Kungsleden neboli Královská cesta protíná od severu k jihu pustinu švédského Laponska. Dálkový trek v délce 420 kilometrů vede drsnou skandinávskou přírodou a jednou z posledních divočin Evropy.
Skandinávské pohoří – Švédsko
Mapa oblasti
Mapa oblasti
Podrobný popis
Kungsleden je dálková trasa nacházející se na samotném severu Švédska daleko za polárním kruhem. Kungsleden patří díky neporušené krajině Laponska, zapsané mezi světové dědictví UNESCO, k nejkrásnějším dálkovým stezkám v Evropě a k nejoblíbenějším ve Švédsku. Když pomineme vzdálenosti vedoucí přes jezera, celková délka Královské cesty je 420 kilometrů. Časový úsek, v jakém je možné celý trek překonat, je skutečně široký. Nejčastěji se budeme pravděpodobně pohybovat kolem 21 dnů.
A co můžete očekávat, když se vydáte vstříc severské divočině? Výhledy na nekonečnou tundru, divočinu, kterou byste v Evropě našli už jen zřídka, volně žijící stáda sobů, průzračné řeky, rozmary počasí a mnoho dalšího.
Ne každý má k dispozici tři týdny dovolené. Naštěstí lze Kungsleden pomyslně rozdělit na tři části, které na sebe navazují, ale dají se jít i samostatně. Navíc je zde ještě jeden úsek, který stojí zmínku, přestože ne celý vede podél Kungsledenu. Výběr směru, kterým se vydáte, je čistě na vás. Oficiálně ale tento trail začíná na severu v osadě Abisko.
Abisko – Kvikkjokk, 168 km
Tento úsek Kungsledenu je nejznámější a nejvíce navštěvovaný. Můžou za to pravděpodobně vysoké hory, které se v této části nacházejí, síť chat, které jsou rozmístěné přibližně 15 km od sebe, a celková atraktivita tohoto území, která může poskytnout skutečně dechberoucí scenérie. Stezka vás také zavede na nejvyšší bod celého Kungsledenu – sedla Tjäktjapasset (1150 m. n. m.).
Národní park Abisko
První, kam vaše kroky povedou je národní park Abisko. Hned na úvod vás uchvátí divoká řeka Abiskojokk, která se zmítá mezi vysokými skalisky. Společnost vám bude dělat po celou dobu, kterou strávíte v tomto chráněném území. Ve Švédku je povolené volně stanovat, až na pár výjimek, všude. Národní park Abisko je jednou z nich. Naštěstí se zde nachází dvě místa, kde přenocovat můžete: Nissonjook (cca 4 km za Abiskem) a u chaty Abiskojaure, u které je však nutné zaplatit nemalý poplatek, byť jde jen o postavení přístřešku venku.
Žádný signál
Připravte se, že prvních 100 kilometrů nebudete mít žádný signál. Telefon si můžete klidně hodit hluboko do batohu, jelikož na první signál narazíte až u chaty Vakkotavare, nacházející se u jedné z mála silnic. Z tohoto místa jezdívá jednou denně autobus, který vás odveze do 30 kilometrů vzdáleného Kebnats, kde budete moci po převezení lodí opět pokračovat po svých. Další signál můžete očekávat v chatě Saltoluokta a v Kvikkjokku.
Překonávání jezer
Kungsleden během celé trasy překonává 7 jezer, z nichž 5 se nachází právě v tomto úseku. Většina z nich lze přejet za poměrně vysoký poplatek motorovým člunem s obsluhou. Mnohdy bývají k dispozici veslice, ale vzdálenosti bývají často mezi 3 – 7 kilometry, což je už skutečně náročný fyzický počin, zvlášť pokud fouká.
Kvikkjokk – Ammarnäs, 173 km
Pokud dáváte přednost menšímu počtu lidí, tento úsek si vás získá. Není výjimkou, že během dne potkáte dva či tři lidi s batohem. Oproti severní části zde není tolik hor a celkový ráz krajiny není tak kamenitý. Budete procházet rozlehlými náhorními plošinami, kde uvidíte klikatit se stezku mnohdy mnoho kilometrů před vámi.
Skutečná divočina
Je zde ještě další podstatný rozdíl oproti severu. Nejsou zde chaty s obsluhou. Přestože nemáte v plánu je využívat k přenocování, může vás uklidnit pouze jejich přítomnost. Nachází se v nich zpravidla satelitní telefon, který lze v případě nouze využít, a také v nich najdete malé krámky, ve kterých se můžete dozásobit. V tomto úseku jste skutečně odkázáni sami na sebe. Jediná civilizace se nachází v Jäkkviku a v Adolfstörmu. Tam mimo jiné vede asfaltová silnice, je tedy možné v těchto místech vaši cestu zahájit, či naopak ukončit.
