojení (soustava) několika kostí. Z hlediska bederního pásu batohu jsou důležité kyčelní kosti (na bocích) na které by měl bederní pás sednout – o které by se měl opírat a rozkládat do nich hmotnost batohu (viz ten odkaz na Kifaru, nebo http://www.gymspgs.cz:5050/bio/ Sources/Photogallery_Detail.php?intSource=1&intImageId=20). Osobně si myslím že je blbost aby bederák „zapadl až“ na kyčelních kloubech. Bederák by měl především měkce dosednout na hrany kyčelních kostí a rozložit hmotnost do co možná největší plochy, tak aby netlačil jen na malou plochu/bod kyčelní kosti. O tom jestli je lepší řešení alá zde uvedené Kifaru, nebo pořádně polstrovaný bederák můžeme vést do nekonečna akademické diskuse, ale stejně to obávám se nerozsekneme. Já osobně bych preferoval pořádně nosný a tuhý bederák který maximálně plošně dosedne na boky (kyčelní kosti) a přizpůsobí se. Jinak pěkné povídání je třeba i tady (v angličtině): http://www.bushwalking.org.au/FAQ/FAQ_PackTheory.htm
Tady jsem ještě doma našel obrázek jak by to mělo být: http://www.svetoutdooru.cz/images/clanky/bederak.jpg. Vlevo je nesprávná (horší) varianta (pominu-li špatné umístění bederáku kdekoliv jinde mimo kyčelní kosti), vpravo a v detailu pak správná (lepší). Tušim že jsem jej kdysi naskenoval z nějakého katalogu. Dost možná amerického Dana Design.
tužší, mohutný bederák jaký používá Gemma byl kdysi velmi příznivě hodnocen i při srovnávacím testu v časopise Outdoor, pro mě je to takový vzor a určitý etalon
Téma měsíce: Za sněhem do Skicircus Saalbach
Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn: lyžování a freeride snů v obří lyžařské areně v srdci Alp
FIS Alpine World Ski Championships Saalbach 2025: jedinečná podívaná na MS v alpském lyžování v Salcbursku
Zimní dovolená ve Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn: Zábava pro celou rodinu
Rady k vybavení
V suchu i za deště. Správná impregnace pohorek
Nejlepší trekové boty a pohorky 2024: výběr testerů Světa outdooru
Jak vybrat nepromokavou bundu?
Knižní tipy
Snow Film Fest 2024: adrenalin, humor, i dojetí na plátnech kin
E-BOOK 1. POMOC NA HORÁCH: zdarma ke stažení
Zajímavé vybavení
Forclaz trekový stan MT900
Váha 1,3 kg, polosamonosná konstrukce s 1 apsidou
Forclaz merino tričko MT900
Bezešvé provedení, odolnější látka na ramenech a bedrech
Nikon Prostaff P7
„Ten kouká…“
Merino spodní bunda MT900
Z merino vlny (63 %), ideální jako 2. hřejivá vrstva
Zajímavé túry
Velký Choč s výhledem na čtyři národní parky Slovenska
Hayduke trail: kaňony a pouštěmi na jihozápadě USA
Główny Szlak Beskidzki – polský trail mezi Českou a Ukrajinskou hranicí
Další zajímavosti
Barefoot obuv: Do přírody i na horské výšlapy
Decathlon: jak správně pečovat o stan, karimatku a spací pytel
WARMPEACE: život mezi spacáky