Ahoj. Všimli jsme si, že máš zapnutý AdBlock. Prosím, pozastav si pro SvetOutdooru.cz blokování reklamy. Díky tomu můžeme zajistit více zajímavých článků o horách, vybavení nebo metodice nebo aktualizovat katalog stovek treků a ferat. Navíc se snažíme zobrazovat jen reklamy s outdoorovou tématikou, podporujeme touto cestou i mnohé charitativní projekty a neziskovky. Snad tě nebudou moc rušit. Děkujeme! Redakce SvetOutdooru.cz
Jarní servis a příprava kola před sezónou je základ pro bezpečnost a požitek z jízdy každého cyklisty. Jak vypadá takový jarní wellness pro kolo?
Vyjet do jara neznamená jen otřít kolo od prachu. Nastal nejvyšší čas, kdy si zaslouží regeneraci a odměnu za své služby. A tu při vší úctě k vašim rukám zvládne jen málokdo. Ať už se jedná o nadupaný vyladěný speciál nebo letitou věrnou plečku.
Jako modelový příklad, kterému jsme tento „bike wellness“ poskytli, jsme vybrali karbonového fulla. Tedy už slušné, ale pořád dostupné kolo začínající na nákupní ceně kolo 45 000 korun, používané po celý rok, včetně občasného závodního zápřahu.
Do rukou odborníků
Kompletní VIP servis spočívá v důkladném mytí, které si zaslouží samostatnou kapitolu, pak kompletní rozborce – ta už skutečně vyžaduje vybaveného odborníka – a nakonec doladění komponentů včetně třeba dotažení insertů na košíků na bidon na rámu.
Co by vás „selfmade-many“ z garáže, mělo přesvědčit? Každý servis je výrazně lépe zásoben nářadím než vaše domácí dílna. Máte například závitové lepidlo na povolené čepy? Nemluvě o zručnosti a zkušenostech personálu, což uznávám, nemusí platit pro všechny, ale přinejmenším jistý předpoklad tu je.
Na důkladnější údržbu posílají náročnější části jako vidlice nebo tlumiče ještě dál ke specialistům. Najde se dokonce i expert na práci se sedlovkou „zarostlou“ v karbonovém rámu.
Na druhou stranu sami mechanici s úsměvem přiznávají, že i navzdory různorodému portfoliu nářadí i postupů a fíglů dojde občas na pilník, kladivo, hrubou sílu a prosby mísené s nadávkami.
Pokud shrneme nabídku, tento kompletní a hloubkový servis zabere minimálně jednu plnou směnu protřelého „mechoše“. Cena bez materiálu se pohybuje mezi třemi až čtyřmi tisíci korunami. „Když něco zanedbáš a neuděláš včas, stojí tě to jen další prachy,“ krčí rameny zkušený servisman Michal Kohoutek z Bikeranch v Praze na Krejcárku. Tolik výchozí pozice.
Zní to až překvapivě, ale pořádné, správné a pravidelné mytí kola tvoří skoro půlku servisu. Anebo aspoň základ, pokud nevěříte – nebo to tak nevidíte.
A hned pro začátek sluší připomenout, že wapka se všeobecně nedoporučuje. Proud vody už bývá natolik silný, že může zatéct tam, kam nemá, například do vidlice, ložisek, a kolu uškodí.
Váš stroj zaslouží pěkně otřít po každém dojetí. Tlumič, gumičky na vidlici, teleskopická sedlovka… Od drobných nečistot z kaluží nebo jen prachu. A pak lehce namáznout mazivem určeným na tlumiče. Raději kapalným, ne ze spreje, který často v dobré víře pokropí i místa, která mají zůstat suchá.
S rozsáhlejším omytím pomůže čisticí prostředek nebo šampon na kola. Nastříknete a pěnu necháte chvíli působit, pak stíráte, čistíte, leštíte. Nedoporučuje se ho nechat zaschnout, neboť je agresivní.
Skvěle poslouží štětky na mytí nádobí, na některé záhyby za čepy i drátky nebo jiné speciální kartáčky. Někde s delší a jemnější štětinou (okolo nábojů), jinde s kratší a tvrdší (pohon, kazeta).
„Důkladné umytí často odstraní většinu skřípání a vrzání. Nejvíc práce bývá s pohonem, často pomůže sundání některých částí,“ ukazuje Michal Kohoutek. I zručný a zkušený mechanik věnuje poctivému mytí klidně i víc než hodinu.
