Výstup na vrchol Tornik v Srbsku

Výstup na Tornik je úžasnou túrou, která ukazuje srbskou přírodu v tom nejlepším světle. Pokud budete mít aspoň jeden den volna, určitě se na tento výstup vydejte.

Zlatibor – Srbsko

Výstup na vrchol, 1-denní
Srbsko
říjen, září, srpen, červenec, červen, květen

Název Zlatibor prý pochází od rčení dřívějších výrobců loučí a dehtu, jež jsou vyrobeny z bílé borovice – „Zlatý je tento bor“. Další verze pak tvrdí, že jeho jméno je odvozeno od zlato-žlutých šišek bílé borovice v tomto kraji. Jiné prameny poukazují na to, že důležitý při vzniku názvu byl zlatožlutý ráz krajiny pastvin a luk na Zlatiboru, jenž se vyskytuje koncem léta, kdy tráva uschne a zežloutne.

Ať tak či onak, Zlatibor je první a nejstarší horské turistické centrum v Srbsku, ležící 230 km jihozápadně od Bělehradu, na cestě do Černé Hory. Prochází jím i železnice Bělehrad – Bar. Jedná se o rozlehlou náhorní plošinu, rozprostírající se ve výšce 700 – 1500 metrů na území o rozloze kolem 1000 km², směrem od severozápadu k jihovýchodu. Nejvyšším vrcholem pohoří je Tornik (1496 m.n.m) a Čigota (1422 m.n.m). Jižní a východní hranici Zlatiboru tvoří řeky Uvac a Veliki Rzav, na západě sousedí s Bosnou a Hercegovinou, vesnicemi Mokra Gora, Semegnjevo a Jablanica.

Zlatibor je známý svou lidovou architekturouosobitou kulturou a zvyky, bohatým a pestrým etnickým dědictvím, široce proslulou kuchyní, zdravým jídlem a blahodárným ovzduším, pro které je Zlatibor známý jako „vzdušné lázně“ a je jedním z nejoblíbenějších turistických destinací v Srbsku.

Výstup na nejvyšší vrchol Zlatiboru – Tornik (1496 m.n.m)

Od tržnice ve Zlatiboru se vydáme k hlavní silnici, procházející okrajem města směrem k Nové Varoši a dál na hranice s Černou Horou. Asi kilometr za novými sportovními areály na konci města odbočuje vpravo silnička směr SKI Centar, jež nás po necelých dvou kilometrech dovede před vysokou hrází jezera Ribničko k odbočce betonové cesty, stoupající prudce vpravo na hřeben. Cesta, později přecházející v makadamovou, je již značena turistickými značkami – červenými kolečky s bílým středem, s šipkou směr Separacija. Kolem několika dřevěných chat a stavení stoupáme za odkrývajících se výhledů k vrcholku Lupoglav (1139m).

Z něj pak máme před sebou nádherně jako na dlani celý zalesněný hřeben, táhnoucí se zprava od Torniku (1496 m) k vrcholku Ravni Tornik (1400 m) k sedlu Marjanovića sedlo (1319 m), vystupující nad planinou s jezerem Ribničko. Lesní cestou sestoupíme z vrcholku do údolí Ribnica; značka pokračuje přes silnici kolem samoty s upraveným starým pramenem vody vpravo vzhůru do svahu. Poměrně dlouhým stoupáním převážně borovým lesem se dostáváme do horského sedla, z něhož vede k vrcholu Torniku asfaltka. Kocháme se nádhernými panoramatickými výhledy na horskou oblast vzadu na jihozápadě a šineme se zvolna k vrcholu.

Výhledy z terasy horské chaty vedle lanovky na rozlehlou oblast celého Zlatiboru pod námi jsou překrásné; lze si odtud udělat ucelenou představu o celé krajině. Škoda, že je horská chata mimo hlavní sezonu zavřena a můžeme si na nějakou tu dobrotu srbské kuchyně nechat zajít chuť. Vlastnoručně donesené „vrcholové české pivo“ přijde všem velmi vhod. Po levé straně oploceného objektu vysílače na vrcholu stojí dřevěná vyhlídková věž a kousek od ní kamenný označník nejvyššího bodu – Tornik, jež svojí výškou o čtyři metry převyšuje naši nejvyšší moravskou horu Praděd. Společná vrcholová fotografie a pokračujeme hřebenem přes Ravni Tornik směrem k sedlu Marjanovića v sestupu. Od vyhlídky s krytým odpočívadlem nad skalnatým srázem z jihozápadní strany hřebene, z níž se odkrývají panoramatické výhledy až k horám Bosny a Hercegoviny, se dáváme průsekem po pravé straně lesa k rozcestníku značených cyklistických tras a poté již neznačenou lesní cestou mírně vlevo dolů do údolí k jezeru Ribničko.

Po silnici s hezkými výhledy na toto jezero, nad nímž se od východu tyčí travnatý druhý nejvyšší vrchol Zlatiboru – Čigota (1422 m), se dostáváme po asi 24 km dlouhém okruhu zpět k východisku trasy.

Možností ubytování pro turisty je tu mnoho; od luxusních hotelů s wellnesem, přes penziony až k pronájmu chat, apartmánů či pokojů v soukromí, jež nejsou drahé.

KRALJEVI KONACI ZLATIBORhttp://www.kraljevikonaci.rs E-mail: [email protected]– cena apartmánů 15 € / osoba a noc

ZLATIBORSKI KATUNIhttp://zlatiborskikatuni.com– dvoulůžkové, třílůžkové pokoje, apartmány, cena kolem 8 € / osoba a noc- umístěn asi 3 km od Zlatiboru, směrem na SKI Centar Tornik

INFO WEB s ubytováním na Zlatiboruhttp://www.zlatiborsmestaj.net/

Obvyklé věci na turistiku včetně trekových hůlek a pohorek. V létě nezapomenout na sluneční brýle a opalovací krém.

po dálnici Brno – Bratislava – Györ – Budapest – Szeged – Subotica – Novi Sad – Beograd – silnice E763 Čačak – Užice – Zlatibor – cca 950 km