Túra na vyhlídku Kozji rid v NP Tara

Hůře viditelné značení může být známkou špatné práce strážců parku, ale zároveň může něco vypovídat o návštěvnosti daného místa. V NP Tara je sice hůře viditelné značení a málo turistů, to však neznamená, že byste sem neměli jezdit, právě naopak. Balkán je turisty prozatím spíše neobjeven. Proto doporučuji vyrazit zavčasu a užít si místní skvosty v poklidu.

Tara Planina – Srbsko

1-denní, Výstup na vrchol
Srbsko
duben, květen, červen, červenec, srpen, září, říjen
Lehký – pro úplné začátečníky

K poznávání západní části náhorní planiny Tara, oddělené hlubokou soutěskou Klisura Derventa se přesuneme autem z obce Mitrovac dolů serpentinami do Peručace, kde se na první křižovatce pod kopcem dáme vlevo kolem jezera. Projedeme dřevěnou bránu Národního parku a pokračujeme vlevo nahoru soutěskou, kolem malého pravoslavného kostelíka až do sedla Predov krst. Stojí na něm hájenka i Lovecký dům, ovšem bez možnosti občerstvení pro turisty. Alespoň, že se tu nachází parkoviště, kde je možno odstavit vozidlo.

Od rozcestníku vylezeme po značce cestou do svahu nad sedlo směrem na Milankova ravan a Kapetanova voda. Vylézáme z lesa na malebné náhorní louky s krásnými pohledy na krajinný reliéf této části národního parku Tara. Zhruba po šesti kilometrech se u osamoceného stavení ve svahu stáčí polní cesta vpravo nahoru k rozcestníku s odpočívadlem Kapetanova voda. Šipka ukazuje vlevo směrem k vyhlídce Kozji rid, na níž bychom se rádi podívali.Po dalších třech kilometrech chůze cesta najednou končí na travnatém sedle pod vrcholem, zarostlým hustým pralesem. A jsme takříkajíc opravdu v „kozí řiti“; nejenže není nikde vidět značka, ale ani nic, co by připomínalo alespoň pěšinu.

Nezbývá nám, než v rojnici prolézat hustým křovím a hledat, což nakonec přináší výsledek. Značení v podobě červených koleček tu asi naposledy využívali Titovi partyzáni, neboť je často schované v hustém křoví, které za tu dobu obrostlo stromy se značkami. Tudíž se dále pohybujeme jak pátračka od stromu se značkou k další značce asi půldruhého kilometru. Nakonec staneme poškrábaní, ale spokojení na okraji skály Kozji rid a kocháme se pohledem do hlubokého kaňonu, v němž se v dáli leskne tyrkysově zbarvená voda Driny. Zpáteční cesta je již v pohodě po stejné trase, celý výšlap měří kolem 18 km.

chata/hájenka – Lovecký dům

Obvyklé věci na turistiku včetně trekových hůlek a pohorek. V létě nezapomenout na sluneční brýle a opalovací krém.

Takové menší centrum NP Tara je vesnička Mitrovac. Odtud se pak dělají výpady do okolních vesniček/osad, která slouží jako východiska pro túry.