Dvacetidenní trek přes 3 pětitisícová sedla v oblasti LOWER DOLPO až k jezeru Shey Phoksumdo.
Himaláj – Nepál
Podrobný popis
Trek jsme šly na přelomu července a srpna, v době monzunu. Vody bylo hodně, pršelo každý den v noci, ale trek se jít v pohodě dá. Jen musíte počítat s velmi rozvodněnými řekami.
Trek v oblasti DOLPO je úžasným zážitkem. Zejména první část treku k jezeru Shey Phoksumdo nepotkáte žádné další turisty. První 4 dny jdete přes nádherné vesničky s příjemnými obyvateli a jedním sedlem Mauri Lagna 3820m, poté odbočíte a vystoupáte k sedlu Kagmara La 5115 m. Tady je orientace náročnější a nejsou tu žádné vesnice. Podle průvodce se má minout cedule vstupu do Národního parku Shey Phoksumdo, tu jsme nenašly stejně jako armádní místo Toijem.
Každopádně správná cesta je odbočit nenápadnou cestičkou k velmi divoké řece a přejít po mostu z kamenů, pak vystoupat na malou louku (tady není voda!) a pak se stoupá stále nahoru. Pokud jsou sesuvy půdy tak brodíte, lezete po čtyřech a zase stoupáte na vysokohorskou louku údajně ve 4 tisících. Další den jdete cca 5 hodin třemi údolíčky po nepříliš viditelné cestě a brodíte asi 20 potůčku a říček. Přijdete do uzavřeného údolí, nedá se jít jinam než nahoru: stojíte pod sedlem Kagmara La.
Cestu Vám přehradí velice rozvodněná řeka – Jak zapadl po krk… Kagmara La je sedlo s ledovci okolo; je tu velká zima, zejména pokud se rozhodnete přenocovat tady. Ale to ráno stojí za to! Cesta dál je velice jednoduchá, sejdete ze sedla, přes spoustu na mapě vyznačených vesniček, které už nikdo neobývá a vidíte maximálně ruiny až k odbočce na Shey Phoksumdo. Tady se dá trek zkrátit a sejít do Dunaie, ale byli byste hloupí nechat si ujít krásu jezera. Shey Phoksumdo u vesničky Ringmo je kouzelné, v neuvěřitelně modrých barvách vymalované jezero. V prvním domku ve vesnici je Didi Migma, která je báječná kuchařka a po několika dnech treku si tu můžete dát i pivo 🙂
Odtud se dá odpojit a kolem jezera jít do zakázané oblasti Shey Gompy. My se vydaly do tibetského údolí Do Tarapu přes dvě sedla Baga La 5070 m a Numa La 5318 m. A poté dolů do Dunai. Tady už je cesta velmi dobře viditelná, potkáváte na ní už nějaké cestovatele, zejména Francouze s full servisem (v létě jich ale není tolik). Cesta údolím Do Tarapu je jednoduchá a přehledná. V Dunai se perfektně najíte – jste zpátky v civilizaci. Odtud je to na letiště další cca 3 hodiny, nejdříve kolem řeky a poté nahoru na letiště.
Pokud jste zvyklí cestovat s nosiči, je s jejich najímáním v Jumle problém. Pokud už je seženete, nebudou ochotni jít přes průsmyk Kagmara La (bojí se ho a je hodně náročný, a budou Vás přemlouvat k obejití průsmyku spodní cestou – nedělejte to a raději běžte „natěžko“ ). Nosiči nevlastní ani dobré vybavení na trek, ani stan či nějaké přístřeší. Pokud byste si chtěli vzít jen jednoho (a trochu si ulevit z tíhy na zádech), bude se vám snažit nacpat do stanu.
Podle místních zvyklostí byste měli nosiči/nosičům zajistit stan i spacák. Samozřejmostí je zaplacení zpáteční cesty, pokud se nevracíte do stejného výchozího bodu, odkud si nosiče najímáte. Nosiči jsou zvyklí nebrat si jídlo, nemají ani vybavení na to si sami uvařit; jsou zvyklí chodit s výpravami s full servisem, kde je kuchař a uvaří jim; nebo si nechávají uvařit ve vesničkách cestou – trvá to, musíte jim to zaplatit a je problém, když odbočíte z cesty a nejdete pár dní přes vesnice – pak je nutné zajistit z vašich zásob jídlo i nosiči… suma sumárum je lepší jít bez něj .-)
Ubytování a jídlo
vlastní; v některých vesničkách uvaří Dhal-Bhat, ale obrňte se trpělivostí: uvaří ho až večer i když řeknou ano, uvaříme už odpoledne kolem třetí hodiny, budete čekat do setmění. Délka čekání na uvaření jídla se pohybovala od dvou do tří hodin.