1. Střed
Nejnamáhanější část kola! Navíc občas bývá už i u nového kola z výroby něco nenamazané nebo nedotažené. Vyndá se celé středové složení z rámu včetně misek a podložek. Zůstane pouze pressvit v případě, že chodí opravdu plynule a evidentně v záběru nekřupe. Čím náročnější zátěž (zápřah i podmínky), tím důležitější častější kontrola. Předchází se tím i zakousnutí, kdy pak jdou části těžko od sebe.
„Sram kliky se zakousnou pokaždé, když je dotáhneš, tomu se předcházet nedá. Občas s jejich povolením zápasí tři lidi s metrovou pákou, aby si nevylámali ruce z kloubů. Což není vada, ale fakt,“ varuje servisman.
2. Rám
Kompletně odstrojený rám se očistí a prohlédne. Často až v tuto chvíli se objeví prasklina, na kterou byste jindy nepřišli, a dá se ještě zavčasu opravit. Dále u celopér probíhá kontrola stavu čepů a ložisek, jejich přimazání a zalepení závitů při opětovném složení zadní kyvky.
3. Brzdy
Brzdová kapalina v průběhu používání nasaje vzdušnou vlhkost, čímž postupně degraduje, a brzdy tak ztrácejí na účinnosti, proto je potřeba ji občas vyměnit. Destičky podle podmínek jízdy zaslouží výměnu po cca 400 až 2 500 kilometrech. „Sjetí poznám okem, nejlíp proti světlému pozadí, jakmile jsou už obroušené až k „pavouku“ uprostřed, aby nešel „kov na kov“ – tím se pak výrazně opotřebovává i brzdový kotouč. Ale najdou se lidi, co sjedou i písty, ani si nevšimnou,“ ukazuje náš expert.
Často už z výroby dosedá brzdový třmen křivě ke kotouči. Je proto potřeba zafrézovat dosedací plochy na vidlici/rámu, aby kotouč neškrtal a destičky se nesjížděly nakřivo. To už je strojařina se skutečně speciálním nářadím.
Kontroluje se i tloušťka kotoučů brzd.
4. Tlumič
Při základním servisu se tlumič demontuje z rámu, očistí se a sundá se mu vzduchová komora. Následně se vyčistí vnitřek, naplní se správným množstvím speciálního oleje a opět se složí. To samé platí pro vidlici (viz dále).
5. Vidlice
Obecně se doporučuje základní servis, tzn. vnějších nohou u vidlice po 50 hodinách ježdění. Full servis po 100 až 120, ten se provádí u specialistů.
Při základním servisu se vidlice demontuje z rámu, očistí se a sundají se vnější nohy. Vnitřek se vyčistí, gufera se namažou trochou speciální vazelíny a při skládání se do vnitřních noh aplikuje mazací olej o správném objemu a viskozitě.
6. Sedlovka
Speciální péči vyžaduje zvláště teleskopická sedlovka, kde se opět provádí základní servis po 50 hodinách jízdy a kompletní servis po cca 200 hodinách. Objímka se maže vazelínou, čímž se omezuje povrzávání. Sedlová trubka profoukne a pak se uvnitř přimázne adhezní pastou, aby nezajížděla do karbonu. Tento úkon se doporučuje vícekrát do roka, zmáknete ho i sami. Někdy se přes sedlovku přetáhne kus staré duše. Tím se omezí předpoklad její koroze a nafouknutí, po němž už s ní po delší době opomenutí prostě nehnete.
7. Řazení
Vyčistí se, promažou kladky a bovdeny (viz dále). Po vycentrování zadního kola se použije rovnačka na patku, bez ní nemá cenu přehazovačku ladit. Také tady je třeba dbát na použití správného nářadí: Shimano si pro sundání přehazovačky žádá obvykle inbus 5, Sram zase torx 25.
8. Bovdeny
Zánovní bovdeny a lanka se nemění. V případě děleného bovdenu měníme zpravidla ty, které jsou na spodní části rámu, protože do nich zalézají nečistoty. Lanka je po sezoně dobré měnit preventivně. Často zlobí a třepí se i záhyby v brzdové páce, opravdu lepší měnit, když to jde. Dejte si hned kvalitní leštěné ocelové, předejdete problémům. Lanka i bovdeny zevnitř se mažou hodně řídkým olejem.