Mokřady a březové lesy
Jak již bylo zmíněno výše, i ráz krajiny je trochu jiný. Můžete očekávat více mokřadů, které povětšinou překonáte díky dřevěným chodníčkům. Počítejte s tím, že nejsou všude a podmáčené a bahnité pěšině se nevyhnete. Místní severskou tundru dotváří četné březové lesy, které se na podzim krásně zbarví do okrové.
Ammarnäs – Hemavan, 79 km
Ammarnäs je na místní poměry velké město. Vede sem silnice, je zde obchod, ubytování i restaurace. Jestliže sem dorazíte po mnoha dnech v divočině, náramně si trochu té civilizace užijete. Zvlášť burger v místním bistru přijde k chuti po týdnech na dehydrované stravě a kuskusu. Jezdí sem autobus, což umožňuje z tohoto městečka vycházet čí ho využít jako cíl vašeho putování.
Opět síť chat
Stejně jako v úseku mezi Abiskem a Kvikkjokkem, se v této části nacházejí chaty s obsluhou v rozumné docházkové vzdálenosti. Můžete se v nich za poplatek ubytovat ve sdílených pokojích, užít si tepla vycházející z kamen a koukat na nepříznivé počasí zevnitř. V malých krámcích nakoupíte potraviny a některou drogerii.
Jen kousek od cíle
Jestliže zdoláváte celý Kungsleden, v těchto místech už na vás pomalu a jistě bude doléhat pocit z blížícího se konce vašeho dobrodružství. Vždyť už se nacházíte jen pár dní od oficiálního cíle tohoto trailu. Neznamená to ale, že by nebylo o co stát a člověk by tuto část měl bez povšimnutí prolítnout. O spektakulární výhledy nebude nouze, ba naopak. Zejména závěrečný úsek procházející údolím mezi vysokými horami vás vezme za srdce. Hemavan je město, které je zejména v zimě vysoce navštěvovaným střediskem. O možnosti ubytování a stravování zde není nouze. Obchody jsou také samozřejmostí. Ať zde končíte či začínáte, pomocí autobusu se sem dostanete bez jakýchkoliv potíží.
DOPORUČUJEME: Nejširší nabídku průvodců a map treku Kungsleden (turistických, cyklistických a jiných) najdete v prodejně v pražském Klubu cestovatelů nebo na e-shopu KnihyNaHory.cz
Ochutnávka Kungsledenu: Nikkaluokta – Abisko, 103 km
Pokud máte jen pár dní dovolené a přesto byste chtěli okusit, jaké je to Kungsleden jít, nabízí se zde možnost pětidenního treku, který z velké části tento trail kopíruje. Místní příroda si vás nepochybně získá a může se stát, že po absolvování tohoto úseku zatoužíte se sem ještě někdy vrátit a projít si celý trail.
Do Nikkaluokty se dostanete autobusem. Prvních 30 kilometrů půjdete mimo Královskou cestu, ale nemusíte se bát, že byste byli o cokoliv ochuzeni. Stezka vás povede podél řeky Láddjujohka a skrz údolí sevřené okolními horami. Budete se pohybovat skoro na dohled nejvyšší hoře Švédska, Kebnekaise. Další část už vede po Kungsleden směrem na sever až do národního parku Abisko.
Ubytování a jídlo
Stanování/chaty
Stanovat můžete až na Národní park Abisko skutečně všude. To vám dává neskutečnou svobodu. Pokud nastane nepříznivé počasí, nebo spaní ve stanu nepreferujete v úseku Abisko – Kvikkjokk a Ammarnäs – Hemavan můžete využívat horské chaty. Počítejte ale se skutečně vysokými cenami.
Voda a jídlo
Voda je všude a její kvalita je tak vysoká, že se většinou obejdete i bez filtru. Řeky, potoky či prameny budete potkávat co pár kilometrů. S jídlem je to složitější. Klasický supermarket je pouze v Abisku, Jäkkviku, Ammarnäsu a Hemavanu. Nějaké potraviny naštěstí můžete doplnit v horských chatách.
Kdy vyrazit
Důležité je vzít v potaz zejména dva faktory. Tím je počasí a komáři. Z pohledu počasí, pokud pomineme zimní přechody, jsou nejvhodnější letní měsíce, kdy teploty jsou podstatně příznivější než po zbytek roku. Naopak druhý aspekt, tedy komáří peklo, můžete očekávat nejvíce v červnu a červenci. U nich platí, že jakmile začnou být ranní mrazíky, jednoduše zmizí. Z toho vychází, že nejvhodnější je srpen a začátek září, které ale už může být skutečně mrazivé.
Potřebné vybavení
Není potřeba žádné lezecké či jistící vybavení. Je ale třeba se připravit na rozmary počasí, o které zde na severu není nouze. Nutností je oblečení do deště a dostatečné množství izolačních vrstev. Teplý spacák je samozřejmostí.
