Výstup na Birkkarspitze, nejvyšší vrchol pohoří Karwendel

neuvedeno
Mírně náročný
úseky s řetězy či lany

Impozantní vápencová hradba vypínající se nad hlavním městem Tyrolska Innsbruckem patří severní baště nádherného pohoří Karwendel. Tento horský celek je asi nejkrásnějším rakouským pohořím, kde na relativně malé ploše (alespoň vzhledem k jiným pohořím Rakouska) najdeme takovou koncentraci horských krás. Navíc má pohoří ještě jeden nezanedbatelný rozměr – neleží zde žádné lidské sídlo. Hory si tak zachovaly zcela původní divoký charakter, a proto také byly vyhlášeny jako chráněný přírodní park.

Vybrat z mnoha a mnoha zajímavých horských cílů jen jeden či dva je úkol nemožný. Proto se vydejme alespoň na nejvyšší vrchol pohoří Birkkarspitze a do jeho okolí. Než však dospějeme k samotnému nástupu na vrchol Birkkarspitze, čeká nás více než čtyřhodinová „šlapačka“ nekonečným údolím Karwendeltal. Nutno však podotknout, že cesta nemá chybu, zvláště když se vydaří pěkný podzimní den a bělostné štíty svítí v náručí žloutnoucích modřínů proti temně modré obloze. Z jinak fádní cesty se stává nádherná procházka v úžasném prostředí. Ze Scharnitz dojdeme za 15 minut k osadě Inrain (poslední parkoviště) a po tzv. Pürzlweg vcházíme lesem do údolí Karwendeltal. Po chvíli dojdeme k pevné cestě a napojíme se na dálkovou cestu E 4 Alpin. Cesta vede kolem potoka Karwendelbach, míjí občerstvení na louce Larchetalm a Angeralm a začíná se vzpínat v serpentinách k sedlu Hochalmsattel v jehož blízkosti stojí chata Karwendelhaus. Jelikož máme již v nohách takřka 18 km (4,5–5 hod.), rozhodně zde zůstaňme na nocleh.

Pokud to nebude přímo na chatě, tak v okolí je ještě několik seníků. S postavením stanu však vyčkejme až do soumraku. Přece jenom jsme na chráněném území a člověk nikdy neví… Odpoledne můžeme využít k výletu do jednoho z nejkouzelnějších míst v pohoří – kotliny Ahornboden. Nejprve překročíme sedlo Hochalmsattel (1 803 m) a sejdeme cestou (nikoli po značce 01) pod kotel východní stěny Birkkarspitze na překrásné louky zvané Kleiner Ahornboden, které je významnou lokalitou s výskytem statných javorů, které jsou v této nadmořské výšce víceméně raritou. Pohledy na pyramidu nejvyššího vrcholu Karwendelu jsou odtud bezkonkurenční, zároveň na malých loučkách mezi kosodřevinou můžeme najít ideální místa na rozbití tábora. Na nocleh na tomto až magickém místě budeme jistě ještě dlouho vzpomínat.

Druhý den nás čeká výstup na Birkkarspitze. Od chaty stoupáme nejprve k rozcestí pod mohutnou suťovou kotlinou Schauchkar. Normální cesta pokračuje právě tímto kotlem, ale cesta je únavná a ničím výjimečná. Výstup nám navíc v závěru výstupu mohou znepříjemnit (nebo dokonce znemožnit) dlouho ležící sněhová pole nebo ledu.

Pokud jsme tedy vybavení „nádobíčkem“ na jištěné cesty, pak zvolíme raději cestu Brendelsteig, která od rozcestí odbočuje vpravo. Nejprve vystoupíme k pramenu vody (napajedlo) pod rozložitou severní stěnou Ödkarspitze a pokračuje ve směru výrazné kamenné police stoupající na severní rameno Ödkarspitze. Namáhavě dosáhneme bočního hřebene a podél jeho ostří stoupáme vzhůru. Cesta se po chvíli stáčí do západních svahů a několika serpentinami v suti, později po skále dospěje na západní vrchol Ödkarspitze (2 711 m). Před námi leží takřka 2 km dlouhý a ostrý skalnatý hřeben spojující všechny tři vrcholy Ödkarspitze. Hřebenovka je dobře zajištěna a tak „vzhůru do díla“. Postupně překonáme střední a zároveň nejvyšší vrchol (Mitter Ödkarspitze – 2 743 m) a přes východní špičku sejdeme k malé dřevěné bivakovací budce Birkarhütte v sedle Schlauchkarsattel (2 639 m).

Před námi se již vypíná pyramida nejvyššího vrcholu Karwendelu. Vzhůru vede opět zajištěná, ale vcelku krátká cesta. Rozhled od vrcholového kříže uchvátí a ohromí. Celý bizarní svět skalnatých hrotů a zelených údolí nám leží u nohou. Pokud nejsme nuceni vrátit se do výchozího místa, pak se nám nabízí pokračování přechodu z vrcholu Birkkarspitze na jih do nádherně zelené doliny Hintertautal. Cesta vede nepříjemnou suťovou kotlinou Westliche Birkkar a její konec je u silničky v blízkosti salaší Kasten-Hinterautal. Sestup do Scharnitz je opět z kategorie „nekonečných“, ale jinudy to prostě nejde (dobrých 15 km, 4–5 hod.).

Na konci údolí Karwendeltal najdeme pěkně situovanou chatu Karwendelhaus (1 771 m, majetek DAV, kapacita 200 míst, v provozu 1. 6.– 10., tel. 0043 5213 5623). Na opačném polu pohoří pod vrcholem Bettelfurf stojí chata Betelwurfhütte(2 077 m, majetek OeAV, kapacita 76 míst, otevřeno 15. 6.–15. 10., tel. 0043 5223 53353, info: www.bettelwurfhuette.at).

Po jižním okraji pohoří vede dálnice A 12 (Kufstein – Innsbruck) z níž je možno vyjet několika odbočkami pod hory. Výjezdem Hall im Tirol se dostaneme do Absamu (Gr. Bettelwurf), výjezdem Zirl se dostaneme na cestu č. 177 vedoucí do Scharnitz (směr Garmisch- Partenkirchen). Pokud touto komunikací pokračujeme dále do Německa, v obci Wallgau odbočuje podél řeky Isar placená soukromá cesta do obce Vorderriss. Odtud můžeme zajet do pohoří od severu lokální silnicí do již rakouské obce Hinterriss. V úseku dalších 15 km vede do hor placená silnička k osadě Eng. Příjezd do Hinterrissu je možný také výjezdem z dálnice A 12 a kolem jezera Achensee opět do Německa, kde v blízkosti přehrady Sylvenstein odbočuje silnice č. 307 do Vorderrissu (celkově kratší a bez mýta).

Scharnitz – Karwendelhaus 4,5 hod. – Birkkarspitze 2,5 hod. (přes Ödkarspitze 3 hod.). Celkem 7–8 hod. pouze ve Rofan - Karwendel výstupu. Sestup do údolí Hinterautal a přechod zpět do Scharnitz 7–8 hod. (dvoudenní túra).