Na jaře se mi díky shodě několika náhod, a zejména díky Rock Pointu, který v Česku zastupuje firmu Haglöfs, podařilo navštívit hlavní centrálu této vyhlášené švédské značky. Hlavní sídlo (a mozky) firmy sídlí nedaleko Stockholmu v městečku Kallhäll, konkrétně zde najdete marketingové oddělení firmy a všechny návrháře a designéry.
Program návštěvy se skládal ze dvou částí – první prezentační, kde nám Haglöfs představil svoji nejnovější koncepci, která se týká šetrného zacházení s přírodou (o tom si něco povíme příště), a z části prohlídkové, při které jsme nakoukli pod ruce designérům firmy, kteří už nyní pracují na kolekci pro jaro a léto roku 2017! A jak taková kolekce vzniká?
Vše začíná při studování dosavadních modelů, které je třeba na základě nejrůznějších připomínek od zákazníků, zaměstnanců a hlavně sportovců, které Haglöfs sponzoruje, vylepšit. Zároveň je třeba vymýšlet stále nové nápady, které by nové batohy, oblečení či boty posouvaly dopředu. Všechny tyto návrhy se scházejí na stole několika návrhářů, kteří je musí správně vyhodnotit a sesadit dohromady ve funkční celek. Nikoho asi nepřekvapí, že Haglöfs má návrhářů (designérů) více. Pracují v týmech, přičemž jeden tým se specializuje na batohy, jiný tým na boty atd. My jsme měli tu čest setkat se s vedoucím týmu „batohářů“ a vidět jeho práci od třídění prvních myšlenek po finální produkt.
Vše začíná, jak už bylo zmíněno, u nápadů a připomínek. Ty se scházejí zejména na papíře v podobě nejrůznějších skic a čmáranic, ve kterých se občas ani nemáte šanci vyznat. Když se tato „vstupní data“ k novému produktu utřídí a je jasné, jaký produkt bude vznikat a jakým směrem by se měli designéři ubírat, začíná modelování nového produktu v počítači, aby bylo vidět, jak asi bude výsledek vypadat. Je samozřejmé, že každá vývojová fáze potřebuje spoustu diskusí a trvá dlouho, než je finální (zatím stále pouze digitální) podoba skutečně ke spokojenosti všech zainteresovaných.
Poté přichází fáze samotné výroby (v našem případě batohu), která se opět dělí do několika částí. Základem je papírový model, který má za úkol:
a) vytvořit první 3D model budoucího produktu, aby byla opět o něco jasnější jeho podoba,
b) papírový model ukáže, jaké díly je třeba později nastříhat na výrobu skutečného batohu. Přece jenom se nejedná (a v případě Haglöfs to platí dvojnásob) o jednoduchý válec z kusu tkaniny, ale o složitý systém větších či menších dílů, které je třeba správně sesadit dohromady, aby tvořily dokonalý celek. Papírový model prý vždy ukáže nedostatky, které nebyly při počítačovém modelování vidět a ukáže také, která řešení jsou v praxi proveditelná a která ne.
Po papírovém modelu následuje samotné stříhání konkrétních materiálů a sesazení prvního prototypu dohromady. Pro tyto účely mají designéři v dílně nespočet druhů druků, přezek, plochých popruhů, knoflíků, pruženek a kdovíčeho ještě.
Když je prorotyp hotový, je třeba jej řádně prozkoumat, vychytat detaily, pak jej zpětně rozebrat, opravit chyby, znovu sestavit, až se vytvoří finální šablony pro díly, ze kterých se bude vyrábět ostrá verze produktu.
My jsme v Kallhällu viděli papírový prototyp jednoho z batohů na jaro a léto 2017, z čehož si můžete snadno udělat obrázek o tom, jak je celá práce s vývojem špičkových produktů dlouhá. Výsledky pak ale stojí za to! Těšme se tedy na rok 2017. Minimálně jeden z batohů Haglöfs, které nás v tomto roce čekají, vypadá skvěle…