11. července 2013 odstartoval v jihoněmeckém Friedrichshafenu již 20. ročník veletrhu OutDoor, veletrhu, který každoročně prezentuje novinky pro nastávající sezóny a ukazuje, kam a jakým směrem se bude celé odvětví outdooru v nejbližší době ubírat.
Letošního veletrhu se zúčastnilo celkem 913 vystavovatelů ze 42 zemí. Na veletrh letos zavítalo celkem 21 465 návštěvníků (v roce 2012 jich bylo 21 730). Letošní celebritou roku byl zvolen zakladatel firmy VAUDE Albrecht von Dewitz.
Ač čísla vypadají pořád impozantně pocitově člověku přišlo výstaviště ne tak přeplněné jako minulých letech růstu a i podle povídání s vystavovateli bylo cítit mírné zpomalení hektického tempa.
Výstava je to stále obrovská a není v lidských silách projít všechny stánky a prohlédnout si všechny výrobky, technická řešení či pobavit se s jejich výrobci. Proto ani tento přehled zajímavostí si nečiní nárok na detailní celkový přehled o výrobcích ani firmách.
O cenách OutDoor Industry Award jsme již informovali, ale např. oproti minulým letům ukázal hodně zajímavých výrobků a inovativních řešení, i když se nemusí v praxi uchytit a na jejich hodnocení je brzo, tak celkově úroveň oceněných výrobků a snaha o inovaci byla velice sympatická
Evoluce, cizelace, žádné revoluční změny, neúprosný ekonomický tlak a složitější období se projevilo. Některé firmy, ač byly v nomenklatuře, se neukázaly, protože jejich ekonomická situace to nedovolovala.
I letos zde byl vidět neustálý boj mezi snahou o vývoj, která něco stojí a přináší uživatelům něco nového a vezením se v závěsu s bezhlavým kopírováním bez ohledu na legislativu či jen nějakou slušnost. Tomu odpovídá i trend poslední doby, kterým jsou uzavřené stánky s recepcí, nově třeba i zákaz focení na výstavě výrobků OutDoor Industry Award či ostražitost vystavovatelů na stáncích. Stejně jako potulné skupinky asiatů fotící každý detail výrobků, čekající na příležitost, kdy se vystavovatelé věnují zákazníkům.
Trendy
Ve zřejmě nejrozsáhlejším segmentu – outdoorovém oblečení, pokračuje trend funkčnosti a nízké váhy jdoucí ruku v ruce s požadavky na šetrnost k životnímu prostředí a ekologickou výrobu („green“ nebo „eco“ produkty). Takové bude i oblečení pro sezóny 2014. Bude klást důraz na větší odolnost při současné nízké hmotnosti výrobků, ale také na prodyšnost, tak aby se co možná nejvíce posílil komfort uživatele.
U některých produktů se může zdát, že snad už ani nebylo a není co inovovat, a tak veškerá změna pro nadcházející sezónu spočívá „pouze“ v dalším snížení hmotnosti oproti předchozímu modelu. Nízká hmotnost je v takových případech synonymem pro zvýšení komfortu. Takovým příkladem může být například péřová bundička Haglöfs L.I.M. Essens Jacket s hmotností 170 g, nebo Columbia Supelight Plasmic Jacket, nepromokavá s batohem si rozumící větrovka o hmotnosti pouhých 218 g.
Chceme-li se zaměřit na trend „eco“ a šetrnost k životnímu prostředí, nelze si nevšimnout např. nové tkaniny značky Yeti, u které je dle výrobce při výrobě významně využit ricinový olej získaný z plantáží skočce obecného. Otázka je, zda zrovna v tomto případě nezvítězila „eko“ myšlenka nad zdravým rozumem. Semena skočce, ze kterého se ricinový olej a následně plasty vyrábí, totiž obsahují toxickou bílkovinu a alergenní sloučeniny, které mohou trvale poškodit nervový systém. Kvůli tomuto problému, společně s obavami ohledně toxického vedlejšího produktu ricinu, bylo proto vědci doporučeno hledat jiné zdroje hydroxymastných kyselin (zdroj Wikipedie). Péřová bunda Yeti North je každopádně zřejmě první outdoorové bundou postavenou na nylonu který má svůj původ na zemědělských plantážích.
