Výstup na vrchol Rjavina

neuvedeno
Mírně náročný
úseky s řetězy či lany

Vápencový kužel Rjavina je prototypem alpského velikána, tyčícího se nad dvěmi nádhernými dolinami Krma a Kot na severovýchodě horské skupiny Triglavu. A právě jednou z nich – dolinou Kot, vede jeden z nejpěknějších chodníků, stoupající nejen na vrchol Rjavina, ale dosahující také chaty Dom Valentina Staniča, která je opěrným bodem pro všechny následující výstupy. Z centra obce Mojstrana odbočuje vlevo boční silnice vedoucí do údolí Radovna a následně až do Bledu. Jakmile dojdeme do sedla Kosmačev preval (847 m) opustíme silnici a odbočíme po makadamové cestě do doliny Kot.V místě, kde končí vozovka– Lengarjev rovt (parkoviště) se otevírá krásný pohled na Rjavinu a uzávěr doliny Kot. Úzký chodník vede vzhůru serpentinami v krásném bukovém lese. Parádní zpětné pohledy na hřeben Karavanek. U upraveného pramene vody končí pohoda a stín.

Vyprahlým terénem zužujícím se v soutěsku vyjdeme pod velkým balvanem zvaným Debeli kamen, kde je rozcestí značených cest. Doprava odbočuje velmi těžká zajištěná cesta na vrchol Vrbanova špica, my pokračujeme namáhavě k okraji kotle Pekel. Zanedlouho jsme u dalšího rozcestí – vlevo odbočuje nástup na jištěnou cestu na Rjavinu, přímo pokračující stezka vede na chatu Dom Valentina Staniča. Odbočíme tedy vlevo k počátku skalního pilíře, kde nás čeká velmi exponovaný úsek vedoucí červeně zbarvenou severozápadní stěnou (odtud název Rjavina – Rezavá hora) až na rozeklaný hřeben. Překonáváme časté štěrbiny a věže, vše velmi dobře zajištěno (200 ocelových kolíků a kramlí). Dosáhneme výraznou štěrbinu (2 480 m, rozcestí), odkud vede k vrcholu asi 400 m dlouhý hřeben. Nejprve nás čeká asi 30 m vysoký pokles zajištěný lany a kolíky, potom kolem dvou přírodních oken (nádherný pohled na Škrlatici) vyjdeme na vrchol. Odtud se nabízejí dech vyrážející pohledy do dolin Krma, Kot, ale především nádherné panoráma Triglavu.

Sestup vedeme nejprve zpět do štěrbiny a pokračujeme opět velmi exponovaně  po hřebeni a přes zajištěnou stěnu dojdeme do zářezu Dovška vratca (2 254 m). Chodníkem sejdeme k rozcestí, kde se dáme doprava a sejdeme k chatě Dom Valentina Staniča.

Pro výstupy na všechny tři vrcholy slouží jedna chata – Dom Valentina Staniča (2 332 m, majetek PD, kapacita 136 lůžek, otevřeno 1. 6.–30. 9., tel. +386 51 614 772).

Státní silnice č. 1 Kranj – Jesenice – Kranjska Gora, vedoucí údolím Sava Dolinka. V obci Mojstrana odbočíme do údolí Vrata (výrazný ukazatel). Autem je možné dojet až k Aljaževu domu v závěru doliny (stoupání až 25 %). Do údolí Kot dojedeme z obce Mojstrana po úzké asfaltové cestě, vedoucí do malé osady Zgornja Radovn (770 m, cca 5 km jižně od Mojstrany).

Mojstrana – dolina Kot – Staničev dom 6 hod.