Katalog treků a ferat

Přidat nové téma
Výstup z Makedonie na vrchol Golem Korab v pohoří Korabi

Dobrý den, jak se dostanu do Strezimir z Gostivar ?

Ahoj, máme rok 2019 a tak bych jen přidal mou zkušenost. Byl jsem tam s dětma na konci srpna, takové 3t balkánské turné.. holka jde v září do první třídy, tak jsem jí dal i ´dárek´ v podobě malého výletu :)
Cesta do ´base campu´ vede polňačkou, ale nejhorším kalibrem bych to nenazval, ten jsem zažil až dále v Albánii! Nicméně vrcholová pasáž už by pro osobák fakt byla řekněme nešetrná až riziková. Cestou (možná) potkáte pohraničníky, povolení už zase vyžadují (lze prý vyřídit na infu u jezera, já tam nestavěl, protože mi blbnul startér), ale jeho absenci mi odpustili, chtěli možná jen dostat pivko, nebo tak něco. Cestou zpět nebyli ani přítomni, takže o nějakých svědomitých kontrolách se rozhodně mluvit nedá, vlastně taková práce snů, v té Albánii.. tedy Makedonii (ono je to skoro jedno).
Nahoře jsme vybalili stan, v noci mě ale vzbudil velký rachot v odpadcích (které tu žel pohraničníci jaksi zapomněli). Byl to menší zvídavý medvídek, o nás zájem nejevil, zbytek noci ale už raději v autě, nechtěl jsem čekat, kdy bude chtít něco zakousnout.
Vedle nás spal ještě německý baťůžkář v houpací síti, ten ale bezstarostně chrupal celou noc, jako zabitý.. ráno tu zase bylo několik psů, ale ti byli mírumilovní, asi.
Výšlap byl dlouhý a v úmorném vedru bez mráčku, lezecká náročnost žádná, zvládli jsme hoo! Nutno vzít vodu! jídlo a pokrývku hlavy, ideálně saharu a dlouhý rukáv, protože si nespálíte zadní část rukou jako já. Boty pohodlné, je to přecijen do a hlavně pak z kopce. Značení bez problémů (na zemi + tyče). Vyfotil jsem si jednu zmiji na cestě a aby byl výčet zvířeny úpný, nesmí chybět ovčák se stádem a jeho velkými psi.. nemírumilovnými, ale jen nahánějícími hrůzu, po bafnutí totiž i oni mizí :)
Toho dne na kopec vylezli ještě dva Albánci se zkaženými zuby, říkali všehovšudy: Germany is gůůd kántry, best kántry, no problem a nema cigaro?.. tj myslím vše. Dodatečně díky německý příteli, pomohls nám svou přítomností odvrátit pozornost místních borců i v jinak docela pustých kopcích :)
Celkově prima, jeden dobyvatelský pocit k nezaplacení.. další cesta nás vedla dál Albánií - riviéra gůůd a čííp, Chorvatskem - tam proběhlo velké vystřízlivění (davy lidí a ´narovnání cen´ zde už evidentně proběhlo), ale to už byl jiný den a jiný příběh :o)

Hřebenovka snů – přechod hlavního hřebene Karavanek
Katalog treků a ferat

Ahoj David.
Mohol by som sa s tebou skontaktovať cez email aby som sa viac popýtal o tomto treku na stránke. Lebo chcel by som vedieť k čomu sa tak prirovnáva táto hrebeňovka náročnosťou keď na začiatku informácií o treku nebola písané o lezení a všetci tu popisujú trek kde treba mať radšej istenie. Chcel som to ísť ako hrebeňovku na 5 dní kam dôjdem.
Alebo hoci kto z Vás kto išiel či už len časť treku by mi mohol podať nejaké presnejšie informácie.
Ďakujem

Přidávám pár postřehů z našeho přechodu na konci září 2021, třeba to někomu usnadní plánování na poslední chvíli. V článku opravdu chybí některé podstatné detaily :)

Jak jsme šli my:
---------------------
1. den - příjezd autem odpoledne z ČR + nastoupání pár metrů
Auto lze po příjezd z ČR zanechat zdarma na hezkém parkovišti v Jelen Dol https://en.mapy.cz/s/gecafosoma. Po přechodu hřebenovky jsme k němu bez problémů za pár hodin dostopovali. Následně přespat ve stanu někde dál v údolí u cesty.

2. den - vylézt na Koschutnikturm a ujít kus hřebene, přespat na hřebeni
Přejít za jeden den natěžko celý hřeben mezi Koschutnikturm až do sedla pod Veliki Vrh je velmi náročné, jak jsme nechtěně spontálně zjistili. My jsme nakonec spali nouzově přímo na hřebeni snad na jediném rovnějším místě, kam se nám tak tak vmáčkly dva stany těsně vedle sebe: 46.4421650N, 14.3911350E (opravdu nouzovka nad srázem, celou noc fouká, nedoporučuji). Rozumné místo, kde by se podle všeho dalo případně vyspat na tomto hřebeni je zde: 46.4384033N, 14.3659200E (plácek kousek pod hřebenem, závětří za kosodřevinou). Určitě je potřeba vzít si vodu potřebnou na přechod celého toho hřebenu. Poslední zdroj vody při cestě na Koschutnikturm je u chaty Planina Dolga njiva (46.4384950N, 14.4161117E, chybí v mapy.cz).

3. den - dojít přes Veliki Vrh skoro až k chatě Pastirska koča na planini Korošica, luxusní přespání v údolí
Slez z Veliki Vrh do sedla pod ním je exponovaná, z větší části nejištěná cesta. Pokud nejsou všichni schopní lezci, hodí se zde určitě mít 30m lana a pár smyček s karabinami navíc k ferratovým setům. V údolíčku mezi sedlem Hainschsattel a chatou Pastirska koča na planini Korošica je pak možnost se skvěle vyspat a případně i večer rozdělat oheň 46.4334033N, 14.2972467E. Pár desítek metrů od této pozice je konečně i možnost opět doplnit vodu(46.4336683N, 14.2970467E, chybí na mapy.cz).

4. den - dojít pod Vrtaču, přespání na plácku u cesty
Tato etapa vede přímo po hraniční čáře a místy je to dost exponovaný a hlavně drolící se hřebínek, kde skoro na všech místech chybí lana. Rozhodně nedoporučuji při velkém větru a blbém počasí. Opět se může hodit kus lana.
Stany jsme pak stavěli hned vedle turistické cesty zde: 46.4338669N, 14.2075481E, vodu je možné doplnit cestou nad chatou Planinski dom na Zelenici (napajedlo na pastvině, chybí na mapy.cz), určitě dobrat opět vodu na celý další den.

5. den - výstup na Hochstuhl a sestup zpět do údolí, přespání u chaty Srdce planin
Po pohodovém výstupu na Hochstuhl jsme začali klesat zpět do údolí, luxusní přespání na pastvině s výhledem na Triglav před chatou Srdce Palnin (na konci září zavřená) zde: 46.4184164N, 14.1625703E. Přímo u chaty zdroj vody.

6. den - pohodový návrat do údolí, stopem zpět z Moste do Jelen Dol