Lyžování mimo lyžařské magistrály (Backcountry)

Lyžování mimo lyžařské magistrály (Backcountry)

Vybavení pro BC lyžování se na Světě outdooru věnujeme pravidelně a i pro nastávající sezonu bychom rádi tento směr lyžování znovu připomenuli a zájem lyžařů oživili. Proto jsme připravili přehledový článek, který vyšel v ročence Malý Průvodce světem outdooru 2007.

Vybavení pro BC lyžování se na Světě outdooru věnujeme pravidelně. Projevený zájem a trvající nedostatek informací mezi lyžařskou veřejností a stále neutěšený stav vhodného vybavení v obchodech nás vede k tomu, abychom tento směr lyžování znovu připomenuli a zájem lyžařů oživili. Proto jsme připravili přehledový článek, který vyšel v ročence Malý Průvodce světem outdooru 2007.

Naše představy o lyžařské turistice se mohou lišit, ale podle mých zkušeností většina turistů na lyžích, obvykle víc chodců než běžců, by se s BC lyžováním snadno ztotožnila. Vybavení BC lyžaře odstraní nedostatky běžné sportovní lyžařské výzbroje, která mnohým v cestách napříč krajinou bránila. Někdo se rád jen tak potuluje zimní krajinou, třeba i fotografuje přírodu, jiný hledá nové cesty zapomenutými končinami, další směřuje na přejezdy našich či vzdálených hor nebo někam do arktické tajgy či tundry. Nepotřebujeme k tomu nějakou speciální výzbroj, stačí jen kvalitní lyže – BC běžky, pevné boty, vázání a hůlky a pak jen vůle a chuť vydat se na cesty.

Boty vyrábí vícero firem, pro nás jsou zajímavé Tuscon X-A českého Botasu a slovinské boty Alpina BC určené pro NNN BC. Samozřejmě i známé lyžařské firmy nabízejí ke svým lyžím a případně licenčním vázáním i boty a další vybavení pod svojí značkou, jen se opět hůře seženou. S hůlkami je asi největší problém, pevné kovové jednodílné hole s větším nebo výměnným talířkem do měkkého sněhu prakticky sehnat nejdou.

LYŽE BC

U lyží pro BC se předpokládají kovové hrany, každému je vřele doporučuju, ale cca o třetinu levnější jsou prakticky stejné lyže bez hran. Takže lze ušetřit, jen na zledovatělém terénu a na strmých cestách budeme té úspory litovat.

Skluznice je obvykle z vysokomolekulárního polyetylenu, přičemž kvalitnější je ta označovaná jako sintrovaná, nehledě na jejich různé obchodní názvy. Běžnější extrudovaná ale také vyhovuje, a navíc časem obvykle poničíme obě stejně. Protismyk (nowax) ano, či ne, to je na dlouhou diskusi. Můj názor je ten, že kdo neumí dobře mazat skluznici, měl by určitě volit protismyk a ten, kdo voskovat lyže umí, se rozhodne i bez mé rady. Každopádně dobře namazané lyže jedou i stoupají skvěle, za proměnlivých sněhových podmínek ale nastanou problémy s přemazáním, což v metrových závějích outdooru a za nepříznivého počasí není, zvlášť klisterem, nic příjemného.

Protismyk bývá různě tvarován, někdy vystupuje ze skluznice, jindy je vyfrézován do jejího profilu. Obchodní názvy bývají Contagrip, MGV, Crown, Omnitrak i Bear Claw. Těžko hodnotit, co je lepší, při praktickém zkoušení se mnohdy převažující odhad lišil od skutečnosti. Některý protismyk je i asymetrický, až ve třech zónách drsnosti (MultiGripVario). Připomínám také, že protismyk je nutné nejen pečlivě vybrat na svoji lyžařskou váhu, ale také mazat, aby nenamrzal, nějakým tekutým či pastovým skluzným parafínem (gliderem) či přípravkem přímo na protismyk určeným.

Jak jsem se už zmínil, BC lyže nabízí i Sporten, jsou slušné kvality, ve třech nejpoužívanějších šířkách a s ocelovými hranami, moderní CAP konstrukce. Širší sortiment, ale podstatně hůř sehnatelný, má rakouský Fischer ve dvou konstrukčních řadách, označených jako BCX a S-Bound. Šířka ve špičce lyže tak může být od 51 až do 98 mm. Také Rossignol, Madshus, Karhu, Salomon, Atomic, ale i další mají vždy několik lyží v různých šířkách zařazených jako BC, jen je opět značně obtížné je v ČR sehnat.