Pro dobíjení elektroniky je potřeba vlastní solární nabíječka/powerbanka. Telefon na chatách zpravidla nabíjet nelze, jediná výjimka je Saltoluokta. Na chatách je jen velmi omezené množství elektřiny, získávané jen ze solárních panelů a tu si šetří pro sebe.
Orientace
Stezka je perfektně značená pomocí červených pruhů. Co pár desítek metrů na nějaký narazíte. Papírovou mapu můžete a nemusíte mít. Vystačíte si případně jen s aplikací Mapy.cz.
Přístup na začátek
Do Abiska jezdí jak vlak, tak autobus. Do Hemavanu vede jen silnice, takže jediná varianta je autobus. Do Švédska se snadno dostanete letadlem, které létá na jedno ze stockholmských letišť. Za zmínku stojí šikovný noční vlak NT94 ze Stockholmu do Abiska (jede 17 hodin, cena jízdenky od 49 eur/490 SEK). Pokud chcete ušetřit čas a nechcete se trmácet přes celé Švédsko, je možné letět až do Kiruny a odtamtud je to do Abiska jen kousek.
Základní trasa
Další možnosti túr v okolí
- Túra Královskou stezkou (Kungsleden) k jezeru Ábeskojávri v NP Abisko
- Výstup na královnu švédských hor – Kebnekaise
- Na deltu řeky Rapa ve švédském národním parku Sarek je úžasný výhled z přilehlého vrcholu Skierfe (1179 m n. m.).
- Trek Královskou stezkou kolem jezer v NP Sarek
Ahoj Leo,
dnes jsem objevila tento článek a ráda si ho přečetla. Taky jsme na kousíčku trasy byli a člověk si to z tvých fotek i textu hned připomene, úžasná krajina, pěkné fotky … dík.
Zdravím A.
Dobrý den,
moc děkuji za informace, mě by snad ještě jen zajímalo, zda je možné si v chatách nabit telefon, případně foťák.
Moc děkuji,
Černá.
Dobrý den, lze trasu nějak zkrátit? Ideální by bylo asi 10 dní.
Ještě bych dodal, že je dobrý naplánovat si trek mimo termín FJÄLLRÄVEN CLASSIC, pokud startujete v Abisku. První 3 dny jsem potkával neskutečný množství lidí v protisměru. Řekl bych, že 300-400 odhadem.
Téma měsíce: Za sněhem do Skicircus Saalbach
Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn: lyžování a freeride snů v obří lyžařské areně v srdci Alp
FIS Alpine World Ski Championships Saalbach 2025: jedinečná podívaná na MS v alpském lyžování v Salcbursku
Zimní dovolená ve Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn: Zábava pro celou rodinu
Zajímavé vybavení
Merino spodní bunda MT900
Z merino vlny (63 %), ideální jako 2. hřejivá vrstva
NEJLEPŠÍ TREKOVÉ BOTY A POHORY
Výběr testerů Světa outdooru
Forclaz merino tričko MT900
Bezešvé provedení, odolnější látka na ramenech a bedrech
Ponožky Darn Tough s doživotní zárukou
Skvěle sedí, nesmrdí (příměs merina), hezké designy a když je prodřeš, zdarma výměna za nové. Fakt.
TOULÁNÍ GRUZIÍ: Místní kultura a výstup na Kazbek
BULHARSKO: Turistika po nejvyšších vrcholech Balkánu
FERRATY: Solné komory pro začátečníky
VÝSTUP NA DACHSTEIN: Po ledovci až na vrchol 2995 m
KARPATSKÉ TREKOVÁNÍ: Fagaraš, nejvyšší hory v Rumunsku
Zajímavé vybavení
Feratový set Ocún Via Ferrata Webee Pail
Nejoblíbenější volba na ferraty. Set složený z úvazku, tlumiče pádu a helmy.
Pánská Bunda Rafiki Colin II Majolica
Nová generace ověřené pánské sportovní bundy pro lezce i turisty.
Vojenské boty LOWA Zephyr GTX černé
Moderní lehká outdoor bota pro rychlé přesuny, vhodná i do těžšího terénu.
Zajímavé túry
Velký Choč s výhledem na čtyři národní parky Slovenska
Hayduke trail: kaňony a pouštěmi na jihozápadě USA
Główny Szlak Beskidzki – polský trail mezi Českou a Ukrajinskou hranicí
Další zajímavosti
Podzimní kolekce značky Columbia nabízí funkční technologie pro pohodové outdoorové zážitky
Poručíme větru, dešti… sněhu? Nová kolekce od Sensoru krotí všechny živly
Barefoot obuv: Do přírody i na horské výšlapy