Jiný přístup má u svých outdoorových produktů například Adidas, který razí přírodně zbarvené materiály bez jakéhokoliv umělého barvení. Tím šetří ve výrobě vodu, energii a chemikálie nutné k barvení textilií. Větrovka Adidas TX Zuaplite Jacket je tak například lehce průsvitná a mléčné barvy.
Když už jsme na poli „eko“, těžko vynechat značku Klättermusen. Jeho Myser Jacket je samozřejmě za spolupráce zákazníků uživatelů příkladem takřka ideálně uzavřeného ekocyklu založeného na recyklaci polypropylenu.
I na poli ošetřování povrchu textilií pokračuje trend PFC free výrobků (neobsahujících fluorokarbon). Příkladem může být např. ošetřující polyuretanová emulze od Maier Sports, nebo již známé produkty jako Nikwax TX-Direct či Schoeller Ecorepel.
Obchodní trend – stále pokračuje růst velkých značek a díky OEM dodavatelům velké značky mají snahu stále rozšiřovat svůj sortiment na téměř všechny oblasti vybavení se snahou, aby pod jednou značkou nebo skupinou značek jedné obchodní skupiny si mohl člověk nakoupit zcela vše. Dochází však také k paradoxním situacím, kdy naleznete na různých stáncích stejný výrobek lišící se pouze jiným potiskem značky.
A nyní vzhůru do výstavních hal se stručným přehledem toho, co nás zaujalo, překvapilo či potěšilo. Samozřejmě jsme se zastavovali i u českých outdoorových firem, které ani letos na výstavě nechyběly a ani ve světové konkurenci se neztratily. Nikde nebude výčet kompletní, protože jsme nestihli vše, ale není to tím, že by nezmíněné firmy nebo výrobky nebyly zajímavé. Snad příště.
Grivel – zajímavě řešení G-zero odlehčený cepín s plastovým krytem hlavice, díky kterému tolik nezebe do ruky a lépe se drží. To že se eko trend dá u firem použít nejen povídám a moderním marketingovým blábolení, ale naopak skutečným prosazením do fungování firmy. Zde se Grivel prezentuje použitím fotovoltaiky na střeše, lepší izolací výrobních hal pro snížení spotřeby energií a prostě skloubením moderních technologií a dobrým pocitem skutečného výsledu ochrany životního prostředí.
Ferrino – v trendu lehkosti trojkombinace stan+spacák+batoh vážící pouhých 1960 g. Jedním z trendů pro odlehčené vybavení je používání ultralehkých pevných materiálů. Zde je to použití Cubenu na batoh. Radical, který při velikosti 30 litrů váží pouhých 390 gramů. Jde o tenký průhledný materiál, původně určený na plachy jachet, používaného nejdříve na ultralehké stany. Parametry jsou výborné, ale nutno dodat, že vzhledově nejde o moc hezký materiál, je poloprůhledný a jsou na něm vidět sklady takže batoh vypadá pořád pomačkaně.
Warmpeace – česká stálice v oblasti péřových spacáků a oblečení. Že umí spacáky opravdu dobré, potvrzuje populární a téměř vyprodaný model Viking 300. Stále více oceňovaný původ výrobku došel i zde ocenění s tím, že spacáky nejsou kompletně šity v Číně. Ale přes základní polotovar v Číně, přes kontrolu a doladění v ČR putují do Německa, kde je plní v moderním provozu peřím spolu s výrobky dalších světoznámých firem. Kromě doladění kolekce oblečení zde byla prezentována i novinka směřující k eko trendu, ale jak je u Warmpeacu zvykem jde svou vlastní cestou. Místo drahé certifikace provozů a velké reklamy, že výroba ušetřilo tolik a tolik vody či elektřiny, se zaměřili na konečného uživatele s tkaninou nazvanou krásně poeticky Humus, u které garantují, že je do jednoho roku rozložitelná takže až se vám oblečení přestane líbit, můžete si s ním pohnojit vlastní zahrádku a ještě budete mít jistotu, že jste se zachovali v soudalu s přírodou.
