Vždy mi trochu vadilo, když je život v dodávce bagatelizován a spojován jen s pohodou, bezstarostností. Zdá se, jakoby v něm ani nešlo o peníze. Na Instagramu, facebooku dodávky vždy vidíme nastylizované do různých situací, například když stojí před branami národních parků či v horách, skalách. Samozřejmě, že samotný život v ní je skvělý. Máte dodávku, svoji drahou polovičku, které nevadí život v přírodě a možnost lézt kdekoliv se vám zachce, ale i to něco stojí.
Teď nemluvím o nějakých „karma bodech“, ale čistě o penězích. Když jsem se namočila do tohohle, jak já říkám „mobilnějšího způsobu života“, rozhodla jsem se, že své zkušenosti budu sdílet tak otevřeně, jak je to jen možné, abych ostatním, kteří se chtějí rozhodnout stejným způsobem, pomohla porozumět, co vše obnáší, a že se nejedná jen o idylku.
Základ je neutrácet za blbosti
Vydělávám méně než žurnalista po škole, ale věřte mi, má práce má výhody jako žádná jiná. Jako například pracovat na cestách, lézt a nazývat to prací, nebo psát svůj blog.
Jako spisovatelka a fotografka jsem po zaplacení daní, zdravotního pojištění a dalších autonomních výdajích jako je například účet za mobil či permice na boulder, mohla pro dodávku ušetřit nějakých 1200 dolarů měsíčně. Některé měsíce jsem musela vzít psa k veterináři, koupit letenku, vyměnit brzdy, ale tyhle výdaje naštěstí nejsou pravidlem. Proto jsem byla schopná odkládat a šetřit peníze na „život v dodávce“.
Dobře, řekla jsem, si budu šetřit, ale ve skutečnosti jsem se řídila spíše heslem „neutrácet“. Normálně jsem chodila do kina, kupovala si pivo, koupila permici na lyže, ale nikdy jsem neutrácela za zbytečnosti. Vždy jsem si položila otázku: „Tohle, anebo sakra skvělou dodávku?“ Povětšinou vyhrála dodávka… V těch časech jsem byla hodně ráda, že nemusím splácet žádné půjčky za školné, auto nebo dům. Vše mohlo jít do úspor.
Dodávka výměnou za život z katalogu? Beru!
Celý život je nám říkáno, že máme spořit peníze na nový dům, pro děti, manželství. Ale když jsem nad tím přemýšlela, tak nic z toho jsem opravdu nechtěla. Řekla jsem si: „Tak na co šetřím doopravdy? Jaký je můj ekvivalent manžela/dítěte/domu? No jasně! Stará oprýskaná dodávka!“. Poté, co jsem nějaký čas šetřila, koupila jsem si v říjnu 2013 dodávku Chevrolet Express 2500 Cargo z roku 1999, která měla najeto zhruba 175 000 kilometrů a stála mě 5000 $.
Auto bylo pojmenováno Bertha a zažilo spoustu úžasných dobrodružství od Bishopu přes Alabamu až po Zion. S najetými kilometry jsme přicházeli na spoustu dalších věcí, kterými je potřeba dodávku pro život dvou dospělých osob a jednoho psa dovybavit. Níže jsou vypsány všechny náklady, které jsme do auta nastrkali.
Dodávka – 5000 $
Zjevně největší náklad, ve kterém však máte největší manévrovací prostor. Nejlepší rada, kterou můžu doporučit je, abyste auto kupovali na základě svého rozpočtu a při koupi zohlednili také potenciální náklady na dovybavení/úpravy interiéru. Pamatujte, že si skoro vše můžete udělat sami (netvrdím, že bez trápení a nadávek), anebo se podívat po autě, které už je pro cesty vybaveno a bude chtít jen pár úprav. Bertha už byla pořízena se základními úpravami.
Renovace – 675 $
Potažení podlahy laminátem – 110 $
Rozšíření postele pro dvě osoby – 60 $
Střešní nosič na solární panely – 375 $
Další výdaje na úpravy interiéru – 130 $
Energie – 2300 $
2x Solární panel Goal Zero Boulder 90 – 900 $ (450 $ každý)
Generátor Goal Zero Yeti 1250 – 1400 $
Za tyto položky jsem ve skutečnosti neplatila penězi, ale výměnou za svou práci fotografky a spisovatelky přímo pro Goal Zero. Někdo by tyto položky mohl považovat za zbytečné, ale pokud potřebujete pracovat na notebooku, mít funkční ledničku a vždy nabitý foťák, budete energii potřebovat. Ti, kteří plánují měsíční výlet nebo nejsou energeticky nároční, si tuto položku mohou vyškrtnout.
Práce elektrikářů – 400 $
Kvůli několika věcem jsem potřebovala odbornou pomoc. Především při propojení generátoru, panelů a celkovém nahrazení napájení na solární energii. Někteří šikovní tyto položky mohou opět vyškrtnout.
Nové tlumiče, brzdy, pneumatiky, pružiny – 2000 $
Vzhledem k tomu, že se Bertha měla v plánu pohybovat například na nezpevněných cestách Národního parku Canyonlands či 2500 kilometrů dálnicemi, beru tuhle investici jako nutnou.
Lednička – 730 $
Lednička/mrazák o objemu 42 litrů je díky své náročnosti na údržbu opravdovou osinou v zadku.
Otočná sedadla pro řidiče a spolujezdce – 460 $
Tohle byl vánoční dárek od mých rodičů. Nejde o 100% nutnost, ale je to dost užitečná věc, díky které můžete okamžitě zvětšit vnitřní prostor, nemluvě o zvýšení využitelnosti sedaček.
Ostatní náklady – 500 $
Zahrnují například poličku na kořenky, součástky ke sporáku, vaničky na mytí nádobí, odpadkový koš, úložné prostory pro oblečení, elektrický vařič a další drobnosti.
CELKOVÉ NÁKLADY 12065 dolarů (doopravdy vynaloženo 9305 $)
Když vidím tohle číslo, tak nemůžu uvěřit, kolik že jsem to utratila, ale po malých krůčcích se za nějaký čas, při zaměstnání, tato částka dala našetřit. Samozřejmě by se dalo ušetřit na otočných sedadlech, solárních panelech, elektroinstalaci či nových pneumatikách a dalších dílech. Chtěla jsem vám však pravdivě ukázat kolik konkrétně mě stálo začít s životem v dodávce. Přitom jsem se naučila, že se věci nedějí přes noc, ale pokud se opravdu zaměříte na svůj cíl, je možné všechno.
Článek byl volně přeložen se svolením autora (Julie Ellisonová) a také webu climbing.com, kde byl uveřejněn. Julie má také velmi zajímavý osobnní web se spoustou poutavých fotek. |