Kalendář bude brzy ukazovat listopad a většina cyklistů si dá od sezení v sedle pauzu nejméně na 5 – 6 měsíců. Někteří z nich kolo umyjí od nečistot a dají pod zámek, jiní neudělají ani to. Jak by se mělo k zazimování kola přistupovat a co se může stát při špatném postupu?
Nejdříve ho hodíme do pucu
K tomu nám postačí kbelík s vodou, saponát, hadr, na některé části se pak hodí odmašťovadlo. Pro usnadnění není na škodu vyjmout obě kola, abychom se dostali do těžko přístupných míst. Kolo nechte důkladně oschnout.
Mytím kola se pak zabývá následující video, ve kterém je mimo jiné zdůrazněna opatrnost při umývání vapkou, která nesmí přímo mířit na ložiska a čepy.
Když jsou nečistoty pryč, a i ta nejmenší prasklinka bude dobře viditelná, je na čase kolo dobře prohlédnout a odhalit jakékoliv vady (možné nechat až na jaro, ale co když v zimě přijde chuť si zajezdit ). Pozornost věnujte zejména opotřebení řetězu, brzdovým špalíkům (čelisti) a destičkám (kotoučové brzdy), ráfkům, pneumatikám (běhoun i boky), brzdovým lankům, bovdenům atd.
Opotřebované pláště
Po umytí a kontrole je důležité promazat jednotlivé části kola jako je například řetěz, přesmykáč, přehazovačku, závity pedálu, kazetu, sedlovku atd. Zapomenout by se nemělo ani na vidlici (silikonový olej). Stejně jako umývání, také mazání má pár zásad, které je potřeba dodržovat, což je kapitola sama o sobě.
Teď už jen stačí kolo ubytovat
K tomu by měla sloužit místnost, která má pokud možno konstantní teplotu. Kolo by mělo být zavěšené, jinak hrozí deformace kol. Duše mírně vyfoukněte a převody nastavte tak, aby pružiny přehazovaček nebyly v nataženém stavu.
Pokud tuto údržbu před zimou neprovedete a kolo necháte silně znečištěné ve vlhkém prostředí, tak se může stát, že na jaře nevyjedete. Voda a bláto dokážou v rozebíratelných spojích udělat pořádnou paseku.