Sea-to-Summit – Warmpeace zatupuje i australského specialistu na cestovní drobnosti a nezbytnosti. Nabídka je pořád převeliká, ale nás nejvíce zaujaly spony a stahovačky s vyměnitelnou kovovou osičkou, díky kterým je možné bez problému vyměnit třeba rozšláplou sponu na popruhu batohu bez nutnosti šití. Jednoduché, geniální až si člověk říká, proč s tím někdo nepřišel dříve.
Adventure Menu – nejen outdoorem živ je člověk, takže v pestré nabídce stravy ven nepřehlédneme ani firmu Adventure menu. Zde prezentovali rozšíření nabídky jídel o dvě sladká jídla. Nový ohřívací obal BaroCook, který lze nahoře uzavřít a dvě velikosti ohřívací náplně.
Esbit – k populárnímu skládacímu grilu jsou v nabídce i skládací nožičky takže se člověk nemusí krčit u země či hledat nějaký větší kámen místo stolu.
Pinguin – loni kompletně inovovaná široká nabídka letos doznala jen dolaďování. Drobná úprava odvětrání zad na batohu, změna vařiče Trek za jiné provedení s širším hořákem, rozpěrami vhodnějšími i pro větší nádoby a celkově více odlišený od ostatních vařičů. U nádobí byly doplněny odměrné rysky, příznivce čaje pak potěší větší konvička a u samonafukovaček došlo k inovaci u ventilu, který je nyní dvojitý.
Marmot – největší změna nový materiál NanoPro jehož struktura je porézní bez krycího provedení takže je prodyšný i pro plyny, což demonstrovala ukázka dvou válců s vodou a materiálem, kde klasickým principem sice voda neprošla, ale ani vzduch a u druhého při natlačení vzduchu pod materiál vzduch volně probublal do vody. Potěšitelnou zprávou, kterou jsme také slyšeli na více stáncích je to, že i když dojde k výměně materiálu za novější propracovanější, tak v cenách k zásadní změnám nedojde. Materiál bude v dispozici ve dvou provedeních a to 2,5 vrstvá membrána s hodnotami prodyšnosti 47000 g/m2/24 hodin a 10 metry v.s. v provedení zátěru s prodyšností 17 000 g/m2/24hod a stejným vodním sloupcem. Ke změně dojde také mezi spacáky, kdy dojde ke sjednocení řady syntetických spacáku mezi Amerikou a Evropou, kde bude jen jedna řada a populární modely Wave nahradí modely Trestles.
Edelrid – německý horský specialista se pyšnil oceněním nejlehčího jednoduchého lana s průměrem 8,6 mm jak jsme si již mohli přečíst v ocenění OutDoor Industry Award. V návaznosti na loňskou nehodu a s tím navázané sledování bezpečnosti feratových setů firma Edelrid představila koncept garance feritových setů pro půjčovny. Kdy v programu Rent mohou půjčovny po každé sezóně poslat sety výrobci a ten je zkontroluje a dá dobrozdání, zda je možné set ještě bezpečně používat či nikoliv. Celkově v oblasti feratových setů se nyní zdá, že koncepce je již jasná – musí být udělaná tak, aby uživatel do fungování v podstatě nemohl zasahovat a byla tak zajištěna maximální bezpečnost. Jde tedy ve většině případů o celé sety – tj. pevně přichycené karabiny a trhací tlumič schovaný v malé kapsičce s průhledovým kontrolním otvorem, kde je jasnou barvou vidět, zda tlumič byl či nebyl použit. Z dalších výrobků nás zaujala nová dámská helma se zajímavým designem, karabina s automatickou pojistkou PureSlide, kterou je možné povolit zatlačením proti směru zámku, takže při vkládání lana se jednoduše povolí, ale pokud lano klouže shora a hrozilo by vycvaknutí, tak pojistka zabrání tomu, aby se zámek otevřel. Zaujaly taky nové lezecké mačky, kde kované přední hroty s možností nastavení klasického nebo monopointu a zbytek maček a zubů v lehké duralové slitině. A pro malé lezce třeba dětské lezečky s obrázkem krokodýla a s pružnou střední částí, aby zvládly rozsah několika velikostí, jak dítěti rychle roste noha.