Tvrdost vybírané lyže je důležitý údaj a myslí se tím obvykle tvrdost klenutí stoupací komory. V lyžařských prodejnách mívají flextester, který tuto hodnotu změří, jinak nezbude než známým způsobem, podsouváním papírku pod lyží zatíženou polovinou váhy, určit velikost této komory. Důležité je to i u skluznice s protismykem, aby při jízdě nebrzdil. Toto měření tvrdosti ale není vše, zvláště na BC lyžích, kdy často jezdíme hlubokým sněhem. Tady také závisí na podélné i torzní tuhosti špiček a pat lyží. Příliš měkké provedení způsobí jejich přílišné prohnutí s následným plným kontaktem stoupacího vosku či protismyku se sněhem! Špičky i paty spolu s celou lyží by měly být natolik tvrdé, aby stále držely nosný tvar lyže s komorou. Jen tak pojedeme dobře i hlubokým sněhem a lyže zůstanou stále dobře ovladatelné.

Výrobci běžek na svých webových stránkách obvykle zveřejňují doporučené délky i pro BC lyže, podle výšky a váhy lyžaře. Lyžařské zkušenosti, obvyklý terén a způsob naší jízdy jsou ale další faktory, které nutně náš výběr ovlivní. Hory a těžký terén vyžaduje kratší, širší, dobře ovladatelné lyže, mírně zvlněný kraj lépe svědčí lyžím delším a užším, s menším krojením. Extrémem jsou např. finské Erå Cap BC bez krojení, 70 mm široké, v délkách do 250 cm (Karhu).

Lyže určené výrobci pro telemark, i když BC běžku mohou silně připomínat, nemají stoupací komoru a jsou konstruovány jako sjezdové lyže!

VÁZÁNÍ

Jmenoval jsem v úvodu už dvě vázání nejobvyklejší BC normy, ale existuje ještě starší NN75 v provedení pro telemark, označené u Rottefelly jako SuperTelemark. Určené je pro boty se silnou profilovanou (Vibram) podrážkou 12 až 20 mm. Toto vázání, ale i vhodné boty bohužel z nabídky českých obchodů náhle zmizely, na Slovensku a jinde v Evropě a samozřejmě i v USA se stále prodávají. Podle zkušeností našich čtenářů ale uchycení ve třech bodech mnohdy láme podrážku, doporučují proto i pro BC používat jiné telemarkové vázání – Riva 3, Chili apod. Nezaměňujme také toto vázání s českým Skol NN75, byť je to stejná norma, ale jen pro tenké lepené boty.

Zpět ale k běžnějším a dostupným osičkovým vázáním. Vyrábí se buď v provedení NNN BC Auto, či X-ADV Access, kdy do tohoto vázání vstupujeme pouhým zašlápnutím a vypínáme se hůlkou. Nikdy jsem neměl s tímto vázáním problémy, přesto mi opatrnost říká, že není nad manuální zavírání i otevírání. Rukou otvíraná a zavíraná vázání jsou u Rottefelly označená Manual a pro širší lyže Magnum, u Salomona pak X-ADV Raid. To vázání Manual mi naopak po projetí vodou už řádně zamrzlo, ale šlo to rukou postupně uvolnit! Někteří výrobci prodávají tato BC vázání i pod vlastním označením, například Rossignol a Fischer. Fischer v letošním roce (2007) také zamění systém Salomon za Rottefellu v celém sortimentu, což určitě způsobí menší zmatek u prodejců i lyžařů.

