Přechod přes Bijele a Samarske stijene

Velika Kapela – Chorvatsko

1-denní, 2-denní
Chorvatsko
květen, červen, červenec, srpen, září
neuvedeno
Mírně náročný

Více jak 4 km dlouhý vápencový hřeben rozervaných stěn, věží a strží je asi nejzajímavějším turistickým cílem v pohoří Velika Kapela. Návštěva tohoto magického místa plného pralesní vegetace, divoké zvěře a podivuhodných skalních útvarů by rozhodně neměla uniknout naší pozornosti.

Strmým výstupem doprava přijdeme ke skalní bráně a průchodem přes ní (snadné lezení) se dostaneme k dvoupatrové chatě Planinarska kuča na Bijelim stijenama. Chata je většinou zavřená, ale kousek od ní stojí velká bivakovací bouda Sklonište Miroslava Hirca. Od chaty Bijele stijene jdeme lesem podle značek až k úpatí stěn. Držíme se výrazné skalní rampy, která nás dovede do prvního většího skalnatého kotle. Zde se drží dlouho do léta sníh. Přejdeme prudkým stoupáním další kotel a vyjdeme na nejvyšším vrcholu celého hřebene (1 335 m, vrcholová kniha a razítko).Vynikající rozhled na celé skalní bludiště hřebene. Zářivě bílé věže bizarních tvarů svítí v objetí lesů takřka pralesního vzhledu. Rozhled na další hřebeny Veliké Kapely – na západě protáhlý, zalesněný masív Višerica (1 428 m) a Gradina (1 316 m). Na severu se zvedá holý nejvyšší hřeben pohoří Bjelolasica s vrcholem Kula (1 534 m). Na východě, za lesy hřebene Bitoraj (1 140 m), začíná mohutný Velebit. Nedaleko našeho vrcholu se vypíná hora Velika Javornica (1 374 m, výstup je možný od chaty Bijele stijene přes bivak Miroslava Hrca za cca 45 minut, výhled). Návrat stejnou cestou nebo můžeme pokračovat v přechodu celého labyrintu skalních stěn a přejít do oblasti Samarske stijene.Tato varianta je rozhodně lepší volbou.Z obce Jasenjak vyjdeme na jih po silnici Ogulin – Drežnica. Po 3 km odbočujeme doprava po lesní cestě, na níž po 500 m narazíme na značku. Ta zkracuje více jak 3 km dlouhou serpentinu lesní silnice s níž se spojí v místě Tjesenac (825 m). Po cestě, která spojuje Jasenak s vesnicí Mrkopalj, pokračujeme asi 2 km k okraji rozlehlé travnaté planiny. Vlevo odbočuje lesní cesta, která zkracuje hlavní tah. Vyjdeme až k pasece (parkoviště), stolům s lavicemi a přístřešku proti nepohodě. Podle značení se dáme doleva a pomocí mnoha serpentin, stoupajících v divokém prostředí pralesního porostu a krasových skalek a závrtů vyjdeme za tři čtvrtě hodiny na zalesněný hřeben Bijele stijene. Vlevo odbočuje stezka k vrcholu Velika Javornica (1 374 m), další odbočka doleva vede k pěkné vyhlídce.