Beal – lanový specialista Beal se kromě oceněného nejlehčího polovičního/dvojitého lana Gully 7,3 mm a hmotností 36 g/m pochlubil i rozšířením nabídky o lezecké železo a také o několik modelů čelovek.
GSI – pro nás známý hlavně jako kuchyňský specialista. Doladění drobností, třeba nový outdoorový mlýnek na kávu či lépe provedené držáky na pokličce pro snadné slití vody či rozšíření nabídky o prodej samostatných hrnců, nikoliv jen po kompletních setech.
LittleLife – že snaha výrobců pokrýt celý segment sahá i na outdoorvé vybavení pro děti a jejich aktivní rodiče už také nikoho nepřekvapuje. Takže dětských sedaček je vidět mnohem více jak u zavedených firem tak u firem specializujících se na dětské vybavení jako je třeba LittleLife. Zde bylo highlitem jednoduché nosítko s velkou upoutávkou o nízké hmotnosti 1,7 kg a s cenou 85 Eur. Dále zde byla velká nabídka malinkých a malých batůžku či bezpečností reflexních přívěšku v podobě hraček.
Jako bylo několik českých firem sdruženo do české vesničky, tak skandinávské firmy se sdružují ve skandinávské vesničce. Naleznete zde známé značky jako Klatttermusen, Bergans, Devold či TentTipi atd. Klattermusem firma jdoucí si svojí cestou jak v materiálech, tak v designu, který je přísně podřízen funkčnosti se opět dočkala ocenění Award, ostatně jako pokaždé, když zde něco vystavuje, tentokráte za provedení technických kalhot Mithril 2.0, kde je třeba i taková zajímavost jako našitá „chlupatá“ tkanina na vnitřní straně lýtek pro možnost očištění podrážek lezeček. Zaujalo také prádlo z merino vlny v kombinaci síťoviny a běžného úpletu či stále nepřehlédnutelné batohy. U specialisty na vlněné prádlo Devold člověka zaujala změna směrem k designu a barvám, kde konzervativní provedení rozšířili směrem k potiskům a jasnějším barvám či provedení úpletu v jemné síťovině pro lepší vzdušnost a odvětrání potu. V široké nabídce Bergansu pak jednoznačně zaujal nový běžecký batoh, kde byl kladen důraz na minimalizaci poskakování batohu na zádech při běhu, čehož bylo dosaženo vícenásobným přitažením kolem těla nastavitelnými opletenými gumami stahující celý batoh pružně k tělu. A oko nejednoho zimního dobrodruha zaplesalo u postaveného stanu TentTipi s vystavenými kamínky pro stan, které pobyt v arktických mrazech zcela změní.
GrowersCup – to že do outdooru proniká pohodlí a lidé si chtějí pobyt v přírodě víc užívat je jedním z dlouhodobých trendů. Jednou z ukázek je vychutnání si kvalitní kávy v různých podobách u různých výrobců. Dánská firma GrowersCup je známá i na našem trhu a i zde prezentovala velkou nabídku vybraných kávových variací z celého světa a nově také chystá vlastní výběr čajů pro ty, kteří neholdují kávě, ale preferují čaj.