BOTY

Boty jsou velmi důležitou částí výzbroje BC lyžaře. Vlhko, chlad i značné namáhání lyžařských bot klade na jejich výrobce značné požadavky. Boty BC jsou vždy kotníkové, vyšší i nižší, ale kotník zpevňující. Na jednodenní cesty asi vyhoví i ty levnější boty vyrobené z umělé kůže a textilu, na náročnější cesty je stále nejlepší kvalitní silná a impregnovaná hovězina. Někdy bývá jejich nepromokavost podpořena i kvalitní membránou. Boty na BC lyže se podobají středním pohorkám a lze v nich také pohodlně ujít pěšky dost kilometrů, když je to třeba. Návleky do prachového sněhu využijeme samozřejmě také. Boty je nutné si vždy pečlivě vyzkoušet tak, aby noha nebyla volná, ale také nikde sevřená. Nedostatek prostoru zvyšuje náchylnost k otlakům a omrzlinám. Na délku se bota nezvětší, do šířky se ale většinou trochu uvolní, podle toho vybíráme. Nejdostupnější budou pro NNN BC boty Alpina, v několika modelech jsou pak i pro normu NN75 a Tuscon X-A od firmy Botas pro SNS. Výrobců bot pro BC je samozřejmě dost, namátkou Alfa, Crispi, Garmont, Scarpa, Andrew a další, plus ty boty, které prodávají výrobci lyží po svou značkou. Problém může nastat při objednání přes internet, vyzkoušení jiného než BC modelu nemusí pak velikostí souhlasit. O kožené boty se samozřejmě musíme pečlivě starat příslušnými přípravky a správně je i sušit, stejně tak jako o kvalitní pohorky.

HŮLKY

Hůlky vhodné pro terénní BC lyžování jsou sice snadno definovatelné, ale sehnat je je značný problém. Měly by být pevné jednodílné, ze slitiny hliníku, v dostatečných délkách, s korkovou nebo EVA rukojetí, s neoprenovým řemínkem, a hlavně s dostatečně velkým, pohyblivým talířkem určeným do měkkého sněhu. Takové hůlky nabízí sice většina výrobců ke svým BC lyžím, bohužel náš Sporten zatím ne. Na internetu u distributorů je sice najdeme, ale při objednání zjistíme, že se letos nedovezly (například takové Fischer BC Mountain). Spokojit se tedy musíme s hůlkami standardními s co největším talířkem nebo nám nezbude než sáhnout po robustních hůlkách pro skialpinismus či po nějakých dvoudílných, bude to ale vždy kompromis.

KONTROLA BC VYBAVENÍ

Před každou výpravou by měla kontrola obsáhnout stav i opravu skluznice a hran, dotažení všech šroubů (POZ3) vázání, je třeba zkusit jeho funkčnost, nezapomenout na prohlídku švů a podrážky bot, obnovit impregnaci, u hůlek zkontrolovat stav poutka, hrotu a talířku, prostě věnovat výzbroji trochu té péče. Swix měl, snad i má v nabídce i náhradní plastovou špičku (šířka do 68 mm), zlomit lze i „laminátky“, a proto ji občas také vozím. Na expediční lyžování je nutné náhradním dílům věnovat větší pozornost. Doporučuju si také vyzkoušet jízdu s nákladem nikoliv v batohu na zádech, ale na vlečných saních – pulkách. Zvlášť v rovinatější krajině to ušetří síly a batoh s námi necvičí.

Na závěr musím říct, že to s výbavou BC na našem trhu stále ještě není takové, aby šlo konstatovat, že všechny základní díly seženu, a proto mi nic nebrání následný víkend s novou výbavou vyjet kamkoliv do outdooru. Shánění vyžaduje trpělivost, znalost zboží a umění správně si vybrat, no a někdy i ten kousek štěstí, když narazíme na zajímavý kousek. V obchodech je zapotřebí ptát se vysloveně na BC vybavení, proč je nemají a kdy to zlepší. Nebudeme tak stále lyžovat jen podle představ obchodníků, ale tak, jak to těší a baví nás, když už se dobrá výbava u výrobců sežene a nabízí.

© Svět outdooru 2007, text Pavel Krupka, foto Jan Hotmar a archiv Světa outdooru
článek vyšel v ročence Malý Průvodce světem outdooru 2007

Placené odkazy k tomuto článku:
Backcountry a telemark – lyže nejen do stopy a nejen na svah s vlekem
Lyže, boty, vázání, pásy – vše ve Warmpeace, Slavíkova 5, Praha 2, tel. 222725412
Sněžnice, BC běžky, sjezdové lyže a další outdoorové vybavení koupíte na www.Makalu.cz
za rozumné ceny s pohodlným dodáním až domů. Nakupujte u expertů na outdoor!
Zde může být váš odkaz! Napište nám.

Zkušenosti čtenářů

P. Krupka

Situace s BC hůlkami je nyní zdá se lepší, v prodejnách Fischer v ČR by měly být pevné hůlky BC Mountain a dvoudílné BC Variolight. Také jsem tam viděl BC běžky Country a E89 Mountain.

rasto

Co znamena skratka POZ3 – to su typy srobov, ktorymi sa upevnuje viazani?

