Na pole výrobců outdoorového vybavení vstupuje nový hráč a rozjíždí to ve velkém. Přední módní a návrhářská firma Louis Vuitton, která patří Francouzi Bernardu Arnaultovi, vstupuje do nového oboru. Pravděpodobně našla díru na trhu, jelikož v současnosti je módní stránka outdoorového vybavení silně podceňována. Koneckonců, která horolezkyně by si mohla z vrcholu Everestu rovnou stoupnout na molo?
Outdoor se stal stylovou záležitostí, výrobci to zatím při přípravách svých kolekcí příliš nereflektovali a dbali striktně na funkčnost. Jenže většina zákazníků v současnosti využívá outdoorové oblečení a další vybavení spíše jako módní doplněk. Outdoorové oblečení se stalo spíše vyjádřením životního postoje a názoru. Jenže zatvrzelí výrobci na tento obecný trend nijak nereagovali a stále nereagují, takže chce-li současný outdoorsexuál vyrazit ve svých stylových mačkách do kina či divadla, je často velmi omezen na letní scény, goretexových večerních šatů rovněž seženete poskrovnu a ještě ve zcela nedostatečné barevné nabídce. Černé helmy se zlatým zdobením vhodné například na pohřby v současnosti nikdo v Česku nevyrábí a i ve světě šlo doposud spíše o koncepty; nemluvě o tom, že tyto výrobky je společensky nezbytné lokalizovat v závislosti na jazyku i náboženství.
Louis Vuitton tak vstupuje na trh, který již od počátku bude mít celosvětově desítky či stovky milionů zákazníků, přesto zde zatím není žádná konkurence. Samozřejmě lze čekat, že současní výrobci na situaci zareagují. S otázkou, jak na nového konkurenta zareagují, jsme oslovili zástupce největšího českého výrobce lezeckého hardwaru Singing Rock, Honzu Zámečníka. „Ohledně většího důrazu na módnost outdoorového zboží jsme byli již několikrát dříve osloveni. Konkurenci samozřejmě sledujeme a v závislosti na informacích od našich prodejců již brzy představíme naši kolekci hedvábných horolezeckých úvazků, brilianty vykládanou slaňovací osmu a nabídku budeme nadále rozšiřovat, nechte se převapit“.
Víťa Strouhal, který na českém trhu zastupuje společnost Climbing Technology, upozorňuje, že v tomto segmentu trhu má již několik let náskok. „Snažili jsme se zákazníkům nabídnout krásné módní kousky již dříve, například růžové helmy jsem pro velký zájem po přijetí na sklad okamžitě odesílal do obchodů, přesto jsme situaci podcenili a například Alpine Up zcela nepřizpůsobili skutečným našich zákazníků. Ti dle odezvy postrádají větší počet barevných kombinací, aby ladili s dalším použitým vybavením, navíc ani společensky nezbytné funkčnosti, jako otevření piva či vína, Alpine Up příliš nezvládá.“ Dle informací Pohora.cz přímo od zdroje v Itálii je varianta s vývrtkou již ve výrobě, v prodeji by měla být nejpozději v létě, pravděpodobně v praktickém setu s lahví italského červeného vína.
Francouzská společnost Louis Vuitton tak postupně vstupuje do mnoha dalších oblastí, kde jsme se s ní dříve nesetkávali, např. již loni na podzim začala nabízet psací potřeby. Po letošním vstupu na outdoorový trh již svým outdoorovým zbožím postupně doslova zaplavila mnohé západní země, dle aktuálních statistik a americké federace maloobchodníků (NRF, National Retail Federation) byl například růžovo-lososový krajkový goretexový deštník s karabinou pro zavěšení na úvazek nejčastějším dárkem letošního svátku zamilovaných.
Nejvýraznější produktem z katalogu LV jaro/léto 2013 se zdá být kolekce spodního prádla z vlny merino. Louis Vuitton se chové i velmi ekologicky – oproti současným výrobcům se z vlny jedné ovce ušije mnohem více kusů prádla. Oficiální fotografie z představení na módní prohlídce má redakce k dispozici, v tomto článku budou k dispozici registrovaným čtenářům starším 18 let dnes po desáté hodině večerní.
Další novinkou jsou především zlaté ledovcové šrouby o průměru 6 mm. Vyrábět se budou v délkách 40 mm jako náušnice, 80 mm jako špička na cigaretu a 220 mm jako brčko. Nechybí ani letní verze osvědčeného deštníku – po drobných barevných a estetických úpravách (především umístění friendu, aby deštník držel v písku) je prezentován jako slunečník.
Pro zimní sezónu chystá LV dle zdroje uvnitř firmy další rozšíření aktivit na outdoorovém trhu. Těšit se můžeme na mačky se speciální úpravou (tzv. despikezace), které tak budou mnohem využitelnější na indoor površích (pozn. red.: z vlastních zkušeností musím říct, že běžné, nedespikezované mačky jsou např. na tanečním parketu ještě o trochu nebezpečnější než dámské podpatky, navíc často zanechávají drobné stopy v podlaze). Očekávanou novinkou je i stan uzpůsobený pro účastníky rautů a podobných společenských událostí spojených s občerstvením formou švédských stolů – umožní snadno přemístit obsah talířku do batohu bez trapných pohledů přihlížejících.
Celý vstup nového hráče na trh může mít ve výsledku výrazný vliv na celý český i světový trh, celou kauzu budeme nadále sledovat, další novinky čekejte nejpozději 1. dubna 2014.