Jetboil – průkopník efektivního vaření, který dal vývoji vařičů před lety nový impuls, ukázal prototyp nového vařiče Joule. Svým pojetím zaujal i porotu a také si odnesl Outdoor Award. Jde o kombinaci již známých prvků, ale vtipně zkombinovaných do jednoho vařiče. Je trochu rozměrný, ale stále si zachovává nízkou hmotnost a hlavně velmi dobrou efektivitu 75 % a stejnou nízkou spotřebu paliva, kterou jsou všechny vařiče Jetboil vyhlášené. Zajímavostí je to, že kartuše se zde šroubuje vzhůru nohama proto, aby z kartuše šel propan-butan přímo v kapalné fázi, a tím pádem je zajištěno bezproblémové fungování vařiče i mrazech, kde běžné vařiče vyžadují zahřívání kartuše. Kromě toho, že vařič pracuje s kapalnou fází, tak je následně vybaven i tlakovým regulátorem pro vyrovnání výkonu, který tak tolik neovlivňuje ubývajíc palivo v kartuši. Vařič je také připraven pro použití v závěsném provedení pro příznivce vertikál.
Silva – krásná ukázka výrobkové evoluce. Čelovky dostaly uhlazenější design, modernější elektronické prvky, takže došlo k navýšení svítivosti a ceny by se neměly nijak výrazně lišit. Potěší i stále se držící nabídka klasický jednodušších i propracovaných buzol, na jejichž výrobě nic nezměnil ani nástup GPS či chytrých telefonů s GPS. Bez baterek stoletími prověřená navigační pomůcka tak má stále své místo na světě.
Lasting – nabídka ponožek a inovovaného prádla patří také mezi stálice českých vystavovatelů na tomto veletrhu, ale zaujala nás rozšířená nabídka stanů značky Trimm na stejném stánku. Výrobce se nebál a nechal si do kolekce začlenit i stan moderního designu ultralehkého trendu.
Lowa – výrobce s dlouholetou tradicí nezmrznul v historii a stále hledá i moderní řešení v oblasti bot. Prezentoval svoji širokou nabídku, ale také vysvětloval odborníkům důležitosti správného výběru boty s nohou zákazníka. Krásnou ukázkou je jednoduché měřidlo délky nohy, které je doplněno ještě o měření šířky s jednoduchou barevnou vizualizací, zda pro uživatele jsou vhodnější boty úzkého, standardního či širokého střihu.
Hanwag – zde byla také věnována pozornost nejen nabídce, ale také lidem, kterým běžné boty nesedí a to boty s kopytem upraveným pro vybočené palce.
Nabídka bot byla opravdu široká a tak snad jen namátkou. Asolo dále propagovalo svůj pohled na noze příjemnější boty s názvem Natural Shape a LaSportiva se hrdě hlásila k ocenění s botou Trango Cube GTX o níž jste si již mohli přečíst v článku k OutDoor Industry Award. A třeba italský Grisport vsadil na rozšíření kolekce o různobarevné designové rozdíly jednotlivých modelů včetně barevných podrážek či kontrastních švů. Otázkou je, zda český konzervativní trh zrovna tohle u bot vyžaduje.
Direct Alpine – stálice na poli technického oblečení s širokou nabídkou, kde zkušenému oku neunikne jedna změna a tou je nové logo. Jinak i Direct Alpine se přidal k eko trendu, ale i zde snad smysluplným pohledem pro příznivce přírody než jen bezobsažným marketingovým máváním certifikáty a prohlášeními o tom jak je to super a bio. Z přehršle novinek namátkou můžeme zmínit pár, co nám uvízly v paměti, jako je technická dámská bunda Guide Lady, návrat klasických lehkých sbalitelných větrovek jako bundy Tornado či nemembránová tedy příjemně prodyšná softshellka Dru. Z klasik ležérnějšího outdoorového stylu pak třeba funkční košile Potaru se zajímavým zapínání jemným zipem schovaným za tenkou légou. A abychom nezapomněli, gratulujeme k ocenění Apex, které uděluje výrobce Polartecu povedeným výrobkům, zde bundě Revolution z Polartecu NeoShell.