Z nejvyššího bodu hřebene Bijele stijene pokračujeme na severozápad po trase označené jako Vihoraški put (VT). Sestup z vrcholu je možný dvěmi variantami (lehkou a těžkou – ocelová lana, žebřík). Následuje rozcestí – doprava odbočuje stezka do Soutěsky koster (Klanac kostura), po dalších cca 300 m další odbočka vpravo vystupuje k vrcholu Boca a kousek odtud pod skalní stěnou pro změnu zase vlevo mířící stezka vede na vršek Ratkov vrh (1 314 m). Ocitáme se v pravé a nefalšované divočině. Pralesní terén je bujně porostlý pokroucenými stromy, balvany kryjí mechy a kapradí. Dojdeme do doliny Zelena dolina s krásným výhledem na amfiteátr Samarských stěn. Stezka v dalším postupu přechází velmi úzkou soutěskou zvanou Ljuska (zajištění pomocí lana a žebříku).Za deset minut přejdeme do Natašina dolu a míjíme první odbočku k severu na tzv. Begovu cestu (13. kilometr na cestě mezi Jasenjakem a Morkopaljem – nástupní stezka na hřeben Bijele stijene). Pokračujeme přechodem po úzké skalní polici zvaných Balkan a kolem bývalé vojenské nemocnice přijdeme k rozcestí (odbočka na křižovatku Begova staza). Zde se napojíme na trasu MPP (krátká zacházka ke zcela originálnímu stavení bivaku Ratkovo sklonište, visícím ve skalní stěně Šerpas). Samarské stěny nad chatou nemají na rozdíl od Bílých stěn souvislý hřeben.Jsou to spíše osamocená hnízda skal a věží, které výrazně převyšují okolní les. Od rozcestí pokračujeme na jih a po půlhodině dojdeme k dalšímu rozcestí. Doprava vedoucí šipka nás naviguje k vrcholu Vrh Samaraskih (1 302 m, krásný, takřka tříhodinový vyhlídkový okruh), vlevo pokračujeme po trase MPP kolem obrovských závrtů, skalních stěn a slepých soutěsek k rozcestí (směr Južna skupina).Vydáme se kousek po této trase, ale hned vzápětí odbočíme doprava a lezením snadným komínem přejdeme přes skalní bránu na skvělý vyhlídkový bod. V dalším postupu můžeme obejít celý jižní díl Samarských stěn nebo se vrátit přes chatku Ratkovo sklonište zpět. Pro podrobnější poznání celé této mimořádně krásné oblasti je vhodný nocleh na některé z chat (nejlépe na orlím hnízdě Ratkovo sklonište, kapacita 20 míst, správce je na chatě jen nepravidelně).

V oblasti Bijele stijene najdeme chatu Planinska kuča na Bijelim stijenama (1 280 m, kapacita 15 míst, v provozu 15.5. – 15.10., tel. +385 1 65 55 440) . Mimo této chaty najdeme v masívu několik samoobslužných bivaků. V těsné blízkosti chaty Bijele stijene je to Sklonište Miroslava Hirca (1 280 m, kapacita 25 lůžek). Titul nejoriginálnější chaty v Chorvatsku náleží bivakovací boudě Ratkovo sklonište (1 200 m), která je doslova nalepena ve skalní stěne na okraji oblasti Samarske stijene.

Od Jadranu je možný přístup do oblasti dvěmi variantami. Z hlavní silnice Rijeka – Karlovac odbočuje v obci Lokve silnice č. 6 do větší vesnice Mrkopalj. Odtud po lokální cestě (makadam v úseku 16 km), která protíná pohoří Velika Kapela až k obci Jasenjak a vede dále do Ogulinu (z hlavní silnice 36 km). Do stejného místa dojedeme od pobřeží z města Senj. Silnice stoupá přes sedlo Vratnik a přes obec Brinje do Selvice. Vlevo odbočka po silnici č. 6 do Jasenjaku (směr Ogulin). Z vnitrozemí se do oblasti dostaneme z Karlovace po cestě č. 12 – Gorski Kotar 3 do Ogulinu, odtud jednoznačně do Jasenjaku. Nejbližší železniční stanice Ogulin (trať Karlovac – Rijeka, 25 km).

Jasenjak – Kuča Bijele stijene 1,5 hod. – Bijele stijene 15 min. – chata Ratkovo sklonište 2,5–3 hod. – Samarske stijene 1,5 hod. (tam i zpět) – Mličev lug – Jasenjak 3 hod. Celkem 8–9 hod.(lépe rozdělit do dvou dní – první den Bijele Stijene, druhý den Samarske stijene a návrat do Jasenjaku)