9. Osy a rychloupínáky
Ty je také třeba rozebrat a zkontrolovat, vyčistit a promazat vazelínou, aby nezatuhly. Často se ohne hrana osazení pevné osy a nejde s ní pracovat. Mechanik vám ji porovná a zabrousí, někdy musí i naříznout, aby se srovnala.
10. Hlavové složení
Vyndá se, očistí, namaže a dotáhne. Nic speciálního tady nehrozí.
11. Zadní kolo
Sundáme kazetu a ráčnu, zvanou „zubatka“. Kontrolují se ložiska, v případě, že jsou v pořádku, se nevyndávají. Obecně platí, čím kvalitnější (dražší) materiál, tím snáz se provádí pravidelná údržba a tím mají lepší výdrž. „Stažení kazety z duralových ořechů je zážitek, který nikomu nepřeju. Občas dojde k úplnému protočení pastorku a nenávratnému zničení volnoběžného tělesa,…“ heká servisman.
Nerovnoměrné napnutí výpletu bývá následkem bouchnutí ráfku. Na závěr se měří souosost, centruje se přesně na střed náboje.
12. Pláště
Ojetý vzorek spatří na vlastní oči i méně zručný cyklista. Stejně tak zteřelý materiál po přece jen delším používání. U bezdušových plášťů je při větším servisu nejlepší dát komplet novou náplň „mlíka“. Jeho výrobci udávají jeho účinnost mezi dvěma až sedmi měsíci. To je hodně velký rozsah, musíte zohlednit i počet a velikost defektů.
13. Sedlo
„Nesundáváme, abychom nerozhodili posed, na jehož ladění si hodně lidí víc a víc potrpí,“ potvrzuje citlivý servisman. Vyčistí všechny záhyby okolo. Jen pokud vrže, rozebere ho a seskládá do stejné pozice. Často stačí dotažení šroubů, které jezdec v koncentraci na důležitější atributy jízdy a údržby opomene. Kožená sedla si občas zaslouží speciální spreje, koženková nebo karbonová se svrchu jen otřou od nečistot.
14. Pedály
Vytočíme z klik, očistíme, prostříkneme olejem, aby uvnitř „nechroustaly“ a lehce se nakopávaly. Před natočením pedálů do klik namažeme závity vazelínou.
15. Gripy
Ty bez objímky občas prokluzují. Jako jednoduchou pomoc je při nasazování uvnitř smočte mýdlovou vodou. Po zaschnutí líp drží. Guma či silikon po určité době doslouží, zteří, „oďoube se“. Měňte podle pocitu, je to desetikorunový výdaj, ale poměrně citlivý. Nakonec i gripy s objímkou občas podmažeme adhezní pastou na karbonové komponenty, aby neprokluzovaly.
Kdy do servisu?
Jistě, hned na podzim, po sezoně. Ale přiznejme si, kdo na to ve chvíli odpočinku, ledva z kola sleze, pomyslí? Tak aspoň před jarem, ať nám líp jezdí, když jsme natěšení, meze a traily už vysychají a nohy třeba ještě tolik netáhnou.
Ale dopřát svému kolu generální wellness můžete vlastně kdykoli, ideálně pravidelně po určitém intervalu. „Po roce, zhruba patnácti stech kilometrech,“ odhaduje náš servisman i rider v jedné osobě. „Samozřejmě záleží na způsobu zátěže kola, zda závodíte, jezdíte víc v blátě, jste těžší…“
A když už se odhodláte, i tehdy ještě počítejte s plánováním. Většina lepších servisů objednává s předstihem, a zvláště v předjaří se termíny mohou vzdálit na několik týdnů. Naopak přes zimu se nabízejí slevy na práci i materiál, i tím se naučíte prevenci a předcházení problémům nejen následnými škodami (a náklady).
A na závěr kompletního servisu ještě naleští rám i neoprenové krytky pod řetězem. Kolo pak na první pohled hnedle líp vypadá, ale hlavně se pak na něm hůře usazují a lepí nečistoty.
I promáznutí řetězu může být věda. Jak zní správný postup? Lehce nakapat olejíček za pomalého otáčení pedály, rozhodně ne nad kazetou – ta to nepotřebuje, naopak se pak rychle zanese tuhým olejovo-prachovým mazem. Nakonec hadrem lehce otřeme přebytečnou „vláhu“.