Když jsme zmínili technické oblečení nelze a to opravdu nelze nezmínit dalšího špičkového výrobce světové třídy a to Tilak. Poctivá páce, stálý zápal pro věc a technologické vychytávky provází Tilak již delší dobu a stále je se na co dívat. Třeba i na koncept bundy pro japonský trh, kde i na takto specifickém trhu má Tilak velice dobrou pozici, který kombinuje nemembránový softshell v těle a ventile bavlnou na ramenou a rukávech pro zlepšení voděodolnosti. Škoda, že je to jen koncept pro japonský trh, myslím, že podobná bunda by obohatila i náš domácí trh. Když jsem u technologií, tak právě na kolekci Tilaku lze demonstrovat jejich všemožné použití. Třeba i na lehkých a příjemných pružných kalhotách lze najít laminované okraje nohavic či kapsy. Ostatně když porovnáme 3 modely tak i tam lze vidět jednotlivé technologické postupy. U modelu Ogre uvidíte bundu svařovanou místo klasického šití s přelepenými švy zvenku. U modelu Trango WS – tedy z Windstopperu pak uvidíte klasické švy, které jsou zevnitř podlepené a naopak u modelu Trango PAD z nemembránového softshellu pak je bunda svařovaná s podlepenými švy zevnitř. Prostě cílem je nejlepší funkčnost a využití těch nejlepších technologií, co jsou k dispozici. A abych nezapomněl, tak propracované goretexové bundy a kalhoty snad už ani nemá smysl zmiňovat to je prostě klasika. Ostatně to, že Tilak patří mezi špičky ve výrobě z GoreTexu dokazuje třeba i to, že si ho přímo firma Gore vybrala jako partnera pro natáčení filmu o výrobě goretexových bund.
Doldy – tentokráte mimo českou vesničku byla se svou prezentací batohů firma Doldy. Na umístění si nestěžovala ba přímo naopak. Zájem o klasické batohy stále je a navíc vzhledem k rozšiřování nabídek velkých firem o všechny oblasti hledají někteří prodejci jiné dodavatele, aby se v nabídce odlišili od velkých prodejních řetězců, což je šance třeba právě pro Doldy. Okoukl jsem zde inovovaný nosný systém a dále stále dopracovávané batohy od malých po expediční obry.
Ocún – další ze známých lezeckých firem kde nejen nás zaujal nový sedák jeho základem je děrovaná 3D pěna, tedy jakási plastová včelí plástev, která je dostatečně pevná, aby rozložila sílu a zároveň je díky perforaci dobře prodyšná. Toto řešení firma Ocún přihlásila k patentové ochraně a kromě inovativního vzhledu má i další výhody třeba ve snadné údržbě a odolnosti. Z dalších mnoha výrobků vybíráme třeba karabinu Kestrel. Jde o malinkou, lehkou, ale přitom parametry zcela plnohodnotnou karabinu.
Singing Rock – stálice v horském vybavení, k prohlédnutí lákaly nové sedáky, lezecké zbraně a cepíny, lana, ale třeba i čelovka Singing Rock.
Pokud jste bloudili dále halami a dostali hlad, tak k přehlédnutí nebyl ani stánek tradičního českého výrobce nádobí firmy Alb. Zde si vybere asi každý od zastánce ešusu, přes nerezové po kompozitní či pro kulináře nádobí s keramickým nepřilnavým povrchem.
