Ahoj. Všimli jsme si, že máš zapnutý AdBlock. Prosím, pozastav si pro SvetOutdooru.cz blokování reklamy. Díky tomu můžeme zajistit více zajímavých článků o horách, vybavení nebo metodice nebo aktualizovat katalog stovek treků a ferat. Navíc se snažíme zobrazovat jen reklamy s outdoorovou tématikou, podporujeme touto cestou i mnohé charitativní projekty a neziskovky. Snad tě nebudou moc rušit. Děkujeme! Redakce SvetOutdooru.cz
Hardangervidda na fatbiku: zimní přejezd norské náhorní plošiny
9. 3. 2023
Jan Žďánský
Hardangervidda, největší náhorní plošina Evropy, leží v Norsku na půl cesty mezi Oslem a Bergenem. Její nadmořská výška se pohybuje mezi 1000 a 1400 m.
V posledních letech je oblíbená především mezi snowkitery, protože dny, kdy na Hardě nefouká, spočítáte na jedné ruce. Mezi milovníky zimního dobrodružství je však známá odnepaměti. Právě sem se jezdí trénovat na polární expedice a nabírat zkušenosti, protože místní drsné podmínky dokáží dokonale prověřit jak materiál, tak morálku.
Nápad zkusit přejet Hardangerviddu
na fatbiku byl dílem náhody. Když mi kamarád oznámil, že v zimě pojedou na lyže
do Norska, hned ve mně svitla myšlenka, že můj fatbike by se do dodávky určitě taky vešel. Z fotek tradičních
zimních tras jsem usoudil, že když budu mít štěstí na podmínky, tak to půjde.
Žádné informace o možnostech fatbikingu se mi ale dohledat nepodařilo. Zimní trasy se na Hardě vyznačují až v březnu, což
je také nejlepší termín k návštěvě. Zvyšuje se pravděpodobnost stálého počasí a
především denní světlo už poskytuje dostatek prostoru k pohybu.
Vybavení je základ
Správná volba výbavy je pro takovou akci stěžejní záležitostí.
Zimní bikepacking je ohledně vybavení neúprosný a nepřipravenost se nevyplácí.
Na objemné zimní vybavení není moc místa a s hmotností je třeba šetřit. Když si
přimyslíte ještě jídlo na šest dní, vyvstává celkem pěkný logistický problém.
Vzhledem k tomu, že většinu oblečení mám přes den na
sobě, v brašnách vozím jen péřovku, palčáky a teplejší první vrstvu. Přes den
pak hodně pracuji s vrstvami a větráním, abych se nezpotil, protože to je v
zimě zásadní problém. Na Hardagerviddu jsem nechtěl brát žďárák, který nemám
nijak v oblibě, a radši vzal do zimy osvědčený tunelový stan. Vyjmutím vnitřního
stanu a použitím jen vnějšího pláště jsem se dostal na skvělou hmotnost a
rozměry s maximální mírou komfortu. Jako izolace pro mé tělo slouží kilo husího
peří a dvě pěnové karimatky. Sice to není nejpohodlnější, ale na pěnovce se
nemá co rozbít. Pro stan je bezpodmínečné pořádné kotvení, proto se bez lopaty
neobejdete. Když už ji s sebou máte, dá se
používat i jako stativ.
Při vaření spoléhám na výkonný benzíňák a hrnec s tepelným
výměníkem. Upřednostňuji větší hrnec 1,7 l, protože každé tavení sněhu stojí
spoustu času a paliva. Proto se snažím z jednoho vaření vytěžit co nejvíc.
Místo termosky s čajem vozím na zádech rezervoár s teplým ionťákem. To sice
napomáhá nežádoucímu pocení, ale když se to s teplotou nepřehání a obsah
hadičky se poctivě vyfukuje zpět do rezervoáru, tak to funguje skvěle.
Okruh severem plošiny
Když se podíváte na zimní mapu Hardangerviddy, nabízí se celá
řada možných tras. Tou nejoblíbenější a nejklasičtější je cesta z městečka
Finse na jih do Rjukanu. To je však ryzí přechod, takže pokud chcete udělat
okruh, je plánování čistě na vás. Má cesta vedla severní částí plošiny přes tři
horské chaty. Vyjel jsem z osady Garen na severozápadě, kde začíná jedna ze zimních cest na jih k chatě Hedlo. Na
prvních kilometrech se pohybovalo množství lyžařů na jednodenní túře, ale našli
se i tací, kteří na pulkách táhli kompletní výbavu pro pobyt ve zmrzlé pustině.
Za ideálních podmínek jsem se dokázal pohybovat nečekaně rychle až do chvíle,
kdy mě cesta vedla na úbočí ledové stěny, po kterém se hnal takový vítr, že mu
nedělalo problém mě několikrát srazit z kola.
Větrná smršť
V dalším údolí se podmínky zase změnily a v bezvětří se dalo
držet příjemné tempo po většinu odpoledne až do chvíle, kdy jsem nedaleko chaty
Hadlaskard vjel do větrného tunelu, který mě donutil slézt z kola a probíjet se
kupředu po svých. Na do té doby uježděné zásobovací trase se začaly množit
návěje a postup se tak výrazně ztížil. Síla větru je na Hardě alfou a omegou a
pro kolo to platí obzvlášť. Po zbytek dne to
byl konec jízdy a následující kilometry jsem zůstal v předklonu zaklesnutý do
řidítek. Zhruba v polovině posledního stoupání nahoru na plošinu jsem využil
jediného možného závětří pro stan a raději zůstal.
Následující den začal úplně stejně, jak
ten předešlý skončil. Ranní teplota atakovala -20 °C. Po svahu se proti mně
valila oblaka sněhu a pokračovat nešlo jinak než pěšky. Dotlačit naložený
fatbike do sedla trvalo hodiny. Nahoře na plošině vítr k mému překvapení
utichl, ale nebylo to nic platné, protože cesta zmizela a z neposkvrněné peřiny
trčel jen zástup klacků značící směr k chatě Sandhaug. Štěstí na dobré podmínky
trochu pokulhávalo. Cesta k chatě byla úmorná a vyčerpávající. O jízdě bohužel nemohla být řeč. Jediná solidní cesta ze Sandhaug
byla zásobovací trasa na sever k silnici. Jak se ukázalo,
zásobovací trasy k chatám jsou celkem spolehlivou volbou, ovšem spojnice mezi
nimi jsou nevyzpytatelné. K chatě Sandhaug jezdí kromě sněžných skútrů i rolba,
takže cesta na sever k silnici a chatě Dyranut je takřka dokonalá.
Fatbikový happy end
Dosavadní vyčerpávající průběh se na mých nohách slušně
podepsal, proto jsem si relativně snadnou cestu i přes třeskutý mráz do sytosti
užíval. Následující noc na plošině byla opravdu studená. Na Sandhaug říkali, že
v noci bude ke třiceti pod nulou a asi nebyli daleko od pravdy. Čekání na první
sluneční paprsky, které se opřou do stanu, má v takto mrazivých ránech své
nenapodobitelné kouzlo. S východem slunce jakoby začalo něco úplně nového a
lepšího. Vítr o sobě nedal během noci vůbec vědět, takže cesta zůstala ve
skvělém stavu. Dohoupat se přes zvlněnou plošinu až na Dyranut tak byla doslova
zimní fatbiková pohádka.
Článek vyšel v časopise Svět outdooru – nejčtenějším magazínu pro milovníky hor a outdooru.