Potřebné vybavení
běžná trekingová výbava, dobrý stan (v létě je oblast v deštném stínu, ale stejně každou noc prší), pevné boty, nutné oblečení a spacák do nízkých teplot při přechodu sedla Kagmara La jdete kolem ledovce; mačky a cepín nejsou třeba
Přístup na začátek
busem do Nepalgunge nebo Surketu (cca 16 – 18 hodin jízdy, odjezdy z Katmandu kolem 16 hodiny; 1000 rupií) a pak letadlo do Jumly (45 minut letu, do 100 dolarů).
Povolení, poplatky, omezení, zákazy
Základní trasa
Orientační rozpis po dnech
- Jumla – Gothi Chaur
- Gothi Chaur – Changrikot
- Changrikot – Chorta – Naphukona – Mauri Lagna 3820m – až kousek před Chaurikot
- Chaurikot – Balasa – Rimi – Hurikot
- Hurikot – Toijem
- aklimatizační den (zabloudily jsme a zašly si 7 hod 45 min)
- Toijem – Kagmara Phedi
- Kagmara Phedi – Kagmara La (spaly jsme kousek pod sedlem)
- Kagmara La – Lasa – Yudon – Pungmo
- Pungmo – Palamo
- Palamo – Ringmo – Shey Phoksumdo
- odpočinkový den u jezera
- Shey Phoksumdo – Dajok Tang
- Dajok Tang – Baga La 5190m – Pelungtang
- Pelungtang – Numa La 5318m – Tok Kyu
- údolím Do Tarapu – Do
- Do – Cheur
- Cheur – Kanigaon
- Kanigaon – Tarakot
- Tarakot – Dunai – Juphal
Další možnosti túr v okolí
od jezera Shey Phoksumdo se dá jít do Shey Gompy (nutné povolení do zakázané oblasti, 500 USD a průvodce, možno projít až do Jomosomu).
Ahoj, uvažujeme o podzimním Dolpu, v podstatě stejnou trasu. Mohla bych kdyžtak na mail poprosit o podrobnější info (finance, možnost doplnění zásob – kde atd?
předem moc díky a díky i tak za inspirativní článek
Ahoj Kristýno, moc díky za rychlou odpověď. Plánujeme cca polovinu záři – konec října. Vím, že počasí se dá špatně odhadnout , zvlášť, když vy jste šli v srpnu. Před dvěma roky jsme v říjnu v Tibetu pod stanem dost mrzli:-). jak to bylo s vybavením na noc a jak těžký bágly jste vlekli? Vařili jste na petroleji nebo jste měli bomby? (často se prý stane, že koupené v KTM jsou doplňované a v podstatě skoro nevydrží. V Jumle se asi dá koupit základ?
Moc díky
z
Ahoj,
tak na zádech jsme měly každá 23 kilo. Jídlo všechno s sebou a v Jumle nekoupíš NIC, max sušenky a čínské polévky. Voda je tu taky hodně drahá, takže doporučuju vzít prázdnou láhev a už kapat kapičky, nebo jinak dezinfikovat.
Kolem Kagmary v noci mrzlo, ale spaly jsme v 5 tisících, takže jsme to čekaly. Vybavení máme docela dobré, hlavně dobrý stan a spacák do nižších teplot, já mám Primu do mínus 25, a spalo se mi jak v bavlnce, jen v jégrovkách, triku a čepici.
Jo, bomby na plyn jsme kupovaly v Kathmandu (dál je pak neseženeš) a jen v dobrých obchodech, ne moc laciné. Byly plné, neměly jsme s tím problém, měly jsme plynu zbytečně moc – myslím, že jsme měly 3 velké? Nebo 2 velké a 2 malé? Nepamatuju se přesně.
Ahoj Zuzano,
Začátek treku a občas cestou jsou místní obchůdky s čínskýma nudlema a sušenkama. Doplnění zásob v podstatě jen na jednom místě: a to u jezera Shey Phoksumdo. Ale zásoby jsou tu staré a já se tam koupeným jídlem otrávila – kukuřičné lupínky (zvracela jsem celou noc…). Doporučuju si vzít všechno jídlo s sebou a kupovat jen uvařené.
