Trek údolími Karavshin a Laylak
Treky

Trek údolími Karavshin a Laylak

  Oblastem Karavshin a Laylak se také říká Asijská Patagonie, protože se zde nachází množství granitových vrcholů a stěn, jejichž parametry jsou srovnatelné s mnohem známějšími horami v jižním Chile.  

Pamiro Alaj – Kyrgyzstán

Stát
Kyrgyzstán
Další státy
Kyrgyzstán
Počet dní
9
Vhodné měsíce
září, srpen, červenec, červen
Délka
130 km
Nejvyšší bod
4300 m n. m.
Převýšení
6000 m
Ledovec / sněhová pole
ne
Horolezecké úseky
bez lezení

Mapa oblasti

Mapa oblasti

Podrobný popis

Oblastem Karavshin a Laylak se také říká Asijská Patagonie, protože se zde nachází množství granitových vrcholů a stěn, jejichž parametry jsou srovnatelné s mnohem známějšími horami v jižním Chile. Obě údolí jsou jen minimálně navštěvovaná turisty. Nejvyššími, přes 1500 metrů vysokými stěnami se pyšní vrcholy Pik 4810 v oblasti Karavshin a Pik Aksu na konci údolí Laylak. Nejvyšším vrcholem oblasti je impozantní Pik Pyramidalnyj (5509 m). Na pastvinách žijí přes léto domorodci, kteří vždy pozvou na čaj a drobné pohoštění. Většinou je od nich možné dokoupit chleba a ajran.

Ubytování a jídlo

je potřeba mít sebou stan a vzít si většinu jídla sebou. Od pastevců je možné dokoupit chleba a ajran.

Potřebné vybavení

pevné boty, nutné oblečení a spacák do nízkých teplot

Přístup na začátek

letecky Bishkek – Batken, najatým autem Batken – údolí Karavshin (80 km)

Přístup z konce

najatým autem Ozgerjuš – Isfana (100 km)

Povolení, poplatky, omezení, zákazy

nutné povolení do pohraniční zóny (10$ na osobu v r. 2005 + úplatky v Batkenu a vojákům na začátku údolí Karavšin). Povolení nám zajistila cestovka v Bishkeku.

Základní trasa

Začátek údolí Karavshin – soutok říček Ak-Su a Kara-Su – údolí Ak-Su – údolí Kara-Su – sedlo Karasu – sedlo Koš Majnok – údolí Orthochashma – sedlo Ak-Tjubek – údolí Laylak – Ozgerjuš – alplager Aksu

Orientační rozpis po dnech

  1. Začátek údolí Karavshin – soutok říček Ak-Su a Kara-Su
  2. soutok říček Ak-Su a Kara-Su – údolí Ak-Su
  3. údolí Ak-Su – údolí Kara-Su
  4. údolí Kara-Su– sedlo Karasu
  5. sedlo Karasu – sedlo Koš Majnok
  6. sedlo Koš Majnok – údolí Orthochashma
  7. údolí Orthochashma – sedlo Ak-Tjubek
  8. sedlo Ak-Tjubek – údolí Laylak
  9. údolí Laylak– Ozgerjuš – alplager Aksu

Další možnosti túr v okolí

Trek je možné prodloužit západním i východním směrem až na tři týdny.

Zajímavé vybavení

Zkušenosti čtenářů

Zavaky

Zdruf,
nema nahodou mapu toho vasho treku cez aksu a karasu? Chcem tam ist toto leto. Bodla by sa.
Vdaka.
Zavaky

tomas
Zavaky:

Podivej se na http://www.tichavsky.net do sekce informaci je tam scan, jinak v lepsim rozliseni to bude na mapy.mk.cvut.cz Tomas

Vojta

Tak aktuální info:
Nejjednoduššá cesta do Karavshinu (tj. přes Voruch, který je Tádžickou enklávou v údolí řeky Karavshin) je z politických důvodů zavřená, praxe je taková, že se jede do osady Sardžál (na ruské mapě je tam planina označena myslím Sary Džal, je to relativně velká zajíždka, navíc po špatně sjízdné cestě) a přejde se přes sedlo cca 2900 a následně je prudký sestup do údolí řeky Karavshin a poté asi 20 km po relativně dobré cestě do Karavshinu. Ze Sardžálu je to tak 10-11 hodin chůze k začátku doliny Ak Su. V opačném směru může být výstup na závěr treku asi 1400 metrů z údolí do sedla celkem drsný. Doprava do Sardžálu vyšla taxi s Batkenu na 5000 somů (100 USD) za auto, asi by šlo tak 1000 dolů usmlouvat, ale vzhledem k tomu, jak špatná je tam cesta se tam moc nikomu nechtělo. Permit do pogranzony nám kontrolovali vojáci po cestě, když jsme projížděli kolem Voruchu, bylo to zdlouhavé, ale nedivil bych se kdyby to prošlo i bez něj. Nejlevnější jsme sehnali do Dostucku za 15E/os.