Climbing Technology – stále známější firma vyrábějící různorodý horský a lezecký materiál. Zajímavostí byl inovovaný feratový set s bezpečnostním okénkem a karabinami, které mají část dotýkající se často roztřepených hrubých ocelových lan vyztuženou ocelovým plechem místo samotné duralové slitiny klasické karabiny. Zajímavé byly i nové mačky Lycan s možností přenastavení na dva rozsahy velikostí 36-43 a 42-47 s celým vytažením spojovacího dílu či nová kolekce skialpových batůžků s přístupným vnitřním prostorem, kromě klasických vstupů také svislým zipem uprostřed zad mezi polstováním. Příjemnou drobností pak byly i inovované spony na sedácích, kde klasická dvoudílná provlékací spona byla doplněna magnetem pro jednoduché nastavení do správné polohy přezky.
Skylotec – další z technických firem zabývající se horským železem se tako postavila výzvě bezpečnosti na feratách a představila feratový set, kde tlumič zvládá díky několika fázovému pohlcení energie větší rozsah hmotnosti uživatele od 50 do 120 kg a také představila feratové vybavení pro děti, tedy set s tlumičem fungujícím od 30 kg stejně jako další doplňky pro děti jako jsou úvazky, dětská helma či batůžek.
TerraNova – specialista na stany a ultralehké vybavení představila novou řadu odolných tunelových stanů do nejdrsnější podmínek a v trendu lehkosti pak 100 gramový minimalistický batůžek na běhání pro nesení hydratačního systému.
GoalZero – že elektronika v outdooru je dnes věc zcela běžná je prostě fakt. A že k svému fungování potřebuje přísun energie také. Jednou z firem, která je v této oblasti vidět je GoalZerou se svými výrobky ucelené napájecí řady. Návštěvníci stejně jako v minulém roce měli možnost po celém výstavišti používat napájecí stanice s řadou konektorů na různých posezeních, takže třeba při popíjení kávy v kavárně šlo dobít mobil či tablet.
Peli – známe Peli casy na uzavření čehokoliv před vodou a nárazy jsou stále populární, ale firma reaguje i na popularitu malých elektronických pomocníků a nabízí různé odolné držáky na chytré telefony ať již na řídítka či na ruku pro běhání.
Ve stanovém městečku byl opět velký přehled stanů a bylo vidět i další posun k odlehčení turistických stanů. Tedy kromě speciálů vyhnaných na steroidech k špičkovým hodnotám, tak i běžné stany dostaly odlehčovací kůru. Třeba Nordisk znovu inovoval svou ultralehkou řadu stanů, kde model Telemark prezentuje s hmotností 770 g u dvouvrstvého stanu pro jednu osobu a zaujal nás také model Nordland, kde jde o tunelový stan pro tři osoby s hmotností pod 2 kg. Stejně tak u Vaude, MSR či Marmota byly vidět pěkné lehké a skladné turistické stany s různým poměrem odolnosti, vnitřního prostoru a celkové hmotnosti.
Therm-a-Rest dále rozvíjí svou řadu nafukovacích podložek NeoAir s velkým množstvím malých komor pro zajištění dobré izolační schopnosti bez nutnosti vnitřní izolace. A aby se člověk neunavoval foukáním tak je v nabídce i několik druhů bateriových dmychadel pro komfortní nafouknutí. Akorát nesete další věc navíc a ještě potřebujete energii.
Deuter – nepřehlédnutelný stánek měl i německý výrobce batohů Deuter. Zde kromě velké nabídky propracovaných batohů nás zaujalo nastávající výročí a to neuvěřitelných 30 let řady Aircomfort – tedy řady s odvětráním zad pomocí síťky.
Pokud máte problémy se spaní venku, protože je vám pořád zima, tak u péřového specialisty Yeti je pro vás připraveno řešení. Tím je Fusion 1700+, kdy jde o péřový spacák s náplní 1700 gramů vysoce kvalitního peří 90:10 s plnivostí 700+, dvouvrstvou konstrukcí komor a teplotním určením -23°C / -32°C a extrém -52°C.
A pokud se rádi rácháte v moři, ale bojíte se medúz, tak u firmy CarePlus byl k vidění i opalovací krém s funkcí ochranné emulze na kůži proti požahání medúzami.
Autor: Jan Hotmar