Cestou jsme asi 2x jedly u místních, ale délka přípravy jídla je cca dvě až tři hodiny a budou Vás nutit u nich i přespat, aby měli dalších 100 rupek. Stan je pohodlnější, zážitek je větší u místních. Kdekoliv po cestě to můžete zkusit, ale počitejte, že už se dál nedostanete. I v hotelu cestou nám nabídli uvaření jídla v poledne, a po dvou hodinách čekání a neustálém ptaní co bude s tím jídlem řekli, že jídlo bude, ale až večer po setmění.
Permity, letenky a bus máš nahoře v popisu treku. Jaké další výdaje Tě zajímají?
Caute, nedavno som sa vratil z dolpa.
Vsetko ok, az na jednu vec by som vas chcem varovat – VYHNITE SA GOVINDOVI!!! a vela usetrite,mozte sa obratit na Mac Trek & Expedition Pvt / tel- 977-1-4260219, 4248972. Popripade na agenturu Aliance. Dostanete pravdivejsie info a o mnoho lacnejsie. stastnu cestu
Chtěli bychom jít tuto trasu letos v září a proto bych měl dotaz ohledně možnosti stravovávní na treku. Jsme v kontaktu s NEPAL ALTERNATIVE TREKS & EXPDITIONS Pvt. http://www.nepalalternativetreks.com/, kterou mi doporučila jedna Australanka. Mimochodem myslím, že pracují lépe než Govinda, se kterým jsem se setkal předloni. Poslali mi totiž zajímavou informaci,že tento trek je možné dělat jako tea house trek, dostanete ubytování a skromné jídlo. Jediný problém jsou 2x 2 noci při přechodu sedel Kangmara La a Baga La, kde není nic, proto je nutný stan. Můžete mi někdo potvrdit tuto možnost? Batohy o 25-30kg jsem nosil před mnoha lety v Bulharsku a Rumunsku, teď bych si je již raději odpustil. Díky za odpověď.
Ahoj,
potreboval by som sa poradit ohladom vybavenia permitov a cien na trek Dolpo, mohla by ma kontaktovat nejaka dobra dusa co ma nejaku skusenost a navstivila oblast v poslednych rokoch ? Moc by mi to pomohlo – kontakt
ma**********@gm***.com
DAKUJEM
Matus
Šli jsme tento trek v červnu 2018 a troufám si tvrdit, že ve zde popsané podobě už neexistuje. Alespoň jeho první část. Z Jumly se vychází po silnici, což je polní cesta upravená pro průjezd traktoru. První den jsme ještě potkávali místní na skůtrech. Za sedlem Guthichaur už to byly jen traktory s materiálem. Cesta není nijak frekventovaná. Potkali jsme tak 3 traktory denně. Nicméně už fakt, že se do vesnic dá dostat nějakým dopravním prostředkem, mění jejich ráz. Původní hliněné domy mají modré, plechové střechy. V oblasti se staví spousta nových, dvoupatrových domů.
Doufali jsme, že za sedlem Maure Lagna se cesta změní v pěší trail. Opak byl pravdou. Od Maure Lagna až po Hurikot se jde po nové, čerstvě upravené cestě místy široké jako dálnice. Potkali jsme i bagr, který měl celou cestu na svědomí. Jede svahem, zarovnává terén a stromy, které mu stojí v cestě, shazuje do údolí. Problém je, že z takové cety není prakticky možné uhnout. Pětimetrový hliněný mantinel napravo, druhý nalevo. A kde bagr udělá serpentýny, nezbývá než jít po serpentýnách. I tam, kde původní trail, který je ještě na louce vidět, vede rovnou do údolí.
V Chhopangaonu jsem se bavil se stavbyvedoucím. Celý kus cesty z Juphalu až sem postavili od ledna. Tj. za cca 5 měsíců…
Trek v pravém slova smyslu tedy začíná až v Hurikotu. Odtud až do Samduwa vede klasický trail, kde jediným dopravním prostředkem jsou koně, osli a jaci. Od Samduwa až po Shey Phoksundo opět jdeme po lehce upravené cestě, okolo které vznikají nové hotely. Vesnice Ringmogaon u jezera stále má původní ráz. To se ale vše změní jakmile všechny hotely budou dostavěné. Od jezera přes Baga La, Numa La, Do Tarap až do Nawarpani se jde krásným pěším trailem. Napůl cesty mezi Nawarpani a Laisicapem už jsou opět patrné terénní úpravy a zeměměřiči zaměřují budoucí silnici. Od Lasicap to Tarakot opět vede upravená ikdyž neprůjezdná „silnice“.
Od teatentu u mostu v Tarakotu do Dunaie jezdí cca 2 krát denně shared jeep. Mohu vřele doporučit pokud vás nebaví chodit po silnici a polykat prach zvířený od projíždejících aut a motorek.
Dva týdny chůze mezi Hurikotem a Nawarpani byly každopádně poměrně zajímavé. Červen a červenec jsou sezonou Yartsa gumby, kdy se celé vesnice z nížin přestěhují do stanů v horách a hledají tuto v čínské medicíně tolik ceněnou houbu. Nicméně i v nejvýše položených vesničkách je už zavedena elektřina. Dvě až tři vesničky obvykle sdílejí malou vodní elektrárnu, která je v provozu každý večer dvě hodiny. Pokrok nezastavíš.
Při zařizování permitů v Kathmandu doporučuji obejít více agentur. Mají všechny takový nešvar, že jakmile se jejich jméno objeví na nějakém fóru, začnou cenu šroubovat do neskutečných výšin. Všichni výše zmínění nás zkoušeli stáhnout z kůže. Nakonec jsme náhodou vlezli k Rajendrovi do Mountain Sun Valley treks & expedition (tel, whatsupp: 00977-9841815039,
mo***************@gm***.com
, http://mountainvoyage.com) a byli jsme mile překvapeni jak cenou tak přístupem. Snad mu to vydrží i po zveřejnění tohoto příspěvku.
Chystáme se na tento trek v 2. polovině září. Rozmýšlíme, zda se tahat se stanem, nebo jestli postačí žďárák a dobrý spacák. Nevíte někdo, jaká je pravděpodnobost deště, sněhu v tomto období? Popř. další aktuální info ohledně spaní a jídla.
Téma měsíce: Za sněhem do Skicircus Saalbach
Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn: lyžování a freeride snů v obří lyžařské areně v srdci Alp
FIS Alpine World Ski Championships Saalbach 2025: jedinečná podívaná na MS v alpském lyžování v Salcbursku
Zimní dovolená ve Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn: Zábava pro celou rodinu
Zajímavé vybavení
8B+ BRAD
Brad Pitt mezi lezeckými pytlíky.
Ponožky Darn Tough s doživotní zárukou
Skvěle sedí, nesmrdí (příměs merina), hezké designy a když je prodřeš, zdarma výměna za nové. Fakt.
NEJLEPŠÍ TREKOVÉ BOTY A POHORY
Výběr testerů Světa outdooru
Turistický batoh Quechua MH900
Společník na túry - 970g, záda ze síťoviny, 8 kapes
TOULÁNÍ GRUZIÍ: Místní kultura a výstup na Kazbek
BULHARSKO: Turistika po nejvyšších vrcholech Balkánu
FERRATY: Solné komory pro začátečníky
VÝSTUP NA DACHSTEIN: Po ledovci až na vrchol 2995 m
KARPATSKÉ TREKOVÁNÍ: Fagaraš, nejvyšší hory v Rumunsku
Zajímavé vybavení
Feratový set Ocún Via Ferrata Webee Pail
Nejoblíbenější volba na ferraty. Set složený z úvazku, tlumiče pádu a helmy.
Pánská Bunda Rafiki Colin II Majolica
Nová generace ověřené pánské sportovní bundy pro lezce i turisty.
Vojenské boty LOWA Zephyr GTX černé
Moderní lehká outdoor bota pro rychlé přesuny, vhodná i do těžšího terénu.
Zajímavé túry
Velký Choč s výhledem na čtyři národní parky Slovenska
Hayduke trail: kaňony a pouštěmi na jihozápadě USA
Główny Szlak Beskidzki – polský trail mezi Českou a Ukrajinskou hranicí
Další zajímavosti
Podzimní kolekce značky Columbia nabízí funkční technologie pro pohodové outdoorové zážitky
Poručíme větru, dešti… sněhu? Nová kolekce od Sensoru krotí všechny živly
Barefoot obuv: Do přírody i na horské výšlapy