Z Ozgerjuš jezdí do Isfany maršrutka. Pastevci v horách říkali i cosi o nějaké maršrutce (ne každodenní) do Oše, ale na místě jsme neuspěli, tak jsme za 5000 usmlouvali taxi do Batkenu.

Lety Bishkek-Batken-Bishkek letos operuje ve dny 2467 aerolinka Tez Jet za 3500 somů jednosměrně, nevím, jestli maj nějakou zpáteční slevu. Pozemní cesta do/z Oše už je celkem bezproblémová, s výjimkou asi 50 metrů se nejede přes Uzbekistán, resp. jeho enklávy a na těch 50 metrech jen zkontrolovali pasy a nedělali problémy. Ale je nutné si domluvit cestu, která takto Uzbekistán objíždí, normálně jezdí především sharedtaxi stále po lepší silnici přes Uzbek, nicméně nová objízdná už je skoro hotová.

Pavel

Aktuální info – léto 2015: Nová silnice z Oše do Batkenu je již hotová, běžné maršrutky jedou mimo uzbecké enklávy, cesta trvá 3 až 4 hodiny a stojí 300 Somů. Bohužel velká voda zničila mosty přes řeku Karavshin a nebylo možné dojít do Karavshinu přes Sardžál, ale jen z osady Ozgerjuš. Jsou to náročné 3 až 4 dny přes 5! sedel (až 3700m), v nižších údolích je hodně pastevců. Na samotném treku je minimum turistů. Z Ozgerjuše jezdí každé ráno v 7h maršrutka. Moc pěkný trek 🙂

Vojta
Pavel:

Ahoj, díky za aktualizaci. Chápu to dobře, že je tam nějaká varianta z Ozgerjuše do Karavšinu jinudy než přes Ak-tjubek? Tedy se dá jít v podstatě okružní trek?
Jinak 3-4 dny a 5 sedel zní celkem náročně, ale dohromady to může být i praktičtější.
Problém je v tom mostu pod tím sestupem ze Sardžálu, nebo nějaký blíže pod Karavšinem?
Těším se na fotky!

Petr
Vojta:

Ahoj Vojto! Dle pastevců první most pod Sardžálem / Sarjazem prý ještě stojí, ale další 4-5 proti proudu ne. Našli jsme okružní trasu asi stejnou jako Pavel: Z Ozgerjuše na východ přes sedlo Buldžuma, pak proti proudu potoka údolím Ak-taš a pak ta sedla do údolí Orta-čašmy. Zpátky klasicky přes Ak-ťubek. Náročné, ale krásné. Viz
http://www.ak-sai.com/en/Fixed-departure-dates-2014/asian-patagonia/map-of-the-route
Dobrá zpráva je, že dle místních z Ozgerjuše na podzim „Batkenci“ zase chtějí mosty přes Karavšin postavit . Ale samozřejmě by to chtělo ověřit.

Martin
Pavel:

Ahoj Pavle, prosímtě, byl při cestě z Ozgerjuše k Karavshinu nějaký brod přes řeku ? Tour agentura Ak-sai má ve svém programu nějaký brod na koních, proto se ptám. Jinak prý jsou už nějaké mosty opraveny, ale doporučují cestu z Ozgerjuše. Díky Martin

Chara-din

Aktuální info z Karavšinu. Voruch je stále uzavřený. A cca 5 km před větvením na Ak-Suu a Kara-Suu je jen jedna polovina mostu. Řeka je nebroditelná (ráno i večer stejný stav). Obešly jsme to přes hory – 2 dny navíc mimo cesty. Nahoře na Ak-Suu také chybí most – tam by se to možná někde hodně vysoko u ledovce dalo. Chtěly jsme pokračovat do Ozgeruše, ale nechtěly jsme riskovat, že mosty budou chybět i tam. Údajně napadlo hodně sněhu, který nahoře rychle odtává – vysoké průtoky. Takže jsme uplatili baču – jediného v celém údolí – aby nás převezl přes chybějící kus mostu. Nechtělo se mu – chtěl 5000 somů a žádné smlouvání nepomohlo. Přecházeli jsme v 7 ráno a kůň měl v proudu co dělat. Naši zamýšlenou trasu jsme probírali v Batkenu s chlapíkem z Batken TService, který nám zařizoval víza a o chybějícím mostu nevěděl. Turisty jsme nepotkali žádné. V oblasti panují vedra a potoky značené čárkovaně (staré sovětské mapy) byly vyschlé.Mosty na Ak-Suu chybějí od protržení závalu v horní části údolí v roce 2016. Klíčový chybějící most (níže po proudu už mosty jsou) je přibližně zde: https://mapy.cz/s/3w7BO

Pomoz ostatním a přidej informace o této túře

Odpovídáte na komentář: