Výstup na majestátní Mangart v Julských Alpách
Treky

Výstup na majestátní Mangart v Julských Alpách

Magart (též Mangrt) je solitér tyčící se na italsko-slovinské hranici. Výstup na něj je možný od chaty v Mangartském sedle feratou nebo normálkou. Z italské strany vede na hraniční hřeben také náročná ferata Via Italiana. Podrobný popis možností najdete níže.

Julské Alpy – Slovinsko

Typ
1-denní, Výstup na vrchol
Stát
Slovinsko
Další státy
Itálie, Slovinsko
Počet dní
1
Vhodné měsíce
červen, červenec, srpen, září
Délka
7 km
Nejvyšší bod
2677 m n. m.
Převýšení
1000 m
Ledovec / sněhová pole
ne
Obtížnost
Náročný
Horolezecké úseky
bez lezení, ferata B/C

Mapa oblasti

Mapa oblasti

Podrobný popis

Výstup na Mangart se zpravidla zahajuje u chaty Koča na Mangrtském sedlu (1900 m), kam se dá dojet autem po placené úzké horské silnici ze sedla Predel.

Ferata Slovenska pot

Z chaty Koča na Mangrtském sedlu můžeme na Mangrt vystoupit feratou Slovenska pot (B/C): od chaty se dáme po Mangrtském chodníku a po chvíli dorazíme na Mangrtské sedlo (2055 m). Dále pokračujeme podle značení až k severozápadnímu úpatí Mangrtu. Odtud se dáme vpravo zajištěnou stezkou až těsně pod vrchol a poté na vlastní vrchol. Tuto variantu lze doporučit spíše zkušenějším návštěvníkům hor.

Od vrcholového kříže se za dobrého počasí otvírá úžasný pohled na hřebeny Julských Alp, kterým dominuje impozantní Triglav.

Normálka

Druhou možností je výstup z chaty Koča na Mangrtském sedlu na Mangart normálkou: stejně jako u předchozí varianty vystoupáme k severozápadnímu úpatí Mangartu, na rozcestí se dáme podle značení vlevo Mangrtskou severní stěnou na východní hřeben. Odtud je možné směrem od východu pohodlně dosáhnout vrcholu. Italská varianta neobsahuje lezecké úseky, na severním svahu hory se však do brzkého léta může udržet zbytek sněhového pole, které je třeba přetraverzovat. Tato trasa je vhodná pro sestup po výstupu feratou.

Část jištění může být ještě začátkem června pod sněhem. Slovinská cesta, Mangart, Julské Alpy
Část jištění může být ještě začátkem června pod sněhem. Slovinská cesta, Mangart, Julské Alpy

Z italské strany přes feratu Via Italiana

Túru je možné prodloužit o nástup krásnou feratou z italské strany. Z italské strany vede na hraniční hřeben pod Mangartem poměrně náročná ferata Via Italiana. Z parkoviště Lago di Fusine přes Alpe Tamer, 1010m po cestě č.513/517A/517, přes bivak Nogara, 1850m se dojde k  nástupu na zajištěnou cestu Via Italiana, která ústí na státní hranici se Slovinskem ve výšce 2273m. Odtud se dá pokračovat Slovinskou zajištěnou cestou na Mangart.

Tato mimořádně odvážně vedená, ale skvěle zajištěná cesta severní stěnou Mangrtu vděčí za svůj vznik vytyčování státní hranice po roce 1945. Hranice vedoucí středem vrcholové pyramidy Mangartu bránila Italům v přístupu k vrcholu z údolí Koritnice. Proto byla v místy téměř kolmé a kompaktní severní stěně Malého Mangartu instalována ocelová fixní lana a držadla. Výsledkem je náročná a dosti vzdušná direttisima, která až neuvěřitelně kontrastuje s poměrně pohodlným výstupem na slovinské straně.

Sestup normálkou, Mangart, Julské Alpy.
Sestup normálkou, Mangart, Julské Alpy.

Trocha zeměpisu a historie

Skupinu Jalovec – Mangrt (severo-západní část Julských Alp) vymezují sedla Vršič (1611 m) a Predel (1156 m). Přes hřeben Predel, masiv Mangrt, stáčející se k východu, a přes hřeben Ponca, mířící opět k severu, prochází italsko-slovinská hranice. V sedle Predel se nachází hraniční přechod spojující údolí s jezerem Lago del Predil v Itálii a údolí řeky Koritnica ve Slovinsku. Název skupiny je odvozen od dvou nejvyšších vrcholů Mangrtu a Jalovce. Od Jalovce směrem na jih vybíhá hřeben, který je zakončen vrcholem Bavški Grintavec, tyčícím se nad údolím řeky Soče.

Výstup na Mangrt (nazývaný též Mangart) lze spojit s prohlídkou pozůstatků starých vojenských opevnění, nacházejících se u hlavní silnice nad údolím potoka Predelica mezi hraničním přechodem Predel a odbočkou k chatě Koča na Mangrtském sedlu. Od Predelu vyrazíme po silnici směrem k obci Strmec, asi po 1 km odbočíme za zříceninami ostře vlevo na 12 km dlouhou silničku. Cesta vede nejprve údolím Mangrtského potoka, poté stoupá v serpentinách a několika tunely nás dovede až pod masiv Mangrtu k chatě Koča na Man­grt­ském sedlu. Náročnou jízdu po horské kamenité silničce lze přerušit na Mangrtské planině, kde můžete zaparkovat vozidlo a potěšit se krátkou procházkou romantickým údolím podél Mangrtského potoka.

DOPORUČUJEME: Nejširší nabídku průvodců a map hory Mangart (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně v pražském Klubu cestovatelů nebo na e-shopu KnihyNaHory.cz 

Ubytování a jídlo

Potřebné vybavení

Záleží, jakou variantu zvolíte. Pokud půjdete „slovinskou variantou“, mějte s sebou kromě obvyklého turistického vybavení v podobě pohorek a hůlek také výbavu na pohyb po feratach (úvazek, feratový set, helma). V létě nezapomenout na sluneční brýle a opalovací krém.

Přístup na začátek

Do sedla Predel se dostanete buďto z Itálie od jezera Rio Lago, respektive města Tarvisia. Ze Slovinské strany je z největších měst nejblíže Bovec.

Povolení, poplatky, omezení, zákazy

ne

Základní trasa

Koča na Man­grt­ském sedlu - Mangrtské sedlo - Mangart

Další možnosti túr v okolí

Zajímavé vybavení

Zkušenosti čtenářů

Míra Votava

To Ivo Petr – mám dotaz
Slyšel jsem, že je silnice Mangrtské sedlo v horní části uzavřená. Kam až se dá dojet autem?

Daniela
Míra Votava:

Horní část silnice bývá oficiálně uzavřená, ale na vlastní nebezpeční se zde vždycky dalo projet (byli jsme tu asi třikrát). Je tam pouze značka, že mohou ze stěny padat kameny.
Kdyžtak mrkněte do článku, je tam i mapka http://pandanaceste.cz/mangart-ferrata-via-slovenia-a-via-italiana/

Karolína
Míra Votava:

Smí se dojet autem do sedla za 10€, dál je zákaz. Ale to už každý dojde po svých. Stojí za to.

Karolína

Ferrata Slovenska pot je OK, po cestě trocha sněhu, co se dá zdolat. Nicméně cca ve 2/3 pěší cesty dolů překvapila 2 větší strmá nebezpečná sněhová pole, která jsme museli projít, jelikož nebylo cesty na výběr.

Pomoz ostatním a přidej informace o této túře

Odpovídáte na komentář: