Trek Svanetií z Mestie do Ushguli

Svanetie je vyjímečná oblast v gruzínské části Kavkazu známá nejen pro krásu své přírody a vynikající možnosti pro trekování, ale i svými svéráznými obyvateli s jejich unikátní kulturou a tradicemi. Oblast nabízí ideální podmínky jak pro nenáročný treking v nižších polohách tak pro expediční výstupy na nejvyšší vrcholky Kavkazu.

Kavkaz – Gruzie

Gruzie
září, srpen, červenec, červen, květen

Svanetie je vyjímečná oblast v gruzínské části Kavkazu známá nejen pro krásu své přírody a vynikající možnosti pro trekování, ale i svými svéráznými obyvateli s jejich unikátní kulturou a tradicemi. Oblast nabízí ideální podmínky jak pro nenáročný treking v nižších polohách tak pro expediční výstupy na nejvyšší vrcholky Kavkazu.

Popisovaný trek vede mezi oblastním střediskem Mestií a osadou Ushghuli, o které se často hovoří jako o nejvýše trvale osídleném sídle v Evropě, a která je díky své unikátní architektuře zapsána do seznamu světového dědictví UNESCO. Trasa prochází pod hlavním hřebenem Kavkazu a sleduje pěší cesty mezi jednotlivými vesnicemi v oblasti, v závěru se jde po nezpevněné komunikaci pro vozidla spojující Mestii a Ushghuli. V jednom místě je nutné přebrodit ledovcovou řeku.

Ubytování ve vesnicích přímo v domech místních rodin je možné domluvit přes organizaci Svaneti Trekking (www.svanetitrekking.ge) případně jiné zprostředkovatele. Je možné spát i ve stanech. V tomto případě je vhodné se před tím informovat o bezpečnostní situaci v oblasti. V minulosti se zde vyskytly případy banditismu. Jídlo je nutné nakoupit v Mestii nebo ještě lépe pod horami v Zugdidi. V menších vesnicích není často možné koupit ani základní potraviny. V případě ubytování u místních rodin je jídlo zajištěno hostitelem.

běžná trekingová výbava především vysoké pevné boty a nepromokavé oblečení, teplý spacák, v případě nocování mimo místní rodiny stan a výbava pro vaření, buzola, …

Do Mestie je možné se dostat maršrutkou nebo terénním vozem ze Zugdidi (vozy odjíždějí z parkoviště v blízkosti jediné svanské věže ve městě) případně maršrutkou z Tbilisi. Cesta mezi Zugdidi a Mestií trvá celý den, je nutné vyrazit ráno. Cesta je někdy, hlavně v období tání sněhu, poškozená a krátkodobě neprůjezdná. Na cestě se nachází kontrolní bod ruské armády (blízkost „horké“ hranice s Abcházií).

Přístup z konce

Z Ushguli do Mestie si lze buď najmout předražené taxi nebo se vrátit po zpevněné cestě (cca 40 km) a v průběhu pochodu zkoušet autostop.

Povolení, poplatky, omezení, zákazy

Mestia - Zhabeshi - Adishi - Khalde/Iprali - Ushguli

1. Mestia – Zhabeshi – Adishi
  2. Adishi – Khalde/Iprali
  3. Khalde/Iprali – Ushguli

Z Khalde/Iprali je možné vyrazit přes hřeben do Lentekhi, trasa by měla být značená ( cca 2-3 dny cesty). Z Ushghuli je možné se vypravit k ledovci hory Shkara (půldenní vycházka tam a zpět).

Zkušenosti čtenářů

Maruška

Myslím, že autor článku na daném treku nemohl nikdy reálně jít, nejspíše jen vygoogloval nějaké informace. Před čtrnácti dny (červenec 2011) jsme zminovaný trek absolvovala. Vzdálenost, kterou udává autor na první den jsme ušli celkem za dva dny (7 hodin z mestie do Zhabesi, a 9 hodin z Zhabesi do Adishi). Pokud by autor byl super rychlý a zvládl to v jediném dnu,tak nechápu jak bu mu mohlo trvat celý jeden den asi tak třetinová vzdálenost z Adishi do Iprali? Natož cesta po komunikaci z Iprali do Usghuli, která je dlouhá asi 15 km po vrstevnici,tak nechapu jak by ji mohl takto super výkoný turista, který zvládl první den převýšení nahoru dolu přes 3000 m, jít také celý den!?
Dále jízda ze Zugdidi do Mestie netrvá celý den ale asi 5-6 hodin.
Dále ubytování není rozhodne možné přes zminovaný web sjedna ve všech vesničkách- např v takovém Adishi, kde bydlí v lete dvě rodiny pasoucí kravičky (ubytovali nás na výběhu pro ovce, zdarma).
Dále zde autor neppisuje například celkem nebezpečný brod na trase mezi Adishi a Iprali a vubec nic o tom, že značení cest je velmi špatné, takže ho často zcela ztratíte, nebo byste museli hledat po každé značce další značku např tak 15-30 minut.
Autor na daných místech nikdy nemohl být, jen googlil.
pro zájemce o trek: je to opravdu nádherné místo, za pět dní jsme nepotkali jedinného turistu, stále svítilo sluníčko, vesničané byli moc milí (přespání na zahradě ve stanu 0 -20 Lari včetně pohoštění). Brodit řeku je nejlepší dole, kde je nejvíce rozvětvená, tudíž jednotlivé proudy jsouslabší anebo těsně pod jazykem ledovce, kde je poměrně slabá. V Mestii je informační scentrum, kde vám dají schematický plánek treku. Ve skutečnsti vede dál než do Usghuli – až do maami, což trvá další dva dny.
Postup našeho treku (spíše nadprůměrně zdatní trekaři; započteno i každodenní ztracení značky, kterému se nevyhnete!):
1.den Mestia – Zhabesi 7 hodin
2.den Zhabesi – Adishi 8-9 hodin
3.den Adishi – Iprali 10 hodin (pak sme se nechali stopem dovézt autem do Usghuli, pže se nám nechtelo jít pěšky po silnici)
4.den Usghuli – pas ve výšce 2900 mnm, kde přespání u jezírka, v noci přišel medvěd:)8 hodin
5.den pas – Maami 6 hodin (odsud odvezl opilej místnák autem z hor do nížiny a púak policajti zdarma až do města Kutaisi:)

Martin

Šli jsme tento trek před 14ti dny. Základní potraviny jako chleba a sýr je možno koupit v kterékoli z vesnic, v Iprali seženete i pivo a v Ushguli je dokonce regulérní hospoda. Značení je skutečně mizerné, rozhodně doporučuji pořídit ve Tbilisi 50tky z Geolandu, my to šli podle ruských stovek a občas jsme měli trochu problém. V Ushguli u mostu je cedule „Mami 6,5 hodiny“, nevěřte tomu je to blbost! My to šli za jeden den, ale je toho dost, cca 13 hodin. Speciálně sestup je místy dost problém, rozhodně bych to nezkoušel za zhoršené viditelnosti.

Ondřej Vosátka

Budu trochu polemizovat s Maruškou, jsem si jist, že za 3 dny se ten trek zvládnout dá. Hodně záleží na tom, jde-li člověk na těžko (i se stanem a jídlem) nebo na lehko (ve vesničkách u lidí Vás za poplatek pohostí a ještě dají jídlo na cestu). Ale lze to „stíhat“ i na těžko, tak jsem to šel v srpnu 2012 já. Nejsou to nijak náročné hory. Sice mají přes 5000m, ale chodí se v údolíčkách a přes hřebínky, pod 3000m.

Ubytování v Mestii doporučuji u Larisy Magliani (doptáte se, všichni ji znají, je to směr na výlet kříži), stan lze za 5 GEL, skvěle vaří, moc fajn ženská, kousek je malé etno museum ve věži.

1. den – Mestia-Zhabesi – šli jsme 4 hodiny. Byli jsme dva a šli jsme svižně, ale rozhodně ne jako blázni. Profil je z 1400m výstup do 2000m a pak do 1700m, čili nic velkého. První den je „zahřívací“. Bloudit také není třeba – máte-li dobrou mapu (1:50 od Geo Land) a pokud se v ní trochu orientujete, značky nemusíte sledovat tak dogmaticky, jdete podle mapy. A teď pozor, myslím, že není od věci nechodit až do Zhabesi, ale skončit už v Lakhiri!!! To je vesnice cca 45-60min dříve a podle nás zdaleka nejkrásnější v celém údolí (nejvíce zachovalých věží – 15). Spali jsme tam u Demiko Gvudiani (+995 574 80 59 56, gv************@ya***.com, cca 20GEL/noc, za stan jsem usmlouval 5GEL/noc, 10GEL/každé jídlo, vaří skvěle, teplá sprcha), moc moc milá rodina, doporučuji! Do Lakhiri nám to tedy trvalo jen 3 hod chůze, lze to tedy spojit s další tůrou do jednoho dne, pokud nemáte čas.

2. den – Zhabesi-Adishi – šli jsme cca 5:45 hod i s obědovou pauzou (resp. 6:30 už z Lahkiri). Profil je 1600m-2450m-2000m. Výstup je strmější, ale dá se. V Adishi ubytovává řada rodin, my měli moc dobrou zkušenost u: Gunter Avaliani (+995 551 13 47 44, ja****@ma**.ru, cca stejná cena jako o den dříve), moc milí, večer pro nás hráli, zpívali a tancovali gruzínské písně/tance.

3. den – Adishi-Iprali – profil je 2000m-pozvolně podél ředy k brodu 2200m, výstup do 2722m, sestup do 1950m. My šli cca 7 hod. Brod s koněm stojí 50GEL (cena dohromady pro 1-5 lidí). Budou Vám tvrdit, že je nebezpečné to brodit, ale pokud není velká voda, dá se, my měli vodu po kolena (ledová!). Naši hostitelé byli tak hodní, že poté, když zjistili, že se nám kůň platit nechce, tak že se ráno podívají na řeku a řeknou, zda-li bude brod bezpečný – byl. Alternativní trasa je nejít z Adishi podél řeky, ale rovnou překonat řeku za vesnicí (snad tam má být někde most, brod jsme nezkoušeli, ale hladina je určitě výš) a ostře rovnou přes kopec. V Iprari jsme spali v penzionu u Uči Margweliani – pokud Vám nevadí penzion (55 GEL/noc s plnou penzí, já usmlouval stan za 5 GEL bez jídla a bez sprchy, se sprchou za dalších 5). Oproti předchozím homestays je to ale zrazu „masovka“, tak můžete zkusit něco jiného.

4. Iprali – Ushguli – zde silně doporučuji vzít stopa, cesta totiž vede většinu trasy po silnici, nezáživné. My se stopem uspěli a ušetřený čas věnovali projížďce na koni z Ushguli k ledovci (tam a zpět asi 16 km, na cca 5 hodin, jen 40 GEL). Ushguli je pohledově krásná, oproti malé Lahkiri nebo chudé Adishi je ale již patrná ruka turismu.

Z Ushguli se lze vrátit do Mestie autem za 150 GEL, nebo stopovat – já po hodině chytil stop, zdarma, 45km za +2hod, ale stop je samozřejmě o štěstí. Bylo mi doporučeno v případě, že řidič stopu bude chtít příspěvek, dát mu 30-40GEL/os. Ještě lepší než návrat do Mestie je přejít hřeben na jih (téměř 3000m) – buď do Mami, ale lze z hřebene sejít i do vesnice Chvelpi, což je kratší. Je to na extra dlouhý den, nebo rozložit do dvou. Silnice pak vede do Kutaisi. Toto jsem ale bohužel nešel, pro rýmičku a kašlík jsem musel vzdát:-(

Svaneti je krásná, ale běžte tam co nejdřív, mění se rok od roku.

Janette Hradcova
Ondřej Vosátka:

Milej Ondrej Vosadka,
dekujeme za hezky clanek o Gruzii a o lidech s velkym srdcem a pohostinnosti ,kteri v ni zijou.
Gruzii milujeme a byli jsme tam asi 10 x.
Mam rada spusob jak Cech projevuje zajem o zpoznavani cizich zemi no prijde mi uplne zarazejici jak jsme necitlivi a radujeme se jak sme usmlouvali ubytovani z 20gel.na 5gel.(50Kc.) v tak chude zemi.

Bára

Myslím, že trek se v pohodě za tři dni zvládnout dá, záleží na roční době, plus kolik je vody, bahna a sněhu a kolik máte času (my jsme ho měli, takže jsme nikam nepospíchali.. trek jsme šli teď ve druhé polovině června, UŠGULI-MESTIE (auto: jedna cesta za 200 GEL).

1. den jsme spali v údolí pod Šcharou

2. den zpět do Ušguli, chtěli jsme jít po levém hřebeni do sedla Lapari, ale byl zasněžený, na nástupu do údolí jsme potkali partu, která to v rozbředlém sněhu otočila (ztratili cestu), tudíž jsme se rozhodli vzít to do Kali po silnici („nábližku“ vpravo od silnice, která je značena na turistických obrázkových mapách, doporučujeme milovníkům bahna, kravích hoven, trnů a bolševniků:))
Ještě ten den jsme vystoupali na hřeben vedoucí na Lapari(krásný výhled na Tetnuldi a Ušbu)

3. den ráno zpět na silnici, odbočka ke kostelíku Lagurka a pak přes další sedlo k řece Adyši, zde jsme spali kousek od ledovce (na levém břehu, jsou tam dobré plácky, přímo u řeky, stačí pohledat… brodit řeku je třeba brzy ráno a spoléhat na koně, na nichž vás mísntí za 50 GEL převezou nemělo v červnu moc cenu a ani jsme nechtěli)

4. den jsme došli pár set metrů přímo k ledovci, vody zde bylo tak po kotníky a dala se krásně přeskákat po kamenech, pak jsme pokračovali směr Adyši, spali jsme na hřebeni nad Žabeši (vlastně celý den jsme šli dost pohodově, s dospáním na lukách, určitě by se ještě ten den dalo do Mestie dojít

5. den jsme dorazili do Mestie

Pěkný trek s výhledem na super kopce! Liduprázdný, krom domorodců, pár skupinek Poláků a Izraelců jsme nepotali nikoho.

Rami
Bára:

Ahoj, chystam se na stejny trek letos v zari. Jaky je vyskyt medvedu, vlku v tehle oblasti, poktali jste nejaka zvirata?

Diky. P.

Marian

Chystáme se letos v červenci do Svanetie a potřeboval bych poradit kde vyměnit peníze, jestli v Gruzii a nebo u nás. Pokud v Gruzii tak co si tam vzít s sebou jestli koruny, dolary nebo eura.

Díky

Vojta
Marian:

V Česku Lari neseženeš anebo se špatným kurze a v Gruzii ti jsou koruny taky k ničemu. Tedy buď Eura nebo dolary (je to fuk, dolary myslím vycházeli lépe kurzově) nebo kartu na výběr.

Marian
Vojta:

Díky za info.
Asi bude nejlepší a nejjednodušší, když je vyberu v Gruzii kartou, než měnit koruny za dolary/eura a pak za Lari.

Vojta
Marian:

Mimochodem i v Mestii je bankomat (v roce 2010 jeden, tedy je otazné jak moc spoléhat na jeho funkčnost).

pepek
Vojta:

Hned na letišti jsou směnárny fungující i v noci kde si vyměníš malý obnos, ve Tbilisi je spousta bankomatů a i směnárniček s výhodnými kurzy. V Mestii je také stále bankomat.

Bára

bankomat v Mestii funguje (červen 2013)

reppo

dá sa tento trek v pohode zvládnuť v polovici septembra? ako sa dá najjednoduchšie dostať z Kutaisi kam letíme, do Mestie, a za akú cenu… ďakujem

Honza
reppo:

No my jsme předloni odjížděli z Ushguli 31.8. a to začínal padat první sníh, takže dle otrlosti. Ale samozřejmě třeba bude letos sluníčko až do listopadu 🙂 Z Kutaisi do Zugdidi autobusem a pak nahoru do Mestie maršrutkou, která odjíždí ze stanoviště kousek vedle hlavního trhu (rok 2011).

pepek

https://picasaweb.google.com/113269514496502938681/GruzieSvanetieDevitidenniPrechodKavkazskychHor?noredirect=1 Zde fotky z letošního 2013 přechodu Mazeri – Chvelpi – čili skoro celé centrální Svanetie. Z Mestie do Zahabeši jsme se vezli kvůli špatnému počasí džípem ale i to se dá za 1 den navíc ujít.

bára

Který z treků ve Svanetii byste doporučili? Mazeri – Mestia? Nebo Mestia – Usghuli? Vyhlášenější je asi Mestia – Usghuli? Nevím, jestli proto, že je hezčí, nebo líp dostupný, nebo snažší, nebo jen tak? Máte někdo nějakou zkušenost? Díky

Petr
bára:

Ahoj.
Co se týče kartuší do plynových vařičů, tak ty lze koupit jen v Tbilisi (geoland.ge)! Chtěli jsme je koupit v Kutaisi, ale tam jsme je nesehnali. Naštěstí jsme měli s sebou starý český vařič na pevný líh, se kterým nakonec vystačili. Jinak mapy můžeš koupit zde http://www.kralovstvimap.cz/gruzie/c-3040/

Ahojte,
mam zajem se podivat do gruzie- svanetie. Popisovane treky se daji zvladnout s mapou? Nebo je potreba buzola? Pres ledovce se ve zminenych trecich nejde? Mate nekdo zkusenost s obchodem v Kutaisi na propanbutanove lahve? Kdyby jste meli mapy, tak bych je odkoupilDiky moc za reakci. Libor

Jiný Libor

Přes ledovce bys mohl jít jedině na bočních výletech na kopce a sedla. Buzola není taková investice, radši si ji kup, ale já ji málokdy potřeboval při svých cestách. Z tohoto treku jsem šel jen část (+ ty odbočky na ledovce).

Libor
Jiný Libor:

Ahojte, mapy si kupujete v CZ nebo az v Gruzii? Pripada mne zbytecne je vozit z Cz… Nemyslite?

Jiný Libor
Libor:

Nevím, jestli se to náhodou v Gruzii v poslední době nezměnilo, ale obecně platí, že mimo vyspělé země se kvalitní mapy (nebo často vůbec nějaké mapy) shání velmi těžko (pokud ti tedy místní známí nepůjčí vojenskou jako se stalo nám kdysi v Gruzii).

Tomáš M.
Jiný Libor:

Ahoj, nevím jestli už není pozdě, ale mapy a kartuše (Coleman) se dají koupit ve Tbilisi v Geolandu. Mapu kterou mají v ČR za 400kč jsme tam koupili za 10 lari(110KČ). Jinak mapy treků dostanete zdarma v Mestii v infu !

Kryštof

Ahoj, chtěl jsem se zeptat vás co jste tam byli v poslední době, jak to tam vypadá s množtvím turistů na Treku, případně jestli byste někdo nedoporučíl nějaký treck, který by nebyl tolik přístupný a tudíž prázdnější. Šel jste někdo z Ušguli dál na východ?

Kryštof:

Ahoj,my chodili z Mestie jednodenní treky a vždy jsme byli všude úplně sami. Příjde mi, že jsou mnohem méně populární, než vícedenní přechody. Treky i mapky zde

Honza

Ahoj,
myslíte, že je reálné tento trek zvládnout i když jsme úplní začátečníci. Teď nemyslím cestování, ale čistý trekking. Máme v plánu tento trek jít s přítelkyní během našich toulek po gruzii. Tak nějak jsme si řekli, že když budeme v gruzii, že alespoň jeden více denní trek musíme dát, abychom nebyli za úplná másla 🙂 .. Máme v plánu to jít více méně na těžko, v Gruzii budeme 14dní, a nechceme nikde nechávat věci. Všude píšou 3-4 dny, ale podle té vzdálenosti, převýšení a naší kondice 🙂 předpokládám, že to půjdeme tak 5 dní. Je to reálné? 🙂

Kaiss
Honza:

Ahoj, som vo viacmenej v istej situácii s kamoškiu, (schopnossti, časový harmonogram).. Ak už máte absolvovanú Gruziu, veľmi rada by som sa niečo dozvedela

Petr

Ahoj, chtel bych se zeptat zda je realne to dat koncem kvetna. Bojim se aby to nebylo cele na snehu. Nemate nekdo zkusenost? Dik Moc Petr

Právě jsem se vrátil z Gruzie, oblast Svanetie. Pokud by někdo měl zájem, mám na prodej mapu této oblasti Mestia – Ushguli, Lashkheti – 1:50000. Bez poškození. Stála 28GEL – prodám za 250Kč.
Moc se mi osvědčila. Přídám gruzíjskou sim kartu s daty, co jsem nevypotřeboval + nějaké rady na co dávat pozor a tak, pokud by byl zájem.
pe*******@se****.cz

Vlastík

Ahoj, pokud zmiňovanou mapu ještě máš, tak bych měl zájem. Když tak se ozvi na ba***************@vo***.cz . Platba převodem nebo na dobírku není problém
Gruzii mám v plánu, jen najít čas. V případě uskutečnění výletu bych určitě nějaké základní rady přivítal.
Měj se    Vlastik

Martin

Co se map tyce, stahnete mapy.cz… meli jsme i papirovou, kterou jsme od druheho dne uz nevytahovali… 3 dny se to jit da, ale spis na lehko nebo nekdo s velmi dobrou kondici. 4 dny jsou na pohodu. Bankomat v mestii byl, i smenarna i tak v mistnich kramech poridite treba varice. Mnozstvi turistu se dalo zvladnout, ve vysledku potkavate ty same lidi… vetsinou par skupinek, ktere se povetsinou ubytovavaji v tech vesnicich.

Magda

DObrý den,
chci se zeptat, zda je možné koupit v Mestii plynovou kartuši? Vím o možnosti v Tbilisi, ale tam bysme jeli fakt jenom kvůli tomu. Přiletíme do Kutaisi,tak můžeme případně koupit i tam. Díky 🙂

Radim "Henry"
Magda:

Ahoj Magdo,
můžu se prosím zeptat, kdy jedete? Asi mi vybouchl parťák