P. Krupka

Ano, je to typ křížového zakončení hlavy šroubu a velikost. Tyto šroubováky POZ3 se prodávají i jako velmi krátké nebo si pořídíme pouze tento typ bitu, třeba do multinástroje, máme-li ho sebou. Jiný typ křížáku je PH, pro úplnou informaci a opravdu je mezi nimi malý rozdíl. Velikost 3 zdůrazňuji, protože běžnější 2 může zářezy šroubu při utahování poškodit.

Petr Macháček

Ahoj. Ještě upřesním Pavlovu informaci. Křížové bity/šrouby se rozlišují podle hlavy šroubů v principu na dva druhy. První druh je značován jako PH (Phillips-Recess) a vysyktuje se obvykle u metrických šroubů. Druhým typem je PZ (tzv. pozidriv, pozi drive, nebo také sem tam nesprávně POZ). PZ se používá zjeména u vrutů (šroubů do dřeva). Případná záměna bitů/šroubováků má pak za následek vysmekávání bitu ze záběru, poškození drážky v hlavě šroubu a předčasné opotřebení bitu. Jak je poznat? Stačí se podívat čelně zepředu na bit/šroubovák (jako kdybyste si chtěli vypíchnout oko). Pokud je obrys drážek ve tvaru jednoduchého kříže, tak je to Phillips – PH, pokud je to jakoby hvězdička – mezi těmi 4 rameny jsou ještě taková malá ramínka, tak je to PZ pozidrive. Foto třeba tady: http://naha.cool.ne.jp/vespass/pz-ph.gif

Květák

Tak si držte klobouky, zejména stěžovači na nedostatek výstroje. Počátkem ledna si budete moc zakoupit na http://www.bartsport.cz Botičky Alpina 1575 a tři druhy vázání Voilé 3pin.
Skol

rasto

Vitam to ze v bartsporte mozno kupit tieto veci, skoda je, ze cena je dost nadsadena.

květák

nerad bych to komentoval a nemyslím si že tato diskuse sem patří, nicméně ceny jsou běžné pro evropské státy, tudíž nechápu co je na nich nadsazené / v bartsportu…./.
Už je to na stránkách!!!!!!

ivan

cena Voile Heavy-Duty Mountaineer v USA: $45 (45 x 17.706 = 796.77 Kc)
cena Voile Heavy-Duty Mountaineer v Bartsportu: 1640 Kc

ok, beriem ze v Europe su ceny vyssie ako v USA ale o viac ako 100%? Preto suhlasim s Rastom ze cena je nadsadena…

rasto

Osobne si myslim, ze cena je minimalne odradzujuca od kupy. Skoda.. Za tu cenu by som si to 100x rozmyslel. Za tento typ viazanie sa mi to zda privela…

rasto

Trochu sklamanim je pre mna nova kolekcia BC od Sportenu – ocelove hryna uz nie su po celom obvode, ako tomu doteraz bolo a lisovany protismyk vyzera nejako nedoveryhodne.

Koles

Hmm ale nejak si zapomnel na min. 20 USD postovnyho! Nebo si pro to chces dojet?

rasto

A nevychadza to aj s postovnym lacnejsie? Okrem toho, Bartsport tieto viazania nekupuje po jednom, ale naraz viac, takze nechapem, preco si tolko prihadzuju. O to tu ide.

Koles

Prihadzuju proto protoze maji velkou rezii. Je to velky moloch. Jednoduche. Je to stejne jako treba Marks&Spencer a Tesco. Jedni chodi nakupovat tam, druzi tam. Dneska si kazdy muze vybrat kde nakupuje. Pokud nekdo prodava zbozi ktery nikdo jiny neprodava, tak si muze urcovat cenu. O tom kolik si prisadi se pak da polemizovat jestli je to v norme, nebo je to lichvar. Kazdopadne vzdycky muze prijit kdokoliv kdo je s tim nespokojen a dovazet a prodavat to zbozi sam a levneji.

ivan

ja nemam problem si pre to dojst, som v USA niekolko krat v roku, a ti pre ktorych je to problem tak maju dve moznosti: kupit viazanie za plnu cenu priamo od Voile za $45 a postovne bude v tom pripade $18 (cize nie min. $20 ako pises ty) a aj tak ich to vyjde o min. 500 Kc lacnejsie. Alebo je tu druha – este lepsia moznost, a to si pockat na vypredaje a kupit viazanie za $30 alebo dokonca len za $20 a s postovnym ich to vyjde zhruba tak akoby platili plnu cenu viazania, cize tych $45. Som zvedavy ci Bartsport niekedy zlavni to viazanie na polovicu, asi tazko… V zivote vsak by som Bartsportu nezaplatil za kus Al plechu vyse 2000 Sk.

