Železnice předběhla horolezce. Do míst, kde se potkává nebe se zemí, se dostala o desítky let dříve, než oni. Jungfraujoch, region, kde vlaky vládnou a lidé jen nevěřícně žasnou nad okolní přírodou.
Píše se rok 1912 a ve dvoutisícové výšce, uvnitř hory Eiger byl slavnostně otevřen vrcholový úsek trati, vedený z nádraží Kleine Scheidegg. Na vlastní oči tak cestující mohli spatřit to, čeho se obávali i ti nejotrlejší horolezci.
Prohlédněte si další fotografie k článku…
Extrémní, severní, temná strana Eigeru byla jejich strašákem. I když vlaky už několik let brázdily místní železnici, horolezci stále s horou prohrávali. Podařilo se jim ji zdolat až 18. června 1938.
Pohled horolezce
I při projížďce vlakem se můžete na chvilku ocitnout v kůži horolezce. Cestou nahoru jsou na železnici vybudované dvě vyhlídkové zastávky s vytesanými okny ve skále. Z té nižší stanice Eigerwand (2 865 metrů) se za příznivého počasí můžete rozhlédnout po kraji očima alpinisty. V druhé stanici Eismeer (3 160 metrů) můžete třeba skrze okno vidět ledové moře mezi Eigerem a Mönchem. Celá jízda železnicí na vrchol zabere více než dvě hodiny a překonáte při ní 2887 metrů převýšeni
Železnice na Jungfraujoch je nejvýše položenou železnicí v Evropě. Koleje tu končí ve výšce 3454 metrů v útrobách ledovce. Na denní světlo, o 117 metrů výše, vás vyveze nejrychlejší švýcarský výtah. Na vyhlídkové terase vědecké observatoře Sphinx v nadmořské výšce 3571 metrů se před vámi otevře překrásné panorama trvale zasněžených vrcholů Mönch a Jungfrau.
Kousek opodál uvidíte i nejdelší ledovec v Alpách – Aletschský ledovec. K němu můžete i sestoupit a užít si třeba jízdu na nafukovacích kruzích SnowTubing nebo sjet zavěšeni na kladce po 250 metrů dlouhém laně atrakce zvané Tyrolienne.
Za každého počasí
Pokud vám nebude přát zrovna počasí, nemusíte zoufat, i tak je jízda železnicí velkým zážitkem. Navíc na vrcholu můžete navštívit v ledovci vysekaný obrovský ledový palác ozdobený modravě nasvícenými sochami z ledu. Nebo horkou novinku Alpine Sensation, jejíž základ tvoří dvě kaverny a 250 metrů dlouhá štola, spojující výtah k observatoři Sphinx přímo s ledovým palácem a stanicí zubačky.
V první kaverně si vyzkoušíte na vlastní kůži všechna možná počasí, která vás v horách můžou potkat. V audiovizuální 360° projekci tak zažijete třeba sněhovou vichřici. V druhé kaverně je socha tvůrce myšlenky o vybudování této železnice Adolfa Guyera-Zellera. Propojovací štola je vybavena pohyblivým chodníkem a galerií zobrazující prvovýstup na Jungfrau v roce 1811 nebo třeba drsné podmínky, které panovaly při budování železnice.
Příroda Švýcarska – vodopády, ledovce, bílé štíty, zelené louky, soutěsky. Švýcarsko nabízí největší rozmanitost na relativně malé ploše. Poznejte 35 nejkrásnějších přírodních úkazů, které můžete najít přehledně na mapě. Pro další, převážně praktické informace (ubytování, možnost dopravy, speciální akce apod.) navštivte stránku pro milovníky Švýcarska: MojeSvycarsko.com. |