Výstup na čtyřku Fiescherhorn v Bernských Alpách

Výstup na Fiescherhorn, který překonává hranici 4000 metrů pouze o 48 metrů je nádherným zážitkem.

Alpy – Švýcarsko

3-denní, Výstup na vrchol
Švýcarsko
červen, červenec, srpen, září
ano
Mírně náročný

Pro nástup do horních partií pohoří, jsme zvolili jižní variantu. Po desetihodinové jízdě autem po dálnici z Prahy přes Německo a Švýcarsko jsme nad ránem dorazili do obce Fiesch.

Konkordiaplatz

Prvním ranním spojením, jsme ještě nabrali výšku kabinkovou lanovkou a následně ještě sedačkou, až pod vrchol Eggishornu (2893 m). Dále už pokračujeme po svých.

Nejprve na největší alpský ledovec Grosser Aletschgletscher. Po širokém ledovci se spoustou trhlin pokračujeme dále se sluncem v zádech. Celkem únavnou a dlouhou túru, ale se spoustou nádherných pohledů na zasněžené vrcholy Bernských Alp zakončujeme na místě, kde se slévají ledovce ze čtyř stran, na místě zvaném Konkordiaplatz (2850 m). Nad námi se ve skále, jako orlí hnízdo, rozprostírá chata Konkordiahütten . Abychom, však mohli stanout na její zápraží, musíme ještě překonat asi 100 m po železných schůdcích. Při stoupání si člověk nejlépe uvědomuje, jak rychle zde tají alpské ledovce.

Fiescherhorn

Budík se rozezvučel v 5 hodin. Opouštíme místnost plnou pivních výparů a v 6 hodin. Asi po 300m. Po okraji rozsekaného ledovce plného hlubokých trhlin ostře stoupáme nahoru. Našim dnešním cílem je přechod přes sedlo Fiescherhornu s výstupem na jeden z jeho vrcholů a následně na chatu Finsteraarhornhütten.

Nad námi děsivě visí ohromné převěje na hřebeni Grünhornu. Obrovská skalnatá masa brání k proniknutí paprsku slunce, jež osvětluje protější kopce.V dáli je již vidět nasvětlený Fischerhorn. My postupně ukrajujeme metry, zbývající pod samotný nástup. V okamžiku, kdy nás dostihují paprsky slunce, přicházíme pod nástup. Navazujeme se společně na lano a následujeme skupinu horského vůdce s Američanem. Obloukovým pohybem se vyhýbáme trhlinám a zároveň nabíráme výšku. Jenže, jak se ukazuje, dnes není den, kdy by nám měl hrozit pád do trhliny. Kousek pod závěrečným 40° stoupáním do sedla nás těsně míjí termoska, následovaná haršajznou, šamponem a mačkou. Nakonec dolétá i batoh se zbývajícím obsahem. Když už si myslíme, že letecký den končí, tak si majitelka batohu, jež v sedle nabral silný vítr, usmyslela, že si pro něj sejde.

Nešetrným sestupem nás neustále bombarduje přídělem malých i větších kamenů. Jen to kolem nás sviští. Do prdele je jeden z nejslušnějších výrazů v tuto chvíli. Střídáme se ve střežení palebné linie a rychle nazouváme mačky. Rychle pokračujeme po vykopaných stupech až do sedla.

Šleháni silným větrem, odkládáme batohy do závětří. Dnes jako jediní vystupujeme na Groses-Fischerhorn 4049 m. Odměnou za vynaloženou námahu nám jsou úchvatné výhledy. Jako na dosah leží před námi Jungfrau, Mönch. Vrcholek Eigru ční z mraku, jež se zachytil v jeho jižní stěně. Při pohledu do dáli směrem na Walliské Alpy jsou vidět krasavci: Matterhorn, Dent Blance, Weisshorn a ostatní majestátné vrcholy. Na druhé straně pak s úžasem hledíme na Finsteraarhorn, na který máme políčeno zítra. A další a další vrcholy Bernských Alp.

Následuje sestup na Finsteraarhornhütten s přespáním a další den po ledovci Fieschergletscher zpět do Fiesch.

Jedná se o náročné VHT, takže budete potřebovat téměř vše, co horská výbava nabízí včetně maček či cepínu. Dále lano, jistící prostředky nebo helmu. Mohou se hodit také trekové hůlky. Nutností je v létě a na ledovci opalovací krém a sluneční brýle.

Do Fiesch od Brigu či Hospentalu. Jezdí zde také vlak či autobus.

Fiesch - Konkordiahütten - Fiescherhorn - Finsteraarhornhütten - Fiesch

1. den– Fiesch – Konkordiahütten

2. den– Konkordiahütten – Fiescherhorn – Finsteraarhornhütten

3. den– Finsteraarhornhütten – Fiesch