Rujir

A nezabudol si na taku drobnost zvanu clo? 😉 Je mi jasne, ze system sa da oklamat vselijak, ale bartsport si to moze dovolit asi len tazko, takze to ber z ich pozicie. Narataj si clo + DPH a ten rozdiel bude hned mensi. Mudrovat vie kazdy, ale zariadit lacnejsi dovoz spravidla len ti, co nemudruju na internete. Este ze ta nikto nenuti v Barsporte nakupovat, vsak?

ivan

vsak clo sa v hodnote tovaru do 45 euro neplati… zobud sa chlapce…

Rujir

Ja ti len vysvetlujem, ako sa moze lahko stat, ze tovar, ktory je v US lacny, tu uz taky lacny nie je. Ci myslis, ze Bartsport si nechava posielat viazania po jednotlivych kusoch? Ale O.K., kazdy mame svoju pravdu. Len ma vzdy fascinuje, ako sa tu zjavi recenzia na akykolvek vyrobok a prva reakcia je spravidla vzdy rovnaka: „To co je take drahe?!?! To by som si za tu cenu nikdy nekupil!!!“ A mna vzdy napadne – a kto vas do toho, do certa, nuti?

ivan

samozrejme tu nikto nikoho nenuti nic kupovat, ved tato diskusia vobec nie je o tom, je o tom ze predsa nemoze byt v poriadku ked sa v Europe predavaju americke veci za viac ako dvakrat tolko. Nic by som nenamietal keby sa to viazanie predavalo napr. o 60% drahsie. Ale ked je podla teba viac ako 100% rozdiel v cenach v poriadku tak si myslim o tebe svoje… Bartsport urcite dokaze tie viazania predavat lacnejsie ale nasadil tie ceny jednoducho preto lebo vie ze nikto iny v CR take veci nepredava len oni. Samozrejme ze Bartsport objednava tie viazania viac kusov naraz ale nemyslis si ze ich nakupuje za „trochu“ ine ceny ako bezny zakaznik? Zatial nic z tvojich argumentov u mna nepreslo takze radsej uz dalej neprispievaj k tejto teme…

Rujir

Diky, ale nemyslim, ze by si mi mohol rozkazovat, kde budem prispievat a kde nie. Vsimni si, ze ja to v tvojom pripade tiez nerobim. Jedine, co ti ostava, je ignorovat moje prispevky. 😉
Suhlasim, ze Bartsport urcite dokaze tie viazania predavat lacnejsie, ale preco by to preboha robil? BS nie je charita, ale firma, ktora funguje za ucelom zisku. A ak to ludia za tie ceny kupuju, tak to je v poriadku. A nie, ze nie. 🙂 Cim samozrejme netvrdim, ze si to niekto sikovnejsi nezozenie v zahranici lacnejsie. Ale nadavat firme, ze sa snazi o maximalny zisk je smiesne. Ale dosiahol si svoje. Toto bol naozaj moj posledny prispevok k tejto teme. Peace!

ivan

Aby predal ovela viac viazani a tym padom zarobil viac ako zarobi teraz ked preda len par kusov… Ale vysvetluj nieco ucitelovi…

Květák

Takže známé srovnávání z amerikou…..
což nejde jelikož se z ameriky nedováží ale od dodavatelou v evropě které mají trochu jiné ceny a pokud si milý štoural najde evropské ceny telemarkových věcí výjdou na stejnou cenu bohužel ani v eurech tudíž žádná firma at už Bartstport nebo Warmpeace, Voile europe nemůže dovolit prodávat za cenu nižší.

ivan

konecne argument ktory za nieco stoji. Ale su tie ceny naozaj rovnake? Pokial viem tak Voile Heavy-Duty Mountaineer stoji v Europe 55 euro (55 x 25.87 = 1422.85 Kc). Takze Bartsport to ma priblizne o 220 Kc drahsie. Dalsi – este lepsi priklad, cena Voile Hardwire CRB v Europe: 175 euro (175 x 25.87 = 4527.25 Kc). Cena toho isteho viazania v Bartsporte: 5460 Kc. Takze tu je skoro tisicka rozdiel…

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: